Licht op de stek


Plaats reactie
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

23-03-2005 08:15

Hoi,

ik zit met een vraagje.
ik zag vorig jaar tijdens een paar nachtsessies veel mensen met zaklampen en hoofdlampjes rondlopen en ook drillent aan het water.. ze schenen met lampen etc in het water en zelfs op de stek om bij te voeren.

naar mijn idee is dit toch heel slecht?? je verjaagt er toch alleen maar vis mee? of heeft de karper daar geen last van?

ik hou het zelf het liefst alles zo donker mogelijk.. ik heb meestal wel een klein lampje naast de stoel staan maar die geeft net voldoende licht om een beetje te zien waar je loopt.. en ik ga nooit met zaklampen of iets dergelijks op het water schijnen..

wat is jullie mening over het gebruik van zaklampen etc. aan de waterkant?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-03-2005 10:22

Mijn mening is heel simpel, gebruik je zaklamp zo weinig en zo kort mogelijk.
Tijdens een dril zou je hem niet moeten gebruiken, zeker niet als de vis aan de kant komt en je plotseling met een lamp op hem gaat schijnen.
Met voeren als je om een marker zoekt ook zo kort mogelijk beter is om een marker te kiezen die een lichtje heeft anders een marker met refecterend tape oid.
Ik weet het alles moet wennen en in het donker is de wereld klein en slecht voor nieuwsgierige mensen 8)

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-03-2005 10:46

Naar mijn bescheiden maakt het niet zoveel uit, misschien werkt het zelfs wel in je voordeel.

Zo zaten een maat van mij eens onder een lantaarnpaal en we hadden voor de nachtsessie een schijnwerper bij ons( u weet wel zo'n joekel) en we hebben dat continue gebruikt!
Hoeveel runs zegt u ?
16 !!!
Een karper is ook een vis , en een vis is nu eenmaal nieuwsgierig.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-03-2005 11:21

Onder een lantaarnpaal zeg je, als die niet altijd uit is is de vis bekent met licht wat over het water strijkt is het niet?

Als ik een keuze moet maken tussen een stek bij een lantaarnpaal of in het donker wist ik het overigens wel 8)

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-03-2005 12:36

Inderddad Douwe , die lantaarnpaal was destijds altijd aan.

Waar wij visten kwam dat licht niet, vandaar die bundel licht om te zien of we op die stek ons rigje goed deponeerden.
Gezien het feit dat soms het licht nog op de plek aanwezig was , de hengel ahw uit je handen werd getrokken.
Maar een karper houdt zich toch niet altijd op donkere plekken op?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-03-2005 12:45

Harnold die keuze kun je ook anders lezen dan in het donker :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-03-2005 12:55

Tijdens een sessie gebruik ik eigenlijk alleen mijn hoofdlampje om een nieuwe bol aan de hair te rijgen. Of als ik mijn peuken of aansteker weer eens kwijt ben geraakt.

Ik heb het niet zo op licht en rumoer aan de waterkant namelijk, het liefst zit ik 50 meter van mijn hengels af om het zo rustig mogelijk te houden aan de oever (dat wil dus niet zeggen dat ik dat daadwerkelijk ook doe hè).

Groetjes,
Stefan
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-03-2005 12:55

Heren,

Hoe het ook zit, ik blijf spaarzaam met licht in het donker! Dan kan er weinig
fout gaan...
Lichtbronnen die continu het water belichten in het donker, schrikken niet af.
Ze zijn aan dat licht gewend. Alleen licht dat er nooit aanwezig is, zoals een
zaklantaarn kan naar mijn mening een schrik reactie bij vissen teweeg
brengen.
Dus ik gebruik m'n lamp alleen in situaties dat ik 'm echt nodig heb, en dan
nog probeer ik zo min mogelijk op het water te schijnen!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-03-2005 13:28

Een lantaarnpaal is vast schijnend licht. Mijn ervaring is dat de karper daarvoor niet schuw is. Ook al is het licht er opeens en niet elke avond zoals bij een lantaarnpaal. In zekere mate worden ze er zelfs door aangetrokken. Maar dat moet je niet overdrijven. Het levert lang niet altijd wat op. Licht betekent kennelijk niet automatisch dat het etenstijd is. Nadeel is ook dat ze weer bewuster worden van de visuele aspecten en je het voordeel wat duisternis geeft verliest.

Over bewegend licht van een zaklantaarn of hoofdlamp kan ik kort zijn. Dit zorgt voor onrust en kan nooit goed zijn.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-03-2005 19:27

Hey,

dit is wel grappig, omdat ik er al erg lang niet aan gedacht heb. Halverwege de tachtiger jaren viste ik regelmatig in een buitenwijk op karper. Van die schoenendozen van huizen in een gecultiveerd park met een aaneengesloten vijvercomplex.

Het opvallende was, dat de beste stekken steevast in het licht van de lantaarnpalen lagen. Vanaf de overkant gooidewe onze deegballen tegen de rieten aan waarop het licht scheen.

Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn met dezelfde ervaring......

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-03-2005 19:36

Vandaar mijn keuze in eerste instantie voor zo,n stek Mitzs :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
evert van de linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 04-01-2004 22:06
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

24-03-2005 00:20

Kan het zo zijn dat als de karpers nog niet op je stek zijn maar elders in het water, dat het licht ze dan nieuwsgierig maakt, en dat ze even een kijkje komen nemen.

Zelf denk ik als de vis op de stek aan het azen is en dan ineens fel licht ook tot een verschrikking zal leiden.

Mvg,
Evert.
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

24-03-2005 15:20

Ik denk niet dat anderen vissen het zelvde reageren als karper, maar als dat zo is dan kan ik wel zeggen dat het niet erg is (licht op de stek).
In Frankrijk was er een 24 uurs wetstrijd, en daar had elke deelnemer wel 5 lampen op de dobber staan. En ze vingen gewoon goed vis.
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Marcel Boogert
Berichten: 76
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Locatie: Achthuizen
Contacteer:

24-03-2005 16:28

Remko,

Licht kan en mag wel, maar de karper moet er wel reeds aan gewend zijn. Ditzelfde geld naar mijn mening voor geluid. Overdag is het altijd / vaak rumoeriger dan 's nachts.

Voorbeeld:

Op een stek 20 meter uit de kant ving ik eens een schub terwijl mijn hengel nog geen 10 min. uit lag. Dit was echter vroeg in de avond op een plek waar veel boten aanmeren. Mijn twede hengel lag nog niet eens uit en het was HEEL rumoerig aan de waterkant. Maar de vis was het "gewend" en stoorde zich hier niet aan. Hadden we hetzelfde geluid 's nachts om 3 uur geproduceerd, dan geloof ik niet dat ik de vis gevangen zou hebben.

Ik denk dat dit hetzelfde voor het licht geld, maar wel in mindere mate. Een karper hoort / voelt beter dan dat hij ziet volgens mij.

Mvrgr,

Marcel.
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

25-03-2005 15:54

Wij hebben thuis een vijfer. En als je er langs loopt gaat er een bouwlamp op schijnen en van het begin afaan hebben ze ernooit last van gehad!!

Dus ik denk dat het geen flikker uitmaakt
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

25-03-2005 16:18

Met een lamp val je meer op dan zonder :lol:
Met een radio ook :-? met een groene tent minder!
Ik heb deze hulpmiddellen in mijn uitrusting maar gebruik ze zo beperkt mogelijk.
Ik probeer zo min mogelijk te verstoren, kan nooit kwaad, Je stek blijft zo langer productief voor jezelf
Groet,
Rob
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

27-03-2005 15:52

Lantaarnpaal (Of ander kunstmatig licht) --> vliegjes/insectjes etc. --> voedselbron.
Plaats reactie