Waar ligt volgens jullie de kritische gewicht van lood?


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-03-2005 17:01

Onlangs op de beurs in Zwolle viel het mij op dat er veel zwaar lood te koop lag......oplopend tot maar liefst 400 gram meen ik? (Die groene in hoefijzervorm)

Nou vraag ik mij af waar zo een beetje het kritische loodgewicht ligt wat nog practisch bruikbaar is.

Met in je achterhoofd het volgende:
Er hoeft niet geworpen te worden met de hengel (=voerboor of uitvaren)

Zelf heb ik de afgelopen jaar veelal met vastloodmontages gevist tot een maximaal gewicht van 120 gram. Volgens mij bereik je met zo zwaar lood als mogelijk is (voor mij 120 gram) een maximale prikeffect.
Er zijn natuurlijk ook nadelen verbonden aan het vissen met zwaar lood.
Hoe zijn jullie gedachtes hieromtrent?
Kan me voorstellen dat als je boven de 200 gram gaat zitten en je krijgt er een brasem op..je hier weinig van zult merken via je beetregistratie.
Echter op rivieren dien je soms wel zulk zwaar lood te gebruiken i.v.m. de stroming etc etc..dus waar ligt volgens jullie de kritische loodgrens en waarom?
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

13-03-2005 17:21

4 oz ( 120 gram) als maximum om mee te werpen ( heel voorzichtig dan)

Op zwaar stromend water zou een grammetje of tweehonderd nog wel moeten kunnen denk ik, ik heb er een paar in mijn vistas zitten maar nog nooit mee gevist....

Interessante topic, begin me nu ook af te vragen waar de grens een beetje ligt. Met die brasem in het achterhoofd, zal dat wel ergens rond de twee honderd gram liggen vrees ik, al krijg je er wel eens een brasem op die een 120 grammer niet eens van zijn plaats krijgt.

Volgens mij ook belangrijk voor maximaal prikeffect: strakke beetrunnerstand en een solide hengelopstelling!

Groeten
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

13-03-2005 17:21

Hans,
Die 120 gram als max. kan ik me nog in vinden ( ternauwernood)
Maar echt waar? 400 grams lood voor het vissen op karper?

Volgens mij ben je verschrikkelijk op de verkeerde weg als je met zwaarder lood vist.
Ik probeer me tijdens het schrijven een voorstelling te maken van het overige materiaal, moet er bizar uitzien.
Nog los van de "sport" en het welzijn van de vissen.

Waar zijn de wilgen !!!

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
dano amato
Berichten: 68
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00

13-03-2005 17:29

Ligt er messchien aan wat voor montage,200 gram als schuiflood montage, messchien dat je dan die brasem nog opmerkt? :roll: .Voor de rest heb ik nog nooit op een rivier gevist dus heb ik ook geen zwaar lood nodig.Dus echt veel kan ik niet zeggen over de max grens,op stilstaand water vis ik meestal met 40 tot max 80 gram.

Met vriendelijke groet.
:)
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

13-03-2005 17:42

Ook 120 gram als maximum.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

13-03-2005 17:49

Ik heb in het verlede een aantal keer gevist met 160 gram. Gewoon onderhands gooien of inleggen / uitzwemmen.
Gevist op en vastlood systeem en er keiharde runs op gehad.

Denny
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-03-2005 17:57

Even ter verduidelijking,die groene in hoefijzer vorm is eigenlijk bedoeld als markerlood,groeten Henk
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

13-03-2005 18:05

[quote="Henk Teunissen"]Even ter verduidelijking,die groene in hoefijzer vorm is eigenlijk bedoeld als markerlood,groeten Henk[/quote]

lol :lol:

Ik vis het liefst zo licht mogelijk, dus mij zul je bijna niet met 120 gram zien zitten. Op rivieren/kanalen waar een behoorlijke stroming staat zal je me misschien 100 gam zien gebruiken als max. Heb enkele 120 grams 'bonken' bij me, maar alleen als het slecht weer is met veel stroming!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-03-2005 18:23

Met het vast lood systeem begin ik pas vanaf 70 gr. ongeacht waar ik vis. Wanneer ik de lijnen uitvaar begin ik pas vanaf 120 gram. Ik kan me niet herrinneren dat ik zwaarder dan 160 gram ben gegaan. Nou ja behalve op het zoute water dan.

Mijn favoriete lood gewicht ligt tussen de 90 en de 120 gram. Ik heb met 60 gram gevist en nog wel lichter maar ja naar mijn idee prikte die niet goed genoeg (vast lood systeem dan wel te verstaan natuurlijk)

En tsja, er lijkt toch wel een trend zich te bevinden in hoe zwaarder het lood hoe meer runs.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

13-03-2005 18:23

Ken genoeg mensen die zweren bij zware loodgewichten, tevens ook niet de minste vissers (in mijn ogen), dus ik ga er wel vanuit dat ze weten waar ze het over hebben.

Zelf ooit eens 180 gram eraan geknupt, beetje onwennig, maar kon niet anders ivm smal kanaal + veel scheepvaart. Toch een halve run, schub van een kilo of 8, en totaal niks uitgescheurd. Maar ik gebruik doorgaans ook 120 gram, vind ik voorlopig zwaar zat.

Groetjes,
Stefan
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

13-03-2005 18:26

Ik vis regelmatig met lood gewichten (vastlood) boven de 150gr.... :roll: :P

groetjes Benny
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

13-03-2005 18:27

140 gram...altijd.
behalve op parkfijvertjes ed.
daar volstaat een gewichtje van 50/60 gram voor mij.
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2005 18:38

Hans,

Kritisch? Ligt er helemaal aan waar je wat doet. In mijn loodzak zit 40 tot 120 gram. En raadt eens. Het lukt met alles in de daarvoor geschikte omstandigheden. En ik ken genoeg karpervissers die dat bevestigen en daar zitten niet de minste vissers bij. :o

Haha. 8)

Groet, Kees

Voor de rest geeft dit weer de bekende discussie waarbij de grootste roepers van zwaar lood volgens mij het niet eens op de juiste wijze geprobeerd hebben met licht op karpers te vissen. Ik pas.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 13-03-2005 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

13-03-2005 18:44

op het kanaal gebruik ik doorgaans 90 gram en op de maas ( het gedeelte waar ik vis) is 120 a 140 gram meer dan genoeg
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

13-03-2005 18:52

In mijn vistas zit lood vanaf 20 gram tot aan 70 gram. Moet nog zwaarder bij, wil nog 3 en 3½oz hebben maar die hadden ze bij de vlemmix ff niet meer.

Heb vroeger alleen maar met 40 gram gevist, dus toen ik ineens met 56grammers aan de worp begon, betekende dat wel veel vastgooien omdat je gewoon een eind verder gooit ermee. Vis nu op hele kleine vijvertjes met 20 of 25 gram, kleine putten met 56 en op het kanaal met 70. Eventueel ivm stroming nog wat zwaarder.
fishing rocks
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

13-03-2005 19:25

Op de rivier gebruik ik lood tussen de 88 en 110 gr maximaal. Als ik dit niet aan de grond houd ga ik een andere plek zoeken. In dit soort harde stromingen aast een karper volgens mij niet. Wie hier andere ervaring mee heeft mag mij tippen via pb. Wil best wel iets leren, graag zelfs. :D

In het verleden veel op een kanaal gevist met de ervaring en met dezelfde filosofie als het riviervissen. Hier kon ik pas fatsoenlijk vissen toen ik er 200 gr. aan geknoopt had. Een loodgewicht dat ik met mijn hengels onmogelijk op een elegante manier krijg weggezet. Jammer, maar toch was het nodig. Te zware stroming door de scheepvaart. Het lichte lood spoelde gewoon onder de stenen kant in.
Ik moet er wel bijvertellen dat ik het (wartel)lood via een zijlijntje aan een visveilige clip had gemonteerd. Hierdoor blijf je toch het kleine "gerommel" aan de hengeltoppen zien.

Maar in alle andere omstandigheden heb ik lood van maximaal 110 gr. als voldoende ervaren.

Groeten,

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
jacco noordermeer

13-03-2005 19:46

hoi hans leuke topic jongen!!
voorstanders van licht &voorstanders van zwaar

maargoed ik kies voor de laatste groep waarom!!
ik vis vaak op een rivier waar heel veel onderwater lely groeit
ik heb gemerkt dat je voer hierin beter blijft liggen dan op de schone stukken
de scheepvaart en stroming hebben dus weldegelijk invloed op het aas
en ook op de rig
ook zit er veel witvis die regelmatig je rig verplaatst met licht lood
maar ik heb wel de indruk dat je juist tussen die planten meer aanbeten krijgt
om verstrikking van de rig te voorkomen vis ik dus min met 5 ounce lood

velen denken dat ze met 120gr vissen maar meestal is dit 112gr=4ounce
1 ounce is nl 28gram heren
veel lood van 4 ounce is zelfs nog lichter ook
weeg het maar eens na met een grammen weger dan zal je het zien
dus mijn 5 ounce loodje is 140gr!!
soms als er veel gevaren wordt en mijn boot dus ook minder stil ligt
gebruik ik 180gr
zeker op harde bodem verplaatst je lood ongemerkt 10/15 cm
tussen de planten kan dit funest zijn
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

13-03-2005 19:47

op kleine putjes (max 30 meter gooien) gebruik ik 40 a 50 gram.
afstanden van 30-100 meter gebruik ik 80 gram..
kanaal vissen gebruik ik toch wel 120 gram plat lood. vanwege stroming..
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

13-03-2005 20:06

Hoe meer zielen er met "licht" lood vissen, hoe gelukkiger ik ben...! :D

Wanneer je met lood gewichten van 150 tot 200gr aan de gang gaat, moet je
gewoon wat dingen in je rig aanpassen. En het zal inderdaad wennen zijn
aan die bonk lood, maar vergeet niet dat niemand het praktisch doet...

Wat uitscheuren van de haak betreft, zoals ik eerder zei pas je rig aan! B.v.
kleine klauwhaak die dikdradig is, langere onderlijn, safetyclip montage met
een zwaar plat wartellood enz. enz.
Wat Brasem aanbeten betreft: Je ziet/hoord het wel degelijk, maar verwacht
geen felle aanbeten!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-03-2005 20:16

Ben destijds begonnen met 80 grammers en vond dat in beginsel van mijn visserij behoorlijk zwaar.
Ben dat toch langzamerhand gaan opvoeren tot 120 gram en in sommige omstandigheden zonder blikken of blozen 140 gr.
Ben tevens in bezit van 200 grammers en zet die in daar waar nodig, denk maar eens aan zware stroming, Vecht en Ijssel om maar wat te noemen.
Tevens ben ik van mening dat hoe zwaarder je vist, dus lood in combi met slip redelijk zwaar afstellen, dit ivm prikken bij een vastloodsysteem.
Dit altijd met safetyclips uiteraard.
Een ding wat we niet moeten vergeten dat je lood onderwater een gewichtsverlies heeft van zo'n 10 %.
Dus met 140 gram heb je dus plm 126 gram dus bij 200 gram vis je met een gewicht van plm 180 gram en vind dit persoonlijk niet zo'n probleem.

Bij ouderwetse oplopertjes gebruik ik lood van 50 a 60 gram.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

13-03-2005 20:23

Op de eerste plaats is het natuurlijk belangrijk dat je weet waarom je een bepaald gewicht lood gebruikt. Het moet beredeneerd zijn, een duidelijke reden hebben.

Ik heb het persoonlijk niet zo ervaren dat een extra zwaar lood meer vissen oplevert. In tegendeel zelfs. Maar, het is moeilijk om hier een discussie over te voeren. Er zijn heel veel uiteenlopende situaties, dus je kunt niet zomaar even zeggen zwaar of licht lood.

Maar, ik heb tot nu toe geen betere resultaten geboekt door op niet stromend water extra zwaar lood te gebruken. Ik ben trouwens ook geen voorstander van licht lood bij een vast loodsysteem. Het moet toch wel minimaal 60 gr. zijn naar mijn idee.

Groeten,

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2005 20:24

Benny,

Ik denk dat je gelukkig mag zijn dat ik niet op jouw watertjes vis. Maar ik laat altijd wat over voor mijn collega's hoor. :wink:

Overigens vis ik ook met zwaar lood. Weet je wat het is, ik pas de methode aan de omstandigheden aan. Licht lood kan op dressuurwater weleens heel leuke resultaten opleveren. En onder het kantje achter de hengels is zwaar niet altijd noodzaak. Gewoon opletten en aanslaan.

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

13-03-2005 20:30

Kees, :D

Kan ook heel spannend zijn met een licht schuifloodje van 15 a 30gr. Zo kun
je zien dat er op zich van allerlei mogelijkheden zijn, en dat het ook per wa-
ter kan verschillen wat voor loodmontage + rig je gebruikt.
Voor de rest blijf ik van mening, dat wanneer je met vastlood vist, dat 100gr
naar mijn mening het minimum; maar er zijn ook velen met een andere me-
ning (is maar goed ook!)...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-03-2005 20:33

Heren,
Allereerst.....als u mee wilt doen in deze discussie probeer dan te onderbouwen waarom, hoe en evt de voor en nadelen.
Anders hebben we straks tientallen berichten met enkel iemand zijn favoriete loodgewichten, daar hebben we dus niks aan...toch? :wink:

Maar Goed:

Henk de Jonge: Hoe de set-up er verder uit ziet?..bij mij verder vrij normaal als ik met 120 gr lood vist, 2 tot 2 1/4 lbs parabolische glashengels ..er hoeft immers ook niet geworpen te worden zoals vermeld.
Van Alijn Danou (trouwens niet mijn favoriete visser maar dat ter zijde!)las ik in het boek tegen de stroom in op pag 216 dat hij met lood vist in specifieke omstandigheden van 250 gram,(Onder de kant en op obslakelvrij wateren+ safetysysteem uiteraard)...hij kreeg hier onwaarschijnlijk keiharde runs op).

Dano Amato:...Scherpe opmerking..200 gram als schuiflood!..stemt tot nadenken..beste bijdrage tot nog toe in mijn ogen!.

Hen Teunissen: lood in hoefijzervorm= markerlood..mij werd wat anders verteld op de beurs, maar goed..kan inderdaad ook heel goed als markerlood bedoelt zijn, neemt niet weg dat het loodgewicht wat je in de schappen vindt zwaarder en zwaarder wordt met de jaren.

Rene Berger:..zie hierboven..inderdaad sprake van een trend?...hoe zwaarder het lood hoe meer runs, daar lijkt het wel op als je de publicaties leest. Maar wat ik mij afvraag..wat zijn de negatieve aspecten ervan?

Kees Ouwenhand: diverse loodgewichten van 40 tot 120 gram.....zelf heb ik inderdaad ook altijd diverse loodgewichten bij me en dan ook nog eens soms in diverse vormen.(Sjouw me ook een breuk met al dat lood :lol: )..moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik meestal met name de laatste jaren loodgewichten tot max 120 gram inzet.
Dit in combi met een stiffrig (Combi rig PB) en slappe lijnen...dit i.v.m. de heersende dressuur op de door mij beviste wateren. Vroegah 60 tot 80 gram lood, hengel net niet haaks op de stek en strakke lijnen en vissend op de top (Zeg maar zoals de feeder methode)..dit werkte altijd redelijk goed, echter mij is gebleken dat het water de laatste jaren steeds helderder is geworden hierzo en dat lijndressuur wel degelijk een rol speelt.
Ging ook steeds slechter vangen als ik met de pen ging vissen, zelfs als ik in mijn ogen strak tegen een brug aan lag viel de lijn nog gewoon teveel op..ving je wel wat dan was het nog meestal de kleinere vissen van de school die er op dat moment rondzwom. ..maar goed dit ter zijde.

Kortom...zwaar lood (Hoe zwaar maximaal??) zal best wel werken..maar wat zijn dan met name de negatieve aspecten hiervan, wie durft er met de billen bloot en vertelt iets uit eigen ervaring, zodat wij allen hier leerling uit kunnen trekken.
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-03-2005 20:46

Benny van de Werfhorst schreef:
Wat uitscheuren van de haak betreft, zoals ik eerder zei pas je rig aan! B.v.
kleine klauwhaak die dikdradig is,

Benny..even over dit stukje wat je schreef,Nou is in mijn ogen een klauwhaak een geweldige haak die behoorlijke houvast bied en een zeer bruikbare haak bij obstakels...echter de keerzijde van deze haak is dat hij in mijn ogen zeer slecht prikt!

Als ik jou relaas zo leest..compenseer jij dit min of meer door met zwaarder lood te gaan vissen...right?

Zelf was ik ook altijd een groot liefhebber van die klauwhaken..echter ik gebruik ze steeds minder en minder, vooral bij karpers met harde bekken heb ik het idee dat ze nauwelijks vlees pakken ...tenzij ....je mischien zeer zwaar lood gebruikt. Mischien eens een ander type haak proberen?

Een ander zwaar negatief aspect van zwaar lood wat nog niet belicht is vindt ik toch ook wel dat je uiteraard in combi met zwaar lood een safetysysteem gebruikt, ik weet niet hoe het jullie vergaat..maar steevast vliegt dat lood er bij mij af als ik een beetje vis sta te drillen, heb hier eerlijk gezegd ook een dubbel gevoel bij, want zeg nou zelf al dat lood hoort immers niet in het water (Maar goed...daar hebben ze nu weer die stenen met wartel voor uitgevonden :roll: )