gek van voeren????


raoul pelzer
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-10-2004 13:22

18-03-2005 14:11

laat ik beginnen met te zeggen dat voorvoeren zeker heel goed werkt!!!
dus hier gaat t niet om!!!
maar.............
als er nu een aantal serieuze vissers zitten op een water zeg eens tussen de 5 en 10 hectare groot.
en er zitten zeg maar 6 vissers die allemaal iedere dag voeren.
ze houden wel rekening met de tijd van t jaar tov hoeveelheden(serieuze vissers)
nu vraag ik me af of het dan allemaal nog wel zo zinvol is.
er gaat dan toch een boel voer in en volgens mij maakt iedereen t zich dan weer een pak moeilijker omdat de vis nu overal kan aanschuiven aan een gedekte tafel
als de vis nu iets in de gaten heeft dat er iets niet pluis is(lijnen) op een stek dan maakt de vis volgens mij snel een besluit om lekker door te zwemmen naar een volgende stek omdat daar wel gevoerd is en pietje vist er die dag niet
het probleem is namelijk dat je de vissen t zo te makkelijk maakt om aan voedsel te komen dus er is niet meer zo een voedseldrang
eigenlijk is het dus zo dat de voordelen van voeren ook weer de nadelen kunnen worden
ik weet ook wel bijna iedereen wil voorvoeren om t vertrouwen een beetje op te krikken dus er zal niet snel verandering in komen
maar ik wou gewoon eens even weten of jullie er ook zo overdenken of dat ik er mss wel helemaal naast zit
ik laat de kwaliteit van t aas hier even buiten beschouwing omdat t daar hier even niet over gaat.


ben zeer benieuwd hoe jullie hier over denken
greeeeetzzzzzzz Raoul
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-03-2005 14:32

Maar jongen toch, mijn voer ios beter dus IK van de vis.


MVG

Klaas
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

18-03-2005 15:08

ik ben het met klaas eens.

jij eet toch ook eerst het lekkerste van je bordje op???
zo heeft de vis ook voorkeuren.. en dan moet je maar hopen dat jou voertje beter in de smaak valt bij de karper..
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

18-03-2005 16:42

Wanneer ik weinig op mijn bord krijg eet ik meestal alles op, en blijf meestal lang om meer zeuren.

Bij een lopend buffet eet ik ook veel, maar blijft het toch vol. De gemakszucht sluip erin. Kan altijd nog later terugkomen.
Wat ik dan pak? Pfffffffff........ Man, er is toch genoeg, waarom gaan bikkelen?

En nee, ik ben nog steeds geen karper. Hoop dat het zo duidelijk is.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-03-2005 17:43

Erik,

In die gedachtengang kan ik echt een heel eind meekomen en het is ook altijd een van de belangrijkste gedachtes van me geweest als ik ging voeren. Slechts een beetje om ze kennis te laten maken, ze te laten leren dat het veilig is.Met niet te veel voer zullen ze ook niet zo op hun gemak kunnen vreten.Het moet snel achterover gesmeten worden omdat anders iemand anders hun voor is. :wink:

Ik hoop dat de karpers ook zo denken.

Voor dat geld dat ik me door minder of gewoon niet te voeren bespaar kan ik me dan weer andere leuke dingen veroorloven.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

18-03-2005 18:32

Ha die Kevin,

Het is grappig, want toen ik het neerschreef dacht ik meteen "He, zo zou Kevin (diederen) het ook weleens neergezet hebben. We hadden gewoon een lijntje denk ik... 8)

Maar over dit zijn dus al vaker discussies geweest. In een van de laatste karperwerelds zegt Herwin Kwint dit ook. Gericht voeren (met weinig voer) is veel effectiever dan het Luccen. Tenminste, zeker op de wat drukker beviste (en bevoerde) wateren.

Enkele jaren terug heb ik ook de topvissen van een klein kanaaltje makkelijk kunnen vangen. Door te luccen? Nee hoor. 1e dag 5 liter particles, 2e dag de helft + 100(!) gram boillies, en de dag daarop 250 gram boillies versprijd over 50 meter.

1e sessie gelijk de topvis, en de sessie daarop, met dagelijks 250 gram verspreid voeren, telkens 3 a 4 aanbeten op zo'n drie uur vissen. En die vissen waren gek op het voer. Niet gezond gewoon.
Ze lagen letterlijk te wachten op het voer, en het belangrijkste: Ze bleven druk aan het zwemmen op zoek naar voer.

Laat ze maar lekker snoepen van mijn aas, de dagelijkse maaltijd kunnen ze echt zelf wel bij elkaar zoeken hoor.

Erik
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-03-2005 19:04

Een lijntje... zou kunnen ja. Mijn beste voerstek was nog wel 250 gram kippenmais per dag.
Op het moment is mijn broer aan het voeren met boilies die ik voor hem heb gedraaid.Eens kijken wat dat wordt.
Zo gauw het vissen weer echt loopt ga ik eens een leuke bol in het water helpen in miniatuur-hoeveelheden (geen kilo's maar grammen per week).En ik weet wel zeker dat dat gaat lopen dan.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-03-2005 21:57

Kevin bij deze watertemperaturen ( max 7 graden ) op dit moment in het seizoen moet je die paar gram wel boven op hun kop gooien.

M.a.w. wintervisserij is nu nog steeds van toepassing, als je niet vist waar ze liggen, NO CHANGE TO CATCH.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-03-2005 06:33

Geloof nou maar niet. Het is, dat het niet is te betalen, maar zelfs bij watertemp. onder de 10 graden en 15 kilo voer per dag vlogen de kaprers op de kant.

Sterker: 15 kilo voeren en beet na beet na beet.

De man in kwestie? "Natuurlijk is dit niet normaal, mij is alleen gevraagd, waar het limiet is. Er is geen limiet." Maar dan in het Engels en het water was geen trutteput. Sterker: 15 aanbeten in een jaar is al niet slecht.

MVG

Klaas

PS Zeg niet dat het goed is he.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-03-2005 08:14

Klaas,

1 voorbeeld ,
1 water ,

de uitzondering die de regel bevestigt ??
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-03-2005 08:27

Nee hoor Michel,

hier zijn wel meer voorbeelden van. De hoeveelheid aanwezige vissen zijn natuurlijk enorm van belang. Dit in combinatie met de receptuur van je bollen etc

Ik ken mensen, die er in de maand maart/april zo'n 4-8kg voer per dag door draaien...... Sommigen zelfs meer....

Gezien hun successen, wens ik deze mensen niet graag tegen te spreken.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

19-03-2005 09:35

Het bovenstaande zijn natuurlijk twee uitersten. Anders dan anders, en anders dan de anderen. Niet onbelangrijk zo lijkt me.

Ik neig zelf ook wel naar meer succes op extreem veel voeren. Maar hoeveel succes heb je als je met diezelfde hoeveelheid voer, meerdere voerplekjes maakt van enkele 100en grammen, en die beurtelings afvist? Hoe staan dan de verhoudingen?

Ik kies dus zelf voor de optie van weinig GOEDE boillies te voeren, al was het alleen al uit kostenoverweging (buiten het irritante draaien om).

Veel voeren doe ik ook wel eens, maar dan vooral met particles. Alleen is en blijft dit niet DE manier om de grote vissen te vangen. Ze komen wel, maar dan door de andere (kleinere) vissen heen.

En aangezien ik vangen nu eenmaal heel leuk vind... 8)


Als je bovenstaande goed weet te interpreteren snap je hoe ik het meestal aanpak. Afromen a la Aalten, of wie het dan ook 'bedacht' mag hebben.

Het is allemaal gewoon een grote puzzel. Weet de stukjes te vinden, neem dus alle info die je kan lezen mee, probeer ze goed in elkaar te passen, en het plaatje (het grotere geheel dus) zal al snel een stuk duidelijker worden.

Mvg, Erik
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-03-2005 20:25

mitsz van der kamp schreef:Nee hoor Michel,

hier zijn wel meer voorbeelden van. De hoeveelheid aanwezige vissen zijn natuurlijk enorm van belang. Dit in combinatie met de receptuur van je bollen etc

Ik ken mensen, die er in de maand maart/april zo'n 4-8kg voer per dag door draaien...... Sommigen zelfs meer....

Gezien hun successen, wens ik deze mensen niet graag tegen te spreken.


Hoeft ook niet Mitsz, maar juist de hoeveelheid vis bepaald je vangsten niet de hoeveelheid gevoerde bollen.

Tegenvoorbeeld, om de ultieme onthaakmat een van zijn laatste testen te laten doormaken heb ik samen met Frank Huisman op 15 januari jongstleden afgesproken op een van "mijn" winterstekken met vangstgarantie. Na twee opeenvolgende dagen de gigantische hoeveeelheid van wel 125 gram blikmais te hebben gevoerd, lag de eerste karper al op de KSN mat te pronken voordat de tweede hengel was opgetuigd.

Niet veel later viel Frank bijna ondersteboven van het gewicht van nummer twee.

Voordat we na drie en half uur vissen huiswaarts keerden hebben we nummer drie ook nog maar op de mat vereeuwigd.

Alledrie kwamen ze overigens van diezelfde ene vierkante meter.

Wintervisserij betekent voor mij weinig tot heel weinig voeren, maar wel op die plaatsen waar ze liggen.

Watertemperatuur van 7 graden is in mijn optiek nog altijd wintervisserij.

Mitsz in 2003 voerde ik ook al eind maart op het Haringvliet een kilo of dertig particles samen met een kilo 5 boilies per dag (verspreid over drie voetbalvelden dat wel ) de watertemperatuur was toendertijd wel reeds op een abnormale hoogte van 11 graden. Enig succes is mij toen ook ten deel gevallen.

April begint op mijn kalender pas over twee weken zullen we dan de watertemperatuur nog maar eens meten?

WAAR HET MIJ DUS OM GAAT IS DAT MEN NIET ALS EEN DOLLE GAAT VOEREN.

alleen omdat de buitentemperatuur gedurende wel twee hele uren per dag de astronomische hoogte van wel 15 graden bereikt heeft.??????
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

19-03-2005 22:00

Hoe meer voer, hoe minder kans, dat de vis net die boilie pakt met de haak :wink: Of zie ik dat verkeerd? Een van de redenen dat ik geen kilo's boilies erin gooi.
Als ik de vis zou zijn, zou ik op de plek gaan eten waar het lekkerste eten is. Maar, als de vis er mischien niet op zijn gemak is (door bijv. heel veel witvis en/of lijnen of scherpen dingen) kiest hij voor het iets minder lekkeren eten. Dan kan hij wel lekker rustig eten.
Zo denk ik.
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
raoul pelzer
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-10-2004 13:22

20-03-2005 11:33

ja Nick dat is nu ook mijn gedachte!!
raoul pelzer
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-10-2004 13:22

20-03-2005 11:36

euhm dat over die scherpe dingen in t water dan he
ben het niet helemaal eens over dat als je weinig voert dat ie dan sneller je haakaas zou pakken
statistisch gezien wel natuurlijk maar in de praktijk werkt t toch net iets anders denk ik

greeetzzz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-03-2005 11:55

Heren,

Op de Beet DVD, waarvan ook beelden zaterdag op de KSN bijeenkomst te zien waren, wordt getoond hoeveel belangstelling de karper juist voor dat ene haakaasje heeft. Kennelijk is dat toch zoveel anders dan het vrije aas, dat de karper het er perfect uitpikt. De statistiek van aantallen kon dus wel eens niet kloppen. Frappant dat de karper ook steeds de prik weet te ontwijken. Ondanks zwaar lood en korte rig. Of dankzij te licht lood en een te lange rig. De meningen zijn verdeeld.

Lijkt vanzelfsprekend dat frequent voeren en er niet op vissen op termijn het vertrouwen in het aas vergroot. Het wegnemen van het wantrouwen vergroot de kansen opmerkelijk als je Luc de Beatz erop naleest. Luc overvoerde niet, maar voerde langdurig verspreid het hele water aan om het vertrouwen te winnen. Er zaten redelijk wat karpervissers op het KK met vaste voerstekken. Na het winnen van het vertrouwen kon het verspreid voeren achterwege blijven. De karpers pikten het voer dat ze kenden en vertrouwden er zo uit.

Anderszins geeft dit aan dat instant met weinig voer de karper het aas ook wel vind, als ze in de buurt zijn. Maar dat de vraag wel eens zou kunnen zijn: “hoe haak je ze”? In dit geval lijkt de laatste vraag veel belangrijker dan de hoeveelheid voer. Vooropgesteld dat je aas de belangstelling van de karper trekt. Maar eerlijk gezegd is dat al snel het geval.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

20-03-2005 16:54

Inderdaad Kees, ben ik het mee eens.

Daarom is dus bij instant vissen de rig WEL van het grootste belang, in tegenstelling tot wat velen zeggen.

Na voorvoeren is een goed hakende rig in de meeste gevallen voldoende. Maar ook dan aangepast op de manier van azen!

Deel 3 van de Korda onderwater DVD's heeft mijn denken hierover ook compleet veranderd. Het stikt op die stek echt van de karper, azen doen ze ook, maar vangen...? Duurde een poosje omhet zo maar te zeggen. Echt heel leerzaam.


Nog een tip: Kijk eens een keer naar de vissen in je vijver. En dan bedoel ik niet zo'n pispotje van 2 kuub, maar 6kuub+. Hierin shubinkins (karperachtigen) van zo'n 15-20cm.
Echt, je leert zo ontzettend veel van de manier waarop deze vissen zich gedragen. Veel voer dagelijks, rustig azen, en uitbuiken. En heel rustig en bedaard azen.
tijd lang geen voer, een paar korreltjes, en ze vechten erom. En dan is er toch echt meer dan voldoende natuurlijk voedsel hoor. Ze rukken het aas weg...
In de 1e versie is er dus veel meer kans om (gezien op de karper) de rig weer kwijt te spelen. Bij het meerukken niet, dan zit die haak al snel, en de karper runt.

Ik hoop dat het zo voldoende duidelijk is, het samenspel van voeren en daadwerkelijk haken.

Gr, Erik
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-03-2005 17:50

Ja Erik,

Maar ik zou nog een stapje verder willen gaan. Voorvoeren werkt niet meer als je voert met iets waar de karper geen vertrouwen in heeft.

De afroomtactiek van Evert Aalten is gebaseerd op het steeds maar benaderen van een nieuw deel van de populatie dat het voer niet kent, het in korte tijd winnen van vertrouwen en dan oogsten. Conditionering laat de vangsten snel weer teruglopen en je moet weer andere vissen gaan benaderen. Gaat dus niet uit van een vaste stek, maar een steeds wisselende. Het heeft overeenkomsten met de methode van Luc, maar op kortere termijn en kleinere schaal. Vraagt derhalve flexibiliteit.

Je moet volgens de afroomtactiek derhalve veel van stek en water wisselen. Raoul zijn situatie lijkt meer op die van een vaste stek waar alsmaar voer ingaat. De vis is niet lui, maar schuift ogenschijnlijk niet meer aan de tafel. Ze kennen het klappen van de zweep inmiddels en weten het haakaas te omzeilen. Weinig zinvol om daar alsmaar door te gaan met voeren.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

20-03-2005 18:46

Heb je helemaal gelijk in Kees. Volgens mij had ik het hier een paar posts eerder al over, bij hoe ik het zou aanpakken.

Wanneer ik de eerste post van raoul nog eens doorlees, lijkt het me eigenlijk behoorlijk makkelijk. Er gaat meer dan genoeg voer in, dus daar kun je je niet meer mee onderscheiden.

Dus: OF je maakt een klein voerplekje van drie dagen op een onbeviste plek, dat je afroomt, met onderscheidend aas.

OF je gaat instant, met geheel gecamoufleerde montage, met een aantrekkelijke single, evt met een pva kous.

Dus het komt er weer op neer, doe gewoon anders dan de rest.

Gr. Erik
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-03-2005 21:00

Erik Rozen schreef:Nog een tip: Kijk eens een keer naar de vissen in je vijver. En dan bedoel ik niet zo'n pispotje van 2 kuub, maar 6kuub+. Hierin shubinkins (karperachtigen) van zo'n 15-20cm.
Echt, je leert zo ontzettend veel van de manier waarop deze vissen zich gedragen. Veel voer dagelijks, rustig azen, en uitbuiken. En heel rustig en bedaard azen.
tijd lang geen voer, een paar korreltjes, en ze vechten erom. En dan is er toch echt meer dan voldoende natuurlijk voedsel hoor. Ze rukken het aas weg...
Gr, Erik


Deze manier van voeren is zeer makkelijk toe te passen door te beginnen met een kleine hoeveelheid kleine partikels en dan regelmatig wat bij te voeren.
Als de vis aankomt en er ligt al een tapijt van een kilo of 2 aan hennep zal de vis over het algemeen wat rustiger aandoen omdat er toch genoeg ligt.Natuurlijk zal de vis wel helemaal met de koppen de bodem ingaan om echt alles uit te filteren.
Wat ik zelf echter doe is beginnen met slechts een paar handjes hennep en dan regelmatig een handje bij te voeren.Hierdoor ligt er op het moment dat de vis het toneel opkomt minder voer en zal er sneller voedselnijd tot stand komen.Ook is het me opgevallen dat ik vaak sneller een run kreeg (ze zijn immers sneller door het voer heen gevreten en hebben je haakaas dus sneller terwijl er daarna dus toch weer net op tijd een nieuwe ladign is).
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

20-03-2005 23:05

Michel Hollaar schreef:Kevin bij deze watertemperaturen ( max 7 graden ) op dit moment in het seizoen moet je die paar gram wel boven op hun kop gooien.

M.a.w. wintervisserij is nu nog steeds van toepassing, als je niet vist waar ze liggen, NO CHANGE TO CATCH.



nou michel ik heb vandaag e watertemperatuur van 10 grade gemeten.
gemiddeld dan wel he.

en er was vollop activiteit, maar dat ter zijde.

Daardoor ook dat de vissen redelijk los kwamen.
Vooral mijn maat op de pen had Helaas voor hem niet zoveel geluk MBT het losschieten, maarliefst 5.
NEXT TIME MORE LUCK.
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

21-03-2005 08:32

Karpers hebben ook een belangstelling voor je haakaas, als zij hiermee gaan experimenteren omdat het anders beweegt dan de rest van het voer dat ze ophebben, raken ze:

-of nieuwsgierig en pakken het op,
-of bang en schrikken af

Dus het voorvoeren is volgens mij alleen een hulpsteuntje om de vis op je stek te houden en/of de vis aan het voer te laten wennen.

De negatieve punten van b.v. :"hoe meer voer ,hoe minder kans dat ze je haakaas pakken" vind ik zelf dikke onzin.Als de karper zo degelijk nieuwsgierig is valt het haakaas hem/haar meteen op.Anders vreet hij een beetje voer en komt vanzelf het haakaas tegen.

Dat is mijn gedachte erover, of zie ik dit niet goed? :wink:

Mvg,

Bart
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

21-03-2005 17:36

Tom,

ik kwam op afgelopen zondag op drie verschillende wateren tot de volgende temperaturen :

zeer groot water , gemeten op een diepte van 2 meter vijf graden

kanaal, diepte 2 meter acht graden

gracht , diepte 1,5 meter zeven graden

Op alledrie de wateren geen activiteit te bespeuren,

Op de gracht had iemand wel drie hele dagen voorgevoerd met 3 kilo olie rijke boilies per dag, normaal gesproken vang je hier altijd wel een visje , maar nu helemaal niemand niets ook meneer de oliebol :lol: niet.

Vissen bij watertemperaturen onder de tien graden beschouw ik zowiezo als wintervisserij.
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

21-03-2005 17:52

Michel,

Als jy vissen met een water temperatuur van onder de 10 graden wintervissen vind, dan vangt iedereen nu zn wintervisje wel :lol:
keihard de geksteeeeeee