Advocaat van de duivel


peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

21-07-2002 19:49

Als je zegt dat je van vissen houdt, krijg je wel eens opmerkingen als: 'dierenbeul, wat is nu de lol van een vis een haak in zijn bek te trekken'.
Afgezien van de discussie of een vis stress en pijn ervaart, we hebben allemaal wel eens een vis gevangen die je je acuut doet afvragen of je hieraan nog wel mee wilt doen (blauwgehamerde papegaaienbekken, haken in bek met een stuk lijn eraan, helft schubben kwijt, geperforeerde vinnen etc.).
Aan de ene kant worden karpers vertroeteld op een manier waarop een baby nog jaloers kan zijn, aan de andere kant 'is het maar een vis' en schijnen alle middelen geoorloofd te zijn om er een te vangen.
Ik ben ervan overtuigd dat een vis het 'niet leuk' vindt om gevangen te worden en daarom klopt het in principe niet om 'te genieten van de pijn/stress/verzet van een ander'.
Ik heb jaren geleden de keuze gemaakt, hoewel het ethisch niet verantwoord is, toch te blijven vissen omdat ik er zo'n intens plezier aan beleef.
Maar ik sluit niet uit dat ik ooit nog eens op het Jack Hilton-dilemma stuit, zonder direct tot de Jehova's Getuigen toe te treden, en de hengels aan de wilgen hang.
Zijn er nog meer potentiele afhakers?

Peter
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

21-07-2002 21:11

Mensen die horen dat je vist, beginnen meteen met het woord 'dierenbeul' en alle andere vergelijkbare synoniemen voor 't woord.

dat de karper er stress aan ondervind, en (*meestal door verkeerde behandelingen/vismethodes/'ongelukjes')
zijn sommige karpers ook nog 'verminkt'.

Ik zou een potentiele afhaker wezen, als mij echt duidelijk gemaakt kan worden (*Proffesioneel, en niet door een junky.xxxl.greenpeace.aanhanger.)
dat een karper wel degelijk pijn 'ervaart' zoals wij het doen.
daarom ben ik ook zeer blij met het onderzoek, (*wat hier tevens ook meerdere malen op 't board staat) dat een karper geen 'pijn' ervaart, maar etc etc, het lijkt me makkelijker om jullie 't te laten lezen, dan dat ik 't ga herhalen.

mensen die ons voor dierenbeul 'aanvallen' zijn meestal ook de mensen die vragen waarom je je karpers niet verkoopt aan de chinees.
maar daarintegen ook vraagt waar dat grappige matje voor is, waar die 'vis' op ligt.
en waarom je hem 5minuten ondersteund als je hem terug doet in 't water, en niet gewoon terug 'smijt'.
Het is onwetendheid van de mensen!
sommige stellen zich dan ook zo op dat ze gewoon een praatje met je willen maken, om er mischien wat meer 'te weten' van te kunnen komen.
en andere snappen, en willen niet snappen, waarom je 't allemaal doet, en lopen meteen weg.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

22-07-2002 10:14

vissers dierenbeulen ??? ik kom net terug uit spanje en daar is om het kwartier stiervechten op de tv !! Dat is de puurste vorm van dierenmishandeling, eerst worden er 6 grote weerhaken in de beesten gegooid, en als ze het schuim zoo veel op de mond hebben staan dat ze bijna niet meer kunnen krijgen ze een mes door hun nek .. en ook dit lukt vaak niet in 1 keer ..

en dan maken ze zich druk om ons vissers...
Wilko Bloem

22-07-2002 10:19

Ja, dierenbeul, haak en in de bek trekken, en de lol er van:
Het zijn jachtdrift gevoelens die ons daar toe bewegen dit te doen.

Discussie, stress en of pijn er vaart:
Het vangen van gehavend en beschadigde vissen stemt droevig, en voor mij al een rede om op een ander water te gaan vissen.

Vertroetelen, en het alles veroorloven van, om te kunnen vangen:
Niet alles is geoorloofd, gezien de gangbare regel en wetgeving op de visserij. Gaat men toch, het of zijn boekje ten buiten, is men strafbaar, en misschien ook wel aan dieren mishandeling!

Bewust laat ik het fenomeen zo als b.v.b slecht bet-water hier buiten, betreffende het in gebreke zijn van een vakkundig diervriendelijke expertise hierop! Mits men in de toekomst slecht bet-water gaat herkennen, op grond van een vakkundige expertise, is het hek van de dam! Dan zijn de omstandig heden weer refererend aan het vrije open buitenwater. Met een natuurlijke voedseldraagkracht referent aan het aanwezige bestand, dag bet-water!

Pijn .stress, en verzet van de ander c.q. de prooi:
Pijn is wetenschappelijk, niet van toepassing, stress, en verzet ja! Zolang deze belemmert word in zijn of haar beweging vrijheid, anders niet.

Ethiek en toch blijven vissen:
Ja herken bare feiten voor mij ik heb mij er maar mee verzoend, en tracht er mee te leven, waarom? Heel gewoon ik kan het niet laten, de gedachte van stoppen speelt wel regelmatig door mij heen. Betrap mij zelf met de regelmaat van de klok, op een ongekende passiviteit aan de waterkant mijnerzijds t.a.v het scoren van vangst, en toch met leeg schepnet plezier hebben!

Het Jack Hilton-dilemma? En potentiele af hakers, en de hengels in de wilgen:
Wat mij zelf betreft is daar niet meer zoveel voor nodig, gezien de populariteit gelijkend voetballen aan de waterkant. Ben het zo nu en dan spuugzat, om mij het schompes te moeten zoeken naar een rustig plek, zonder mij te hoeven ergeren aan mijn medemensen. Nog sterker ik wil ze gewoon niet zien Heren, ze irriteren mij mateloos!
Met rust minnende groet Wilko!

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:
Mark van der Made
Berichten: 39
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

22-07-2002 10:24

:mad:
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

22-07-2002 10:36

Ik denk dat we 't niet beter hadden kunnen verwoorden , wilko :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-07-2002 16:56

Ja, dat verwoorden gaat opperbest. Maar...hoeveel karpervissers zitten er in besturen van HSV-en, federaties, het NVVS bestuur, visstandbeheercommissies etc.? En hoeveel zijn er nu daadwerkelijk lid van b.v. De KSN, VBK, KGT ? Juist ja, t.o.v het totaal aantal karpervissers slechts een miniem aantal en daar wringt de schoen. De babbel is goed, maar de daad bij het woord voegen????????
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Hans-Peter van Ee

22-07-2002 18:30

Heren

Als de vis het haken in de bek als zeer pijnlijk ervaart, waarom laat deze zich dan wederom vangen??

Zelf stress weerhoudt de vis er niet van om meermaals in onze vallen te trappen.

Zoals Wilko al aangeeft, wanneer ik mijn hengels aan de wilgen hang, zal dat niet zijn omdat ik met een schuldgevoel rondloop t.o.v. de karpers die ik vang.
Denk dat het dan eerder een andere oorzaak zal hebben.

met vangende groet

HPE
Wilko Bloem

22-07-2002 20:30

Goedenavond Heren:
Een zeer treffende inschatting Hans! Wanneer mijn individueel welzijn, aan de waterkant, op de tocht zou komen te staan! Het zij, oorzaak storende invloeden, van buiten af, dan heb ik het wel gezien en gehad. Heren.

Karpervissen symboliseert voor mij als uitgangspunt, namelijk rust! In harmonie met die natuur, waar wij een deeltje van zijn! Je balans daar kunnen {her}... vinden, en dan positief ingesteld en opgeladen, weer voldaan naar....... huis!

Ondanks je niets hebt gevangen, toch een fijn en tevreden gevoel. Want je hebt wat mooie natuur c.q. digitale opnames kunnen maken, en deze op diskette vastgelegd. Om terug te kunnen blikken, en na te kunnen genieten betreffend, dat geen, wat jou raakt!

De culinaire ingrediënten van deze geestelijke maaltijd zijn: Ongerepte natuur, schoonheid, rust, harmonie, en balans, en misschien ook een karper, ja dat was waar ook, bijna vergeten {Eet U smakelijk heren} karperraars het zij U gegund, Back to the Basic!

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:
Wilko Bloem

22-07-2002 23:11

Eten en vangen "altijd" betwijfel ik, op vrij en open water, voedsel-keuzevrijheid! In contrasterende vergelijking, met gemanipuleerd bet-water waar deze keuze vrijheid totaal ontbreekt! Verdere gruwelijke details maar achterwege laten, deze zal niet echt sfeer verhogend inwerken vlak voor het slapen gaan, betreffende horror achtige wantoestanden!

De karpervisser, uitdaging, spanning incl. geboeidheid, betreffende zijn prooi! Ach een behendigheid-spel met een zeer "dunne lijn" aan de ene kant jager, en aan de ander zijde misschien prooi? Met de vraag wie wint de game, en word er niet vals gespeeld?

Ja Cor karpervissen is magic en dat moet zo blijven.
En al die priesters die openheid prediken moeten zich schamen. Vergelijkend het verleden, met het heden. Toen het badpak gelijkend een riante jute aardappel zak! Maar deze lieten tenminste magic en fantasie toe tussen de oren!

Heden ten dage loopt men te paraderen in zijn blote togus, en te solliciteren op een heftige blaas ontsteking. En wat de spanning betreft? De magic is er al lang van af, een uitgelezen boek. Gelijkend het karpervissen, die men op deze wijze tracht te promoten, God bewaar me voor deze misdaad!
Met analytisch en humoristische groet Wilko!
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

23-07-2002 00:10

Deze discussie lijkt erg op die onder het kopje 'ethisch dilemma', ik laat echter nog steeds mijn plezier prevaleren boven het al dan niet vermeende dierenleed dat ik aanricht; ik heb nog geen gewetensnood maar begin me wel steeds meer dingen af te vragen.
Ja Stefan, stierenvechten is pas echt dierenmishandeling. In sommige landen wordt er nu eenmaal anders tegen dieren aangekeken/mee omgegaan dan hier. Hoe zuidelijker je komt, hoe erger het wordt, lijkt het wel. Kwestie van beschaving, hier wordt al het dierenleed tenminste verborgen gehouden in afgesloten stallen...
Wilko, ik ben het alweer met je eens (...),
de massaliteit aan het water zou ook een reden kunnen zijn voortijdig de pijp aan Maarten te geven.
Is trouwens het gebruik van een levende karper (met haak door de rug) om een meerval te vangen minder erg dan een karper meenemen en opeten zoals sommige zuidelijke volkeren wel doen?
Welk doel heiligt welke middelen?

Peter
Mark van der Made
Berichten: 39
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

23-07-2002 10:52

beste heren,

Elke keer als ik dit soort onderwerpen lees dan valt mij op dat er atlijd wel ergere dingen met dieren gebeuren (alsof dat een excuus is voor ons), maar dat betekent nog niet dat een karpervisser schadevrij blijft bij het leed dat hij bij een karper aanricht!

Sommige poosters doen geloven dat een karper z'n vinnetjes dicht moet knijpen en dolgelukkig moet zijn als hij door hem op de mat word gelegt , want het is immers een mat van 3 meter dik en hij heeft een heel koffertje met verzorgend matriaal bij zich.
Volkomen bull-shit!!! :mad:

Over hetgeen dat de karper het aas anders niet meer zou pakken is ook gelul, als jij in een auto-ongeluk hebt gehad stap je toch ook weer in de auto. Een karper pakt het aas weer omdat hij denkt dat het veilig is anders waarom zoveel systemen zoveel verschillend aas anders zal iedereen wel hetzelfde vissen :???:

waarom proberen we elke keer een mooie uitweg tevinden als we een karper uit z'n element halen? Ik ben knettergek op vissen maar wees wel realistisch dat ontbreekt af en toe nog wel eens in sommige poostings!!

m.vr.gr.

Mark
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

23-07-2002 16:07

Tja, om heel eerlijk te zijn: Ik ban absoluut geen afhaker. Op het moment dat ik stop ben ik te oud en gehandicapt zodat ik niet meer kan vissen.

Kijk, ik doe er werkelijk alles aan om het diertje niet te laten lijden. Gelukkig ( althans tot nu nu toe is het tegendeel niet bewezen) ervaart het diertje geen pijn. En daarbij komt dat de dieren in de wereld veel en veel erger leed wordt aangedaan dan door ons karpervissers. Mijn karpers overleven altijd, kan ik van andere sporten en zelfs bepaalde takken van de vissport mooi niet zeggen.

Moet wel toegeven als ik soms van die half verminkte modellen zie of vang dat ik me dan diep diep schaam. Triest dat zulke praktijken , ondanks alle kennis die de visser nu heeft, nog steeds plaatsvinden.

Iemand wat zijn hond verrot schopt, zijn kat in de fik zet zijn kanarie zijn vleugels breekt of een karper zijn staart afknipt en weer terug zet, is een dierenbeul.

Ik zie mezelf dus ook absoluut niet als dierenbeul, en trek me dus ok niets aan van dit soort stomme en niet doordachte uitspraken

Ik probeer ten alle tijden ALLE dieren het zo makkelijk mogelijk te maken, helaas kan ik er bij vissen niet omheen om hen een haak door zijn lip te trekken.


Groetjes Tim
Hans-Peter van Ee

23-07-2002 18:10

Heren

Mark,jouw posting raakt voor mij kant noch wal.

Een onthaakmat gebruiken om het geweten te sussen i.v.b. met het haken van de vis komt op mij wel heel onzinnig over.
Het gebruik van een onthaakmat is gewoon beter, het voorkomt onnodige beschadigingen en letsel bij de karper.

Cor

Niet elke vis is even makkelijk vangbaar.
Voor de rest meer dan 100% mee eens.
Elke sessie is een avontuur op zich.

Tim

Beschadigde vissen dat heeft natuurlijk meerdere oorzaken.
Het meest triest is natuurlijk als het opzettelijk gebeurd, dom als het door gebrek aan ervaring komt en zwaar balen als het een 'ongelukje' betreft.

met drillende groet

HPE
Gebruikersavatar
Henk Bos
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-01-2002 01:00
Locatie: siddeburen(Groningen)
Contacteer:

24-07-2002 01:26

Ik ben al eens gestopt,en als ik dit allemaal
zo lees zou ik het ook maar eens proberen!!
Ik heb een tijd gehad dat ik overal tegen aanschopte dus was het dierenleed waaronder ook het karpervissen valt(loat'n we mekoar gain mietje noem)mij een doorn in het oog.
Het is denk ik de wijze hoe je in je gedachten er mee omgaat en dat je een bepaalde grens hebt van dit kan wel en dit kan toch net weer niet,en wat net in onze ogen weer wel kan valt dit dan niet onder het zo vrezelijk woord DIERENLEED.
Maar goed dit is gelukkig maar een mening
en het bloed gaat waar het niet kruipen kan
dus ben ik al weer geruime tijd langs de waterkant te vinden en vang m'n visje.

Henk.
Hey Ho let's go,Hey Ho let's go.
Mark van der Made
Berichten: 39
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

24-07-2002 12:28

dieren leed: Het gaat erom dat je soms het idee krijgt dat een karper beter af is als hij door een karpervisser word gevangen :roll: tenminste als je sommige poostings moet geloven. (dat is ook de reden dat ik reageer)

dat een onthaakmat etc een must ben ik het volkomen mee eens!

hans, p.s. lees het nog eens als het voor jouw nog kant nog wal raakt

over de redenatie veel/weinig natuurlijk voedsel is algemeen bekend, maar dan nog kan je een karper zover krijgen dat hij op je boillies overschakelt, comprende?

m.vr.gr. mark
Hans-Peter van Ee

24-07-2002 15:55

Mark

Een karper mag echt de vinnetjes dicht knijpen als hij door een karpervisser wordt gevangen.
Voor hetzelfde geldt vangt een Oost-blokker 'm dan gaat de karper de pan in.
Of de beroepsvissers, die pleurt de vis in een bak alwaar deze een verstikkingsdood wacht.

Jaja, wij karpervisers zijn dierenbeulen door de vis een haak in de bek te trekken, te betasten, te zakken, te wegen en te fotograveren.
En daarna ook nog eens in leven en welzijn zo ongeschonden retourneren in het water waar deze thuishoort.

Mark, jij kan nooit beweren van een ander dat hij een (te) dikke onthaakmat heeft of clinic gebruikt, en daardoor verkeerd bezig is.
Dan wordt er toch gedacht aan het welzijn van de vis??

In mijn karperleven heb ik nog de tijd meegemaakt dat er geen onthaakmat was.
Meerdere malen meegemaakt dat een karper een schub verloor, uit zijn kieuw begon te bloeden en door het gras heen rolde.
Als ik dit vergelijk met de dag van vandaag dan denk dat de vissen er beter vanaf komen.
En dat haken in de bek trekken is zo erg niet, of iemand moet het tegendeel van prof. Verheijen bewijzen??

Weet jij wat ik erg vindt Mark??
Dat er tegenwoordig ook mensen op karper vissen zonder de juiste achtergrond, dat veroorzaakt onnodig dierenleed!!

met hakende groet

HPE
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

26-07-2002 14:34

Het enige wat als zodanig voor dierenbeul-heid kan worden uitgemaakt is het boven water halen van de vis. De vis voelt niks van de haak, misschien een beetje. De vis eet driehoeksmosseltje die groeien tegen de kademuur. Ik weet uit eigen ervaring dat die erg scherp zijn :s :s. Als een vis daarvan een klein deel in zn lip heeft zitten weet die dat eruit te wringen. Daarom moet de vis wel een beetje van de haak voelen.

met vr. gr.
Hans-Peter van Ee

01-08-2002 12:41

Mark

Waarom reageer jij niet meer??

Komt het omdat jij niet zo goed weet hoe jij visvriendelijk moet vissen...

met karperende groet

HPE
Mark van der Made
Berichten: 39
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

01-08-2002 13:17

hans,

de reden dat ik niet meer op jouw reageer is dat jij bij de meeste postings een plank voor je kop hebt en dat je niet naar de meningen,ideen van anderen wil luisteren!

Dat is dus ook de reden dat ik je een priveberichtje heb gestuurd over dit onderwerp, omdat de discussie tussen ons velen zal gaan vervelen!!

met NIET verveelde groet,

Mark
Hans-Peter van Ee

01-08-2002 23:43

Mark

Geen privé bericht te bekennen, maar goed hier kan het ook.
Jij beweerdt dat ik een plank voor mijn kop heb.
Klopt, zeker wat betreft jouw postings binnen deze discussie.

Ik kan me niet voorstellen dat jij moeite heb met het haken van een vis en, daarom zijn jouw postings hier ook onzinnig.

Mark, en lok me niet uit om in details te treden want er is wel iemand hier op het board die kan bevestigen, hoe visonvriendelijk jij soms vist.

En dat weet jij ook, dus wie heeft er hier nu een plank voor zijn kop??

met uitdagende groet

HPE
Mark van der Made
Berichten: 39
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

02-08-2002 14:57

Mr. de Uil kom eens van die tak af met je onzin verhalen, en schrijf eens over je eigen belevenissen langs de waterkant in plaats van alles te citeren uit boeken!!

Ik weet dat je alles weet en denkt alles te weten maar het zou ook wel eens leuk zijn als je zonder dat wijzende vingertje berichten post!!

En dat ik visonvriendelijk vis? bla bla bla probeer je jezelf weer te profileren door anderen naar beneden te halen laf!!

nog steeds met vriendelijke groet,

Mark
Hans-Peter van Ee

02-08-2002 21:43

Mark

Jij zit hier gewoon fout, door binnen deze discussie te posten.
Meer heb ik er niet over te zeggen.