Eitjes, kussentje, het verschil of een commerciele stunt?


Gebruikersavatar
arjan ouwehand
Berichten: 111
Lid geworden op: 06-11-2004 19:26
Contacteer:

16-03-2005 19:07

Steeds meer boilieproducenten komen op de markt met misvormde boilies zoals eitjes, kussentjes of tonnetjes, Volgens mij is dit een commerciele stunt en is er dus echt geen enkel verschil met een ronde boilie. Naar mijn inziens gaat het gewoon om de kwaliteit van de boilie zoals geur,smaak en samenstelling en niet om de vorm...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-03-2005 19:08

Arjan,

Werkt voor een kort tijdje...!

groetjes Benny
Danny Alderliesten
Berichten: 49
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00

16-03-2005 19:20

Een afwijkende vorm kan natuurlijk wel dressuur doorbrekend zijn :wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-03-2005 19:26

Lees dit maar eens! :wink:

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... t=dumbells

Tot slot: Ik had geen zin om alles nog weer te typen, vandaar de link!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

16-03-2005 20:23

In stromend water of op steile taluds kunnen vierkante en rechthoekige boilies positief werken aangezien ze niet wegrollen, de karper kan een vierkante boilie ook moeilijk wegblazen en bespelen, hij moet ze in de bek nemen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

16-03-2005 21:15

Ik vind het eigenlijk maar onzin, het kan zijn dat het werkt maar zeker niet voor lange tijd.
FCG, Trots van het Noorden!
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

16-03-2005 21:16

robbin kremer schreef:Ik vind het eigenlijk maar onzin, het kan zijn dat het werkt maar zeker niet voor lange tijd.


Oh, en waar baseer je dat op?
Volgens mij doet die goede oude ronde knikker het anders ook al jaren ?

MC
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

16-03-2005 21:46

Ik denk dat het toch wel effect kan hebben, het zal geen wereld van verschil zijn maar in dressuur water kan het wel een oplossing zijn.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
Remon de Zeeuw
Berichten: 76
Lid geworden op: 26-01-2005 21:33
Locatie: brandwijk

16-03-2005 22:15

Over het gebruik van eggs en dumbels kan ik heel kort zijn koop ze eens een keer en ga er goed mee aan de slag op een dressuur water en je zal zien dat het wel degelijk verschil maakt.
Aangezien ik en het team van GB BAITS deze varianten uitvoerig hebben getest dat het weldegelijk verschil maakt dan met de gewone ronde knikkers.
Als voorbeeld zal ik een grindgat in limburg nemen daar zijn we met 6 hegels gaan vissen met 3 hengels met ronde en 3 hengels eggs dus om en om het is dan wel toevallig dat de hengels met boilies stil bleven liggen en juist de eggs die avond 19x vertrokken .
Zo ook bij collega vissers aldaar die niets vingen hebben wij wat eitjes gegeven en ook hun begonnen gelijk vissen te vangen.

Dus toeval of toch minder dressuur gevoelig.
laat je niet tot ziekelijk gedrag mee slepen in je hobby
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

16-03-2005 22:28

Is niet alleen de afwijkende vorm die voordeel kan bieden,we hebben zelf in ons assortiment de Chunkies,door de produktie methode te veranderen krijg je niet alleen een afwijkende vorm maar tevens een geheel andere buitenlaag die veel makkelijker zijn geurspoor af geeft in het water.
Een verschil met een boilie dus niet alleen door de vorm maar tevens door de afwijkende geur sporen.

Een aanvulling en/of alternatief op de boilie met zijn voordelen zowel als zijn nadelen(denk hierbij aan de te voeren afstanden,gebruik van werppijp ed)

Geen vervanging dus van de boilie maar een aanvulling van je aas assortiment.
evert van de linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 04-01-2004 22:06
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-03-2005 22:40

De karper kan na al die jaren echt wel weten dat een boilie rond is.

Ik ga zelf ook andere vormen draaien, ik weet bijna wel cker dat t gaat werken(idd ook denk ik dat het ook maar voor een tijdje is), waarschijnlijk is de samenstelling van je boilie toch het belangrijkste.

Als je gewoon een goede voerstek aanlegt met je nieuwe boilies(andere vorm) dan zal dat cker in het begin wel goede resultaten moeten geven.

Mvg,
Evert
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-03-2005 22:41

En ook ik ben er van overtuigd dat een boillie met een afwijkende vorm (vierkant / rechthoekig, etc etc) wel degelijk dressuurdoorbrekend kan zijn :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

16-03-2005 22:44

Ik vind het op de eerste plaats gewoon makkelijk. Worsten spuiten en snijden die hap...
Ik doe dit al meer dan tien jaar. Of het beter is dan rond? Het is in ieder geval anders!
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Remco Caris
Berichten: 206
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: spaubeek
Contacteer:

16-03-2005 23:05

Naar mijn mening voornamelijk commerciele stunt..... die ene goede ronde boilie wat het zo goed deed en na een tijdje niet meer, de visser ging zelf rolle, begon met rond en steeds name de boilies andere vormen aan.... denk dat de fabrikanten zich voornamelijk op deze mensen richte..
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

16-03-2005 23:06

Rond is makkelijk op te nemen voor de karper, maar ook makkelijk weer uit te spugen, kussentjes e.d. zijn moeilijker op te nemen maar ook moeilijker..... je raad het al. Ik ben helemaal voor deze verandering van vorm.

Groet Mike
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2005 23:14

Nou, die begrijp ik niet Mike.

Heb je wel eens de bek van een karper bekeken? Groot genoeg om een kussentje op te nemen. Geen moeite. Veel eten van de karper is niet rond. Bij het uitspuwen gaat dat kussentje er ook rechtstreeks weer uit. Zonder moeite. Rond of niet rond.

Voor de rest. Makkelijk zelf te maken die kussentjes. Hoef je niet eens te rollen. En nog veel meer...

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-03-2005 23:20

Mike Verhoeff schreef:Rond is makkelijk op te nemen voor de karper, maar ook makkelijk weer uit te spugen, kussentjes e.d. zijn moeilijker op te nemen maar ook moeilijker..... je raad het al. Ik ben helemaal voor deze verandering van vorm.

Groet Mike

Leg eens uit mike?..hoe kom je aan die wijsheid?..klopt in mijn ogen niks van..het e.e.a. zal er net zo makkelijk in als uit gaan..daar zal de vorm van het voer weinig aan veranderen.
gr
HB
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-03-2005 23:38

zaterdag mannen.

tot die tijd? allemaal gissen, zeker als het donker is.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-03-2005 08:47

goeie Klaas.... kom zo ff telecommunicatief bij je langs overigens.

Ik heb ook een lange tijd gevist met die kussentjes. Beviel me prima. Je maakt er erg veel van in een korte tijd en ze rollen niet weg. Prima op gevangen ook, dus dat zit wel snor.

Alleen dat voeren...rampenplan als je wat verder uit de kant wil vissen en je hebt geen bootje om te voeren.

Daarna ben ik voor 90% van mijn visserij overgestapt op ronde boilies. Ook op druk bevist water kun je dan nog prima uit de voeten mits je een goeie bol hebt.

Het argument van Wil vind ik van veel groter belang
tevens een geheel andere buitenlaag die veel makkelijker zijn geurspoor af geeft in het water.
Een verschil met een boilie dus niet alleen door de vorm maar tevens door de afwijkende geur sporen.


Hier zit een groot deel van het verschil. Dit effect kun je bv ook creeeren door een groter gehalte aan wateroplosbare ingredienten te gebruiken.

Die Engelse "bricks" zijn ook een mooi voorbeeld.

Toch blijf ik zelf liever bij een mooie ronde bol, zodat ik kan voerenb waar ik wil....

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-03-2005 09:00

De revolutie op aasgebied? Nee, dat niet, maar zoals gezegd wel iets wat op korte termijn verschil kan maken. Maar een klein vraagje aan Ramon: toen jullie ze naast elkaar gevist hebben, waren zowel boilies als eggs dezelfde smaak?

Maar dat uitspuwverhaal heb ik idd ook op een site gelezen van een aasfabrikant(je), leuk bedacht, maar der klopt dus helemaal niets van, het is zelfs andersom als je erover nadenkt! Een bol vorm is namelijk het kleinste volume in verhouding tot zijn gewicht, alle andere vormen zijn groter van volume bij hetzelfde gewicht en verplaatsen daardoor meer water. Het geheel is dus lichter en bewegelijker onder water, tenminste zo lijkt het wel. Misschien wel weer een kleinigheidje wat op korte termijn het verschil kan maken, een iets ander gedrag onder water van deze aassoorten? Iets wat je wel op moet letten bij het gebruik van kussentjes in mijn ogen is een stijvere nylon hair, dit omdat deze vorm veel minder draait en daardoor de haak kan beinvloeden bij inhaking. Monteer je de dumbells of eggs in de lengterichting, dan is deze beinvloeding niet echt aanwezig.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-03-2005 09:38

Bart van den Hurk schreef: Iets wat je wel op moet letten bij het gebruik van kussentjes in mijn ogen is een stijvere nylon hair, dit omdat deze vorm veel minder draait en daardoor de haak kan beinvloeden bij inhaking. Monteer je de dumbells of eggs in de lengterichting, dan is deze beinvloeding niet echt aanwezig.


Een stijvere nylon hair beinvloed altijd de draaiing van de haak Bart,ongeacht boilie egg of kussentje.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-03-2005 10:00

ik vis die krengen liever met een lange soepele hair, maar het kan aan mij liggen
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-03-2005 10:32

Mitsz denken we er hetzelfde over :lol:

Maar eigenlijk doe ik dat met de boilie ook
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

17-03-2005 12:14

Heren,

Om er wat aan toe te voegen denk ik dat het verschil qua vangst tussen een ronde 20mm boilie of een kussentje,egg, dumbell van hetzelfde formaat wel verschil uitmaakt qua vangst!
Ooit eens met stukjes boilie's gevoerd en gevist op drukker bevist water?
Ikke wel en ik kon daaruit opmaken dat een afwijkende vorm veel verschil uitmaakt. De structuur van de boilie hoeft niet uit te maken om beter te vangen dan met de traditionele-o-zo-veel-gebruikte boilie.
Zoals Wil al aangaf dat Impact de Chunkies verdeelt, structuur en vorm wijken af van de normale ronde boilie. Met de Chunkies heb je dus dubbel voordeel als je aan de slag gaat op dressuurwater. 8)

Of het succes van de afwijkende vorm lang succes aanhoudt is de vraag natuurlijk. Langdurig succes valt te wijten aan of andere collega vissers er ook mee aan de slag gaan(zoniet een voercampagne ermee opbouwen) op dat water. In een koprte tijd heel het bestand op de kant zal geen toeval zijn!
Ik hou de afwijkende boilie in m'n achterhoofd :wink: Die komen nog wel van pas dit seizoen! :P
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

17-03-2005 12:36

Koen,

Leuk verhaal hoor... maar waarom denk je dat het goed werkte die halve? en waarom trek je de conclusie dat andere vormen daardoor goed vangen?
Ik vind halve en kwart boilies iets TOTAAL anders als andere vormen boilies.. een vergelijking dus die compleet mank gaat. (Het werkt overigens wel super natuurlijk die halve bollekes).

Ik ben net als Bart heel benieuwd naar de test van Remon de Zeeuw.. hopelijk kan hij er wat meer over vertellen..

Als ik zorg dat mijn ronde boilies voldoende uitlekken en ik gebruik meerdere formaten door elkaar.. dan durf ik het tegen elke chunky, pillow of dumbell op te nemen moet je maar denken. Ook op dressuurwateren.

Want zoals al eerder gezegd die karper zuigt net zo makkelijk ronde als 4 kante aasdelen op.. hij heeft geen mes en vork en handen om te voelen of ze rond of vierkant zijn...
Afgezien van de grotere aantrekkingskracht door het uitlekken.. hoe kan een karper waarnemen dat iets pelletvormig of rond is? En er daarna zijn voordeel mee te doen? door wel de ene te pakken en de ronde niet of voorzichtiger?

Ik zeg dus niet dat het niet persé beter werkt..(soms denk ik weleens van wel, dan weer niet, dan weer wel) maar ik zoek graag naar een betere verklaring dan tot nu toe gegeven, hahlve het beter uitlekken wat ik een hele goede vind.
Wellicht iemand nog interessante gegevens/ervaring hierover?

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.