Missen zij wat.


Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-03-2005 17:06

Hoe iedereen met vissen begint moet iedereen voor zich uitmaken, maar ik
ben wel van mening dat wanneer je met "het stokkie" begint; je een veel be-
tere start basis hebt als vissers! Alles begint nu eenmaal met een basis, ook
vaak in andere sporten/hobby's.
Ook ben ik van mening, dat iemand die met het vaste stokkie begint als ba-
sis om te leren en daarna verder gaat in de karpervisserij, zich ook heel snel
andere visserijen aan leert; zoals roofvissen en witvissen.

groetjes Benny
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-03-2005 20:35

Beste Marc,

Kon anderhalve dag het web niet op vandaar mijn late reactie. Ben wel in een toffe stemming vandaag weer veel inzichten gekregen in de materie aas opnamen van de karper door Nand Sibbing, voor mij ook nog steeds een leerproces.

Jammer dat je deze topic ziet als stellingnamen van mijn kant, heb duidelijk neergezet als een vraag met vraagteken bewust gedaan om zeker ook een aantal positieve reacties te krijgen. Mindere karpervissers bestaan er niet heb het duidelijk over andere karpervissers gehad.

Dat ik dit niet te zot voor woorden vind maar toch wel belangrijk blijkt uit het volgende, ga met een 20 tal Jeugdleden van de KSN een week op viskamp in Belgie bij de Snoekbaars. Een week waar we de jeugd wat hopen te leren en ik iets van de Jeugd. Met in het achterhoofd als ik die knapen over 10 jaar nog eens tegen kom en zeggen, die week daar bij Lilly daar denk ik nog wel eens aan ( in positieve zin).

Door je duidelijke stellingnamen is deze discussie in elk geval levendig geweest.


MVG,
Peter

P.S. Leerprocessen eindige pas als je met een been in het graf staat, zeker ook voor mij.
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

19-03-2005 21:51

Hoi collega's, ik denk dat ik, weinig gemist heb op het gebied van dobbertjes uitloden. Toen ik 4/5 jaar was, ging ik mee met mijn oom vissen, tot mijn 9/10 jaar. Genoeg tijd gehad, om te leren hoe je een dobbertje uitlood :wink:
Toen ik een paar keer Karpers op de kant heb gezien, wou ik het ook.
Goed gelukt, vind ikzelf :wink:

Maarja terug naar de vraag.
Ik denk dat de mensen, die niet meteen specifiek op karper zijn gaan vissen, op sommigen gebieden voorsprong kunnen hebben.
Waarin????
Vraag het niet aan mij :wink: het is maar wat ik denk. Een beetje meer kennis kan nooit verkeerd zijn.

groetjes
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

19-03-2005 22:10

Ik denk dat het probleem meer ligt dat heel wat ouder meer met het verleden bezig zijn en daar wat andere gedachten over hebben.

ik zelf vis nu z'on 20 jaar op karper en denk ook vaak aan eerder aan de mooie tijd in de begin jaren dat is gewoon een mooie leer proces geweest,
maar alles verandert.

Je kan nog steeds van elkaar leren hoe lang je ook op karper vist daar hoef echt niet met witvissen en dergelijke te beginnen over basis les.

Het vissen zit in je of niet; je kiest altijd een proces wat bij past.Ik mag ook graag roofvissen maar het karpervissen trek mij eenmaal meer.

Momenteel kan je overal je informatie vinden, wat een goed ding is ( voor de welzijn van de karper )

Het lig gewoon in de tijd waarin je geboren ben Voor de rest vindt ik het gelul dat eerde alles beter was.

Gegroet Ruud
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-03-2005 23:04

Tja...ook ik heb het sportvissen mogen leren van mijn opa, persoonlijk ben ik blij een stevige basis te hebben doordat ik bijna alle diciplines wel gehad heb, daardoor kan ik voor mijn gevoel meer inspelen op veranderende situaties. Zeker denk ik dat het z'n voordelen heeft maar het zal inderdaad zoals al eerder gezegd is geen pré zijn.
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

19-03-2005 23:05

Hoi mannen,

Ik durf zeker niet te beweren dat ze hun scherpte missen maar wat ik wel denk is dat velen de nostalgie van het karpervissen missen. Kijk maar eens naar de dvd van "A Passion for Angling" van Chris Yates - dat noem ik nu nog eens het 'echte' karpervissen.
Wat wel gemist wordt door velen is het respect voor een kleinere karper, er zitten daar toch héél wat beauties bij. En inderdaad de kleinere karper van vandaag zijn de biggen van morgen. Wat wij als 'oudere' (amaai als ik dat woord neerzet) karpervissers hebben is een ganse bagage aan info en praktijkervaring die de jeugd niet heeft, maar daar kunnen zij zeker niets aan doen, wij hebben het allemaal meegemaakt. Dus is het aan ons om dit door te geven.

Groeten,

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

02-05-2005 15:52

Ik ben ook begonnen toen ik 5 was met een vast stokje, toen vanaf mijn twaalfde tot 18e roofvissen en feederen op grote rivieren, Daarna ben ik pas begonnen met karperen. Ik denk dat een goede basis belangerijk is om een goed karpervisser te worden. Maar je kunt het altijd leren, als je veel in je jeugd aan het water bent geweest heb je toch meer "watercraft" denk ik. Vaak zie je jongens van 12 die een komplete set kopen om eenhalf jaar later er al mee te stoppen, omdat ze toch niks vangen. In mijn visserij heb ik veel aan het feederen gehad. Met het feederen gooi je veel vaker met een hengel als met karpervissen. Ik kan wel stellen dat ik hier mijn voordelen uit heb gehaald.
Dus ik ben het wel eens met de stelling van peter, Al ben ik ook nog een "jonge"visser.


MVG Maik van de Camp
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

02-05-2005 16:33

Ik ben nu bijna 17, maar heb ook dat hele proces mee gemaakt, op me 5e een bamboe stok en daarmee dikke brasems uit het water tillen die ik er zelf niet durfte te onthaken :P . daarna met een wat mooiere hengel op witvis, daarna de snoek en sinds 2 jaar op karper. Ik heb nooit echt iemand gehad waar van ik iets kon leren heb zelf alles uitgevonden en ik heb natuurlijk een hoop van andere vissers afgekeken maar bij mij was er geen opa of vader die het voor deed. en in die 11jaar ben ik een hoop te weten gekomen over het geheel "water" en ik denk doordat je eigenlijk alle vis heb gehad dat je door al die ervaring een echte visser word. Die sneller een oplossing ergens op vind dan iemand die zomaar in eens op karper/snoek gaat vissen.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

02-05-2005 17:19

afgelopen weekend tijdens een nachtsessie komt er rond 6 uur een vader met een zoontje ongeveer 40meter van mij af zitten.
zoontje schat ik niet ouder dan 6 a 7 jaar.. had een beginners set gekocht bij raven. met alles erop en eraan..

komt na 5 minuten die vader naar me toe of ik even mee wil helpen want ze snappen niet hoe ze een boilie aan de hair moeten doen. ter plekke uitgelegd en ze konden vissen. rond 9 uur krijg ik een run en vang mijn record. 29 pond. dat kind en die vader stond gelijk met de neus vooraan.

toen ik alles weer in het water had liggen vroeg de vader mij een aantal vragen..

- met wat voor boilie vis jij eigenlijk? ik gaf als antwoord. "een zelfgemaakte" dat werd hem al te moeilijk. en zei. kun je met mijn boilies ook zulke karpers vangen??... ik zei.. jahoor als je maar de vis weet te vinden.

- op welke plekken heb jij de hengels ingegooid was de volgende vraag.. toen had ik zoiets van.. zoek het ff zelf uit.. en heb geantwoord met "daar ergens in het water..

toen had die wel zoiets van ja hij is niet echt behulpzaam.

ben de volgende dag smorgens weer naar huis gegaan en s'avond nog ff langs de vijver gereden. en wie zat er op mijn stek :D vader en zoon. maar ze hadden nog niets gevangen. en dat vonden ze wel raar omdat ik die vorige avond 2 runs heb gehad in een paar uurtjes tijd. maarja ze lagen totaal op de verkeerde plekken.

ik heb die vader wat makkelijke wateren aanbevolen omdat op dit water de moeilijkheids graad iets hoger ligt. en daar was die wel blij mee.
Jack klein
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-09-2004 14:32
Locatie: Amstelveen

03-05-2005 13:04

Net alsof je zo verschrikkelijk scherp moet zijn om een karper te vangen.

We zijn geen f-16 piloten ofzo.

Het in spelen op bepaalde omstandigheden heeft meer te maken met ervaring dan met scherpte.

Ook bij het maken van je stek-keuze speelt ervaring een veel grotere rol dan je scherpte.
Patrick van der Geest
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-05-2005 11:44
Locatie: Zoetermeer

11-05-2005 14:10

Nou gelijk hier maar mijn eerste post.

Ik vis al vanaf het moment dat ik kan lopen. Eerst met opa mee met een bamboe hengel. Snel mijn zwemdiploma halen en in het slootje op de hoek vissen. Gelukkig een doorgeschoten buurjongen die net zo gek was op vissen als ik en daar zaten we. Dagen en dagen die kleine voorntjes. En een vreugde dansje bij een grote brasem. Tot de eerste karper je spoel leeg trekt. Adreline, snel een nieuwe korst en weer proberen. Ondertussen wel een paar jaar verder een jaar of 13.

Nog steeds regelmatig de hengel uit en nu met andere vrienden. Die vinden het ook heerlijk om te vissen maar gelijk de karper opgezocht.

Vangen zij minder? Zijn ze minder blij met die ene grote?

Nou volgens mij niet, we delen info met elkaar. Tuurlijk kijk ik er anders naar. En gooi ik vaak op een andere plek in waar zij de karper niet verwachten en ik dat golfje wel zag. Maar of de "nieuwe " groep wat mist. Ik denk het niet!

patrick