Dyneema voorslag vs nylon voorslag


Plaats reactie
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

17-04-2005 13:50

Wat gebruiken jullie het liefst als voorslag (dynema of nylon) en waarom ?
zet er ook even bij welk merk en dikte jullie gebruiken..

greetz,
Jannick
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-04-2005 14:12

Jannick,

Als je al een voorslag nodig hebt is het belangrijker om eerst vast te stellen waarvoor je hem nodig hebt. Daarna pas kun je een keuze maken voor het type voorslag. Het is namelijk helemaal geen kwestie van het liefst.

Het liefst geen voorslag, maar soms moet je een compromis sluiten.

Groet, Kees
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

17-04-2005 14:21

Kees,
ik dacht dat het voor de hand liggend was dat het noodzakelijk is .
En waarvoor kan je voorslag zoal gebruike ? naar mijn weten alleen maar bij stenen/mossels, bij een struikje dat in het water ligt moet je geen voorslag gaan opleggen vind ik .

dus ik zal men vraag anders formuleren:

Welke voorslag wordt er het meest gebruikt door jullie in omstandigheden dat het niet anders kan, bij bv mosselbanken en of stenen ?

jannick
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-04-2005 14:40

Steigerpalen, dukdalven, takken, lelies, riet, wier, basalt keien, steenslag, stenen taluds, betonnen kades, sluismuren, brugdelen, mosselbanken, gedumpt afval, etc., etc.

Om maar wat te noemen. Daarnaast wordt een voorslag gebruikt voor andere redenen zoals het afwerpen van het lood bij lange afstanden.

Nylon is beter bestand tegen schuren.

Gevlochten lijn is beter bestand tegen insnijden.

Daarnaast is de ene nylon lijn de andere nog niet. Zelfde voor gevlochten.

Dat alles maakt dat je het voorslagmateriaal moet kiezen in samenhang met het doel. En sommige situaties zijn kansloos.

Groet, Kees
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

17-04-2005 14:46

ok Kees, de obstakels zijn dus stenen/mosselbanken.
Nee, de ene lijn is de andere niet, daarom vraag ik ook om het merk en lijndikte erbij te zetten :wink: .

greetz,
jannick
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-04-2005 15:41

Bij mij gaat het dan meestal om een lijn die langs een obstakel kan schuren. Als het daarom gaat gebruik ik Red Ant als voorslag en vis ik zodanig dat ik de karper met een beetje moeite vrij van het obstakel kan houden.

Voor mosselbanken en dergelijke scherpe ellende op de bodem pak ik Quicksilver van Kryston.

Bij afstanden werpen gebruik ik meestal een getaperde shockleader van Cormoran. Of dik amnesia. Een minimum van twee maal de hengellengte is dan voldoende om de knoop op de spoel te houden bij aanvang van de worp.

Kees
Alexander Herder
Berichten: 91
Lid geworden op: 07-11-2002 01:00
Locatie: Blaricum

19-04-2005 10:28

Kees,

is het aan te raden om met een voorslag te vissen als je tegen lelies aan vist?

Mvg Alexander
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

19-04-2005 11:49

Alexander,

Het antwoordis vrij simpel... Ja!
Waarom... Omdat een nijlon lijn niet sterk genoeg is om door de lelies heen te snijden.
Een goede dyneema snijde dwars door de lelies en hierdoor zal je de vis niet verspelen.

Op het moment dat je een aanbeet krijgt en de vis door de lelies heenzwemt, ben je met nijlon 9 van de 10 keer je vis kwijt, want je lijn is daar niet sterk genoeg voor.
Hetzelfde als je tegen het riet aanvist.
Ik vis vaak op een water waar ik tegen het riet aanvis (harde bodem), maar de vis zwemt graag een stukje door de rietkragen als hij eenmaal gehaakt is.
Mijn nijlon gaat rafelen en uiteindelijk kan het breken. Met dyneema heb ik daar geen last van.

Als ik tegen steigers aanvis, op heftige taluds, mosselbanlken, of omgevallen bomen kies ik daarentegen voor een nijlon voorslag, bijvoorbeeld de red ant van PB. Die is erg slijtvast en goed te knopen!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-04-2005 12:10

Marijn,

Ik vis altijd met 0,40mm nylon bij lelies/plompen, en heb nog nooit geen last
gehad bij dergelijke velden met nylon. Het is meer de dril techniek/tactiek
die er voor zorgt, dat een karper zonder enige vorm van tegenslag uit de le-
lies gedrild word.
Een voorslag is dan naar mijn ervaring totaal overbodig bij plompen, met een
dikke nylon hoofdlijn minimaal 0,35 tot wel 0,50mm moet het lukken.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-04-2005 13:51

Nou je hoort het Alexander.

De meningen zijn verdeeld.

Ikzelf denk dat je bij lelievelden ook goed uit de voeten kunt met een dikke nylon hoofdlijn. Beperking is de spoeldiameter van je molen. Een standaard baitrunner heeft een smalle diameter spoel en dik nylon kan daar dan te springerig voor zijn. Moet je toch eerder denken aan van die zeemolens cq. big-pit molens als je de lijndiktes van Benny overweegt als hoofdlijn

Met wat subtieler materiaal, meer passend bij een vijvertje met lelievelden, schroom ik niet om voor de voorslag van Marijn te kiezen.

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-04-2005 14:30

Kees,

Ik vis inderdaad met big-pit molens... :wink:

groetjes Benny
raoul pelzer
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-10-2004 13:22

19-04-2005 20:27

effe een ander vraagje maar wel in dezelfde categorie.
ik vis met gevlochten draad(whiplash)
nu heb ik er een voorslag opzitten(red ant)deze zit er alleen op om toch een beetje rek te hebben bij het drillen om zo verspelen een beetje tegen te gaan.
maar hier zit net t punt.
ik vis met dyneema zodat ik de bodemgesteldheid(harde platen)goed kan voelen bij de worp enzo voel ik dus of ik spot on lig.
maar door die voorslag voel ik het dus niet meer en dan kan ik dus net zo goed met nylon vissen
dus de vraag is hoe groot is de kans op uitscheuren met dyneema.
word de kans op verspelen echt groter of valt t wel mee??

greeetttzzz Raoul
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-04-2005 21:10

Raoul,

Ik meen dat bij de introductie van gevlochten lijnen geadviseerd werd om soepele hengels te gebruiken. Er ontstond even een run op glasvezel hengels. Nu is de combinatie strak en stijf grafiet plus gevlochten heel normaal. Maar ergens zal het eens buigen of barsten worden. Met die Red Ant voorop zou ik ook al niet meer weten waar. Als het onbreekbaar, onrekbaar en onbuigzaam wordt, dan kan ik mij slechts voorstellen dat de lip van een karper de zwakste schakel is. Ergens blijf je naar mijn idee achter de feiten aanhollen. Maar doe ermee wat je wilt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-04-2005 11:19

Benny,

Even terugkomend op mijnn dyneema verhaal:
Ik gebruik de dyneema als ik zit te pennen met een Abu Garcia 303 molentje...
Als ik statisch vis op een wat kleiner water met lelies, dan gebruik ik ook de dyneema als voorslag, omdat de afstand misschien 30 meter is en ik dan ook met lichte hengels en licht spul vis.
Vis ik op groter water op grote afstand met grote molens... dan is het weer een ander verhaal.

Eigenlijk doe je niks anders dan aanpassen aan de omstandigheden waar je je in bevindt.
En dat is het lastige van het geven van een antwoord, want per situatie pak je het weer anders aan, er is niet 1 standaard...
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-04-2005 16:35

Kost me klauwen met geld elke keer me materiaal aanpassen :cry:
Soms heb ik 3 of 4 onderlijnen verknipt dan moet de sessie nog beginnen.
Wat denk je van leadcor, tjonge jonge dan is de lengte niet helemaal naar m'n zin meer, word het toch weggeflikkerd.

Over het algemeen pak ik Quicksilver als de omstandigheden genadeloos zijn.
Vallen de omstandigheden mee maar is die toch nodig, ga ik ook voor de Red Ant.
Wil ik rek hebben voor drillen en/of werpen (ik vis ook met gevlochten) dan mag ik graag de Titan shockleader van Starbaits (36lb) der op knopen.
Ik heb nog niet echt veel shockleaders gebruikt omdat ik ze vorig jaar pas intensief ben gaan gebruiken maar deze bevalt prima.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-04-2005 16:41

Marijn,

Inderdaad!
Aanpassen naar de omstandigheden is de sleutel. Maar ik moet toch beken-
nen, dat ik zelf liever nylon gebruik bij plompen. Ook probeer ik het plompen
veld van zo dicht mogelijk bij te bevissen.
Dyneema snijd welliswaar goed door de plompen, maar ik heb het er zelf niet
zo op dat de plompen worden "afgezaagd"...! :wink: Wanneer je goed drilt
met nylon bij plompen, moet nylon eigenlijk geen probleem geven; mits je
de plompevelden van zo dicht mogelijk bij bevist. Anders zou ik bij een aan-
beet vanuit (als toegestaan!) een boot drillen, wanneer het plompeveld niet
van dichtbij te bevissen is.

groetjes Benny
Alexander Herder
Berichten: 91
Lid geworden op: 07-11-2002 01:00
Locatie: Blaricum

23-04-2005 11:24

Manne,

ik heb er inmiddels voorslag opzitten. Waar moet ik opletten tijdens het ingooien ivm de knoop. Ik vis met een safety clip. Hoe zit het met het lood, als je een lijnbreuk achter de voorslag krijgt. Wil graag vangen, maar niet ten koste van alles.....

Mvg Alexander
Plaats reactie