Staart-rot?


Plaats reactie
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

30-03-2005 01:20

hallo mensen

Ik ving vorige week een aantal karpers , waaronder 1 die zn staart kapot had.
Er zat een gat in en op de vin naast het gat zat een zwarte dikke laag bovendien lag 1 van zijn staartpezen helemaal vrij. (net een robot)

Mijn vraag: weet iemand wat dit is en had ik em terug moeten zetten (wat ik wel heb gedaan) of had ik dit niet moeten doen ivm besmetting.

hij zag er verder wel redelijk uit en had een aantal bloedzuigers op zijn staart , maar dat hebben er meer die ik in dit jaargetijde vang.

groeten Michiel Lieverdink
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

30-03-2005 08:12

Je hoort wel eens dat sommige mensen staarten of vinnen inknippen om de karper die zij gevangen hebben te merken. :cry: :cry:

Een andere mogelijkheid kan het zakken zijn. Als een arper in een (te kleine) bewaarzak wordt gezakt, zeker voor langere tijd, slaat en schuurt hij zijn eigen staart kapot tegen de zak. Dit is puur doordat hij te weinig ruimte heeft en dit niet gewend is, dus een uitweg gaat zoeken.

Komt dit vaker voor op dat water dan?

mvg Denny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-03-2005 08:37

Michiel,

De titel noemt staart-rot, maar dat bestaat niet.

Wel een bekende ziekte waarbij de staart wordt aangetast is vinrot.

Uit je beschrijving kan ik verder niet opmaken wat er aan de hand is. Ik weet dus niet of het verstandig is om de vis terug te zetten. Een openliggende pees klinkt niet best en zou weleens voor een dodelijke infectie kunnen zorgen. Er zijn trouwens diverse aantastingen van een karper die helemaal niet aan karpervissers toe te schrijven zijn. Ronde gaatjes in de vinnen komen bijvoorbeeld van nature ook voor en hoeven er helemaal niet ingeknipt te zijn. Zoiets is tamelijk onschuldig.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

30-03-2005 18:13

Misschien kan je gewoon effe de OVB bellen.
Vraag ze maar om raad en misschien komen ze kijken. Beter als niets doen.
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

31-03-2005 04:56

Het komt niet vaker voor , voorzover ik weet ,ik heb het niet vaker gezien in elk geval.

het zag er niet naar uit dat een visser de veroorzaker was.

behalve de staart was de vis ogenschijnlijk in goede conditie , maar die staart was zo goor en dan die zwarte plek leek wel een gezwel.

groet michiel
Plaats reactie