Boerenkarper


Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

21-04-2005 21:34

Beste boerenkarperkenners,

Vandaag heb ik met de pen in de polder een mooi klein karpertje gevangen, wat volgens mij een boeren/wilde karper is, maar ik weet het niet zeker. Misschien kunnen de experts op dit gebied hun licht er over laten schijnen.
De foto is niet van de allerbeste kwaliteit, maar er is nog genoeg op te zien.

http://www.karperworld.nl/penvissen21-04-05.jpg

Alvast bedankt,
Robin de Ronde
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

21-04-2005 21:56

prachtige vis maarrrrrr volgens mij geen boer
Laat een ieder in zijn waarde
Gun elkaar toch een vis
De natuur beware
Dan zal je zien hoe mooi onze hobby is
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-04-2005 22:12

Robin,

Is naar mijn mening gewoon een schubkarper.

groetjes Benny
Leon van Toorenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: 31-05-2003 02:00
Locatie: woerden

21-04-2005 23:40

volgens mij gewoon 25% hybride
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-04-2005 01:02

Niks boerenkarper, hoogstens een verwilderde schubkarper...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-04-2005 09:07

Helaas geen boerenkarper.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

22-04-2005 09:21

Robin,

Een echte definitie voor 'Boerenkarper' is niet te geven, is namelijk geen officieel bestaande soort. Wel zijn er uiterlijke kenmerken waar je een sterk verwilderde karper, waar de Boerenkarper in feite op neer komt, aan kunt herkennen.

Zo heeft deze een slanke lichaamsvorm en vaak een donkerder kleur, in ieder geval niet de geel/oranje gloed die schubkarpers bij de staartwortel en onderste staartlob hebben. De staartvin is ook 'gevorkt', dus puntig in tegenstelling tot de rondere 'hartvorm' van de schubkarper. Zo zijn er nog kenmerkende eigenschappen, meer informatie daarover kun je wel terugvinden in oudere karperboeken zoals van De Winter en Groothuis.

Groeten,

Mark
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

22-04-2005 09:29

Toen ik klein was gingen wij wel eens naar de Dierentuin (Emmen) en daar had je vlak nadat je binnenkwam een watertje met ook allemaal karpers er in..

Ik zag daar altijd karpers zwemmen met volgens mij een rij spiegels bovenop de rug en voor de rest gewone schubben.. Mijn vader zei dan altijd dat het boerenkarpers waren, maar nu ik er over nadenk denk ik dat ik gek was toendertijd (nu nog), want naar mijn weten bestaan zulke karpers helemaal niet..

Zou het kunnen dat ze daar buitenlandse soorten karpers hadden of heb ik het me allemaal maar verbeeld?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-04-2005 09:40

Ohhhh, Mag ik het daar eventjes niet mee eens zijn Mark.
De wilde of boerenkarper is een zelfstandige, wilde vissoort wetenschappelijke naam Cyprinus Carpio L.
Er zijn twee ondersoorten te onderscheiden, ten eerste de typische vorm, die in diverse stroomgebieden van Europa en Midden Azië voorkomt deze vorm komt ook in Nederland voor.
Ten tweede een robuuste vorm die in China en het Amur-gebied voorkomt: Cyprinus Carpio heamatopterus Temm en Schleg.

Uit de wilde karper zijn door toedoen van de mens de diverse gedomesticeerde karperstammen ontwikkeld.

Deze informatie komt overigens uit het boek wat jij als referentie aangeeft: Karper van Rini Groothuis 1979.

Het is geen sterk verwilderde soort maar een geheel eigen soort met een echte wetenschappelijke naam.

De vraag is echter wel in hoeverre zijn de boerenkarpers in Nederland nog echt wild.
Maar het is toch echt de oervader van de karper die de meesten hier kennen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

22-04-2005 10:13

Douwe,

Ik heb het alleen over de karper die in Nederland Boeren- of Wilde karper genoemd wordt. Wat betreft andere windstreken ben ik niet op de hoogte en kun je dus best gelijk hebben. De OVB is ook niet in staat gebleken te definiëren wat nu wel of geen Nederlandse "Boerenkarper" is. Ik ga er van uit dat deze mensen weten waarover zij spreken.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

22-04-2005 10:14

Geheel eigen soort? De soortnaam en geslachtsnaam zijn hetzelfde (Cyprinus carpio) Is het dan niet slechts een ondersoort?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-04-2005 10:34

Geleend van Marco Kraal:

Boerenkarpers bestaan niet. Alle karper die in Nederland zwemt zijn afkomstig van uitgezette (en gekweekte karpers). Wat wel gebeurt is dat karpers die zich generaties lang ophouden in een water, vaak een langgerrektere vorm ontwikkelen, vaak het gevolg van voedselgebrek. Echte 'boerenkarpers' vind je vaak in extreme milieu's (ondiep, weinig beschiklbaar voedsel, regelmatig zuurstofproblemen). Lullig voor de echte boer'nkarperfanaten maar biologisch gezien zijn het in feite gedegenereerde vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-04-2005 11:02

Rick als je een naam leest moet je wel de hele naam lezen: cyprinus carpio L.
Tsja wie ben ik om de OVB en zeker het heilige huisje Marco Kraal tegen te spreken.

Jullie degenereren de boerenkarper karper maar lekker, het diertje is een betere lees sterkere tegenstander dan de schubjes waar hij een aftreksel van zou zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Bernard Holtkamp

22-04-2005 11:17

Ben het helemaal met je eens douwe.
Een sterkere vis als de "boeruh" bestaat er gewoon niet.
Wat karper betreft tenminste.

Bagtjuh
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

22-04-2005 11:47

Douwe en Bart,

Niemand zegt dat Boerenkarper niet vecht, ging de discussie ook helemaal niet over.

Waarom Marco nu "heilig huisje" noemen? Beetje kinderachtig hoor.

Groeten,

Mark
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

22-04-2005 13:35

Jammer voor jullie mannen dat het niet aantoonbaar is de verschillen aan te tonen, want dat is eigenlijk wat er gesteld wordt door Marco Kraal. We zouden het nog eens kunnen eens kunnen navragen wat de ‘Universiteit Wageningen’ er van zegt. Wat me wel bekent is van een bepaald water ( uit de tijd van Napoleon) dat de aanwezige klompen dragende karpers zich erg gemakkelijk voortplanten, gebrek aan roofvis zorgt er voor dat men om 8 a 9 jaar de aanwezige karpers verwijderd.
Dat het vissen op dergelijke exemplaren een zeer aangename tijd verdrijf is kan niemand jullie afnemen. De naam die je geeft aan het beestje is uiteindelijk dan ook niet meer belangrijk.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-04-2005 13:51

Ja joh gedegenereerde karpers krijgen plotseling ander spierweefsel wat plotseling vuurrood kleurt.
De gekweekte karper heeft wit of roze, bij degeneratie zou je eerder andersom verwachten is het niet.
Hij heeft dikker spierweefsel waardoor de opname van zuurstof beter is, bij degeneratie zou je andersom verwachten is het niet.
De ruggegraad van de wilde karper is een beetje gekromd terwijl die van een kweekkarper sterk gekromd is.
Mede daardoor kan een wilde karper meer snelheid maken omdat hij met zijn hele lichaam klappen kan maken en een kweekarper hoofdzakelijk met zijn achterlichaam.
Bij degeneratie zou je andersom verwachten is het niet.

Deze onderzoeken zijn aan Nederlandse vissen gedaan en ook door een visserij bioloog Dr. Boddeke.

Heilig huisje: ach het is maar een koosnaampje kijk maar naar de reacties als je er tegenaan trapt.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-04-2005 14:03

Er is dan ook geen sprake van degeneratie. Bij voortplanting gaan de nakomelingen van kweekkarpers terug naar de erfelijk dominante vorm. Dit is wat we de verwilderde schubkarper noemen. Hoeveel een verwilderde schubkarper nu genetisch afwijkt van een boerenkarper is niet duidelijk. De OVB kweekte hybrides door kruising van boerenkarpers en kweekkarpers. Ooit zullen ze dan wel een definitie gehanteerd hebben van wat een boerenkarper is?

Door de hedendaagse vermenging van karperbestanden kun je echter door de bomen het bos niet meer zien en is een uitspraak op basis van uiterlijke kenmerken uiterst onzeker.

De karper van de foto is een gewone schubkarper van dertien in een dozijn. Dat is zeker. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-04-2005 14:30

Kijk dat is nu ook de reden dat ik er tegen ageer.
Ik vind het een bioloog onwaardig om door dergelijke uitspraken te doen een vis naar beneden te trekken.
Degenereren ( de goede eigenschappen verliezen ) of terug naar de oorspronkelijke sterkere staat is iets totaal anders.
Ik neem aan dat Klaas letterlijk citeert in ieder geval.
De OVB is rond de jaren 60 begonnen met de 25 % wildbroedhybride, toen bestonden ze blijkbaar dus wel.
Maar volgens Marco bestaan ze niet!
Maar ik zal het woord degenereren wel verkeert vertalen, dat zal het antwoordt wel zijn.

Verder is het mij wel goed.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

22-04-2005 19:51

Heerlijk om te zien toch: :cry:

ZOveel jaren na het uiteenvallen van een club, genaamd KSN door de discussie wel /niet (meen tenminste dat dat de oorzaak toentertijd was) deze discussie nog altijd even fel gebeurd.

Dacht dat we visten om de lol, en niet het belang van een benaming.

groetz
Ted
Gebruikersavatar
Erik Harff
Berichten: 66
Lid geworden op: 06-01-2005 00:02

22-04-2005 21:11

Hallo,
[een scharrel schubje uit een zwaar bevist sierwater, door zijn ondervoede uiterlijk wordt vaak de fout gemaakt om zo'n vis als boerenkarper te omschrijven. ]
Is dit niet wat de heer kraal voor ogen heeft??? Ik denk het wel. Zo zou er onderscheid gemaakt moeten worden tussen boerenkarper en verwilderde schubkarper. Boerenkarper zoals die alleen nog voorkomt rond zaandam en de wieringermeer hier ook al zeldzaam en de verwilderde schubkarpers. Ik durf te beweren dat er heel weinig karpervissers zijn die het ooit te doen hebben gehad met een boerenkarper, maar er overlullen alsof ze ze elke week vangen.

Gr Erik.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-04-2005 21:51

http://www.karperwereld.nl/artikel/hdvogel1.php

Boerenkarpertjes van Henrie,"zoals de zalmen sprongen" blijft een prachtig stukje schrijfwerk.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-04-2005 22:22

Marco Kraal overdrijft naar de andere kant om 'tegengas' te geven aan zovelen die verwilderde schubs boerenkarpers noemen terwijl dat niet zo is. Karpers met de uiterlijke kenmerken van boerenkarper, zoals destijds ondermeer door J.B. de Winter beschreven komen nog wel sporadisch in enkele gebieden voor, alleen is door de onderlinge kruisingen niet meer met zekerheid te zeggen of dat nog 'echte' zijn. Alleen door DNA onderzoek is dat nog vast te stellen. Met name Dick Langhenkel vist af en toe nog op wat je op het oog boerenkarper zou kunnen noemen en zichtbaar wijken deze karpers qua uiterlijk en kleur inderdaad af van de 25% wildbroedhybrides c.q. verwilderde schubkarpers. Dick noemt die ook boerenkarper, zelf ben ik daar (om de eerder genoemde reden) niet zo zeker van, maar eerlijk gezegd vind ik dat persoonlijk ook geen reden voor discussie.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-04-2005 14:19

Al tig keer heb ik boerenkarper liefhebbers naar de OVB verwezen. Toevallig is/was Gerwin |Gerlach met een onderzoek bezig naar bepaalde kaprerstammen. Ook de laatste habitat van de boertjes bleek al sinds de 50er jaren besmet met gewone karpers.

Cyprinus Carpio L.
is exact dezelfde als

Cyprinus Carpio

In eerste geval wordt alleen aangegeven, dat meneer linneus de naamgever was.

M.i. ging de discussie vroeger niet over boer of kweek. De kift dat was het het meer niet. In het zuiden werden nu eenmaal grotere vissen gevangen dan in Amsterdam. Tja in Amsterdam hadden we boeren, die waren beter en sterker dan die grotes blablablabla....

Alleen al daarom lach ik me krom om het schrijven van Kraal.

Maar al jaren wordt aangegeven, dat deKSN best iets met boerenkarper wil doen. Zullen er toch leden moeten opstaan, die daarin onderzoek willen doen. Belangrijkste is vast te stellen wat nu een boer is.

Er schijnt nog origineel DNA materiaal te zijn.

MVG

Klaas
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

24-04-2005 14:29

Joris Kroes schreef:Toen ik klein was gingen wij wel eens naar de Dierentuin (Emmen) en daar had je vlak nadat je binnenkwam een watertje met ook allemaal karpers er in..

Ik zag daar altijd karpers zwemmen met volgens mij een rij spiegels bovenop de rug en voor de rest gewone schubben.. Mijn vader zei dan altijd dat het boerenkarpers waren, maar nu ik er over nadenk denk ik dat ik gek was toendertijd (nu nog), want naar mijn weten bestaan zulke karpers helemaal niet..

Zou het kunnen dat ze daar buitenlandse soorten karpers hadden of heb ik het me allemaal maar verbeeld?


:-? ?