De kunst van het succesvol Instant vissen


peter de Cock
Berichten: 90
Lid geworden op: 12-10-2003 02:00
Locatie: Brunssum

08-03-2005 14:37

menno 95% gebruikt juist de boillies van Herman Coenen.

groeten Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-03-2005 14:46

19 mm
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-03-2005 14:48

ging te snel.

zijn 19 mm die van HC

Da's dan geweldig als iedereen die gebruikt: iedereen voert dan voor je.

MVG

Klaas
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-03-2005 15:22

Fout.

Niet iedereen voert op dat betreffende water met die boilies.Sterker nog.Iedereen vist er instant met de Strawberry-Fish van Herman Coenen.Denk je dat de vis niet uit instinct die bollen dan gaat mijden?Op elk voerplekje daarvan ligt immers een haak :wink: .Maar zoals ik al eens zei, op dat water zijn er veel betere manieren om aan de vis te komen.
Het allerleukste is ook nog dat velen een van de holding area's op het water (waar ik altijd zat Peter) nu ineens gaan mijden omdat ze vonden dat je er altijd de kleinere vissen van het bestand ving.En vaak lieten ze daarbij ook nog eens foto's zien van vissen tussen de 10 en 15 pond.Tja, ze moesten eens weten.Daarom vissen er nu dan ook velen op het "open water" en hun gemiddelde aantal uurtjes per vis is dan ook gewoonweg bedroefd geworden.Vooral overdag zitten velen nu maar wat rond te kijken terwijl ik mijn vissen vaak midden op de dag ving (1 uitzondering op meer dan 10 runs).Maarja, op het open water zaten de dikke aangezien ze die op die andere, meest bekende stek niet meer vingen.Die zaten er dus wel.Maar ze wilde alleen niet meer zo makkelijk de mat opkruipen.En over die gemiddeldes daar gesproken.Op die bepaalde stek.Dat waren nog niet zo'n kleintjes:

Mijn vismaat in 3 sessies (15 uur):
26 pond, 18 pond en 10 pond

Ik in ongeveer 10 sessies (nog geen 50 uurtjes):
22,5 pond, 20 pond, 20 pond, 20 pond, 16 pond, 16 pond, 14 pond, 14 pond en 10 pond + enkele lossers en een lijnbreuk toen ik eens met pinda's en een andere rig aan het kloten was.

Wat anders dan 10 tot 15 pond he?En ook nog eens instant
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-03-2005 15:58

Stevan, dat hoef je mij niet te vertellen daar heb ik uitgebreid met Aart over gesproken een poos terug, ik heb zijn ervaringen ter harte genomen.

Maar dat instant heeft ook een andere kant, ze komen op de stek, voeren er massaal en vissen er een heel weekend en dat enkele weken achtereen.
De heren die een dergelijke vismethode toepassen weten heel goed wanneer de vis waar is of tenminste dat ze er kunnen zijn.
Hun ervaringen met voeren is dat het niks uitmaakt of je voorvoert of dat je er instant gaat zitten te vissen.
De reden is heel simpel je houdt een vis op die sterk stromende rivier niet vast ze vreten je stek leeg en trekken verder.
Hoeveelheden die gevoert worden denk aan 8 a 10 kilo boilies bij aankomst en nog eens een kilo of 10 verspreid over de dagen als de vis er op komt.

Andere riviervissers zijn het hier niet mee eens die hebben andere ervaringen, zelf weet ik het niet mijn ervaringen op grote rivieren zijn heel klein.

Voor je een bewering in twijfel trekt zou je toch minstens de hele reactie moeten lezen en niet uit zijn verband trekken.
Ga jij maar op een grote rivier zonder die kennis je hobby zinvol invullen met instant vissen, ik wens je veel succes.
Mijn bewering houdt ook op die rivier stand omdat die vissers heel goed weten wanneer ze de vis op hun stekken kunnen verwachten.
Lees daarvoor mijn deel over spodding het is ook een instant manier van vissen op groot open water.

Voor alle duidelijkheid zal ik het woord "alleen"verwijderen want daarin heb je wel een punt.

Kees, idd heb je gelijk maar voor de vangsten terug namen waren we toch een mooie poos verder.
Als ik je tijdseenheid toen en nu beschouw heb je gelijk, we gingen heel vroeg van huis en kwamen laat weer thuis, hele nachten doorvissen werd niet over nagedacht.
De meeste vis in aantal heb ik nog altijd met de pen meegemaakt en ook nog niet eens klein te noemen, wel op een voerplek.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

08-03-2005 16:42

Douve :wink:

Er moet vis zitten, heeeeelllllll veel vis om de voedselnijd op te wekken, dat zijn ook de plekken waar instantvissen effectief kan zijn.
Instant vissen is naar mijn mening grote voerplekken maken je moet net als bij het spodden voedselnijd opwekken dat kan niet met kleine voerplekjes.

De reden is heel simpel je houdt een vis op die sterk stromende rivier niet vast ze vreten je stek leeg en trekken verder.
Hoeveelheden die gevoert worden denk aan 8 a 10 kilo boilies bij aankomst en nog eens een kilo of 10 verspreid over de dagen als de vis er op komt.


Wanneer ik deze berichten lees concludeer ik hieruit dat spodding op de rivier best eens zou kunnen werken; Je creeert een blijvende voerplek voor trekkende vissen. Je blijft nieuwe onderscheppen en verliest de vissen die volgevroten zijn. Maar dit zou dan alleen werken wanneer je op een goede instant stek zit die als een trekroute fungeert.
maar vervolgens stel jij:

Spodding is zo,n mooi voorbeeld André Akkermans is een bekwaam visser en beheerst die visserij heel goed, toch is gebleken dat op open water het niet effectief was.


Trek ik de boel weer uit zn verband, concludeer ik foutief of contrasteren deze zaken elkaar? Gaarne opheldering.

Ga jij maar op een grote rivier zonder die kennis je hobby zinvol invullen met instant vissen, ik wens je veel succes

Ja, dat wordt afzien dit seizoen :oops:

SS
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

08-03-2005 16:48

spodden op een rivier!?
Dacht het toch ff niet,Of je moet een kilometertje verder op de rivier gaan vissen,en hopen dat je spot mix op dat punt langs komt drijven...

:wink:
greetz Danny
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

08-03-2005 16:59

Er bestaan altijd nog stukken rivier waar de stroming een stuk minder is Danny, te denken aan kribben en inhammen. Dus sabel me niet meteen neer :wink:
Vooral wanneer je dan net buiten de stroming kan vissen maak je misschien een goede kans.

SS
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

08-03-2005 17:09

Stefan,

Ik sabel je echt niet neer hoor,gaf gewoon me mening. :)

En idd heb jij weer gelijk in,maar het leek net of je echt even op de rivier wilden spodden...

Tussen de kribben,en of inhammen,moet je toch ook goed op letten of je niet te maken hebt met onder stroming en van die soort draaikolken(ben ff de naam kwijt)want anders Kan je je spot mix als nog gedag zeggen.

Greetz Danny
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-03-2005 18:14

Spodding en The Method het lijkt niet op elkaar, probeer maar eens een voerplek te maken op een grote rivier met een spod.
Oke tussen kribben in en dergelijke, vergeet dan alleen niet dat je meer andere vissen vangt dan karper.
Je wilt niet weten wat een HEEEEELLLLLLLLLL grote school brasem of winde met je partikelstek doet.

De conclusie die jij trekt uit mijn woorden met betrekking tot spodding op een rivier is niet juist.
Een conclusie die je kunt trekken over The Method ligt dan meer voor hand.
Bovendien als ik over open water spreek laat ik de grote rivieren daar bewust buiten omdat het een heel andere visserij is, maar dat kun jij niet weten.

The Method op een grote rivier door de aanbieding van zware stevige ballen aas zou deze manier op stromend water veel beter uit de verf kunnen komen.
Maar ik zeg je nogmaals je MOET het water kennen en WETEN waar de vis op dat moment KAN zijn.
Zolang je dat nog niet weet doe dan datgene wat de plaatselijke vissers je adviseren om te doen.

Het niet echt effectief zijn van spodding op open water is een conclusie van André zelf die ik direct van hem overneem.

Nu kan het zijn dat wij verschillende dingen met effectief bedoelen.
Als jij tevreden bent met een enkele vis en ik kies voor een methode die meerdere vissen mogelijk kan / moet maken hebben wij idd een andere visie op effectief.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

08-03-2005 18:46

Douwe :

N spod zo groot als n emmer misschien ??? :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

08-03-2005 18:47

:D
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-03-2005 18:49

:D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

08-03-2005 18:59

Leuk is het wanneer heel oude vismethodes overnieuw worden ontdekt.
Vroeger op de rivier met "stijve" aardappelpuree gekneed op een voerveer of gewoon om het lood met op de haak een aardappeltje. Werkte vroeger en werkt nog altijd.
Alleen zijn er veel betere manieren om te vissen op stromend water. De commercie probeert ons altijd wat nieuws wijs te maken, wel of niet ondersteund door bekende vissers.

Trouwens, instant vissen op een rivier kan, maar dan moet je het water hééél goed kennen. Anders zit je voor Jan met de korte achternaam.

Groeten,

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-03-2005 19:07

Raymond,

Gaat vooraf aan een water heel goed kennen. Iets waar je doorheen moet?

Ik ken niets van riviervissen hoor. Maar schijnt aardig populair te zijn?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

08-03-2005 19:10

Klopt Kees. En dat riviervissen behoorlijk populair is? Ik hoop dat het niet nog populairder wordt... :wink:

Groeten Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-03-2005 19:57

Kijk,

Het begin van dit Topic was al anders he?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

08-03-2005 20:00

Ooooeeei even terug in de rij gezet : :oops: :wink:
Douwe bedankt voor de uitleg

Verder met het topic dan maar,

Stefan
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-03-2005 21:27

Goedenavond Mannen,

Daar gaan we!
Leuk om wat verschillende reacties te lezen, en hoop dat we even niet verder offtopic gaan. Tenzij het nuttig is :- )

Kevin,
Single hookbait baseer ik nog steeds op geluk. Oké “geluk” is wat gemakkelijk gezegd. Maar het zal niet doordacht zijn. Een popupje naar de horizon smijten is toch immers ook Single Hookbait vissen. :- )

Martijn,
Door tijdens het vissne een bepaald ehoeveelheid voer te bevoeren, zal je min of meer kunnen bepalen wanneer je een aanbeet “wilt” uiteraard bepalend hoeveel vis in dat gebied tijdens jouw sessie zal zijn!
Zal een vis tijdens het vreten echt voelen “shit, ik zit vol” ? Ik denk het niet, pas achteraf zal hij dat denken, en dan istie als het mee zit al gehaakt.
Als we dit even vergelijken met ons, bij een zak chips, ik weet soms niet waar de rem zit, ja als de zak leeg is. Misschien mogen we die vergelijking helemaal niet trekken, maar je moet toch ergens een “hou vast” hebben?

Je hebt het over de stek. Zou jij je aasje ergens anders neerleggen dan wanneer je zal gaan voeren. Met andere woorden: let jij meer op de omgeving op de bodem? Met voeren zal een richeltje meer of minder geen reet uitmaken denk ik.

Klaas,
Wat jij zegt is instinctief handelen. Sommige dingen doe je om geen reden, ja omdat je gevoel het zegt. En vaak wat je gevoel zegt, moet je doen. Niet alleen in de karpervisserij (haha)
Waarom kies jij voor die vette vismeelboilie?
Vind jij de mooie lekkernijen die eruit lekken belangrijk? De hardheid vd bol? Of andere beredenatie?

Herwin,
Over het pennen onder de bruggen, bedoel ik toch meer er nét voor, dat je wel lekker kan aanslaan e.d. Die vissen lok je er volgens mij toch wel uit met het beetje voer.
Jou stukje over die hoek en het doorhebben ervan door de vissen snap ik niet echt. Jij krijg zelden terugzakkers? Valt dit niet aan je systeem te verwijten? Terugzakkers zijn toch hiermee te beperken… zwaar lood?

Op de “harde wateren” wat jij bedoeld, kan het toch ook zo zijn dat de vis weer terugkeert. Het is immers geen voerstek waar hij een “aanknopingspunt zal hebben van oeps-opletten-want-dit-kan-gevaarlijk-zijn” De vis zal op die H.A. zitten omdat er beschutting is, veel vreten or what else. En dan zal hij toch eerder terugkomen denk ik? Dan dat er een berg karpervissersvoer ligt wat hem op scherp zal zetten? Of is dit onzin volgens jou?

Douwe,
Het hele Spod en Method gebeuren, vooral het eerste, zal je niet in een groep hangende vissen moeten smijten, geheid boeggolven. :- )

Mijn uitspraak over gelukstreffers en doordachte aanbeten, is denk ik vooral als je in een groep vissne gooit, je vangt er ½ de rest is voor een tijdje weg (zal wel weer terug komen maargoed) …. Dit kan je voorkomen door kort te drillen,. Nét buiten die groep te vissen etc. Zo denk ik dat je het kan noemen als “doordacht”
Uiteraard blijft vissen een beetje geluk hebben, maar mag je daarvan ook spreken als je er 5 op de zelfdse manier vangt?
Jouw laatste uitspraak is heerlijk “Droog” Douwe,maar zeker waar. Soms maken we het onszelf zo moeilijk, maar hierbij lijkt het mij dat je nooit goed genoeg kan nadenken. En geef toe, het is nog leuk ook! :- )

Wat Kees zegt over voedselnijd kan ik begrijpen. Is het echt zo, als je een vis haakt, dat je van voedselnijd kan spreken? Wanneer is iets echte voedselnijd? Als hij alles naar binnen schokt? Of zo nu en dan eens een bolleke pakt?

Ik hoop dat ik op de meest interessante zaken ben in gegaan,….. misschien wat onduidelijk mijn indeling van post… maargoed, kwestie van wennen .. :- )
Weer bedankt .. en ga verdr!

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-03-2005 22:06

Frank,

De andere Frank (die met een W) viste met single hookbait onder andere op vissen die hij buiten de voer afstand daadwerkelijk waarnam. Hij kon daar alleen na een fikse worp een single hookbait werpen. Dan is die single hookbait geen toevalstreffer!

Singles zijn vrij nieuw en voor de meeste zal gelden dat het toevalstreffers zijn. Maar geef het wat tijd.

Groet, Kees
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-03-2005 22:10

Kees Ouwehand schreef:Frank,

De andere Frank (die met een W) viste met single hookbait onder andere op vissen die hij buiten de voer afstand daadwerkelijk waarnam. Hij kon daar alleen na een fikse worp een single hookbait werpen. Dan is die single hookbait geen toevalstreffer!

Groet, Kees


Bas B. vangt op deze manier het merendeel van zijn vissen. Waarnemen, werpen en vooral het (lood)gewicht zachtjes neerleggen zijn hier de vereisten. Geldt voor heel de instant visserij denk ik.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-03-2005 22:19

Succesvol instant vissen....

1 Weten welk aas "loopt" op dat moment, of anders instant aas kiezen
2 Vis actief gaan zoeken, te lang niks vangen is verkassen. Kan soms al na een paar uurtjes zijn. Als je op een water vist waar vist springt...turen turen verkassen turen turen verkassen dus de vis achterna :) als het moet ook snacht!
3 Verschillende stekken soms veruit uitelkaar bevissen om er achter te komen waar vis zit, dit mag dan wel vanaf 1 stek maar gewoon veel varieren. Vang je eenmaal 1-2 vissen dan toch iets gaan concentreren rondom die stekken. Merk je dat aantal aanbeter weer acheruit loopt weer nieuwe stekken opzoeken.
4 Mijn ervaring is nog steeds dat klein aas instant beter werkt
5 Als je eenmaal op de vis zit...voerhoeveelheden opschroeven!
6 Als je echt op h.a. zit dan volstaat in meeste gevallen weinig voer en juist op die plaatsjes voldoen pop-ups bij mij soms ook goed.
7 Instant vissen is rig nog belangrijker! omdat ze over het algemeen meer wantrouwen hebben.
8 Waterkennis is erg belangrijk, omdat je nog beter moet weten waar je de vis kunt verwachten

Dit is zo ongeveer mijn aanpak.... heel aantal dingen waren al genoemd

Mvg Ulco,
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

08-03-2005 22:23

Bas,

Daar zijn de theorien ook over verdeeld.
In eerste istantie zou ik dat ook doen,het lood zachtjes ergens plaatsen zodat de vissen niet zouden schrikken,en ik moet zeggen in 9 van de 10 kansen die ik krijg om het lood zachtje ergens neer te leggen pak ik dan ook met beide handen aan.
Maar Sommige mensen,ik kan me nog een discussie herinneren,Zei volgen mij Robert Cambel(ook iemand van dit bord)dat ie vaak het lood liet plonsen omdat dan de vis er juist op af zouden komen in verband met nieuwschierigheid.
Ik kan me daar zeker in vinden,in de zin dat als je in de vijver met koi's pellets gooit ze er gelijk op af komen,al is het alleen al door het geluid.
Komt natuurlijk omdat ze dat gewend zijn.
Als je dan na gaat dat bij een dressuur put veel HEEL veel,word gevoerd,vind ik dat niet zon gek idee!
En bij een niet dresuur put kan ik het me enigsins ook voorstellen.Waarom?Omdat karpers,en vissen in het algemeen,zeer nieuwschierige dieren zijn.

Greetz Danny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-03-2005 22:30

Tja Bas,

Zet die stretcher naast de hengels. Doe de rugleuning recht. Investeer eens in een kleine verrekijker. En kijk...

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-03-2005 00:15

Instant vissen is voor mij niets anders, dan inspelen op de huidige actuele
situatie die er is aan een desbetreffend water.
Instant vissen doe ik het liefst op wateren die ik goed ken. Dit omdat ik de
meeste "interessante stekken" dan al ken. Ik hoef die stekken dan immers
niet meer te zoeken cq ontdekken. Obstakels, zijn vaak stekken waar het
goed KAN lukken...
Wat aas keuze betreft: Ik vis het liefst met een zoete boilie, en vooral bij het
instant vissen. Ook zou je kunnen kijken, welke boilies het meeste op een
water worden gebruikt; en dan op die tour mee gaan. Sowieso kies ik prak-
tisch altijd voor een homemade, uitzondering daar gelaten. Wanneer je echt
voor de aantallen vist, zou je ook aan allerlei partikels kunnen denken. Of
wat dacht je van natuurlijk aas... Klein formaat aas, heeft wel duidelijk de
voorkeur, maar probeer eens als je met boilies vist een mengeling van zo'n
4 verschillende formaten. En vis dan als het kan, juiste met de kleinste boilie.

Mobiel zijn en goed observeren, kan zeer doorslag gevend zijn, als je instant
vist. Te lang blijven zitten, op een niet lopende stek, kan nooit goed zijn!
Toch zie ik nog veel vissers, die veelste lang op een niet lopende stek blij-
ven hangen. Observeren tijdens de aankomst op (een rondje maken het
water) een water, is dan ook niet overbodig... Neem gerust de tijd, en be-
paal dan welke stek het word. Kijk vooral naar stukken, van waaruit je uit
1 punt, meerdere stekken kunt bevissen. Zoals eerder genoemd, is een
water waar je al vertrouwd mee bent ideaal! Op wateren die ik voor het
eerst of zelden heb bevist, gaat m'n voorkeur sowieso niet uit naar instant
vissen.
Een voordeel van instant vissen, is dat je niet gebonden bent aan een
voerplek. Velen zullen dan roepen: Pas de Luc-methode toe, ben je ook
niet gebonden aan 1 stek..! Maar het Luccen is naar mijn mening alleen
productief op wateren, waar niemand het doet, en ten tweede is het na-
jaar het ideaalst (Sep, Okt, en begin Nov) ervoor.
Nog even over het aas: Opvallend aas, qua attractors moet niet onder-
schat worden...!
Voor rigs, zal meestal gewoon een line-aligner basis-rig voldoen. Wel ben
ik van mening, dat vooral bij het instant vissen verandering in de rig nog
weleens wat wil opleveren. B.v. rig korter of juist langer maken, andere
type haak enz. enz.
Wat de rivieren en andere openbare wateren betreft: Ik geloof op zulke
wateren niet zo in langdurige voercampanjes. Veelal omdat je vaak met
treklustige vis te maken hebt. Kort voor voeren of instant vissen, werkt
volgens mij dan veel beter..! Lang voor voeren op zulke wateren, heeft
mij nooit meer gebracht; eerder nog minder... Je moet sowiezo goed de
stekken kennen, want zou je zomaar op een willikeurige stek voer gaan
storten, dan zul je ook niet ver komen met dat voeren...! Dus met andere
woorden vind eerst de stekken op openbaar water, en je zult zien dat kort
voor voeren of instant vissen, niks minder oplevert; eerder nog meer...

Tot slot: Voer hoeveelheden, laat ik tijdens het instant vissen gewoon af-
hangen van hoelang de sessie duurd, hoeveelheid karper, witvis bestand,
jaargetijde en eventuele hengeldruk. Voerd iedereen compact, dan voer
ik verspreid en andersom.
Wat voedingswaarde van het aas betreft, ik op nog nooit in hnv en hp
aas geloofd, ook niet tijdens voercampanjes... Hnv lijkt alleen goed te
werken, op overbezetten putten met weinig natuurlijk voedsel!

groetjes Benny