Gekende kanaalstekken knollenplekken?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

28-03-2005 15:29

In een aantal publicaties die ik onlangs heb doorgespit over het kanaalvissen ben ik bovenstaande stelling meerdere malen tegengekomen.
De gekende kanaalstekken zoals eenieder ze uit Groothuis' boeken kan opstampen alsof het de tafel van twee betreft blijken qua aantallen er misschien tussenuit te springen, maar de zwaargewichten vertoeven liever in de eentonigheid van de rechte waterstroken die een kanaal tot kanaal maken.
De achtergrond van dit vermeende feit wordt gezocht in verschillende oorzaken. De slagschepen verblijven liever op plaatsen waar ze geen last van al die opdringerige schubjes hebben. Die de rakkers kapen als ze niet uitkijken het laatste maiskorreltje nog voor hun neus weg.
Een andere oorzaak zou juist de gekendheid van deze stekken zijn bij de karpervissers zelf. De grotere vissen zaten eerst wel onder de takkenbossen of in de zwaaikommen, maar zoeken na een loodbombardement de rustigere gronden op.

Mijn eigen ervaringen met dit fenomeen zijn nog te gering om er relatief harde feiten aan vast te binden. Daarom wil ik mensen vragen die reeds het klappen van de zweep kennen of zij ook hebben ondervonden dat je voor de zware jongens niet met het grote karperboek op schoot moet gaan zitten. En wat zij als oorzaak voor dit 'feit' zien.

MV(olgende)G Stefan
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-03-2005 23:16

Volmondig JA!
Denk alleen zelf niet dat het door hengeldruk komt, ken zelf een aantal "gekende stekken" waar nauwelijks gevist wordt en ook daar vang ik knollen.
Zelf denk ik eerder dat die vissen er wel degelijk komen, maar dat ze verjaagd worden als de ene knol na de andere door het plafond gaat.
Ik zou hier graag een extra vraag aan vasthangen, dit is mij namelijk opgevallen:
Als je op dit soort stekken een grote(re) vis vangt, is dat bij jou ook (bijna) altijd op dagen waarop de knollen het massaal af laten weten en/of de eerste of tweede beet op die hengel?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-04-2005 12:08

Ik keur dit feit ook volledig goed........Er zit een duidelijke maar aan!

Op drukbeviste stekken lijkt het qua vis soms uitgestorven, geen run die je krijgt of tenminste als je ubrehaupt een vis weet te vangen is het een karper van klein formaat(tot een pondje of 16). Logisch want die kleine brakken zijn een stuk "speelser" betreft het voedsel.
Totdat de kleine brak wordt gevangen(eerste stadium waar de karper z'n negatieve ervaring krijgt met stek/aas etc.), in de toekomst zal de karper waarschijnlijk die stekken gaan mijden of voorzichtiger gaan azen op de drukbeviste kanaalstekken(dit geldt niet voor iedere vis natuurlijk, je hebt ook hardleerse mensen).
Over het algemeen kan je altijd wel dikkere vissen vangen op die drukbeviste stekken al moet je er veel meer moeite voor doen. Te denken hoe je zo'n dikkerd wel kan strikken op zo'n stek is bijvoorbeeld dat je voor gaat voeren, wat niet altijd slim is als je op een drukbeviste stek vist. Vistechnieken die afwijken van het gros zijn er meer als genoeg, de vistechniek die de dikke karper over de streep trekt moet je altijd nog vinden natuurlijk(en oooow wat kan dat lang duren voordat je DE manier hebt :wink: ).
Mijn ervaring op drukbeviste stekken aan het kanaal is goed te noemen.
Grotere karper aast weldegelijk op die drukbeviste stekken al blijft hij/zij op een afstandje om de boel duidelijker te inspecteren.
Een voorbeeld van 2 jaar geleden:
Ik was druk bezig met een voercampagne op een inham van die stek....Het geluk dat ik had was dat ik vrijwel heel die kom voor mezelf had omdat niet iedereen van die stek afwist hoe je er moest komen. 8)
Na een goede week voeren met simpele choco-ready's ging ik 1 ncht vissen op die stek. Mijn doel was om lekker te gaan vangen op die stek, al was dat een prestatie apart om dat te behalen omdat er veel gevist werdt vanaf de punt. Op die punt zaten nog 2 collega-vissers, die zaten al een nacht te vissen en wisten mij te vertellen dat zij nog niks hadden,ook geen spoor wees erop dat ze iets hadden gevangen.
Nadat ik m'n spullen had geinstalleerd ging ik lui op m'n stretcher liggen totdat ik 2 keer achter elkaar een plons hoorde.....KARPER IN ZICHT!!
Na 1nacht gevist te hebben had ik in totaal 8 runs gehad met als gevolg 7 vissen, de zwaarste was geloof ik 25 pond(de enigste 20er was dus 25 pond). Collega-vissers hadden niks die nacht, geen piep gehoord vanuit hun kant en het net lag nog op dezelfde plaats de laatste nacht
Wat ik met dit voorbeeld duidelijk wil maken is dat je op drukbeviste kanaalstekken altijd wel een visje kan vangen als je maar anders vist dan een ander.

Een paar dagen later ging ik weer vissen op die stek voor een nacht. Nu was mijn doel om eens te kijken of er karper was blijven hangen door al dat gevoer van mij(en van m'n collega's misschien?)....Dit keer zonder te voeren ging ik m'n nacht in.
Heel de nacht niks tot een uur of half 3 in de middag krijg ik een volle run op de middelste hengel. Na een spannende obstakeldril wist ik een dikke schub van 33 pond te scheppen.
HET bewijs dat er weldegelijk dikke karper aast op drukbeviste stekken, al moet je die heel anders benaderen.
Van het weekend eens vissen aan t kanaal. Kijken of mijn theorie echt klopt....... :-?

Stefan,

Jij weet verdomd goed wat ik bedoel! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

02-04-2005 20:58

Ja Koen, zo klaar als een klontje voor mij je voorbeeld.

Mee eens mensen ?

SS
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

02-04-2005 21:47

dus er zijn stekken waar karper zit en geen karper en die waar karper zit kan dan nog is een stek zijn vol knollen....

ik ben een week aan het voeren op kanaal maar ik denk dat het nog moeilijk wordt daar...
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

03-04-2005 08:26

Hoi Stefan,

Begrijp ik nu goed dat je eigenlijk zegt dat het in een kanaal niet zoveel uitmaakt waar je een voerplek aanlegt? Of is dit weer te kort door de bocht.

Gr.Robert
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-04-2005 12:00

Kanalen:

Veel kanaal stekken zijn onder de locale karpervissers vaak zeer bekend,
dus ook het meeste bevist. Op de stekken die dan het meeste bevist worden,
krijg je dan stekdressuur (dus geen algehele dressuur!). Vissen die dan wat
(vaak de wat betere exemplaren!) honkvaster zijn cq foegeren over een be-
paald kanaal gedeelte, worden dan voorzichtiger op de gekende kanaal stek-
ken. Het is dus NIET zo, dat ze deze plekken niet bezoeken, maar ze zijn wel
meer op hun hoede.
De kleinere vissen op de kanalen zijn vaak erg treklustig, dus als die over
een voerplek heen schuiven, zul je die ook eerder vangen. Simpelweg omdat
die geen stekdressuur kennen. De wat honkvastere vissen, kennen elk stukje
kanaal vaak op hun duimpje, en dus ook voorzichtiger met alles wat onna-
tuurlijk over komt. Je kunt dus qua vangen, dan ook beter te maken hebben
met treklustige vis; maar helaas zijn dit vaak de kleinere a doorsnee formaat
vissen. Natuurlijk zijn niet alle grote vissen honkvast, dus deze vissen zijn
ook veel makkelijker vangbaar!
Dus:
- Of je bevist de NIET gekende kanaal stekken!
- Of je trekt de trukendoos los op de gekende kanaal stekken. Wat b.v.
weleens wil helpen is: Leg 1 grote centrale voerplek aan, en vis 1 hengel-
tje een paar meter buiten de voerplek singlehook of slechts voorzien van
een klein stringertje boilies.

Tot slot: Dus de meeste vissen op kanalen zijn dus wel treklustig, maar
zoals eerder gezegd: Die paar honkvastere vissen zijn vaak de betere
vissen, en dus ook moeilijker vangbaar omdat die wel stekdressuur ken-
nen!
Tip: Op kanaal stekken waar weinig gevist word, dus vaak de meer mono-
tone gedeeltes; krijg je vaak minder aanbeten. Maar vaak als erop zulke
stekken een aanbeet komt, is het vaak ook een wat groffer exemplaar.
Zoek op zulke stekken gewoon b.v. wat veranderingen op die afwijken
van het normale monotone bodemprofiel. Voor de rest is het gewoon een
kwestie van proberen...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

03-04-2005 13:09

Tot slot: Dus de meeste vissen op kanalen zijn dus wel treklustig, maar
zoals eerder gezegd: Die paar honkvastere vissen zijn vaak de betere
vissen, en dus ook moeilijker vangbaar omdat die wel stekdressuur ken-
nen!


Benny kan ik hieruit ook concluderen dat je deze vissen dus gewoonweg (bijna) niet op een voerstek kan krijgen wanneer je buiten het 'territorium'van deze vissen bezig bent?

SS
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-04-2005 11:45

Stefan,

Die honkvaster vissen komen continu in aanraking met die voerplekken. Het
is dus niet zo dat voeren geen zin heeft, maar langdurig voeren zou ik niet
doen, ik zou meer met een afwijkende voer tactiek werken. Bij trekkende
karpers, heeft het helemaal al geen zin om lang voor te voeren; 2 a 3 dagen
volstaat.
Zoals het denk ik wel duidelijk is: Houden honkvaste of semi-honkvaste vis-
sen zich in een bepaald gebeid of over een bepaald stuk van het kanaal op.
Deze vissen komen dus wel continu op die vaste plaatsen met voerplekken in
aanraking, en zullen deze dan ook voorzichtig benaderen. Daarom kan het
zijn dat die honkvastere karpers, zich beter laten vangen op plekken die wei-
nig bevist en dus bevoerd worden. Deze plekken liggen vaak helemaal niet
ver van de gekende (logisch) stekken! Dus met andere woorden: "Ze kennen
de onderwater situatie op hun duimpje", dit in tegenstelling tot trekkende
karpers....

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

04-04-2005 12:11

Duidelijk Benny, ik zal het eens in de praktijk brengen en mijn resultaten bewoorden aan het einde van dit seizoen. Want de praktijk wijst het natuurlijk nog altijd uit.

Oja, nog bedankt voor de tip mbt het vinden van een waadpak. Ik heb hem bij het tuincentrum waar ik werk laten bestellen (want we verkopen ze niet) en hoefde alleen de btw op de inkoopprijs te betalen
:D Uiteindelijk heb ik dus de pvc genomen en ook daar volgt nog wel een nabeschouwing over in het desbetreffende topic :wink:

MVG Stefan
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-04-2005 10:27

Mannen van het goede leven,

Bij mij kwamen ook de dikste vissen in instant nachtjes, terwijl na een massale voercampagne slechts kleien vis gevangen werd. Toeval of niet, opvallend is het wel!
Hoe denken jullie touwens over kanalen waar geen hengeldruk is, maar waar ook zeer weinig vis zwemt. Zullen de grote vissen zich ook nu niet tussen de kleintjes scharen of zullen ze omdat ze toch geen negatieve stek conditonering (goed nederlands?? :-? ) gewoon met de kleintjes meeazen? Op het kanaal zijn weinig plekken aanwezig die je zou kunnen bestempelen als echte knollenstekken. Gewoon lang, breed en recht toe recht aan. Wat is jullie mening?

Groeten Bart
Laatst gewijzigd door bart van bezouw op 06-04-2005 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-04-2005 10:32

Mannen,

Mijn ervaring van drie seizoenen op vrijwel één stek, is dat de dikke vissen er 'opeens' in oktober en november uitkomen. Dus nadat er vanaf mei week in - week uit gevoerd en gevist is. Gewoon op dezelfde stek, aan hetzelfde aas komen dan plotseling een paar mooie twintigers op de kant. En dat drie seizoenen op rij...

Groeten,

Mark
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

06-04-2005 10:39

bartus maximus,

uit mijn kanaal ervaring is het gebleken dat ik altijd kleine vis vang :lol:
maar op jouw water aast die vis echt niet gemengd, daar is er in het verleden te veel voor gevist om die contidionering uit te kunnen sluiten.

zolang je buiten je voerplekkie gaat liggen met 1 stok, maak je volgens mij nog altijd de meeste kans op een grote vis.
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-04-2005 10:54

Mark,

Zou het misschien iets te maken hebben met dat de kleine vis zich eerst verdringt om het aas, en zodra de kleine vis aan het eind van het jaar helemaal volgevreten zit dat dan ineens de dikkeren meer de kans krijgen... dat lijkt mij de enige plausibele verklaring voor deze verschijning (wat is de Nederlandse taal toch mooi 8) )

Tubby minimus,

Dat van die hengeldruk is ook maar deels waar. Er zijn een tijdlang een aantal locals daar aan de slag geweest. Deze jongens concentreerden zich voornamelijk op een bepaald deel kanaal, aangezien dat ook alweer een jaar of 3 geleden is, en er daarna amper is gevist denk ik dat dressuur totaal niet aanwezig is in welke zin dan ook.
Ik denk namelijk dat ze vissen daar rondtrekken in schooltjes van de zelfde grote vis. Dus als je een schooltje kleine vsi op de stek krijgt dat je dan ook geen kans hebt op groten... (er komt daar ongeveer eens in de dag een schooltje vis langs :wink: )
En jongens, wij zitten allemaal wel te voeren op kanaal, maar als toch blijkt dat dikke vis vaak instant komt.. waarom gaan wij dan niet allemaal instant. OF is er dan een deel zekerheid weg?

GRoeten Bart
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

06-04-2005 10:56

bart,

ik heb tog een beetje het idee dat die dresuur deels blijft hangen.
maar zolang je niet met foto's van grote vis komt kun je er nooit zeker over zijn.
Groet'n,
Tim
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

06-04-2005 10:57

zolang je buiten je voerplekkie gaat liggen met 1 stok, maak je volgens mij nog altijd de meeste kans op een grote vis.


Daar sla je de nagel op de kop Tim :lol: .
Bijna iedereen hier beweert toch dat de grotere karpers uit het toneel verdwijnen wanneer de massale groep knollen begint te vreten op je stek(daar komt het toch op neer in grote lijnen, kwestie om het verhaal wat in te korten :wink: ).
Dus als die massale groep knollen begint te azen op je voerstek gaan die grotere karpers weg van je voerstek...
Met als gevolg dat je vaker een grotere vis zal vangen buiten je voerstek dan op je voerstek, zelf heb ik hier goede ervaringen mee!

greetz,
jannick
Jeroen Van der Meeren
Berichten: 76
Lid geworden op: 15-01-2005 22:13
Locatie: België

06-04-2005 11:12

hoi

ik heb nog nooit op een kanaal gevist :-?
als een kanaal volledig recht is, zonder van die inhametjes (ij draait wel soms ze) waar gaan jullie dan vissen? kiezen jullie gewoon lukraak een stek?

Jeroen
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-04-2005 11:16

Jeroen,
als er gene inhammen zijn, dan ga je automatisch naar het bodemprofiel kijken.
interessante stekken zijn dan bijvoorbeeld:
Kuilen, plateaus, mosselbanken, zandbanken. Etc etc etc De bodem kun je onder de kant met een vaste stok en een stuk lood van 70- gram eronder mooi onderzoeken. Is makkelijker dan met een werphengel. Wil je de vaargeul onderzoeken pak dan een gewone karperstok met soepele top en een gevlochten lijn.
Heb je nog geen enkele ervaring leg dan in ieder geval 1 hengel onder de kant en 1 richting vaargeul. Zo vis je het meest verspreid en kun je snel zien waar de runs vandaan komen.
Succes.

Bart.

(wil je dikke vis vangen moet je 1 hengel buiten de voerplek leggen volgens enkele wijze heren hier :wink: )
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

06-04-2005 19:11

heey jongens

mijn ervaring met kanaal is HEEEL VEEEEEL klein spul.
mijn zwaarste op een groot kanaal ter hoogte van leeuwarden is 18 pond.
voor de rest 15<.
k heb de hooop een beetje opgegeven en vis nu meer op de grote plassen die deze regio rijk is
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

07-04-2005 15:58

Heren,

Ik hoor hier zeggen dat de zwaardere kanaalvissen op de drukbeviste stekken vrijwel niet vangbaar zijn.......Ga eens 200 meter verderop zitten. :wink:
Mijn ervaring is dat in het voorjaar en najaar je de dikkere vissen wel goed kunt vangen op drukbeviste stekken al zijn ze niet selectief te vangen.
Mijn gedachte en ervaring is dat het in het voorjaar de drukbeviste stekken rust heeft gehad in de winter, het fenomeen "stekdressuur" is dan stukken minder. In het najaar heeft de karper meestal 1 ding in z'n hoofd en dat is vreten voor z'n winterreserves, de karper in alle gewichtsklasses hebben in beide gevallen een stuk minder argwaan.
Zodra het voorjaar al wat langer op gang is dan wordt het weer wat moeilijker om de dikkerds te vangen op de drukbeviste stekken, logisch want meestal zijn de dikkerds al een keer gevangen zijn zoeken hun heil nu verderop.
Afgelopen weekend heb ik op een drukbeviste stek gevist.....Het resultaat was in 2 nachten bij een watertemperatuur van 10 graden: 3 runs, 2 gevangen, 16 en 24 pond.De dikste heb ik weer eens verspeeld :-?
Volgende sessie's ga ik eens op een monotoom stuk kanaal vissen, op die stek heb ik afgelopen najaar best leuk gevangen......Hier kwamen zowel de dikke vissen vandaan als de kleinere soortgenoten.
Per jaargetijde is de stek echt afhankelijk waar je over het algemeen de dikke vissen kan verwachten, dat blijkt maar weer eens! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Plaats reactie