Waar verblijft de Karper als er een boot aankomt?


Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

20-04-2005 00:50

Heren,

Tijdens het vissen dwaal je regelmatig af naar onderwater.....
Mijn vraag is waar een karper(of andere vissen) zich ophouden als er een boot langskomt, in mijn geval op een kanaal wat 50 meter breed is?? :roll:

Een vaargeul zou een optie kunnen zijn terwijl een boot in de meeste gevallen(op pleziervaart afgezonderd) de volle breedte van de
vaargeul benut(is zo'n 10 meter breed).
De diepte van de vaargeul is zo'n 4 meter diep en ook op die diepte kan een karper zich niet veilig wanen vanwege de schroeven en stroming.
In de kanten(tussen vaargeul en kant in) zou ik de karper meer kans geven. Maar daar is de diepte varieërend van 0,50 m tot 4 m diep en de bodem is veelal "scherp" vanwege de stenen matten die onderwater liggen.

Op een rivier is dit een probleem omdat de breedte veel meer is dan 50 meter(d'r zullen heus wel rivieren zijn die de 50 meter niet halen) en daar loopt de kant geleidelijker af dan in zo'n vierkante bak zoals een handgegraven kanaal.

Graag wil ik jullie mening want de karper moet zich toch ergens ophouden op een monotoom kanaal?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-04-2005 06:46

Koen,

Ze zijn daar waar de boot niet is. Dus onder en naast de schepen die voorbij komen. Vissen hebben veel minder (tot geen) last van de stroming die een schip veroorzaakt dus ze gaan gewoon net zoveel aan de kant tot het schip ze niet meer raakt.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-04-2005 11:10

Koen,

Zou de vis nog schrikken als er een boot over ze heenvaart?
Na al die jaren van scheepvaart...?
Ben bang van niet, denk dat ze gewoon blijven liggen en echt niet op zullen kijken van de 1000e 10-tonner die over ze heenvaart.

Als de vis niet onder de schroeven zal komen blijven ze echt wel liggen, plus het feit dat de bodem weer lekker word omgewoeld, waardoor er weer nieuw, vers voedsel tevoorschijn komt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2005 11:44

Mijn observatie op de kanalen waar ik vis is dat de karpers de drukte van de scheepvaart zoveel mogelijk mijden. Ze trekken naar de rustiger delen of via zijsloten naar het achterliggende polderwater. Als de scheepvaart stil valt, meestal in de avond, trekken ze het kanaal weer op. De kanalen waar ik over praat zijn typische nachtwateren en overdag is de vangst doorgaans een enkele toevalstreffer.

Als je die trek een beetje in de gaten krijgt wordt het heel voorspelbaar waar je ze op welk moment van de dag het best kunt vangen.

Zal anders zijn op kanalen waar ze geen kant op kunnen.

Groet, Kees
Marty van Asperen
Berichten: 12
Lid geworden op: 18-10-2004 15:46
Locatie: Veghel
Contacteer:

20-04-2005 13:13

Ik heb meerdere malen meegemaakt dat de trek die een boot veroorzaakt juist karpers triggert om te azen. Juist bij het passeren of net erna heb ik diverse leuke vissen gevangen, toeval ?? Aan de andere kant heb ik het meegemaakt terwijl ik een karper aan het drillen was, deze stil bleef liggen tijdens de dril en dan bedoel ik stijf op de bodem. Verder heb ik wel eens karpers zien liggen die door een schroef zijn geraakt maar dit kan ook zijn gebeurd nadat ze al dood waren.
Een kanaal zonder scheepvaart is voor mij in ieder geval een stuk onaantrekkelijker. Ik deel persoonlijk de mening niet dat karpers overdag de rustigere stukken opzoekt. Althans niet op zwak stomende rivieren. Ik heb regelmatig in een uitloop van een sluis gevist met harde stroming, de vis ondervind hier ook weinig last van. Sterker nog buiten de stroming was niets te vangen. Jarenlang viste men uitsluitend onder de kant, ook in verband met de scheepsvaart en het telkens binnendraaien. Totdat men gericht in de vaargeul ging vissen, met zeer goede resultaten.
Ik denk dat een karper hier inmiddels perfect mee kan omgaan en dat dit hun gedrag niet echt veranderd. wel denk ik dat er veel verschillende wateren zijn en een daarop aangepast gedrag.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2005 13:25

Marty,

Is voor de kanalen waar ik over praat helemaal geen mening hoor. Gewoon de praktijk van jaren van vissen en observeren.

En natuurlijk kan het op andere wateren anders zijn. Dat sluit ik helemaal niet uit. Maar een dagsessie plannen op de kanalen waar ik over praat is minder zinvol in het vaarseizoen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

20-04-2005 14:17

Wat een belangrijke rol speelt is de diepte.
Ik vis op een kanaal wat zo'n 3,75 meter diep is, een vaargeul vol bagger.
Meestal zit ik in een kom te vissen en ik heb het al eens eerder aangegeven een kleine 15 minuten nadat de boot is gepasseerd volgt er 8 v/d 10 x een run.
Toeval? Dacht het niet.En dat zie ik al een jaar of 8 daar gebeuren.
De vis wijkt dus wel degelijk uit als het water niet te diep is. Deze schepen ploegen de vaargeul zelfs nog een beetje om, waaruit ik concludeer dat daar zeker geen karper onder gaat zwemmen(mag ik hopen:-)).

Zou daarom karper in veel gevallen een kantazer zijn....???

gr Harnold
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

20-04-2005 14:24

Soms ga ik snoeken, dan vang ik de meeste snoek op zo' n 75 cm tot een meter achter de schroef. Snoek maakt het in ieder geval niet zo uit, je plug heeft dan ook een natuurlijkere beweging.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

20-04-2005 14:26

Kan me goed vinden in de reactie van Marty, we vissen namelijk op hetzelfde kanaal. Enkel de zwak stromende rivieren zal kanalen kunnen zijn?? Vissen die stijf tegen de bodem gaan liggen tijdens een dril is me ook overkomen bij het passeren van een boot zeker bij vissen die aardig aan de maat zijn. Bij een dril van een kapitale vis overkwam een zekere Andre Kip het zelfde, de vis daarna weer aan het zwemmen te krijgen is weer een ander verhaal.
Op bepaalde gedeelten van het kanaal B&D is het vrij ondiep de scheepsschroeven draaien er door de bagger, in het verleden kwamen er veel beschadigde vissen uit toeval??
Valt mij ook op dat veel hier vissen altijd binnen een a’twee km gevangen worden.
Toch leuk dat er verschillende ervaringen uitkomen.

MVG,
Peter
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

20-04-2005 16:21

Ik dacht ook altijd SHit daar komt weer zo'n boot de eerste 2 uur weer geen kans op een aanbeet

totdat ik met een maat zat te vissen die juist aanbeten kregen zodra er een boot langskwam of vlakdaarna en zelfs toen hij vlak onder de kant zat te vissen en er kwam een troep ganzen over zijn aas heen....op dat moment kreeg hij precies een run....wij denk shit een gans in me lijn maar nee hoor gewoon een karper....volgens mij hebben ze totaal geen last van boten

Groeten
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-04-2005 16:36

Kees,

Ik heb een behoorlijke tijd aan een kanaal gevist in Haarlem. Wekeleijks maakte ik er minimaal 1 nacht.
Overdag ving ik geen drol op mijn stek, maar eenmaal tijdens de scheemering trok het Dolfinarium weer voorbij. Springende karpers te over.
Weet je waar ze vandaan kwamen?

Ze trokken uit de vaargeul het ondiepe talud op. Op dat talud komen overdag nagenoeg geen boten, hooguit een enkel plezierjachtje.
Overdag moest ik wel in de vaargeul vissen om een visje te vangen, want op mijn stek kwamen ze niet.
En dat was juist het meest rustige stukje water...

Dit was voor mij niet te verklaren, maar ik wist wel precies wanneer de vis zou komen en wanneer de vis weer wegtrok. Zo hoefde je ook niet onnodig veel uren te vissen of door te vissen, want zodra de linkerhengel sochtends een vis had opgeleverd was het over.
Spullen pakken en wegwezn, want er zou geen volgende aanbeet meer komen, tot de scherming dan...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2005 16:47

Bij ons hebben de kanalen zijsloten en vaarten naar de achterliggende polders, Marijn.

Je kunt ze dus op hun tocht onderscheppen op de kopse kanten daarvan. Niet voor niets is het penvissen op de bruggetjes populair. Vooral in de ochtend en de avond als ze verhuizen. In de nacht levert statisch op het kanaal zelf veel meer karper op.

Maar er is ook een voorjaarstrek vanuit de polders over het kanaal naar paaigebieden aan de andere kant. Om maar wat te noemen.

Als je dit soort dingen kunt achterhalen voor jouw kanaal, dan is het niet zo moeilijk meer. Niettemin gedragen de grote solitairen zich weer anders. Ook iets om rekening mee te houden. Maar ik zou niet gaan voor standaard regeltjes en het gewoon gaan uitvinden.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 20-04-2005 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcel Boogert
Berichten: 76
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Locatie: Achthuizen
Contacteer:

20-04-2005 16:49

Ik sluit me toch aan bij Kees Ouwehand... Ik vis bijna altijd op een kanaal en heb alleen nog maar 's nachts gevangen. Heeft er iemand trouwens idee wat de relatie is met de brasem. Witvissers vissen altijd overdag en vangen ook gewoon...????? Als ik sommige witvissers mag geloven die ik spreek, beginnen de vangsten inderdaad pas nadat de eerste boot voorbij is getrokken. Ik ervaar zelf juist het tegenovergestelde wat betreft de karper....?????
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-04-2005 17:30

Veel reacties in de trent van, na een boot een aanbeet, na een zwerm ganzen een aanbeet.
Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat de karper vaker op half water zwemt dan wij zouden willen.
Er komt iets aan, de karper zakt en komt het aas tegen en omdat hij daar toch eenmaal is kan hij net zo goed een hapje nuttigen is het niet.
Of er komt iets aan, de karper komt naar de kant en ach er ligt iets, toch maar een hapje voor onderweg.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

20-04-2005 19:02

Zou kunnen,
ik denk eerder dat door de enorme waterverplaatsing van de boot en door de wervelingen van de schroef dat hierdoor enorme "wolken" ontstaan waar onze nieuwsgierige en hongerige vriend op afkomt om wat te vreten.....er dwarrelt dan ook zoveel rond voor hem !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2005 19:19

Vraag ik me toch af hoe vaak er dan een boot langs komt. Valt echt niet meer tegenaan te vissen dan met zoveel natuurlijk voedselaanbod door de pleziervaart die af en aan vaart. Met zo nu een dan een rijnaak die de bodem helemaal omschud.

Het omwoelen van de bodem heeft ook negatieve kanten.

Als het trouwens echt druk is op het water, dan geloof ik ook niet zo dat de karpers op half water ertussen blijven hangen.

Er zal wel een samenhang zijn met frequentie en de soort scheepvaart, de diepte en de breedte van het kanaal, etc.

Trouwens, is het niet zo dat de smalle stukken slechts doorgezwommen worden en de karpers zich langer ophouden in de bredere delen?

Kees
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-04-2005 11:16

Kees,

Het kanaal wat ik bevist heb ken ik redelijk goed, ik ken de trekroutes op een bepaald stuk wat ik bevist heb en ik weet de trekroutes naar de paaigebieden.

Het water is niet moeilijk te bevissen, vooral niet omdat je al een schat aan informatie hebt verzameld de laatste jaren. Ik weet ook wanneer ik er wel en niet moet zitten, want dat is mij wel duidelijk geworden.

De grote individuele vissen zijn idd geheel anders in gedrag, maar ook deze zijn te vinden.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

21-04-2005 16:25

Hoi heren,

Ik ben terug van weggeweest en na het lezen van de posts vindt ik het steeds interessanter worden! :wink:

Mijn ervaring is dat er overdag op rechte stukken kanaal weinig karper overdag te vangen is. De reden waarom is me ontglipt eigenlijk......
Ik vis zelf meer op inhammen en zwaaikommen waar de karper wel een uitweg weet te vinden als er zo'n bakbeest aankomt, en overdag krijg ik op deze stekken wél beet.
Dat ze er bang voor zijn geloof ik ook niet,Marijn.
Maar ik denk wel dat ze boten liever mijden vanwege de waterverplaatsing.
Overdag op monotome stukken kanaal zullen ze er wel rondzwemmen alsmede er azen maar dit zal meer in de nacht zijn wanneer de scheepvaart minder is/stil ligt.
Vorig jaar had ik overdag 1 mooie vis mogen vangen in de boten-spits. Dit was nét voordat er een boot aankwam. Dat karper uit "haast" de laatste paar boilie's weg willen pikken geloof ik graag.
Ik vis zelf bar weinig op rechte stukken kanaal, zinnig oordelen kan ik hier niet over......Maar daar komt verandering in!
Van zondag op maandag ga ik een nacht vissen op een stek waar de vis geen kant uit kan, hopelijk kan ik dan een mooie karper op de gevoelige plaat zetten. :wink:

Prettige voortgang van de topic nog! :)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

21-04-2005 16:36

Ik denk dat ik in deze toch met Kees meega..
Ook mijn (beperkte) kanaal en rivier ervaringen wijzen in de richting dat de vissen liever de scheepvaart uit de weg gaan.. als het mogelijk is in iedergeval.. vandaar ook dat je denk ik persoonlijk, overdag meer runs onder de kanten en in inhammen etc. krijgt en s nachts de vaargeul begint te lopen..

Wel staat het gewoon vast dat een beetje scheepvaart zeer goed is voor de activiteit van de vissen..

@Peter Otte:
Wel interessant dat vissen op bepaalde kanalen blijkbaar stijf op de bodem gaan liggen als er een schip passeert...
De karper past zich natuurlijk ook aan aan zijn leefomgeving en de mogelijkheden die die leefomgeving biedt.. als het kanaal breed is en veel kommen, bruggen en weet ik veel heeft zullen ze overdag daar toch vaak huizen..
Is er niks en is het kanaal erg smal.. dan zullen ze andere "taktieken" moeten gaan verzinnen.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-04-2005 16:39

Tip van de dag Koen!
Wanneer de boot paseerd moet je gelijk op de flank mikken.
Altijd prijs, gegarandeerd!! :lol:

Maar zonder dollen, volgens mij kun je dit weer terugrekenen naar conditioneren.
Ze krijgen er elke dag mee te maken dus zijn ze er ook niet zo bang meer voor.
Vissen met schade plekken van schroeven bevestigen dit wel een beetje...
Ook heb ik vissen vlak langs boten zien springen wanneer ze langs kwamen.


Er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Wateren waar alleen vanuit de boot word gevist...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
richard de bruijn
Berichten: 10
Lid geworden op: 03-06-2004 13:20
Locatie: capelle aan den ijssel

22-04-2005 16:02

Hoi allemaal,

Ik heb niet heel veel ervaringen op kanalen. Maar enkele sessies om precies te zijn. Op 1 van deze sessies is overdag door mij een karper uit de kant weg geplukt. Mijn buurman pakte toen enkele uren later([i]nog steeds midden op de dag[/i]) een mooie karper uit de vaargeul.

Ik wou jullie heeeel intressante discussie daarom nog een beetje opvoeren. Zijn er verschillen in ([i]groepen[/i]) karpers onderling.

Het betrof in dit geval een recht stuk kanaal, met veel scheepvaart en weinig beschutting. In deze discussie belangrijke achtergrond info, want het beinvloed het gedrag van de karpers.

Tot slot meld ik nog even dat de karper uit de geul wel een stuk groter was. (dikke 20er tegen krappe 10er) Misschien van invloed?

Groeten Richard
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

27-04-2005 17:23

Heren,


Afgelopen weekend een goede 35 uur gevist aan het kanaal op een monotoom stuk.
2 dagen gevoerd en geen vis........ :-? De vis zat er dus helemaal niet!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

27-04-2005 17:48

Kwestie van vissen :wink:

gr Harnold
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

28-04-2005 13:04

Wij hebben last van die boten en stroming, niet de vissen. En daarom denken wij dat ze daar niet te vangen zijn :lol: .
Die vis ligt gewoon waar te vreten valt (denk ik). Of dat nou onder de boot is of waar dan ook, dat zal die vis geen zak interesseren.

Gewoon je principes opzij zetten dus, en onder die boten in gooien.

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

30-04-2005 12:37

Koen de Been schreef:Heren,


Afgelopen weekend een goede 35 uur gevist aan het kanaal op een monotoom stuk.
2 dagen gevoerd en geen vis........ :-? De vis zat er dus helemaal niet!


Als er vis op de plek had gezeten dan had je die waarschijnlijk er binnen een paar uur eraf gevangen. Na die paar uur is het effect van de voerplek weg en dan gaat het over in puur de vis opwachten. Vooral op die lange monotone stukken kanaal waar nu niet echt plekken zijn, inhammen enzo, waar de vis zich langdurig ophoudt. Op dat soort plekken heeft het naar mijn mening ook niet veel nut om te voeren vantevoren. Niet lang vantevoren in ieder geval, 1 avond ervoor is genoeg. Dat soort plekken daar trekt de vis langs en als er dan wat voer ligt dan pikken ze dat even mee. Liggen er 5 boillies en een haakboillie dan heb je de kans dat het merendeel het niet door heeft. Ga je de stek ruim van voer voorzien dan heb je kans dat ze langer blijven hangen waardoor je meer aanbeten krijgt.
Vissie kump zo!