Zomer in hun bol?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

20-03-2005 14:11

Ik kom net terug van 2 nachten vissen op 2 watertjes.
Vrijdagnacht ving ik 1 spiegel van een pondje of 16, 4 brasems en een zeelt.
Op zich is dit op dit watertje niet zo vreemd maar sochtends verschenen er karpers aan het oppervlak alsof het zomer was...happen, rondzwemmen, zo af en toe springen, erg vaag allemaal.
Ik dacht eerst van hier is echt iets goed mis,aangezien het water niet warmer was als een graad of 7, maar na een paar broodkorsten in het water te hebben gegooid gigen ze die ook nog eens doodleuk opeten en kon voor de rest niks opvallends aan hun gedrag opmerken, behalve dan dat dit normaal in de zomer gebeurd.
De spiegel die ik snachts had gevangen (en ook de witvis) zat wel behoorlijk onder de bloedzuigers wat naar mijn weten toch meer met de passiviteit van de winter te maken heeft?

Zaterdagnacht ging ik vissen op een ander putje met en groot bestand aan kleine vis en een paar grotere.
toen ik na aankomst mijn hengel uit wilde lopen stuitte ik bijna direct op een groepje vissen die ook daar heel fijn aan de oppervlakte aan het happen waren, ze lagen heerlijk tussen het vuil en even later merkte ik dat de gehele populatie aan de oppervlakte rondzwom, en ook hier was voor de rest niks vreemds te merken, behalve een lage watertemperatuur :o
Ook hebben we hier helemaal niks gevangen terwijl het hier in de winter zelfs makkelijk vangen is.

Ik vraag me nu dus ook af wat ik hier van moet denken, erg goed lijkt me het niet te zijn.
Is er iemand die ook zoiets heeft meegemaakt en enigzins mij kan vertellen wat ik hier van moet denken?
Ik denk iig wel dat ik vanavond maar eens aan de oppervlakte ga vissen...

MVG


Fp
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-03-2005 14:41

Zelf heb ik hetzelfde eens meegemaakt in Feb toen ik zelf nog een muts op had en het echt koud had.
Ergens in de middag kwam het zonnetje even door.Helaas was het ondertussen weer ver tijd om in te pakken. Dan ineens plots op het wijd een paar van die peijnenburg-happers.Langzaam kwamen ze dichterbij.Het ijs was nog maar net van het water en er zwommen al 2 flinke spiegels en een klein schubje aan de oppervlakte.

Zelf denk ik dat dit komt doordat de bovenlaag van het water sneller opwarmt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-03-2005 15:40

In de koude periode zie je dit ook weleens, waar eenden hun brood gevoerd
krijgen. Een langzaam zinkend brood vlokje, kan dan een ultiem aas zijn.

groetjes Benny
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

20-03-2005 16:51

Ferdy,

Zaterdagnacht toevallig in barendrecht wezen vissen?
Zo ja weet ik hoe dat komt dat die karpers daar aan de opervlakte liggen,dan doen ze daar al heel de week ivm zuurtof te kort,zie mijn eerdere topic.


Greetz Danny
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

20-03-2005 18:18

heb dit ook meegemaakt vrijdagnacht op een water, de karpers liggen gewoon in het riet, met hun rug bloot , op 30 cm water, kon er ff niet goed bij.


mvg
evert van de linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 04-01-2004 22:06
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

20-03-2005 18:41

Benny,

inderedaad kan een zinkende korst/vlok een superaas zijn.

Bij mij aan de overkant is een brug (18 pilaren), waar vaak brood wordt gevoerd aan eenden in de winter(tevens het hele jaar door).
Twee jaar geleden(in de winter zag ik vanuit me raam een goukarper daar zwemmen, dus ik meteen met me hengel er naar toe. Ik keek ff een stukkie onder die brug(superhelder water) en er zmommen er wel 15 ofzo, grote karper, maar ook kleine karper en die goudkarper.
Het was een superervaring. ff met een loodje je aashoogte vanaf de bodem afstellen tot de hoogte waar de karpers zwemmen en vangen maar. (als je de korst zag verdwijnen in de bek sloeg ik aan, met me handen)
Het mooie was, soms stond ik er wel meer dan een uur voordat de karper ook echt het broodje pakte, ze gingen er steeds vlak met hun bek voor, en dan zommen ze weer weg.
Maar ik heb er cker ook mooi exemplaren zien zwemmen die volgens mij nog niet eens gevangen zijn.

Mvg,
Evert
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

21-03-2005 14:39

ja dat heb ik ook vrijdag nacht gehad, heel de nacht sprongen er karpers rondom me stek(ook 3 runs gehad) en ook telkens aan de oppervlakte gek gedoe, in de vorm van spartelen aan de oppervlakte enz. tevens zaten netals bij ferdy de 2 vissen die ik die nacht ving ook stijf onder de bloedzuigers, de vorst is denk ik gewoon simpelweg TE zacht geweest en de resultaten zie je onder andere aan het aantal bloedzuiger op de nu gevangen vissen.. :(
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

21-03-2005 14:59

Danny Schaltin schreef:Ferdy,

Zaterdagnacht toevallig in barendrecht wezen vissen?
Zo ja weet ik hoe dat komt dat die karpers daar aan de opervlakte liggen,dan doen ze daar al heel de week ivm zuurtof te kort,zie mijn eerdere topic.


Greetz Danny



Hmmm, toevallig wel ...op het industrie.
Moet je vorige topic denk ik gemist hebben, ben niet al te veel online geweest laatste tijd.
Ik zal even kijken.

Gegroet,

Fp
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

21-03-2005 15:09

Danny, ik heb net je topic even gelezen en als het idd over hetzelfde water gaat, gaat het er iig vooruit.
Er waren alleen karpers te zien voor de rest geen andere vis behalve een paar jagende snoeken en wegspringende vorentjes.
Ook aten de karpers wel wat, maar alleen van de oppervlakte en niks van de bodem en ze waren al wat schrikkerig.
Aan het einde van het water staat trouwens nu een of ander ding in het water dat volgens mij zuurstof erin spuit als ik het goed zag.
Misschien dat dat de vissen kan redden.


MVG

Fp
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

22-03-2005 22:05

Ferdy,

Dat 'ding' ligt er al anderhalf jaar :D
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

23-03-2005 12:27

:oops: Hmmm, haha zal ik toch eens beter moeten opletten, aangezien het mij nu pas opviel...maarja zoveel vis ik er gelukkig niet.


MVG


FP
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

10-10-2005 20:24

kom nu toevallig pas weer op de topic,na een half jaar!Maar goed,er zijn er toen 3 overleden(karpers)waaronder 1 van de 2 zwaarste.De rest maakt het gelukkig weer goed!En dat rode ding wat in het water staat staat er al idd een jaar of 2.Komt overgens wel zuurtof uit maar niet genoeg!Greetz Danny
Plaats reactie