onder de top vissen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

22-03-2005 12:32

ik bedoel hiermee vissen met een vastlood systeem in een straal van 5m van je top,heeft iemand nog belangrijke tips hier over of heeft hier ervaring mee???kben er achter dat er meer vis onder mijn hengels door zwemt dan ergens anders op de put :lol:
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

22-03-2005 12:37

zorg dat je hengeltoppen niet over het water steken. Karper kan dat zien en dan heeft het helemaal geen effect!!

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

22-03-2005 13:59

Ja, ik zou inderdaad op het punt van Jos letten.

Voor de rest zou je nog kunnen denken aan het vissen met slappe lijn. Zo schrik je ze onder de kant minder snel af (lijn op de bodem). Doordat je zo dichtbij ligt, merk je de aanbeet vrijwel altijd. Je vist met vastlood, dus dit is geen probleem.

En natuurlijk niet gaan staan springen op de kant.

Suc6 Denny
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-03-2005 14:45

Zwaar lood in combinatie met een slappe lijn en blijf een eindje van de kant af zitten. Nog iets, ook al gebruik je een slappe lijn, hang er toch een swinger in, laat die dan maar beneden hangen, maar zonder swinger kan op de een of andere manier de lijn niet goed over de optonic lopen (heb dit zelf een keer gehad, toen zat na een paar piepen de vis al 30 meter verderop). Zelf gebruik ik ook vaak particles of kleine stukjes boilie, maar daar kan je natuurlijk mee varieren.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
almer de swaaf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Middelburg/Utrecht

22-03-2005 15:09

Hengels een heel eind verderop optuigen e.d. zodat je zo min mogelijk verstoort bij je stek. Naar de waterkant sluipen om in te leggen. Je stoel vooral niet te dicht bij de waterkant zetten.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-03-2005 15:38

Een uurtje geleden stond ik nog met een wit t-shirt, gewoon staand zo'n meter van een paar azende karpers.
Ze aasde echter gewoon door... Teken dat ze niet altijd schuw hoeven te zijn.Morgen maar een uurtje of twee proberen. :wink: Freelinend.... Onder de eigen kant...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

22-03-2005 15:59

Kevin als je een beetje nadenkt schrikken ze niet van een wit t-shirt maar juist van de donkere kleuren,zeker als je niet tegen struiken aan staat.
Wit steekt veel minder af tegen de lucht dan een donkere kleur.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-03-2005 16:08

En helaas stond ik wel voor een bakstenen muur.

Morgen maar een rood-achtig truitje aandoen :P

Van die kleuren heb ik nog geen fuck gemerkt.Maar het is vaak beter om wel gedekt te blijven, niet te dicht op de kant te zitten, met slappe lijnen te vissen en de rigs rustig op de stek te laten zakken.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22-03-2005 16:28

Arnold.

Ik heb op een matig gedresserd water hele goede resultaten geboekt al vissend onder de top.
Opvallend was te noemen dat ik (vele malen) beter ving zonder lood dan met.......
Ik viste overigens in een straal van 50 cm onder de top, op ca 1 meter water, vlak langs de kant dus. Een hengel met (vast)lood een hengel vrijlijnend(zelfde aas). De hengelsplaatste ik op losse steunen een aardig stuk uit elkaar (heerlijk die draadlose versterkers)
Omdat het me opviel dat ik zonder lood beter ving ben ik uiteraard gaan testen door oa de hengels van stek te wisselen maar ook door de hengels een metertje van elkaar te plaatsen.... De vrijlijner kreeg elke sesie één of meerdere runs, de vastlood hengel heeft nooit (!!) een run opgelevert.
M'n vismaat viste de eerste paar keer stug door met lood, hij ging na een maandje toch overstag, de eerste keer vrijlijnen ging z'n hengel gelijk te water (gelijk een tip, zet je baitrunner / slip niet te zwaar :lol: )
Ook wel geinig is dat de vissen welke ik ving een stuk groter waren dan het gemiddelde op het water, dit hoeft echter niet persé aan het vrijlijnen te hebben gelegen, kan ook de stek / aas zijn geweest. (beidde zeer afwijkend van het gebruikelijke aldaar)
Probeer het dus eens zonder lood, het zal je verrassen hoe goed dit kan werken! Uiteraard moet je e.e.a. aanpassen (geen wakers e.a.) en het is ff wennen maar zeker de moeite waard.

Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-03-2005 11:11

Mijne heren, de meeste reacties komen van mensen die kennelijk het vissen onder de top niet zelf uitvoeren of er nog niet erg mee bekent zijn.
Vinnie levert al een goede bijdrage.
Enkele dingen zou je met vissen kort onder de top niet moeten doen.

1. direct maar met de deur in huis vallen; niet met vast lood vissen!
Ik ken situaties waarin het wel weer zou moeten maar dat is een tactische zodra de vis het spelletje leert kennen.

2. niet met te zware strakke hengels vissen, lijkt logisch maar is erg belangrijk, soepele 2 lbs hengels zijn zwaar genoeg.

3. Niet met gevlochten lijnen vissen als je het niet gewend bent op korte afstand, zeker niet in combinatie met zware of strakke hengels en zeker niet als je de dril op korte afstand (nog) niet kent.
Vis je wel gevlochten gebruik dan een lange tube om het beschadigen van de vis zoveel mogelijk te voorkomen je lijn komt nu veel eerder in aanraking met de flanken van de vis zeker rond de kop.

4. niet te dicht op de kant gaan zitten, een goede lijdraad is blijf de lengte van je hengel van de oever af, een tien cm over de oeverrand mag nog net.
Zit je op een stek met takken over het water maakt het niet zoveel uit of het meer is de vis is er dan aan gewend dat er iets over het water hangt.

5. ga niet naast je hengel(s) zitten maar er achter of er tussen zodat je direct kunt reageren.
Blijf zitten, moet je wel overeind blijf dan eerst laag en ga pas achter je stoel overeind.

Als je de ruimte hebt vis dan niet kort onder de top maar neem wat afstand naar links of rechts.
Het beste werkt om een lijnclip op je hengel te zetten om de lijn onder te klemmen en zet de beugel open.
Als je met een baitrunner vist kun je de slip losser zetten dan je normaal zou doen.
Mag je de vis geen ruimte geven vis dan met je hengel achter hoog en geef lijnruimte met een hangwaker die je laag laat hangen, zet nu de slip direct op de vechtstand.
Pas op dat je de beugel open zet als je wel even weg moet.
Vis nu liever niet met twee hengels kort onder de kant.

Het niet met vastlood vissen is iets waar sommige vissers, die het spelletje kennen, het niet mee eens zijn maar mij is gebleken dat het je echt meer vis oplevert.
Maar ook ken ik situaties waar je alleen maar tikken op de top krijgt en pas na het opzetten van vast lood er wel gehaakt werd.
Het blijft dus aanpassen.
Vis met een licht glijdend loodje en met een slappe lijn, daarom ook niet te kort onder de top maar liever meer naar links of rechts.

Met een slappe lijn bereik je ook dat er lijn over de bodem ligt en niet strak naar de top gaat.
Maak je lijn zinkend door hem voor het ingooien met een sopje verdunde afwasmiddel te ontvetten, gebruik daarvoor een oude knijpfles en bv een washandje.

zo eerst maar weer, Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

23-03-2005 12:11

ik heb het enkele jaren achter elkaar gedaan op het kanaal omdat ik door een overhangende boom aan de eige kant niet verder weg kon vissen onder het kantje, deze hengel was in de nachtelijke uren het productiefste als het lekker rustig was alleen 1 ding: NOOIT DE HENGEL ONDER EEN HOEK neer zetten dwz met de top richting de plek, de runs zijn ooit zo onbeschoft hard en doordat er maar enkele meters lijn uitstaan is de rek minimaal, gebruik goede stevige steunen en zet de slip licht.
ik viste altijd met een slappe lijn, een 24mm boilie en een schuifloodje van 30 gram een soort paling systeem, wanneer er scheepvaart was deed ik er 100 gram schuiflood aanbij mij haakte de vissen op de slip en dus niet op het lood, bij deze visserij zie je eens wat er allemaal niet gebeurd onder water met je aas dat is niet normaal! wat je met een vastlood systeem nooit zou weten.

ROb
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-03-2005 12:26

Rob, met het nooit onder een hoek neerzetten ben ik het niet helemaal eens.
Een erg scherpe hoek moet je idd vermijden maar dat kan ook omdat je losse steunen gebruikt en geen rodpod.
De eerste actie die je krijgt is het klimmen of los vallen van je lijn dan moet je er al bij zijn.
De aanbeten kunnen idd heel hard zijn zet dus je handvat goed vast en laat je handen boven het handvat zweven zodra je iets vermoed, pak het handvat nog niet vast.
Wat je met deze visserij NOOIT moet doen is gaan slapen of wandelen.

Ik vis dus ook liever met de beugel open dan mag die snoeiharde run wel komen.
Wat je ook heel goed kunt doen is een waker buiten de top hangen zodra je aanslaat komt die los en glijdt langs de lijn naar beneden.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-03-2005 13:35

dag heren!.

Wilde nog één klein dingetje toevoegen.

Land de vis niet op de stek waar je hem haakt.... lijkt logisch natuurlijk, zo vang je sneller een volgende vis. wel iets om rekening mee te houden.

Ik had nooit haast met "aanslaan" rustig de vis een meter of 10/15 laten zwemmen tot hij/zij ver van de plek af zwom was meestal mijn remedie.
En uiteraard niet terug naar de stek drillen, duhhh
Ondanks het gemis aan enige loodvorm heb ik nog nooit meegemaakt dat de vis zich losste tijdens of na de run.....

Gr vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

23-03-2005 14:27

peuteren onder de kant op karpers kan zeer effectief zijn omdat deze vissen vrijwel alijd op zoek zijn naar voedsel.
vaak heb je binnen enkele minuten al een aanbeet.
wat douwe zegt klopt helemaal.
groetjes koos
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

23-03-2005 19:55

Denk dat ik deze tips zelf ook maar eens in de praktijk ga testen.
bart witteveen
Berichten: 25
Lid geworden op: 27-05-2004 16:16
Locatie: delden
Contacteer:

24-03-2005 16:45

inderdaad deze manier van vissen kan zeer effectief zijn, en als je de vis eenmaal op de stek hebt zitten probeer dan ook eens een mooi flokje brood als haakaas. Hier heb ik er ook verscheidene mee verschalkt!
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

24-03-2005 17:58

hehe ja inderdaat hengels te water :) .

dat heb ik gemerkt ik had net voor de eerste keer dynema derop liggen. en ik vis altijd een hengel onder de kant..
slappe lijn vastlood en beetje smac met wat kattevoer...(brassems neem ik voor lief)
zat ik net ff lekker op de karper, krijg ik een run.......

die hele rodpot van de steiger af!!!! :lol:

piepers kapot!! :roll:
en me hengel kon ik al zwemmend in het midden van de vijver gaan halen.waar hij gelukkig nog met de top omhoog stond...
en jawel de vis zat der nog aan.


wel weer een ervaring rijker om te vertellen en te lachen in de kroeg :oops:

groete meef
easy does it!!!
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

25-03-2005 13:28

Kan een van de heren misschien ook verklaren waarom vastloodmontages zo niet werken? Zo ving Alijn Nookie ook onder de hengeltoppen maar dan met vastlood van 200 g. Is dit een geval wat Douwe beschrijft als: wanneer de vissen het spelletje doorkrijgen?

Zelf heb ik de tips vandaag in de praktijk gebracht en het leverde mij in ieder geval vis op (brasem maargoed). Voorheen viste ik strak onder een bruggetje met een 80g safteyclip montage. Alleen nog maar geblankt.
Vandaag leidde ik mijn draad door een inlinelood met tube van 50g en ving ik dus wel.

Nog een laatste vraag, welke afstanden switchen jullie weer om naar vastlood (als je dat al doet)?

MVG Stefan
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-03-2005 12:18

De vastloodmontages werken wel, dat is duidelijk.

Het vissen met heel veel lood en propaganderen daarvan tijdens lezingen van Alijn is velen in het verkeerde keelsgat geschoten.
Hij zorgde er namelijk wel voor dat het lood na de aanbeet loste, lekker al dat lood in het water.
Hij deed dat meestal schouderophalend af, het doel was immers vis vangen.
Op te lossen door met stenen te werken met een breeklijntje maar het zijn aanpassingen op een geconditioneerde situatie.

Wat gebeurd er met een aanbeet; de vis loopt op het lood en neemt de benen, sorry vinnen.
Jij zit met een korte lijn te vissen en moet reageren, kan de vis weglopen, sorry zwemmen, maakt het niet veel uit, maar je bent altijd te laat.
Jij merkt pas de aanbeet bij het vluchten en hebt tijd nodig om te reageren.
Hengel pakken, baitrunner eraf zetten of slip dichtdraaien of beugel omklappen het zijn maar fracties maar de vis is snel bij de eerste run.
De meeste mensen hebben 1.5 sec. nodig om te reageren op een situatie die plotseling gebeurd.
Daarna gaan je handen pas naar het handvat en moet je de dingen doen om contact met de vis te krijgen.
Heel vaak maakt het wel uit want vaak zit je op plekken waar de vis ook is en dat is niet altijd daar waar er ruimte is.

Nu vis je zonder of met een licht schuifloodje 10 a 20 gram, je ziet veeeeeeellllllllllllllllllllllll eerder dat er iets aan de hand is en kunt erop inspelen.
Hiermee win je belangrijke tijd, komt de run wel heb jij je handen al boven je handvat.
Vaak komt de run niet maar zwemt de karper rustig door en kun je de haak zetten dus ook nu heb je tijd om te reageren.
Het is wel zo dat er eens de tijd komt dat de vis het spelletje door lijkt te krijgen en moet je erop inspelen.

Begin dus altijd zonder vastlood je ziet alles veel eerder en wordt niet zo snel verrast door vriend karper.
Uitzonderingen bevestigen ook de regel hier dus er zijn vast mensen die het anders zien of ervaren.

Vastlood en heel zwaar lood of keien zijn allemaal aanpassingen het is niet het uitgangspunt, zeker niet in mijn visie.

Eens schreef Kevin Maddocks in Carp Fever: --- het gebruiken van je gezond verstand; wees soepel in je aanpak, en gebruik de systemen die volgens jou waarschijnlijk zullen werken, in plaats van te copiëren wat alle anderen doen.

Waarvan acte.
Het boek stamt uit 1981 en toen was er in Engeland al sprake van aanpassen op de situatie zodra het tegen gaat vallen.
Het fenomeen vastlood contra vrij schuivend lood en weer terug zodra ze het nodig vonden was ook toen al aan de orde.

Douwe.
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 26-03-2005 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

26-03-2005 12:30

Arnold,


Gebruik een leadcore lijn(wees wel voorzichtig met het gebruik van je systeem i.v.m de veiligheid van de karper), een aan te raden systeem is de safety-clip en geen inline.
Vis je lijnen slap en zorg ervoor dat je baitrunner losjes staat.
Een knal harde run op 5 meter afstand en met vastlood geeft een kick, het kwijtraken van je hengel+ molen geeft geen kick(misschien als je het water in moet :) ).

Succes ermee. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Plaats reactie