Serieuze Topic: wie heeft de ALV van zijn HSV bezocht?


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-04-2005 21:56

Mannen, er wordt soms nogal wat 'gejammerd' op dit board waarbij vaak voor 'oplossingen' naar anderen wordt gewezen, meestal in de trant van: er moet meer, er moet zus etc.
De vraag is wie op zo'n ALV is geweest en zelf of met zijn (karper)vismaten voor karpervissers wezenlijke zaken aan de orde heeft gesteld in de ALV. En wat voor 'zaken' dit zoal betreffen.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-04-2005 08:58

IK!

Waar wij ons druk over hebben gemaakt is het volgende: de problematiek rond en dan m.n. de visvijverscafecircusaktiviteiten.
We hebben weten te voorkomen(in ieder geval dit jaar)dat de visvijvers gesloten worden voor de visserij.
HSV gaat nog eens met gemeente en politie om tafel te zitten en er worden controles gehouden...

gr Harnold

Dus voorlopig kan de jongere jeugd blijven oefenen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-04-2005 09:59

Ik bezoek ook de vergaderingen, en laat mijn mening dan ook horen.
Onze HSV is sterk verjongd erg jeugd, karper, roofvis en witvisgericht bezig.
Vernieuwend op bivygebruik tijdens de nachtsessies.
Het is nog erg lastig om sommige uitwassen met de neuzen naar het belang van de sportvisser te krijgen maar komt tijd komt raad.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-04-2005 10:18

Ik bezoek elk jaar de ledenvergadering van mijn HSV. Daarbij ben ik voornamelijk luisterend oor en breng zelf weinig zaken aan de orde. Dit komt ook omdat er weinig zaken spelen waarbij we als karpervissers aan de bel moeten trekken. Eigenlijk geen negatieve ontwikkelingen of wrijvingen binnen de vereniging waarbij we op moeten komen voor het belang voor de karpervisser
Afgezien van de jaarlijke terugkerende kleine punten als steigers repareren, bordje vervangen, snoeien zus, snoeien zo enz. komen wat betreft karpervissen zaken aan de orde nachtvisvergunningen, karperwedstrijd en hengelvangstregistratie.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

08-04-2005 10:55

Aart wat weinig reacties. Een rig, een balletje zus of zo, hoe groot mijn vissen zijn die gevangen zijn is veel interessanter. De karpervisser is een doorsnee van de gemiddelde Nederlander, veelal zoekende naar een stuk erkenning wat men mist in deze jachtige wereld?

De vele verhalen die aan de waterkant al afgestoken zijn bij karpervissers om een keer per jaar anderhalf uur uit te trekken voor een vergadering dat wil je niet weten. Wel krijg je de vraag hoe zit het met het spiegelkarper project, kan je niet aan spiegels komen van 20 a 30 pond dat leeft wel onder een groot aantal karpervissers. Bof dat we hier een eigen club karpervissers hebben waar je een beroep op kan doen. Toch gaan een aantal gelukkig stug door proberen belangen veilig te stellen en uit te bereiden. Hulde aan die vele vrijwilligers die vaak meer tijd spenderen voor deze zaken dan dat zij vissen, kan me niet vaak genoeg gezegd worden. Iets voor de mannen van KWO (die ook veel hun nek uitsteken) om hier iets mee te doen? Is weer wat anders dan de mooiste Foto van de maand.

Met vriendelijke groet,

Peter
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-04-2005 10:56

Vorig jaar uitzettingen van karper voor elkaar gekregen, dit jaar vrijstelling nachtvissen en meeneemverbod voor karper. En dat met een man of vier met minimale inspanningen. :o

Groeten,

Mark
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

08-04-2005 10:59

Aart,

Ik zit in het bestuur van een HSV, is dat ook goed? ;-)
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

08-04-2005 12:36

Ik moest wel als penningmeester 2004 zijnde overstappend naar het voorzitterschap van commissie water en visstand beheer, zeer nuttige avond, waar mensen altijd spijt van krijgen als ze niet geweest zijn.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-04-2005 12:51

altijd dezelfdes :wink:
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-04-2005 13:09

Ik niet.

Waarom niet? Was niet nodig.... ik vond het prima zo. Had nergens problemen. Wel diverse keren contact opgenomen met de HSV voor controle e.d.

Zeker nu ik verhuisd ben was het voor mij (ja een egoist ja) niet meer nodig.

Kort door de bocht?
Kan!

Zodra (ik) het echt nodig ga vinden, zal ik er wel heen gaan...

Is weer eens een andere post dan hierboven :lol:

Sorry Aart ;),
Gr. Frank
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-04-2005 13:17

put en kalf verhaal.

Beter is de put te dempen voordat het kalf verdronken is.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-04-2005 14:34

Ben momenteel met 2 dingen bezig....

Meeneemverbod Amsterdam en SKP in Heerhugowaard.
Gebruikersavatar
Kenneth Pepels
Berichten: 267
Lid geworden op: 30-01-2005 13:58
Locatie: Spaubeek (limburg)

08-04-2005 17:10

Ik wou wel gaan, maar ik mocht niet. Bij mijn plaatselijke hengelsport vereniging zijn jeugdleden niet welkom op de vergadering :evil:
Zeer jammer!

Groetjes Kenneth
Carpfishing isn't just a sport, it's a lifestyle!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-04-2005 18:29

geen jeugdleden op een vergadering! beetje vreemd om de jeugd (de toekomst) buiten schot te laten, zo krijgen ze nooit de mogelijkheid om iets meer kennis van zaken te krijgen.

Ik zit zelf in het bestuur van de hsv hier in de buurt. In de regio ben ik volgens mij een van de weinige karpervissers die in een bestuur zit.
Ik heb ook vaak de indruk dat de karpervissers geen binding met een vereniging of water hebben maar dat "de dikke" en "de lange" bepalen wie er komen. Voor deze vissen doen mensen alles maar de zaken die rondom spelen boeit de meeste mensen zeer weinig. Als ze de topvissen hebben gevangen dan pak je weer een ander water en dan zal het een zorg zijn hoe het dan met het oude water gaat, je hebt de vissen tenslotte toch al. Dit geld uiteraard niet voor alle mensen maar er is een steeds groter deel dat zo denkt.
De binding met een vereniging is er niet meer, karpervissers zijn individuen geworden.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

08-04-2005 18:53

[quote="Kenneth Pepels"]Ik wou wel gaan, maar ik mocht niet. Bij mijn plaatselijke hengelsport vereniging zijn jeugdleden niet welkom op de vergadering :evil:
Zeer jammer!

Groetjes Kenneth[/quote]

dat slaat nergens op :-?
Ik ben niet geweest, niet omdat ik jeugdlid ben maar simpel omdat het me momenteel weinig aangaat, veel wateren bij mij zijn de thuisbasis van wedstrijdvissers, qua karper zijn het zware dressuurwateren waar ik toch niet te vinden ben...

bovendien is onze hsv een beetje dood, geloof dat de vergadering uit een man of 20 in de categorie 60+ valt, vrijwel allemaal witvissers. Voel ik mezelf niet echt tussen thuis :roll:
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

08-04-2005 19:58

Voor deze ene keer dan maar weer. Omdat er serieus bij staat.

Ben wel geweest. Had wat vragen omtrend uitbaggeringswerkzaamheden van een paar vijvers, een onbekende uitzetting van een aantal jonge vissen. En verder nog een aantal vragen omtrend de ´verbouwing´ van het twentekanaal.

Ik werd wat vreemd aangekeken zo in het begin.
Ik was veruit de jongste, maargoed, omdat ik ook koffie dronk leek ik best oud.

Het was inderdaad een clubje met oudere vissers, grijs ook, ze waren ook van maar weinig dingen op de hoogte.
Heb het bestuur zeker een half uur drie kwartier bezig gehouden met allerhande vragen waar de rest nog nooit van had gehoort.

Denk zelfs dat ik bij de ouderen een oogje open heb gedaan. Het was maar een avondje, maar wel een belangrijke.

Ze vonden het wel fijn, zo´n jonger iemand die interesse had.

Kleine moeite.

525 leden, aanwezig 18 man, 2 afmeldingen, de rest (505) was waarschijnlijk allemaal aan het vissen.

Als je denkt, ik hoef er niet naartoe. Want weet je, ik heb er niets mee te doen. En het valt allemaal wel mee.
En weet je, weet je wat er allemaal speelt?
Ik zie niets, zal ook wel niets zijn, toch?

Kenneth,
Ledenvergadering, voor leden. Jij bent ook lid, ze mogen je niet weigeren, als lid dan he.

Het gaat u allen goed,

mvg

Koen
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

08-04-2005 20:42

Hoi Koen, goed dit soort positieve zaken te horen. Wat je stelt is een algemeen beeld in ons kikkerlandje een kalende grijze massa (voor zover er van massa gesproken kan worden die jaarvergaderingen bezoekt) val daar zelf ook onder maar dan ben ik de sputterende tegen partij aan de andere kant. Veelal is het geen onwil van gezicht bepalende witvissers in een HSV.
Als je 40 jaar alles heb kunnen doen en laten binnen de HSV en er komen dan (jongens) je vertellen dat het roer om moet op het gebied van visstandbeheer, iets doen voor de karpervissers en dergelijke zaken, valt men letterlijk over je heen.

Of een jeugdlid de algemene leden vergadering mag bezoeken is een heikel punt voor het gerimpelde, grijze, en kaalhoofdige witvissersvolk, echter veel o.a. sportverenigingen stellen dat ouders de jeugdleden kunnen vertegenwoordigen. Dit om dat vergaderingen in de avonduren plaats vinden. Elk lid heeft een stemrecht en zal die moeten laten kunnen gelden.
Hoop in de toekomst nog iets meer van je te horen.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-04-2005 20:46

Omdat administreren nou eenmaal mijn vak is heeft de ALV mij benoemd als penningmeester van onze HSV en heb ik zodoende de taak van Lexus overgenomen zodat hij meer tijd aan onze commissie Vis en Waterstand kan besteden.

Van deze commissie ben ik trouwens ook lid.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

08-04-2005 21:40

ja, ik ben heen geweest (op aanraden van mijn vismaat)

simpelweg om een beetje op de hoogte te blijven van alle dingen die er dit jaar binnen de vereniging gebeuren, en eventueel mijn mening te geven over onderwerpen die mij aanspreken.

er was denk ik zo'n 20/30 man aanwezig (heb de lijst niet goed bestudeerd) en ja, er waren voornamelijk witvissers, maar toch ook enkele karpervissers en roofvis vissers. en ik gok dat de gemiddelde leeftijd zo rond de 55 lag :P maar dat boeit mij niet zoveel, het gaat mij er meer om of de mensen een beetje up to date etc. zijn en goed op de hoogte zijn van bepaalde zaken en dat was zo.

ik vond het wel leuk en heb mijn mening over bepaalde zaken naar voren kunnen brengen, dus ik ga volgend jaar weer als ik kan.
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

08-04-2005 22:10

Kenneth Pepels schreef:Ik wou wel gaan, maar ik mocht niet. Bij mijn plaatselijke hengelsport vereniging zijn jeugdleden niet welkom op de vergadering :evil:
Zeer jammer!

Groetjes Kenneth


Kenneth,

Is aan je uitgelegd waarom "onze" jeugdleden de ALV niet kunnen bezoeken: simpelweg omdat dit statutair zo is vastgelegd, hetgeen niet wil zeggen dat ik als penningmeester het er altijd mee eens ben.

Zo mag je in Nederland als vijftienjarige ook niet deelnemen aan stemmen, deelnemen aan referenda en ga zo maar door.

Zoals ook aan je uitgelegd neemt dit bestuur wel degelijk de jeugd serieus, als de jeugd ook zelf met serieuze zaken komt. eEn dat weet jij net zo goed als ik.

Dit dient niet om je standpunt af te krajken, maar wel om even het één en ander in perspectief te zetten.

En Aart, aangezien ik penningmeester ben, volmondig ja op je topic. Als meer leden wat vaker kwamen, werden er ook meer zaken bespreekbaar.

groetz
Ted
Gebruikersavatar
bart willems
Berichten: 76
Lid geworden op: 01-11-2003 01:00
Locatie: Emmeloord

08-04-2005 22:41

Ik ben naar de ALV geweest want ik zit in het bestuur van de HSV en ik ben de voorzitter van de karpercommissie die van het jaar is op gericht.
En wij op de vereneging zijn bezig om het nachtvissen het hele jaar open te stellen en dan willen we ook gelijk maar regelen dat er een tentvergunning of zo iets komt.
BArt
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-04-2005 23:00

Ted, Bart. Ted, is volkomen duidelijk. Bart, geldt dat alleen voor de wateren van het Poldervoorntje? Of breder? Hopelijk wordt de tent (of zoiets) geen heikel punt.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-04-2005 10:04

Beste mensen,
Als vereniging heb je ook het doel een zo goed mogelijke binding met je leden te hebben. Zou als bestuur zeker ook de jeugdleden uitnodigen op leden vergaderingen ook al hebben ze volgens de statuten geen stemrecht. Als ik kijk naar de statuten van verenigingen zijn vele aan vervanging toe, ze stammen veelal nog uit een grijs verleden dat is althans mijn ervaring. Nu zijn 95% van de vissers enkel lid vanwege de verplichte vergunning, door met de jeugd al een grotere binding te krijgen (o.a. stemrecht) vergroot je het bestaanrecht van je club die nu niet meer is dan een paar velletjes papier bij veel visverenigingen.

Bij de KSN is dit een aantal jaren geleden ingezien, de invloed van de jeugd binnen de KSN ervaar ik als een waarborg voor de toekomst.

Met vriendelijke groet,
Peter
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

09-04-2005 11:15

oke nou daar komt ie.
ALV AHV
Ledenraad AHV
Commissie waterbeheer AHV
Karpercommissie AHV
R-CBB NWN KSN
ALV Ons Genoegen
Straks mischien VBC zuiderzeeland.
SKP Amsterdam
SKP ZRM.
Tja en ook nog kunnen vissen.
groetjes henk
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

09-04-2005 12:05

Ik ben bestuurslid, dus ik moet wel...
Ik ben wel bestuurslid geworden omdat ik meer voor mijn hobby over heb. Er zouden meer karperaars hierover na moeten denken. Maar Peter, ik denk niet dat karperaars hetzelfde zijn als de gemiddelde Nederlanders. Als ik zie hoe actief roofvissers en vliegvissers zijn binnen onze vereniging is dat compleet anders met de karpervissers. Deze willen op een meeting alleen achterover hangen om naar veel vlees te kijken. Het liefst nog naar herkenbare stekken zodat ze met zo weinig mogelijk moeite ook die vissen kunnen vangen!
Wij hadden binnen de vereniging een groep van circa 100 leden binnen de karpergroep. Toen de twee organisatoren het na enkele jaren voor gezien hielden ging de groep ter ziele omdat er niemand was die het over wilde nemen.
Ik geloof wel dat er enig besef aan het ontstaan is onder de karpervissers, ik hoop ook dat er meer een actievere rol gaan spelen in het hengelsportwereldje. Het valt natuurlijk wel weer op dat degenen die hierop reageren wel de ALV bezoeken! Op onze ALV komen circa 20 leden (van de 8000!!!)