Politie om I.D. vragen.


Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

25-03-2005 16:44

Preventief Fouilleren in het kader van de wapenwet.

Tsja helaas mannen het mag dus wel! Kijk maar naar al die controles op de snelwegen waarbij men ook in je kofferbak wil kijken of je een wapen bij je hebt. De katapult valt onder deze wet, karpervissers hebben vaak zo'n ding bij zich dus hij heeft nagenoeg altijd een reden om het te doen.

Fout in deze context.
De politie is inderdaad bevoegd preventief te fouilleren aan het lichaam echter alleen wanneer een gebied als risicogebied door de burgemeester is benoemd. Hetgeen hopelijk voor jou niet je visgronden zijn.
Art 151b Gemeentewet: De burgemeester kan bij verordening van de raad de bevoegdheid verlenen om bij verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens, dan wel ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, een gebied, met inbegrip van daarin gelegen publieke openstaande gebouwen als veiligheidsrisicogebied aanwijzen.

In de meeste gevallen is hij niet bevoegdt om je tas te controleren laat staan fouilleren aan het lichaam.
dat mag namelijk alleen de (hulp)officier van justitie.
En je staat altijd in je recht om te vragen naar hun legitimatie

Fout, Martijn heeft het bij het rechte eind, zijn doorzoekingsbevoegdheid is contextueel bepaald en wanneer hij een gegrond vermoeden heeft dat jij een katapult en/of andere wapens bij hebt kan hij fouilleren en tassen doorzoeken.

Stefan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-03-2005 17:19

Fouilleren mag alleen als er tegen iemand sterke verdenkingen bestaan.

Dus niet omdat je karpervisser bent en wellicht daarom mogelijk een katapult op zak hebt.

Het was niet voor niks dat in dit geval verzocht werd aan de eigenaar zijn tas leeg te halen. Verzocht en niet verordineerd.

Sinds 2002 maakt de wet inderdaad mogelijk om prefentief te fouilleren op wapens in aangewezen risicogebieden. Dit werd daarvoor nog door de rechter afgewezen. Maar dat is heel wat anders.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 25-03-2005 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-03-2005 17:21

Kees Ouwehand schreef:Sinds 2002 maakt de wet inderdaad mogelijk om pefentief te fouilleren op wapens in aangewezen risicogebieden. Maar dat is heel wat anders.
Groet, Kees


Kees,

En wat als je in risicogebieden vist,net als jij en ik...
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-03-2005 17:23

Dan mag het Dennis. :D

Maar dan vis je ook op de wallen?

Groet, Kees

Amsterdam:

1. Centrum/Binnenstad
De Ruyterkade, IJtunnel, Prins Hendrikkade, Schippersgracht, Rapenburgerplein, Nieuwe Herengracht, Herengracht, Reguliersgracht, Lijnbaansgracht, Nieuwe Vijzelstraat, Weteringlaan, Stadhouderskade, Nassaukade tot nr. 380, Leidsegracht, Herengracht, Wijde Heisteeg, Singel, Droogbak.

2. Zuidoost
Vanaf station Strandvliet de metrospoorlijn tot aan de Dubbelinkdreef, Daalwijkdreef, Elsrijkdreef, provinciale weg S113, metrolijn tot aan Bijlmerdreef (inclusief station Ganzenhoef), Bijlmerdreef, s-Gravendijkdreef, Gaasperparkpad, Kantershofpad, Nellesteinpad, Karspeldreef, Gooiseweg, Gulden Kruispad, Flierbosdreef, Karspeldreef tot de metrospoorlijn, station Bullewijk en vervolgens de metrospoorlijn (inclusief station Bijlmer) tot en met station Strandvliet.
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

25-03-2005 17:39

Algemeen kan je stellen dat je opstelling naar de politie / BOA kan mee helpen om de situatie te verbeteren of te verknallen!
Hoe vraag je zo'n amtenaar naar zijn ID. Brutaal? met respect?
Het zijn heel soms net mensen :) en in hun reactie dus ook!

Ik heb ook wel eens te maken gehad met een zeer onredelijke BOA.
Hoe ik er op kwam weet ik niet meer maar ik pakte op dat moment mijn video camera en gaf aan dit vreemde gedrag / macht misbruik graag te filmen voor een presentatie bij de lokale HSV. Als een blad aan een boom draaide hij bij...gelukkig... maar dit had heel anders kunnen aflopen :oops:

Een jaar later kwam hij weer langs.. de toon was al veel beter maar hij liet per ongeluk mijn OVB mapje met alle vergunningen in het water vallen :-? Deze man vaart tegenwoordig met een ruime bocht om mij heen :wink:

Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

25-03-2005 18:11

Juist Kees,

Dus wanneer hij jou met een katapult ziet schieten vanaf een afstandje en jij stopt hem vervolgens in je tas dan heeft hij voldoende reden in principe.

Stefan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-03-2005 18:37

Juist Stefan,

Dat zou je zelfs op heterdaad kunnen noemen.

Ook als anderen jou zien voeren en dat doorvertellen kan er een aanleiding zijn voor de agent om even te komen praten. Zal er verder aan liggen hoe je reageert. In dat geval zou ik niet moeilijk gaan doen. Er is nog wel wat begrip voor voeren met een pult.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-03-2005 01:30

Heren,
artikel 50 wet wapens en munitie. fouilleren mag alleen na constatering van een strafbaar feit. Preventief mag dan ook alleen zoals hierboven al is beschreven.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

26-03-2005 11:17

Kortom, we hoeven allemaal nog niet zo bang te zijn :). En natuurlijk, als die BOA vriendelijk is en jij hebt niets te verbergen.. Waarom zou je hem dan niet in je tas laten kijken? Of aan hem laten zien? Maarr, dit uiteraard wel ná het zien van een ID.. Je weet maar nooit wat je tegenwoordig allemaal langskrijgt.. Er wordt al genoeg gestolen e.d.

Heb je stiekem tóch iets wat niet geheel legaal is in je tas, dan kun je 'moeilijk' gaan doen en de BOA volgens de regels/wetten zijn werk laten doen. Grote kans dat hij het dan wel goed vindt allemaal, en zijn weg voortzet.

Maar toch: laat hij geen ID zien, dan gewoon om zijn ID vragen! Wil hij het niet laten zien, negeer je hem verder. Een gezellige babbel zul je toch niet met zo iemand kunnen voeren, dus dat goed fatsoen hoef je dan ook niet te uiten ;).

Nog een laatste tip: komen ze met een geheel arrestatieteam, volledig in van die pakken en legerkisten je visstek opgerend.. Luister dan gewoon wat ze zeggen, en ga gespreid tegen de muur omhoog staan met je handen tegen de muur ;) (uit eigen ervaring helaas, je wordt tegenwoordig als onschuldige visser al voor inbreker aangezien, puur omdat je je auto op een industrieterrein zet ipv langs de waterkant).
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

26-03-2005 13:57

Marcel Mos schreef:Maar ik zat eens met drie hengels te vissen, snachts buiten het nachtseizoen in me tent.

Kreeg politie controlle.....gewoon die mensen vriendelijk te woord gestaan en nog een bakkie voor ze gezet ook.
Niets aan de hand...Vang ze... was het toen ze weg gingen..

Verderop zat ook een kerel te vissen...
Deze vond het onzin dat ie gecontroleerd werd ..
En maakten een hoop bonbarie...
Resultaat....politie kwam weer terug bij mij...en vroeg of ik ook in wou pakken want omdat ze die kerel bekeurd hadden op meerdere strafbare feiten konden ze mij niet laten zitten.

Bedankt collega karpervisser..


Misschien had die andere man wel gezien dat ze jou gewoon lieten zitten. In dat geval is het misschien wel logisch dat hij over z'n scheef ging. Gelijke monniken, gelijke kappen. Als 2 man zich niet aan de regels houden dan moeten ze er niet 1 laten zitten omdat ze een bak koffie krijgen en omdat ze vriendelijk te woord worden gestaan en een andere wegsturen omdat die lichtelijk tegenwerkt, wat uiteraard in geen enkel geval goed is te praten -mits je in je recht staat uiteraard-.
In dit geval heb jij de regels niet geaccepteert en heeft de controlerende partij ook niet de regels geaccepteert. Een situatie die zo krom is als wat, want waarom hebben we dan nog regels? Regels zijn er om nageleeft te worden. Door iedereen.
Vissie kump zo!
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

28-03-2005 07:45

Wel Goed lezen wat ik opgeschreven heb Lukas.

De man ging bijvoorbaad uit zijn dak wat daarna resulteerde in boetes.
Gelijke monniken gelijken kappen hielden zich ook aan.
Want ze kwamen terug om mij ook weg te sturen.

Met andere woorden.
Had die kerel ze grote bek gewoon gehouden en gewoon normaal gedaan was er in dit geval zoals heel veel bij karpervissen in de nacht gebeurd gedoogd.

Als het gross van de mensen is eerst leert te praten met andere inplaats van gelijk schelden en ouwe teringhoeren dat zou dat voor iedereen beter zijn....en al helemaal voor die persoon zelf.

Zo slecht zijn al die ambtenaren nog niet.
En zoals hier boven al een keer stond" het zijn soms net mensen...behandel jij ze als een klootzak dat kaatsen ze die bal meestal gelijk naar je terug...en al zeker als jij in overtreding bent.

groetjes Marcel
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

28-03-2005 10:51

Uit jouw verhaal kon ik niet echt halen waaròm die man uit zijn dak ging. Om het feit dat hij bekeurd werd of om het feit dat hij wel weg moest terwijl ze jou hadden laten zitten. Het blijkt dus uit het eerste.
Ik ben met je eens dat je die mensen altijd netjes te woord moet staan. Dat doe ik ook altijd. Zelf zit ik niet veel 'illegaal' te vissen want dan zit ik niet lekker. Je zit dan altijd wat schichtig om je heen te kijken als er toevallig niet een verdwaalde controleur aan komt wandelen.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-03-2005 11:13

Lukas Linde schreef:Dat doe ik ook altijd. Zelf zit ik niet veel 'illegaal' te vissen want dan zit ik niet lekker. Je zit dan altijd wat schichtig om je heen te kijken als er toevallig niet een verdwaalde controleur aan komt wandelen.


Ook ik heb dat gevoel Lukas, ik zat afgelopen week op een pracht stek en moest noodgedwongen naar de overkant vissen . Meestal zoek ik mijn stekken zo uit dat ik onder het kantje kan vissen.
Op de één of andere manier kreeg ik 's ochtends het gevoel dat er een karper onder de eigen kant zat, wat later ook bleek uit observatie!
Toch durfde ik geen derde hengel erbij te leggen, jammer het kostte me (waarschijnlijk) een mooie vis.En ik kon mijn andere hengels niet binnendraaien omdat de karper juist een meter naast de hengels lag :cry:

Hou je aan de regels en het vist stukken prettiger. Ook een derde hengel valt onder excessen. Er wordt dan al snel gezegd : die karpervissers houden zich niet aan de regels. Praat normaal tegen een agent of BOA.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

28-03-2005 12:11

Volgens mij hebben de heren met de sterke arm van de wet wel betere dingen te doen maar dat terzijde, als je wordt gecontroleerd gewoon even afwachten hoe meneer agent (etc) je benadert, als dit op een fatsoenlijke manier gebeurt werk je gewoon mee als het een overijverige eikel betreft met een vieze grijns om zijn smoel maak het hem maar flink lastig, sommige van deze heren verdienen niet beter ze vragen er om.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

28-03-2005 17:28

lucas.

De man ging uit ze dak omdat ze hem om ze visvergunning vroegen.
Niet omdat hij bekeurd werdt.

Dit gebeurden pas na het misdragen van deze persoon.
Daarvoor is die bekeurd.

Is het nu duidelijk lucas???

Had de man gewoon ze vergunning laten zien...dan hadden we alertwee gewoon zitten vissen die nacht.

Marcel .
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

28-03-2005 18:54

Ja Marcel, het is me nu helemaal duidelijk. Heetgebakerd type dan die bij het vragen van de visvergunning al uit z'n slof schiet.

Enfin, het hele controleursverhaal vergelijk ik met het contact met de klanten waar ik dagelijks kom. Hoe de mensen ook reageren, hoe weinig tolerantie en begrip er getoond word, altijd vriendelijk blijven. Aan het einde van het verhaal hou je er voor jezelf er altijd een goed gevoel aan over. Hoe het ook afgelopen is.

Wat Harnold ook al zei, Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet!
Want de heren zijn wel met hun werk bezig :)
Vissie kump zo!
Patrick van der Vorst
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-04-2005 19:57
Locatie: Nwk

10-04-2005 16:50

Even update voor degenen die lopen te schermen met juridische kennis:

Bij het controleren door een opsporingsambtenaar moet je twee dingen gescheiden houden.
Hij kan je vragen je tas te openen op basis van een

1. Opsporingsbevoegdheid
2. Controlebevoegdheid

Dit betekent, bij situatie 1 zal hij dus een vermoeden van een sr-feit moeten hebben. Pas dan kan hij zelf erin gaan kijken onder voorwaarden. Is dat vermoeden er niet dan kan hij het alleen vragen en mag je weigeren. (hoewel dit niet altijd even slim is als je in overtreding bent...)
Maar dit ligt weer anders indien hij een 'controlebevoegdheid' uitoefent. Dit houdt in dat hij eigenlijk altijd jou mag controleren en in je tas mag kijken; hier is dus geen vermoeden van een sr-feit vereist! Als een boa op basis van een specifieke wet een controlebevoegdheid uitoefent dan mag hij dus in je tas kijken.

Dus: Vraag eerst of hij een controlebevoegdheid uitoefent of dat hij een vermoeden van een sr-feit heeft (zo ja, op basis waarvan komt hij tot die conclusie)? Pas dan weet je of je mag weigeren en dat hij al dan niet in je tas mag kijken.....
Gebruikersavatar
Richard Schigt
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: Roermond

14-04-2005 14:30

Ha luitjes,

De politie is verplicht zich direct te legitimeren als hij in burgerkleding optreed. Dat weet die agent ook. Respect geven is ook ontvangen. Ik weet niet hoe de sfeer was tijdens het gesprek maar als je beleeft blijft krijg je het ook terug. ik werk zelf bij de politie dus kan er over mee praten. En hij kan inderdaad zondre een "bevel" te hebben je tas je auto etc onderste boven keren ter controlle op de visserijwet.

Groeten Richard Schigt