Grote karper in de bagger


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-04-2005 13:21

Ik hoor veel verhalen over de grotere karpers die gevangen worden buiten de voerplek , op een single hookbait , maar ook dat de grotere karpers midden in de modder worden gevangen, ook buiten de voerplek of instant.
Wat is jullie ervaring hiermee?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

07-04-2005 13:34

Theo Nieuwenhuijsen schreef:Gisterenavond een boer van minimaal 70 cm op 30 cm water. Met zijn pens door de modder en de rugvin boven de waterspiegel. Een met maïs beaasde haak zachtjes voor zijn bek laten zakken en hoppa. Daarna nog een verspeeld doordat de haak niet goed zat. Resultaat een wilg van 3,80 meter aan mijn haak. Terug naar huis, omdat ik al drie keer drijfnat was geregend en ik geen zin meer had om een nieuwe haak aan te knopen. Ik had er overigens gisterenavond wel tien kunnen vangen. Alles was compleet los. Alles lag te grazen in de bagger. Het ene bellenplakkaat na het andere over een lengte van hooguit 100 meter.


Mezelf even gequote. Stond in de vangsten op datum.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-04-2005 14:48

Is dit een éénmalige ervaring of heb je dit vaker meegemaakt.
Ik heb zelf sinds vorig jaar dit voor het eerst geprobeerd maar het mocht niet baten...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

07-04-2005 14:56

Wel vaker meegemaakt. Dat komt omdat ik veel in de polder vis. In de winter wordt het waterpeil in de poldersloten vanwege de natte winterperiode een centimeter of 40 lager gezet als in de zomerperiode. Daarbij komt dat de karper in het koude deel van de winter in een vrij lange duiker de warmte en de rust zoekt en bij het opwarmen in het vroege voorjaar weer de sloot opzoekt. Maar daar ligt het water dus weer een stuk lager. In het midden valt het mee, maar wanneer ze de kant opzoeken voor slakjes en wormpjes en ander lekkers dat zich langs de beschoeiïng ophoudt, komen ze met de rug boven water en met de pen in de bagger. Het is dus heel erg afhankelijk van de omgeving.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-04-2005 15:02

Idd, in mijn situatie geldt : kanaalvisserij en die is m.i. niet te vergelijken met polderwater.Dus een een stuk gekanaliseerd stuk water. Aan de kanten wat riet en over het algemeen zo'n 80 tot 100 cm water onder de kant met een over het algemene harde bodem.
Maar in het midden van het kanaal is het allemaal bagger en juist daar zouden zich de grotere vissen bevinden c.q azen...
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

07-04-2005 15:27

Is er scheepvaart op dat Kanaal Harnold?

Toevallig is het namelijk zo dat op kanaaltje waar ik nu vis het midden van het water een harde bodem heeft terwijl de rand een drekstrook is.

SS
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

07-04-2005 16:06

ondiepe poeltjes aan de ijssel... werkt perfect... alhoewel ik met vastlood mindere resultaten heb gehad als met de pen of freelinend...soms vang je vissen op 30 cm water met een hoogte van 40 cm... dan denk ik soms.. hoe doen ze dat tog... meestal zie je namelijk wel sporen van karperactiviteit maar soms ook egt niet..
Prutser
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-04-2005 16:28

Stefan Sand schreef:Is er scheepvaart op dat Kanaal Harnold?

Toevallig is het namelijk zo dat op kanaaltje waar ik nu vis het midden van het water een harde bodem heeft terwijl de rand een drekstrook is.

SS


Er is idd scheepvaart en voor dit kanaal behoorlijke krokodillen.
Dus er wordt veel omgewoeld wanneer een schip passeert.
Regelmatig wanneer ik daar vis, instant, vang ik een vis zo'n 10 minuten voordat het schip passeert.Karpers tot zo'n 20 pond.
Juist op de hardere stukken onder de kant.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-04-2005 14:59

Kom op jongens, deel je ervaring!

Wat voor rigs bijvoorbeeld, boilie in de drap of juist pop-up, met of zonder voer erbij ...

gr H.K.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

08-04-2005 15:27

Harnold,

Ik merk wel eens dat een hengel gevist met een wat kortere ondelrijn (de boilie ligt dus IN de drap!!) mij meer dikke vis oplevert... Minder runs maar de vis die erafkomt is dikker... Meestal dus 1 hengel met een kort onderlijntje en weinig voer en 1 met een langere onderlijn en meer voer.. dikke vis:

4-1

Bart
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-04-2005 15:35

Harnold,

Ik vis wel eens op een water met een superzachte bodem, ingooien is niet te doen, want het zakt te diep in de bodem.

Een lange rekker-rig geeft uitkomst icm met een lichte boilie, liefst voorzien van garnalenmeel, zodat de boilie niet weg zal zakken in de blub.

Verder zie ik regelmatig grote karper in de meest onmogelijk kleine slootjes. Uiteraard in het voorjaar, maar soms ook na de paai.
Ze kunnen er haast niet zwemmen, maar toch trekken ze erin. In 1 water zie ik dit vrij regelmatig, dat is een doorgang tussen water X en water Y, vreselijk ondiep, straks tegen de snelweg, maar er zit altijd dikke vis in...
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

08-04-2005 20:17

Harnold,
nooit riggs. (is toch geen verbastering van R. Giggs?) Altijd met een pennetje en een bos mestpieren of maïs of een of andere bonensoort. Trouwens vandaag was het weer prijs. Nu eentje van 52 cm. Mooie strakke boer. Ik hou van die sloot.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-04-2005 22:00

Toch ga ik een "hengel" in de modder leggen.
Mogelijk door dressuur omdat , laten we voor het gemak maar zeggen, iedereen onder de kant vist.
De grotere vissen kennen de klappen v/d zweep en de jonkies zijn nogal onstuimig(lijken wel mensen)zodat die in hun speelsheid mogelijk sneller een boilie onder de kant grijpen...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-04-2005 10:03

Ik kom hier later nog op terug Harnold.

Zelf zocht ik jaren altijd steevast de harde plekken op om te vissen.
Waar ik nu bezig ben zijn de harde plekken schaars en gegarandeerd veel bevist in het verleden.....
Dit seizoen ga ik dus alleen maar in de blub vissen.

Mijn aanpak hiervoor: Een lengte leadcore achter het lood, de onderlijn begint ook met 35 a 40cm leadcore met daaraan een soepele gedeelte van 2 a 3cm.
Dit snowman stijle gevist.
Line aliner: gebogen stukje krimpie.

Nou ben ik de hele winter alle kurken van wijnflessen aan het verzamelen.
Bij elke worp gaat er een pva zakje aan met wat lekkers en 2 a 3 kurken.
Je kan ook pop up's gebruiken in plaats van kurken, zelf heb ik veel oude potjes liggen die ik daarvoor gebruik.

Nog een goeie tip om ze naar je aas te trekken in de blub: Vis met een voerkorf en vul hem met een spons die je hebt gedipt.
Een paar keer op dezelfde plek werpen en de geurspoor blijft uit de bodem uitlekken. Als dat ze niet gek maakt :wink: !

Nog een kleine aanvulling op de leadcore onderlijn.
Waar het soepele gedeelte begint knijp je even een loodje op de leadcore, dit om het omhoog staan van je leadcore tegen te gaan bij het wegzakken van je lood.
Aan de ene kant van de leadcore onderlijn zit een quick link, bevestigd door middel van splicen.
De andere kant een rig ring, ook der op gespliced.
Zo kun je heel makkelijk de onderlijn elke keer verwisselen en aanpassen aan de "blub graad".

Ken je de truk met de witte wol om te zien hoe ver je daadwerkelijk in de blub ligt te vissen?
Gewoon een stukje witte wol aan je lood bevestigen en dan een eindje omhoog aan je lijn bevestigen.
Inwerpen, even laten liggen, als je hem dan ophaald zie je precies hoever die is weggezakt.

Er zit natuurlijk een kans in dat dit me niet zal bevallen.
Mijn back up plan: De Chudder rig, ofterwel de blub rig.
Een lange lengte leadcore die je aan het einde aan je lood bevestigd.
Als eerste een inline rubbertje van Korda op de leadcore schuiven, dit over de wartel van je lood schuiven en je hebt je buffertje cq Helicopter rig.
Volgende is een rubber bead tegen je buffer schuiven.
Dan een korte stiffie, D style gevist van 3 a 4 cm aan een wartel met ringetje.
Ringetje (onderlijn) schuif je tegen je bead aan en dan gaat er op de gewenste hoogte nog een bead geplaatst worden.
Blijft de hoogste bead niet lekker zitten dan moet je die op een stukje krimpie schuiven :wink:
Je hoeft niet een laatste bead te gebruiken, beide werkt goed.

Als je nu inwerpt, fliegt de korte onderlijn omhoog over de leadcore tot je stoppertje en je bent gegarandeerd van een perfecte aas aanbieding OP de blub.

Deze is mij in de praktijk heel goed bevallen, de andere kom ik later in het jaar nog op terug.

Als je een foto wilt van de Chudder rig, kan ik hem je wel toesturen.
Via PB even je mail adres.

RC

PS kleine aanvulling.
Vissend vanuit de boot worden de kurkjes weer verzameld.
Kun je ze niet terughalen, laat het dan en gebruik pop up's!
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

09-04-2005 16:32

Harnold,
Leuke tijden in de ondiepe blubber...zeker in deze maand bij zonnig weer!

Robert heeft al aardig wat gras weg....

Ik geef ook veel aandacht aan de presentatie,
gebruik iets minder lood (80g.), een iets langere onderlijn (20 a 25 cm) en hair (1.5 cm meer dan dia-boilie) t.o.v. een harde ondergrond. Ik doe ook pva-foam in het pva netje en om de haak voor een nog zachtere landing.
Daarnaast vaar ik het liefst de lijn uit en leg het letterlijk op de ondiepe (v.a. 35 cm) prut bodem.

De boilie (aas en voer) doe ik eerst in een emmer met schoon water met een beetje favour. Het intrekken van blubber geur voorkom je zo omdat de boilieskin al verzadicht is en niet ultra droog...
wel goed handen wassen hé :wink:
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-04-2005 13:42

@robert -> pb

@Rob:

met het lood zit je denk ik wel aardig in de richting daar de karper het lood ook uit de modder moet trekken en daardoor extra weerstand creeert. Ik heb recentelijk zo'n pb trekkerelastiekrig oid in elkaar geflanst en die heeft de perfecte lengte(denk ik).Ik heb geen boot maar zal de lijn wel gaan uitzwemmen, mits de temperatuur enigszins aanvaardbaar is...
En boilie in een emmer met water lijkt me idd eens iets om te proberen

gr Harnold
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

11-04-2005 10:08

Hey Robert, doe je die kurken erin i.v.m de spreiding van je voer ofzo? Vroeg me gewoon af.

Dus jij zit de hele winter stom dronken thuis zodat je in de warmere maanden succesvol ben mer vissen. :lol:
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

11-04-2005 13:53

@Richard; ik gebruik drijfvermogen (PVA-foam ipv kurk) in het PVA netje voor een zachte landing zodat het aas minimaal in de blub zakt.

@Harnold; een (PB)recoil rig in de blub werkt super!

Ik heb wel gevist met een grote zwanenemossel om het lood. De montage is simpel met een stukkie plakband vast te zetten. De tube om de lijn en het elastiek van de recoil beschermen de lijn voldoende tegen de scherpe randen van de mossel bij een dril. Je moet de montage wel na elke dril vernieuwen en je kan er ook niet mee werpen maar het lood zakt nog minder in de blub en de karper kan het minder goed waarnemen.

Proefballonnetje....
Een nog niet beproefde methode (hersenspinsel:-) om je rig op de gewenste plek aan te bieden kan m.i. met gebruik van een ballon....
Met een PVA string maak ik de ballon dan vast aan de haak (strak knoopje zodat het even tijd kost voordat het los weekt) met een windje in de rug kan je een rig zelfs onder een duiker of brug krijgen zonder (RC) boot of nat pak. Op het moment dat je rig de gewenste plek bereikt hou je de lijn strak totdat het PVA de haak lost.

Zo wordt het karpervissen weer een feestelijke bende :wink: :wink:
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-04-2005 14:21

Bedankt voor de nuttige tips, Einstein :o


gr Harnold
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

11-04-2005 14:28

Creative aanpak = big carp :wink:
Succes,
Rob
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

11-04-2005 14:44

Rob,

vind je idee van je ballon erg handig en inzetbaar.
Echter denk ik dat het niet juist is, waar blijft al die plastice troep? Denk dat het de karpervisser niet geliefder op maakt. :-?

Richard :)
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

11-04-2005 15:16

Richard;
Plastick troep is ook mijn dillema, net als het lood en nylon een slechte zaak voor het milieu. Ik ben ook druk voor een alternatief gewicht (steen, klei e.d.) maar nog niet tevreden.

In veel gevallen is het mogelijk om de ballon weer op te vissen :wink:
Ik vraag mij af waneer de eerste betoging voor een beter milieu ivm een kinder-ballonnen-wedstrijd er komt :D

mvg,
Rob
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-04-2005 14:41

Neem een waterstofzuiger op 12 volt mee :wink:

gr H.K.
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

13-04-2005 14:48

Heb ik al mee...en als ik de stofzuiger om draai blaas ik er mijn ballon (of boot) mee op. :P
Ook mijn nieuwe opblaas karper met klitterbandschubben kan ik er groter of kleiner door laten uitzien :lol:
Gr..
Rob
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

14-04-2005 09:23

Robert nog even een vraagje aan jou.
Waarom kies je voor een leadcore 'voorslag' wanneer je in de blubber vist? Of staat dit eigenlijk los van de moddervisserij en gebruik je het puur om enigzins de dressuur te doorbreken?

De ballonnen-truuk wordt ook wel gebruikt bij het snoekvissen met een dode aasvis. Je laat de ballon gewoon de plas opdrijven met een aasvis er een stukje onder. Maar om het bij het karpervissen te gaan gebruiken had ik eigenlijk nog niet verzonnen. Het proberen allicht een keer waard.

SS
Plaats reactie