De kunst van het succesvol Instant vissen


Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

07-03-2005 19:52

Mannen,

Om wat pit in de groep te gooien het volgende:
Wat is volgens jullie de kunst in het succesvol! (er zit een verschil nl. op 1 gelukstreffer en 5 goed doordachte aanbeten instant) instant vissen?

Heeft dit volgens jullie door het voer, de aanwezige / voorbij trekkende karper, bodemverloop, de stek zelf, de voermethode tijdens het vissen, de concurrentie, het jaargetij, moment van de dag, de rig ETC. te maken?

Wil graag jullie gedachten hierover horen, zal mijn best doen om dit topic tot een leuk iets te maken door "topic begeleiding"... :)

Ik zelf denk het volgende:
Natuurlijk door het inspelen op de situatie. Springende vis, bellenblazende vis etc. Daarnaast is de stek des te belangrijker. Misschien zelfs wel om nét buiten een hangende groep karpers te vissen ipv er midden in. Tijdens de Jeugddag ben ik door Roelof en Herwin op andere gedachtes hierover gezet. Niet meteen aangenomen als zoete koek, maar wel over gaan nadenken. Als je in die groep zal gaan vissen, zal je ½ vissen kunnen vangen. En daar zal het bij blijven. Door misschien er net buiten te gaan vissen en zeer verpsreid te voeren tijdens het vissen die vissen er misschien uit te lokken?
Wat denk ik ook een leuke zou kunnen zijn, er gewoon IN vissen, na 1 vis de stek (tijdens de sessie uiteraard) aanvoeren en dan tijdelijk een ander zojuist “voorgevoerd” stekje aanvoeren. Daar een vis vanaf? Hup… naar de andere “hangplek” smijten. En zo lekker door de sessie heen zien te vangen.
Kwa bodem gesteldheid e.d. zal het beste zijn volgens mij om IN de trekroute (meestal onder een taluudje e.d.) vissen, zodat de vis aan zn vreet/trekroute begint langs je aasje/haakje zal zwemmen.

Uiteraard zullen de mooie karperogende stekken, overhangende bomen, eilandjes e.d. waar veel vreten te vinden is leuk zijn om te bevissen.

Ben zeer benieuwd naar de meningen.

Komop!

Groetjes,
Frank

PS. Bij het nalezen van dit topic vergeet ik de wind en weeromstandigheden!
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-03-2005 20:20

Hey leuke topic,

Tja je zegt eigenlijk veel zelf al,daarom is het moeilijk om er nog veel aan toe te voegen.
Kijk op water waar ik veel vis en dus het water redelijk goed ken,zal ik dus ook op de plekken gaan vissen waar ik van weet dat het vis op kan leveren.Anders word het in de winter,dan zal ik dus meer bij obstakels gaan vissen,op dat zelfde water.Die mijd ik als het kan in de zomer(gevaarlijk obstakels zoals stijgers,palen enzv.)
En ja op groot water met een eventueel talud,is natuurlijk,en je zegt dat zelf al,vaak een trekroute.Dus ja,dat zijn wel de instant plekken in een water.Overhangende bomen,duikers,mosselbaken,plateau,taluds,pijlers,kuilen,rietkragen,een mooie hoek,enzv enzv.mocht je de vis hebben op gespoord,in de vorm van springen,rollen,bellen pakket,dan ben ik snel geneigd in die richting te gaan vissen,immers je zou gek zijn als dat niet doet.Soms ben ik wel geneigd als ik een vis ziet springen,rollen,om daar gelijk naar toe te gooien.Alleen is de tip van jou best aantrekkelijk,in plaats van er strait naar toe,een paar metertjes er naast.
En dan de verschillende voerplekjes,ook een goed idee.Alleen die pas ik al een redelijke tijd toe,kzal maar zeggen de penvis tactiek.

Greetz danny Schaltin
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-03-2005 20:26

Wil er nog wel wat aan toevoegen,ivm het voeren met een instant sessie.

Vaak gebruik ik de vrij gemakkelijk maar wel effectiefe methode om per rig een stuk of 20 boilies en of een paar handjes particles bij te voeren.
Afhankelijk van de water temp + de grote van het water.
En dan per gevangen vis de zelfde methode,misschien zelf iets opvoeren.

Spodden kan natuurlijk ook!

Greetz danny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-03-2005 20:36

Nooit, maar dan ook echt nooit midden in het groepje?Tja, ligt eraan.Als de vis erg passief is zal je een redelijke kans maken door erin te vissen.Iets buiten het groepje vissen is weer alles of niets gebleken tijdens mijn instantervaringen.Of het ging super of het was echt lang wachten op een aanbeet.
Maar voordat het zover is zal je de vissen toch moeten vinden.Op een bepaald water waar ik gevist heb was dit een kwestie van activiteiten van de vis als bellenblazen opzoeken en in de buurt daarvan wat boilies te verspreiden.Op een ander water was het weer een kwestie van een single hookbait strak tegen wat aangemeerde bootjes bij een eilandje te vissen en simpelweg te wachten.De ene keer was het niks en de andere keer kwam een groepje langs en had je er meerdere, waaronder vaak zat een mooie 20-er.Je hebt dus de keuze tussen vissen zoeken en vissen opwachten.Zelf heb ik de ervaring opgedaan om in het begin wat meer te gaan zoeken en als je dan een beetje een beeld hebt van de trekroutes ze gewoon op te wachten op een punt waarvan je weet dat de vissen binnen korte tijd langskomen.Hierna kan je dan op een punt gaan vissen waar ze daarna langskomen.

Maar vooral de combinatie tussen 'sochtens op een aangevoerde stek (foei, niet instant he!) en dan 's middags als de vissen "niet" meer aasde met de spullen naar een bepaalde holdin area te verkassen was altijd een goede zet.Waren het 1, 2 of met geluk 3 vissen op een goede ochtend en een middagje op de aangevoerde stek.Daarna waren het echter vrijwel altijd 1 of 2 runs daarbij tijdens die rustige middaguurtjes.Dus vergeet vooral niet die stekken waar je overdag flink wat riet ziet bewegen, de plomp wordt omgebouwd of waar ze geregeld zonnen.Vooral de zonnende vissen worden namelijk als onvangbaar gezien als ze buiten bereik van een korstje liggen.Gelukkig weet ik nu wel anders en wist er vorig jaar twee te haken (de enige 2 runs in 50 uur vissen waarbij de overige vissers, die meestal uit minimaal 2 a 3 man bestonden niks ving) door een pop-up net onder de oppervlakte aan te bieden.Maar met bodemverloop heb ik nog niet zoveel ervaring aangezien de meeste wateren die ik bevist heb gewoonweg plat waren als je het water eruit zou halen.

Vergeet bij het instant vissen eens voor een dagje die boilies.Bij mij is het opgevallen dat ik veel situaties partikels en pellets het veel beter doen.Zomaar een voorbeeldje: Vismaat M. ving op een instant ochtendje zo'n 2 a3 vissen tot hij overschakelde op hennep en mais waarop ik zo'n 6 vissen per ochtend mee ving.Of ben jij dan wel zo eigenwijs om door te gaan met je high-tech wonderknikkers?Zelf laat ik de keuze nu ook vooral afhangen van het bestand.Bij een hoog bestand waarbij ik een grote kans maak om een flink aantal vissen aan het azen te krijgen probeer ik vrijwel altijd voedselnijd op te wekken door flink wat partikels als hennep te voeren.Maar vaak heb je zo'n bestand waarbij elke vis telt en je het echt moet hebben van een enkele vis die langszwemt.In zo'n geval gebruik ik nu zo'n 2 jaar een klein pop-upje.Geweldig!Ik heb nog nooit op zo'n hoog gemiddelde gewicht gezeten op de betreffende wateren... en ik vang er ook nog eens eerder meer dan minder.En dan heeft het nog een paar voordelen zoals de prijs van die paar pop-ups per jaar en het extra makkelijke bijvoeren (helemaal niet dus).

En als laatste tip.Let eens goed op eenden, ganzen, meerkoeten en zwanen.Op veel wateren is de vis ook dicht in de buurt van hun te vinden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

07-03-2005 20:51

Kevin,

je praat met mijn mond :lol: Kan het niet beter zeggen, althans ik heb in ieder geval dezelfde ervaring en kennis opgedaan als jou omtrent het voeren e.d. :wink:
keihard de geksteeeeeee
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

07-03-2005 20:59

hmm kevin das niet waar?? wat bodem verloop betreft van jouw wateren. pak bv MP daar liggen 2 langwerpige plateaus die waarschijnlijk bijna niemand weet te liggen... beetje nauwkeuriger pijlen :wink:

zelf ga ik als ik intstand vis inderdaad vrij normaal te werk.. gewoon zorgen dat je voor dag en douw daar bent... dan onder het kantje wat mais en wat katten brokjes uit blik strooien... altijd wel wat visjes te vangen in de morgen..

groeten meef
easy does it!!!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-03-2005 21:04

De MP is dan ook een van de uitzonderingen aangezien de OM en geschut-park, dat kasteeltje waar ze voetballen, dat hoefijzervormige ding en daar waar een kasteel tegenover een grote weg staat (Bij de plaats Hnsbrk) toch echt lege bakken zijn.
En op de MP heb ik vrijwel nooit echte meerwaarde gemerkt van het vissen op de plateaus. Ik ving ze erop, ernaast, ertegenaan en een flink eind ervanaf.Alleen het instant vissen is overdag erg lastig op de MP als je niet tegen die begroeiing op de bekende stek waar die jongen uit Panama altijd zit vist.

Zo, toch wat kunnen zeggen zonder stekinfo. :D
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

07-03-2005 21:18

Frank,

Als ik instant ga vissen dan doe ik dat in een holding area die lange tijd niet bevist is. Voor veel wateren geld: een goede stek heb je maar één keer. Goed vangen betekend voor mij de volgende keer verkassen, hoe moeilijk het ook is. Tenzij de feiten zo zijn dat ik de tweede sessie meer vang dan de eerste sessie, op wateren waar karpers de klappen kennen nog nimmer meegemaakt. Hier pas ik mijn taktiek op aan dus. Ik ben dus veel stekken nodig, en die stekken benut ik gaarne optimaal daar ze ( zoals gezegd ) vaak maar ene keer goed zijn.

Dit zijn op de wateren waar ik vis simpelweg feiten zoals het kleine kanaaltje dat als voorbeeld diende in onze presentatie op de jeugddag.

Nu kan je twee dingen doen: instant vissen, of tactisch voeren.

Nadeel instant holding area: minder vis, en stek is verstoord. Wanneer je de volgende stek pakt, dan verstoor je die ook...hoeveel stekken zijn er? Kortom: je verstoort de stekken met vaak minder vissen dan met voorvoeren, en dan duurt het weer een poos voordat de rust er weer is ( en een goede stek heb je maar één keer op harde wateren).

Bij voor voeren verstoor je die stek ook, maar wel met meer vissen in de knip. Kortom: stek is bij beide manieren verstoord, rendement in vissen is veelal niet gelijk en VEELAL wint het voeren hierin.

Maar het is fijn te lezen dat er mensen na-denken over hoe ze gaan voeren. Dat was ook de opzet van onze presentatie, bepaalde zaken tegen elkander uitvissen om zodoende wat meer rendement te krijgen uit dezelfde uren, voer hoeveelheden ect. Het klinkt vrij zakelijk, maar als je zo weinig kan vissen als ik bestaat 90 % van je visserij uit nadenken en voorbereiden. Anticiperen, manipuleren.

MVG

Herwin
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

07-03-2005 21:44

Heren,

Kijk aan, het begint te rollen.
Ik probeer mn best te doen om erop in te gaan, om het balletje ook bij de andere te krijgen rollen.

Danny,
waarom zal je bij die opstakels gaan vissen? Omdat het een veilige “hangplek” zal zijn? Probeer je die vissen eruit te lokken en dan te vangen?
Jouw “voer instant aanpak” is vind ik, eigelijk erg standaard. Oké .. als je je vissen erdoor zal vangen? Waarom niet! Maar bedenk wel, het zou altijd beter kunnen. (met dank aan alweer R. en H)
Alleen het teruggooien op de gevangen stek, zie ik dus niet erg zitten. Dan liever de hengel een uur of wat op de kant, om de vis weer de tijd te gunnen om tot azen te zetten.

Kevin,
Ook jij bedankt voor je nuttige bijdragen.
Zit nog wel met wat vraagjes;
In de hele single hookbait berust m.i. meer op geluk dan op echt hengelen. Dus zal daar niet op in gaan :- )

Een vraag waar ik wel mee zit: hoe vind JIJ de trekroutes? Dit lijkt mij nl. erg makkelijk, kan alleen denk ik door stekken af te vissen met bijv. een pennetje, of door erg mobiel te vissen.

Qua aas is het ook weer een hele discussie waard, ben het met je eens dat je met particles eerder een voedsenijdige actie kan veroorzaken. Maar dit kan ook met kleine boilies. Is en blijft beide even on-natuurlijk namelijk.

Herwin,
Denk jij dat je zodra je op een “hangplek” een vis vangt, dat de gehele stek/groep van slag is en dat je de week erop (Tsja, jij als truker die 1 keer per week kan/mag vissen :- ) …. Dat die groep dan daar weg is? Lijkt mij niet, het zal IETS trekken waarom die vissen juist daarzitten. Veel vreten, rust, een “dak” boven het hoofd e.d.

Hoe doe jij dat dan als je ergens vist waar ook andere karpervissers “wel” eens vissen? Je weet immers nooit zeker of die stek een maand niet bevist is?

En als laatste;
Geloof jij niet dat na een instant vangst op een “hangplek” dat je door een uurtje/tijdje even een ander stekje te bevissen, dat de rust dan is teruggekeerd op de stek en de vissen weer lekker doorgaan. Dit valt mij op tijdens het “stekjes afvissen met het pennen” … dat het effe verstoord is, en dat dan de belletjes weer om je oren vliegen.

Ben benieuwd,

Ga door! :- )

Groet,
Frank
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-03-2005 22:01

Frank,

waarom ik ook bij gevaarlijke obstakels vis in de winter,omdat dat juist vaak de plekken zijn waar ik in de winter karper weet te vinden,zo simpel is dat. :wink:

Dan mijn voer aanpak(INSTANT),
Ja idd erg simpel en standaard,maar wel degelijk erg effectief.
Dat is ook gelijk mijn motto 'Keep it simple' Werkt bij mij altijd erg naar mijn zin :D

en dan het terug gooien van haakaas,hmm,weet niet of ik dat heb genoemd in mijn quote,maar ok nu we het er toch over hebben,ligt een beetje aan mijn stemming,en aan of ik er vaker wil terug keren.Dus heb ik zin om heel wat visjes op een avond op de kant te krijgen,zal ik hem er gewoon weer plaatsen.Dit klinkt misschien tegenstreidig met de gedachten zoals jij hem hebt,maar bij mij werkt dit gewoon(vaak)goed.

Wil jij me nog wel vertellen hoe jij het voeren aanpakt als je INSTANT gaat vissen,ben ik wel nieuwschierig naar :D

Greetz danny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-03-2005 08:26

Instant vissen is mooi. Er van uit gaand dat het een redelijk bevist water is, wil ik eerst weten waar de locals vissen en voeren en waar regelmatig gevangen wordt.

Stekkeknpezezen? Nee juist niet. De voerders wil ik mis houden. Zo ook de "vaste" stekken.

De allerseerste keren op zo'n water wordt er dan op zoveel mogelijk plekjes gevist.

Op den duur kom je dan achter de betere stekken. Vaak ook nog te bredeneren waarom. De eerste factor is voor mij de wind.

Wind op de kant vis in de hand...

MVG

Klaas
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-03-2005 08:47

Danny,

Voornamelijk dit jaar wil ik me hier veel meer mee bezig houden.
Tijdens de sessie breed. verspreid, in voerpatronen voeren zie ik wel zitten.
Stel: je bevist 2 stekjes, je doet 1 sessie....
Elke 3 uur (vangen of niet vangen) wil ik 3 stekken bevissen = 9 uur de tijd. Uiteraard stek 2 en 3 tijdens het bevissen van stek 1 alvast verspreid aanvoeren. Zo kan je snel meer te weten komen wat werkt, hoe relatief ook. Je blijft verschillende tijden bevissen, misschien is DAT de reden... zal je al vissend ook wel leren.

Klaas,
Dank voor de reactie,
Nu wil ik weten, de wind staat voor jou VOL op de kant. Hoe pak je het aan. Zeg je heb 1 dag en 1 nacht de tijd.
Verschillende stekjes ala "penvissen" aanvoeren?

Wat is voor jou de ideale instant stek, = een stek wat door de voerders, en de locals links gelaten wordt.
En wat is volgens jou het ideale instant voer (om effe een nieuw onderwerp aan te snijden)

Zo, en dan nu weer gauw naar de les, vanmiddag meer!

MVG,
Frank
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-03-2005 09:01

Single hookbaits?Geluk?
Ik denk dat ze zich de laatste 2 jaar wel al zo goed bewezen hebben op het vaste land en al veel langer aan de overkant dat ik niet meer wil spreken van geluk.
Hierbij moet ik dan wel zeggen dat het echt staat of valt met de presentatie.

Overigens valt het me wel op dat het instant vissen door veel mensen echt gezien wordt als "behelpen".Ik moet zeggen dat ik hier ook een beetje eens mee ben.Maar veel wateren waar ik vis zijn zeer druk en de mogelijkheid om te voeren valt dan ook al snel af.De enige manier van succesvol voeren zonder meteen last te hebben van stekkenpezers is toch 's avonds laat, 's nachts of zeer vroeg in de ochtend.En tja, moet je dan ook maar kunnen voeren.Verder heb ik laatst ook gesoliciteerd bij defensie en als ik dan aangenomen wordt zal ik totaal geen tijd hebben om voor te voeren, aangezien ik dan alleen de weekenden heb dat ik thuis ben.Daarom wil ik nu dus ook al dit jaar wat meer instant gaan vissen zodat ik, als ik eind augustus misschien opgeroepen wordt niet eens de klap van het omschakelen krijg.Snappen jullie?

De trekroutes zijn op de wateren waar ik vis en gevist heb vaak te vinden door eens een tijdje in het rond te vissen en op de tijdstippen van de aanbeten te letten.Ook rondvragen bij andere vissers, die vaak antwoorden zonder dat ze door hebben dat ze jouw puzzeltje op aan het lossen zijn helpt.En ga eens op een punt zitten waar je flink wat overzicht over het water hebt.Dan kan je vaak al zien waar de vis ophoudt (als ze zich dan laten zien he slimmeriken).
Door rekening te houden met de trekroutes en de soms vaste hangplekken van bepaalde vissen heb ik inmiddels al gericht kunnen vissen op bepaalde vissen.Sommigen, zoals de witte koi waar ik het nog steeds vaker over heb lagen dan ook zo op de kant.

Natuurlijk kan je ook kleine boilies pakken in plaats van partikels.Maar helaas zijn ze erg arbeidsintensief om te maken en vaak erg duur als je het vergelijkt met een goede partikel, die het bij mij vaak ook nog won van de knikkertjes.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

08-03-2005 09:45

Frank,

In je openingspost noem je een aantal factoren die je succes in de instant visserij zouden kunnen bepalen. Waarschijnlijk is het geen verassing als ik zeg dat al deze factoren van belang zijn. De meeste waarde hecht ik echter aan de stekkeuze.

De belangrijkste eis die je kan stellen aan een stek is de aanwezigheid van karper die bovendien bereid is om te azen. Misschien erg voor de hand liggend, maar je zal niet de eerste zijn die uren voor niets zit te vissen op zichtbare karpers die totaal geen interesse hebben in eten. Natuurlijk zal je op zulke stekken ook wel eens een karper haken, maar dat is in mijn ogen dan puur toeval!
Nu is het dus de kunst om te weten waar de karper aast. En dat is afhankelijk van het seizoen, het weer, het tijdstip, de hengeldruk, etc. Een gedegen kennis van het water is dan ook een pré bij het instant vissen. Als je het water heel goed kent zou je dan ook inderdaad meerdere stekken per dag kunnen bevissen. Je bevist dan eerste stek A die productief is in de ochtend, en gaat ’s middags op stek B zitten, die juist dan productief is.
Wat betreft het verkassen na elke gehaakte vis ben ik er niet helemaal uit. Vaak genoeg vang je ineens een hele serie vissen kort na elkaar. Maar nu praat ik over vrij dichtbezet water, met een niet al te hoge hengeldruk. Op ‘dressuurwater’ zal dat wel helemaal anders zijn…

Voeren en aas zijn voor mij na stekkeuze de belangrijkste factoren. In principe voer ik bij het instant vissen maar heel weinig. De spaarzame boilies die ik voer (misschien 20-30 per hengel) zijn bedoeld om de karper te attenderen op het aanwezig aas, om de nieuwsgierigheid te prikkelen. Dus niet om de karper vertrouwen in het aas te geven. Bovendien wil ik de karper niet de kans geven om te verzadigen. En last but not least: veel voeren kan er toe leiden dat je erg lang moet wachten op een aanbeet. En tijd is bij mij een beperkende factor bij het instant vissen!

Wat betreft aaskeuze kies ik meestal voor kwaliteitsboilies, meestal in de kleinere diameters (12-15 mm). Ik heb het gevoel dat klein aas minder argwaan opwekt dan de standaard boilies van 20 mm of groter.
Een voor mij beproefde manier is het vissen met voorgeweekte boilies. Karpers lijken deze weke, muffe boilies eerder te pakken dan verse boilies. De keren dat ik met voorgeweekte boilies viste viel me overigens op dat het gemiddelde gewicht van de karpers hoger was?
Een single hookbait kan bij het instant vissen zeer zeker een bruikbaar en effectief wapen zijn. Maar hierbij wordt een precieze plaatsing op een goede stek nog belangrijker.

De laatste factor die ik belangrijk vind bij het instant vissen is vertrouwen. Het klinkt erg cliché, maar dat maakt het niet minder waar! Als je weet dat je goed bezig bent, dan is de enige beperkende factor de wispelturigheid van de karper ;)
peter de Cock
Berichten: 90
Lid geworden op: 12-10-2003 02:00
Locatie: Brunssum

08-03-2005 10:59

Kevin ben blij dat ik je heb kunnen helpen met je puzzel :lol:
Zal dit jaar ook weer wat meer vissen op die plas wat concurentie voor je is altijd goed want nu wordt het je wel heel makelijk gemaakt door de andere vissers om altijd meer en zwaarder te vangen fish-aardbei dan weet jij wel genoeg he. :wink:
sorry even off-topic

Groeten Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-03-2005 11:46

Als het ff kan wil ik 3 of 4 verschillende stekken kunnen bevissen zonder perse te hoeven verkassen.

Weet ik niets van het water, wil ik best de morning after methode toepassen. Nu met de boot is dat iets gemakkelijker. 's avonds voeren, andere stek bevissen. Andre morgen de aangevoerde stek bevissen.

Is het een druk bevist water, bijv. die en het Bossche, graaf ik me gerust voor 24 uur in.

Lullige is, dat ik vaak iets doe of laat, zonder te weten waarom. Ik moet weg, ik moet daarheen, ik moet nog een nachtje blijven.


Was aas vergeten: vette zoute vismeelbol.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

08-03-2005 11:56

Dus heren :


Allen ff naar die paar knollentuinen met n zakje fish-aardbei. :o


Alleen nog ff goochelen met , OM MP en div russische woorden of wat t moeten zijn :wink:
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

08-03-2005 11:59

Frank,

Vissen met de pen midden in een Holding Area ( H.A )? Kan je onder bruggen vissen met de pen, nee, je vist op de hoek. Onder een rij overhangende bossen, nee, wederom op de hoek ect. Kortom, de beperking van het penvissen is hiermee wel gezegd.

Wanneer je wel midden in een HA kan vissen met de pen dan schep je hem daar dus ook, zo niet, waarom dan niet? Om ze toch niet te vestoren denk ik dan maar. Plaats van het drillen, scheppen en andere rumoer zaken zijn direct bekend, en zoals gezegd, met name op de harde wateren. Het valt mij ook steeds op dat ik runs krijg op die kanaaltjes, terwijl ze toch net zo goed mijn kant uit kunnen vluchten ( terugzakker ) dat is nooit het geval, en dit terwijl ik een hengel naar links en naar rechts vis. Die vissen hebben het feilloos door van welke hoek er gevist wordt. Verwarring scheppen is dan mijn taktiek.

Als je een vis drilt, en een vis schept en een uur later precies daar weer beet kan krijgen dan valt dit niet onder mijn noemer: harde wateren. Maar oke, taktiek is een moment opname, watergebonden, en opgesteld naar de prive situatie van de persoon in kwestie.

MVG

Herwin
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-03-2005 12:11

Herwin, als de vissen dan toch door hebben vanuit welke hoek er gevist wordt, waarom pakken ze dan toch ons (haak)aas?

Als ik het vermogen als mens heb om een situatie op gevaar in te schatten dan vermijdt ik die situatie, maar de karper doet dat dus ogenschijnlijk niet, ook al weet hij dus volgens jou dat hij precies weet wat er gaande is , waarom pakt de karper dan toch ons voer , al dan niet met haak.Heeft dit te maken met voedselgebrek op een water of juist het gemak waarmee men hun pens kan vullen of voedselnijd c.q. concurrentie?

Verwarring zaaien ? Hoe vraag ik mij dan af!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-03-2005 12:13

De waarde van instant vissen, als ik naar mijn begintijd kijk deed je vrijwel niet anders en je ving karper.
Later kwamen de berichten uit Engeland en de ervaringen van de vissers die goed vingen en begon het vooraf voeren en je vangsten schoten de lucht in.

Nu gaan we weer terug naar die tijd lijkt het wel, maar het is het meest zinvol op water waar veel gevist wordt en uiteraard daaraan verbonden ook gevoert.
Je probeert de negatieve spiraal van een meerdaagse voerplek te doorbreken.
Ook moet je een behoorlijke kennis van het water hebben, om zomaar ergens te gaan zitten is niet zinvol je moet weten waar de vis zich het liefst bevindt, en wanneer de vis het liefst aast.
Kijk naar het artikel van Piet Vogel over obstakel vissen, instant maar hij weet dat de vis er ligt.

Ga maar eens op open water vissen, ga er instant vissen en dan op een meerdaagse voerplek kijk dan naar de waarde van instant vissen.

Spodding is zo,n mooi voorbeeld André Akkermans is een bekwaam visser en beheerst die visserij heel goed, toch is gebleken dat op open water het niet effectief was.
Er moet vis zitten, heeeeelllllll veel vis om de voedselnijd op te wekken, dat zijn ook de plekken waar instantvissen effectief kan zijn.

The Method, kijk in karper nr 6 daar schrijft hij een artikel over deze manier van vissen, op open water maar wel op plekken waar hij de vis wist in ieder geval waar hij een heel grote kans op karper had.
Lees het artikel nog maar eens, als je dit in je instantvisserij mee neemt kan het effectief zijn, maar doe het niet zomaar ergens dan is het niet meer effectief.

Als je de paaiplekken op groot water weet te vinden is het instant vissen weer gemakkelijker, meerdere plekken aanvoeren en begin maar ergens.
Maar ook hier is de meerdaagse voerplek beter.
Blijft de vraag moet je de vis belagen in die gebieden en meer juist in die tijd, dat is aan ieder om dat voor zichzelf uit te maken.

Het vissen buiten je voerplek, mijn mening is dat daar de grotere vis is, al die drukte is niks voor hem dus 1 hengel op de rand of er nog verder buiten neer leggen is niet onverstandig.
Werp wel links of rechts van je voerplek of ervoor anders wordt je gek van de vis die in je lijn zwemt.

Instant vissen is naar mijn mening grote voerplekken maken je moet net als bij het spodden voedselnijd opwekken dat kan niet met kleine voerplekjes.

Frank, een vraagje; jij schrijft 1 gelukstreffer en 5 goed doordachte aanbeten.
Wat is een gelukstreffer en door wie zijn die aanbeten goed doordacht?
Een visser kan denken wat hij wil maar met dat denken gaat de vis niet eten.
Of de vis het eten goed kan doordenken heb ik ook mijn twijfels bij.

Douwe
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 08-03-2005 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
peter de Cock
Berichten: 90
Lid geworden op: 12-10-2003 02:00
Locatie: Brunssum

08-03-2005 13:00

Menno en dan bij voorkeur de 20mm bollen van Herman Coenen dan vis je tenminste zo als 95% van de vissers hier :wink:

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-03-2005 13:07

Douwe,

Schoten de vangsten niet de lucht in om daarna weer te normaliseren? Vaak zo bij een nieuwe aanpak. Ik denk toch echt dat ik per tijdseenheid uitgedrukt meer stuks ving in de oude dagen bij de instant penvisserij. Maar dat hield ik geen 24 uur achter elkaar vol. Nu is 24 uur achter elkaar vissen op een vooraf aangelegde voerstek een makkie. Maar veel meer in aantallen ben ik er niet door gaan vangen. En ik vis wel langer?

De kunst van instant vissen is nou precies wat Piet Vogel aangeeft. Kennis van het water en weten waar de vis zich op kan houden. Op onbekend water is dat moeilijker. Maar na ervaring kun je dat vrij nauwkeurig inschatten en begin je zeker niet bij nul. Maar inderdaad, het duurt even voor je op gang komt. Die besteedt je dan wel vissend. Pure winst dus ten opzichte van voeren en niet vissen.

Ik ben het met je eens dat voedselnijd de beste voorwaarde is voor een aanbeet. Maar ik vraag mij af in hoeveel situaties wij werkelijk voedselnijd bij karpers opwekken door ons voer. Zowel instant of na uitgebreid voorvoeren. Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen.

Ik vis instant vaak op een wijd verspreide voerplek (tennisveld) redelijk dun bezaaid met boilies. Ongeveer een kilo boilies op zo een tennisveld. Dit om de vis te laten zoeken en geen gedekte tafel aan te bieden. Worden ze maar lui van. :D

Toch zou ik The Method niet onderschatten. Verspreidt een aantal van die zeer geconcentreerde voerplekken maken en daar tussen met een Method bal. Overdag met single hookbaits en in de nacht over op The Method. Beetje creatief met je visserij omgaan, of gaan we alleen voor makkelijk en aantallen?

Kees
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

08-03-2005 13:51

tja Peter.


dalijk krijgt herman t nog druk ook. :o


Maar dat herman n betere bol kan maken dan die 95% daar dat zal wel geen verrassing zijn.

:wink:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

08-03-2005 13:53

Maar helaas zijn die waters me net wat te ver weg , anders wist ik t wel . :P
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

08-03-2005 14:04

Douwe
Nu gaan we weer terug naar die tijd lijkt het wel, maar het is alleen zinvol op water waar veel gevist wordt en uiteraard daaraan verbonden ook gevoert.
Je probeert de negatieve spiraal van een meerdaagse voerplek te doorbreken


Douwe, en wat als ik jou vertel dat er mensen zijn die op de rivier(!) instant de visjes weten te vangen en de meerwaarde van voeren niet inzien wanneer je niet dagen aan het water wil bivakkeren?
Dat zet jou bewering toch wel in een totaal ander daglicht.

Nu moet ik meteen bekennen zelf totaal (nog) geen ervaring te hebben op onze rivieren en het dus slechts een constatering is, misschien kunnen de 'echte riviercracks' hier meer over vertellen?

MVG Zandman :wink: