Lange hair, korte hair.


Plaats reactie
Martin Rietveld
Berichten: 5
Lid geworden op: 08-04-2005 21:24

09-04-2005 12:26

Bij een lange hair is het inhakings effect beter. Maar bij een korte hair heeft de vis de haak eerder in zijn bek, en zul je bange vissen eerder vangen. Eigenlijk hou in mij hair vrij kort dit geeft me meer vertrouwen. Tijdens het uit testen van een langere hair krijg ik meer valse piepen, en dat waneer ik denk dat er karper op me stek aanwezig is. Bij een vis verspelen kort ik mijn hair altijd weer in. Toch hoor je veel dat er met 1.5 cm hair tussen bolie en haak word gevist is dit dan alleen op overbezet karper water of water waar nooit gevist is?
Ik zou graag jullie mening horen over de lengte van jullie hair en haak maat. Wat zijn de beste lengtes en op wat voor water is dit het best.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-04-2005 13:07

Daar wil ik nog iets aan toevoegen..sinds dit seizoen heb ik besloten om mijn hairs ook langer te maken....maar ik moet zeggen dat ik nu af en toe weer tangles gooi omdat mijn hair zich om de onderlijn heen slaat :cry: (o.a. blow out rig)...ook al maak ik de onderlijn met stijve materialen zoals Green hornet.
Wel moet ik zeggen dat ik niet altijd mijn onderlijn (of kern van onderlijn) doorknoop als hair, maar hiervoor een soepele hair speciaal voor aanknoop.
Zal het schelen als ik gewoon mijn hair maak van hetzelfde materiaal als de onderlijn? (via no-knott knoop?)
gr
HB
Martin Rietveld
Berichten: 5
Lid geworden op: 08-04-2005 21:24

09-04-2005 13:22

Er is ook pva tape te koop hier mee zet je je hair vast aan de haak en wanneer hij in het water komt lost hij op.
Je kunt ook die pva netjes halen en vullen met groundbait erg aantrekkelijk voor vis. Je priket het zakje op je haak trekt vervolgens de hair ook door een stuk van het netje en zet nu pag de bolie er op. Nu zit je bolie muur vast en kan hij geen kant meer op.
Martin Rietveld
Berichten: 5
Lid geworden op: 08-04-2005 21:24

09-04-2005 13:23

En het pva lost dan op en alles ligt zoals het hoort te liggen op de bodem.
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

09-04-2005 13:50

als je door je lange hair je zooitje in de war gooit kan je ook een pva wokkel tussen haak en boillie op je hair doen :wink:
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

09-04-2005 15:17

Ik vis zelf altijd met een korte hair en dan op alle waters, heb ook wel eens met langere hairs gevist maar op een of ander manier heb ik daar geen vertrouwen in.Het voordeel van een kortere hair vindt ik dat het vaak dieper in de bek is gehaakt heb praktisch ook nooit los schieters, ( dat kom waarschijnlijk dat ik geen steviger drillen ben) overgens de meeste maten van mij vissen met een langere hair en vangen ook hun vissen het is waar je vertrouwen in hebt .

gegroet Ruud
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-04-2005 15:22

Hans Brinkel schreef:Daar wil ik nog iets aan toevoegen..sinds dit seizoen heb ik besloten om mijn hairs ook langer te maken....maar ik moet zeggen dat ik nu af en toe weer tangles gooi omdat mijn hair zich om de onderlijn heen slaat :cry: (o.a. blow out rig)...ook al maak ik de onderlijn met stijve materialen zoals Green hornet.
Wel moet ik zeggen dat ik niet altijd mijn onderlijn (of kern van onderlijn) doorknoop als hair, maar hiervoor een soepele hair speciaal voor aanknoop.
Zal het schelen als ik gewoon mijn hair maak van hetzelfde materiaal als de onderlijn? (via no-knott knoop?)
gr
HB


Hans, kwestie van schuimpjes, ik maak ze nat met speeksel en plak ze vast om de hair, gewoon 3 boven elkaar en nog een 2 op de haak zelf en geen hair die meer om de haak kan slaan!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

09-04-2005 15:57

Hans Brinkel schreef:Daar wil ik nog iets aan toevoegen..sinds dit seizoen heb ik besloten om mijn hairs ook langer te maken....maar ik moet zeggen dat ik nu af en toe weer tangles gooi omdat mijn hair zich om de onderlijn heen slaat :cry: (o.a. blow out rig)...ook al maak ik de onderlijn met stijve materialen zoals Green hornet.
Wel moet ik zeggen dat ik niet altijd mijn onderlijn (of kern van onderlijn) doorknoop als hair, maar hiervoor een soepele hair speciaal voor aanknoop.
Zal het schelen als ik gewoon mijn hair maak van hetzelfde materiaal als de onderlijn? (via no-knott knoop?)
gr
HB


Een maat van mij laat ook ze hair niet doorlopen en knoopt hem apart eraan van soepel spul of hairbraid, maar ligt bijna zo in de war als jij bedoelt.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-04-2005 13:55

Hans Brinkel schreef:Daar wil ik nog iets aan toevoegen..sinds dit seizoen heb ik besloten om mijn hairs ook langer te maken....maar ik moet zeggen dat ik nu af en toe weer tangles gooi omdat mijn hair zich om de onderlijn heen slaat :cry: (o.a. blow out rig)...ook al maak ik de onderlijn met stijve materialen zoals Green hornet.
Wel moet ik zeggen dat ik niet altijd mijn onderlijn (of kern van onderlijn) doorknoop als hair, maar hiervoor een soepele hair speciaal voor aanknoop.
Zal het schelen als ik gewoon mijn hair maak van hetzelfde materiaal als de onderlijn? (via no-knott knoop?)
gr
HB


Voor mij hetzelfde verhaal Hans, een beetje op aanraden van K v/d H , de hair weer wat langer gemaakt en idd ook wat meer tangles(heb ik getest en helaas ook al ondervonden)en heb dit opgelost met zo'n pva-wokkel. Voorheen een hair van plm 2,5 cm nu plm 4,5 cm. Reeds 2 zeelten en een mooi spiegeltje gevangen. Dus het werkt wel...
Ik gebruik nu Jelly Wore en knoop de hair wel door met een no-knott die ik al jaren gebruik en nooit meer anders zal gebruiken . Helaas voor jou en mij...maakt het geen verschil als de hair soepel is.
Maar je kan natuurlijk een stijve hair gebruiken...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Patrick van der Molen
Berichten: 234
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: Almelo
Contacteer:

13-04-2005 20:03

Absoluut een lange hair!!
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

13-04-2005 22:05

lange hair ook, ruimte van pakweg 2 tot 3 cm van bocht tot aas.
maaarrr...
nou heb ik zelf ook ondervonden dat mijn onderlijnen om het lood zijn geslagen als ik ophaal, de oplossing van sommige mensen aan de waterkant als, hij lag netjes op de bodem, hij draait om je lood als je inhaalt en dus lag hij goed, geloof ik niet in.
nu zit ik met pva wokkels, maar als er een vis draait op een andere stek, je hebt een vis gevangen, dan moet je er steeds een nieuwe aanmaken.
die dingen zijn in principe niet zo heel duur maar na een paar weken vissen ben ik wel door mijn potje wokkels heen.

en ik zelf gebruik ook de green hornet, bevalt me prima maar ik ga een proberen deze niet te strippen zodat ik de tangles helemaal ontwijk, nu maar kijken of de aasopname nog wel soepel genoeg is.
en bij de green hornet de hair doorgeknoopt, no knot

groeten,

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

14-04-2005 07:52

lange hair...misschien is krimpkous ook n idee
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

14-04-2005 22:51

ja wat ik er misschien niet bij heb vermeld is dat ik een line-aligner van krimpkous gebruik á 2 cm groot, en de green honet 2 cm strip voor de krimpkous, maar dat ga ik dus nu niet meer doen, dan maar iets minder soepele aasopname, ligt mijn rig tenminste wel goed.
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Plaats reactie