Afstandsvisserij, kantvisserij of op werpafstand?


Plaats reactie

afstandvisserij, werpafstand of kantvisserij?

peilen met markerhengel en voeren met werpstick of spodrod op werpafstand dus
17
23%
vissen met telebootje + dipetemeter en ook zo voeren op afstand (meer dan 80 m, dus afstandsvisserij)
5
7%
vissen met echte boot en dieptemeter en gewoon voeren met voeremmer in de boot en strooien maar, ook op afstand (meer dan 80m)
9
12%
kort in de kant vissen en zeer precies kunnen bijvoeren
43
58%
 
Totaal aantal stemmen: 74
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-04-2005 11:09

Hallo,
hiermee zou ik graag willen weten hoe de meeste van ons nog vissen. Wie peilt er nog uit met een markerhengel en wie legt nog een voercampagne aan met een werpstick of spodrod?
Wie beschikt al over een telebootje met dieptemeter en voert ook daarbij. Of wie is in het bezit van een echte boot met dieptemeter en voert gewoon met de voeremmer en een schep over grote gedeelten van het water? Of zijn er ook mensen die enkel de kanten afgaan en dus zeer precies kunnen voeren? Ik ben benieuwd
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-04-2005 11:38

Tja, ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik practisch van alle gemakken voorzien ben (voerboot is in aanbouw) ik bekijk gewoon per water wat voor mij de gunstigste methode is, dus ik kan niet zeggen nr 1 of nr 2 etc etc.
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-04-2005 11:40

Ik zou zo zeggen, prijs jezelf gelukkig

groeten,
joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-04-2005 12:02

Het heeft niet veel met gelukkig te prijzen te maken, het is meer flexibel inspelen op de mogelijkheden.
Mis nog wel iets voeren met een boot en ook vissen uit die boot.
Voor mij geen keuze dus, mocht ik iets uitschakelen zou het de voerboot zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-04-2005 12:16

hallo,
ja, maar ik bedoelde met gelukkig rpijzen dat hij in het bezit is van spod, markerhengel + boot + dieptemeter +voerboot in aanmaak. Ja idd inspelen op de situatie, maar dan moet iedereen in het bezit zijn van een boot en een marker en ,.....?

groeten,
joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-04-2005 12:26

ik denk dat dat per persoon afhankelijk is in de zin van, hoeveel heb je voor je hobby over en nog belangrijker, wat is je bestedingsruimte.

persoonlijk hou ik een aardig zakcentje over doordat ik nooit uit ga(leeftijd daarvoor ben ik al gepasseerd dat ik daar waarde aan hecht)
en kan ik meer besteden aan mijn hobby.(ik heb er eigenlijk maar 1 en dat is sportvissen :wink: )
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

08-04-2005 12:37

Het leifst vis ik kort onder de kant en het mooiste is als je hem uit kan lopen, maar helaas is dit niet altijd mogelijk..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-04-2005 12:38

ja , daar heb je gelijk in...je bent dan ook zo bijna 20 jaar ouder hé
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-04-2005 17:41

Wow, het gaat vlot ben benieuwd hoe het verloopt. Wel veel kantvisserij en terecht...veel preciezer zal je je aas niet kunnen presenteren.

groeten,
joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

08-04-2005 23:10

Vis eigenlijk alleen met de pen en zo licht mogelijk liever met mijn 1 ponds hengel dan met mijn (zwaarste) 1 3/4 ponds hengel. Natuurlijk moet dit ivm met de omstandigheden mogelijk zijn.

Eerst een geschikt plekje zoeken met een peilhengel het water in kaart brengen daarna zelf boilies maken en voorvoeren.

Dus zo simpel en puur als maar mogelijk.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-04-2005 00:51

Op zich hangt dit natuurlijk van de situatie af, maar op de wat grotere plassen (die ik het liefst bevis) pak ik als het even kan wel de boot met dieptemeter. Helaas is dit niet altijd toegestaan, soms is een dieptemeter ook niet nodig. Nou wil dit natuurlijk niet zeggen dat ik daarmee altijd ver van de kant af vis, dat hangt er maar net van af waar ik stekken kan vinden die mij aanstaan. Als ik denk dat dat me (meer) vis op zal leveren vaar ik indien de situatie het toelaat rustig een hengel 150 meter uit, dit echter alleen als de situatie het toelaat. Of die voeremmer mee aan boort gaat, of beter gezegt, of die voeremmer leeg gaat op de stek, hangt ook weer van de situatie af, maar met emmers tegelijk voeren doe ik eigenlijk nooit.
Op afgesloten wateren waar normale boten vaak niet mogen of niet handig zijn pak ik een voerboot. Juist omdat nog relatief weinig mensen zo'n ding hebben haal ik hier in dit soort gevallen optimaal mijn voordeel uit door buiten wepafstand soms met kleine particles bij te voeren. Meestal zijn op dit soort wateren de stekken gelukkig vanaf de kant te zien, ik heb geen dieptemeter op mijn voerboot.
Markerhengels kan ik wel mee werken, maar heb ik eigenlijk een hekel aan, dus als ik de boot kan pakken vind ik dat meestal gemakkelijker.
Toch moet het soms en ik heb al meerdere keren hele stroken water met een peilhengel uitgekamt. Spodden heb ik ook een aantal keren geprobeerd, maar de zware voedelneid zoals die in sommige artikelen beschreven wordt heb ik er nog nooit mee kunnen creëren. Toch een paar keer aardig mee gevangen, meestal 's nachts nadat ik 's avonds een voerplek had aangelegd.
Afstand is natuurlijk heel relatief, soms vaar ik een hengel uit op bijna onderhandse werpafstand zodat ik zeker weet dat hij goed ligt met voer erbij, op andere plekken, vaak als boten niet toegestaan zijn, smijt ik het spul 100 meter weg.
Als we nu ook nog kanalen gaan betrekken hierin, daar vis en voer ik meestal onder de kant. Hoe langer ik hier typ hoe moeilijker de keuze wordt :oops:
Over het algemeen zal ik zeggen dat ik als ik de volledige keuze zou hebben toch voor de boot zal gaan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
bart willems
Berichten: 76
Lid geworden op: 01-11-2003 01:00
Locatie: Emmeloord

11-04-2005 19:59

ik doe alles behalve de nr3 want ik heb nog nooit op water gezeten waar dat nodig/mogenlijk is.
Bart
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-04-2005 21:51

Mensen,

Gij moet vissen waar de vis zich bevind.... :P :wink:

groetjes Benny
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

11-04-2005 22:40

Ik vis doorgaans niet verder dan dat ik met de hand kan voeren. In de praktijk zal dit neerkomen op een meter of 30-40 (ik meet het niet). Het heeft me in mijn ogen alleen maar extra vis opgeleverd.

Benny heeft natuurlijk wel gelijk, maar je staat er versteld van hoe dicht onder de kant de karpers zitten te azen. Ik weet een heel leuk voorbeeld van een vismaat van me;

Hij zit op een stek waar het direct onder de kant 1,5 meter diep is. Overhangend gras in het water, en direct 1.5 meter. Het ligt er vol met takken dus niet te vissen. Hij (en ik ook) vissen daar meestal minimaal een metertje of 5 uit de kant. Na wederom een nacht zonder vis hoort hij een smakkend geluid. Wat blijkt, een karper is zich tegoed aan het doen aan de tijgernootjes die bij het voeren in het -in het water hangende- gras liggen. Schitterend toch?! Dat zet je wel aan het denken.

Je wil niét weten hoeveel vis er voor je voeten langs zwemt, ik leg er in ieder geval altijd minimaal 1 hengel kort. En met kort bedoel ik dus ook écht kort.

Uitlopen/uitwaden doe ik niet/nauwelijks. Dat is voor mijn gevoel gewoon niet zo goed (let op, ik zeg voor MIJN gevoel).

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
Gwenael De Wulf
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-02-2005 14:50
Locatie: De panne, belgie

12-04-2005 15:55

sinds wanneer is het nodig om te werpen en voeren op meer dan 80m met de voerboot of boot?
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

12-04-2005 16:06

Nou, het ligt er maar net aan op wat voor water je vist.
Maar het liefst vis ik aan de kant.
Op een water waar ik veel gevist heb, ligt een eiland op zoon 80/90 meter, daar vis ik het liefts.
Maar op een rivier bij ons in de buurd, of kanaal, vis ik liever een 15/30 meter uit de kant. Soms zelfs maar een meter of 10. Dus...... altijd verschillend, maar als ik de keuze heb, doe dan toch maar aan de kant.
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
viktor v Ophuizen
Berichten: 92
Lid geworden op: 18-09-2003 02:00
Locatie: beuningen

12-04-2005 16:54

mijn visserij bestaat uit alle opties behalve de markeer/peil hengel

ligt dus aan het type water en wat daar mag en niet mag

mvg

viktor
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

12-04-2005 23:19

Ik vaar mijn lijntjes voor het meeste vertrouwen in een goede presentatie het liefst uit.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

21-04-2005 16:34

Maar dan niet onder het eigen kantje maar aan de overkant. Het water waar ik meestal vis heeft bosjes aan de overkant, gooi ze daar vlak voor(minder dan een halve meter, dus preciesie werk) en loop even om, 5-10 boilies erbij, en bijna gegarandeerd 2 uur later een run erop;) Werkt ideaal!

Groeten!
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

21-04-2005 16:45

Marck de Jongh schreef:Maar dan niet onder het eigen kantje maar aan de overkant. Het water waar ik meestal vis heeft bosjes aan de overkant, gooi ze daar vlak voor(minder dan een halve meter, dus preciesie werk) en loop even om, 5-10 boilies erbij, en bijna gegarandeerd 2 uur later een run erop;) Werkt ideaal!

Groeten!

geld voor mij exact het zelfde :wink:
Laat een ieder in zijn waarde
Gun elkaar toch een vis
De natuur beware
Dan zal je zien hoe mooi onze hobby is
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

23-04-2005 19:15

hallo,
ik zie dat het goed gevorderd is, bedankt voor de reacties.
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Plaats reactie