voerboten -> uitgescheurde bekken?


Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

04-03-2005 23:37

hallo,

vandaag was ik op de jaarvergadering van de plaatselijke hengelsportvereniging en nu was er een idee om het gebruik van voerboten af te schaffen op een bepaald water.

het argument dat de Vissers hiervoor hadden was dat het gebruik van een voerboot voor uitgescheurde bekken bij de karper zou zorgen omdat door het gebruik van een voerboot de karper van verder weg word gedrild en hij daardoor een uitgescheurde bek zou krijgen.

dus nou was mijn vraag, wat is jullie mening hierover?

ikzelf denk dat de voerboot opzich niet bijdraagd aan uitgescheurde bekken, maar de manier + materiaal waarmee het drillen gebeurd, maar ook door het gebruik van verkeerde soorten haken / haken met weerhaak.

Groeten Richard v.d. Vliet
killian de bruijne

05-03-2005 00:05

uitgescheurde bekken komen daardoor niet man dat ie bull shit!

de manier hoe je drild kan een gescheurde bek veroorzaken...
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

05-03-2005 00:23

Gsus wat een onzin.
Ingescheurde bek heeft met de dril en het gebruikte materiaal te maken niet met het gebruik van een voerboot. Kom nou ff hey.

Laat ze eens beginnen met een cursus drillen voor beginners want daar komen de meeste ingescheurde bekken vandaan. Iemand die weet wat hij doet en serieus bezig is heeft daar geen last van.

plz correct me if i'm wrong.

Mvg Marco
jan van kranenburg

05-03-2005 02:10

Kan me toch wel iets voorstellen bij die mening van de Vissers.
Waarschijnlijk "witvissers", toch?

Die drillen onder de top; karpervissers met gebruikmaking van voerboot, drillen toch wel vanaf een vrij grote afstand; meer dan 50 meter minimaal.

Voor een "witvisser" abnormale afstand; duur van de dril is ook veel langer dan ze gewend zijn, en derhalve ligt hun conclusie voor de hand.
Gebruik van een voerboot? Weg er mee.

"Langdurige dril op grote afstand belast een vissenbek dusdanig dat kans op uitscheuring aanwezig is".

Wij zeggen dat - mits voldoende kennis en kunde bij de karpervisser aanwezig is - dat uitscheuren niet plaatsvindt.

Helemaal mee eens, maar kijk es om je heen en oordeel eerlijk.
Hoeveel sleurders zitten er niet te karperen?

Heb ze zat gezien afgelopen zomer; 40 0/00, 3 1/2 ponds stokken, daverende setup met gigantische rodpod, voervaartuig met alles derop en deran etc, op een putje of cultuurplasje; moet ik nog meer zeggen?

Moet wel bekennen dat ze meer vingen dan ik. Over "hoe" zwijg ik maar.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

05-03-2005 02:58

Dat het dan door de voerboot zou komen is al een raare gedachte, gezien je als je zelf uitvaart of zelfs zwemt (zie andr topic) net zo ver komt...

En daarnaast is het idd de manier waarop gedrild wordt dat de bek van de karper kan doen uitscheuren....
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

05-03-2005 08:19

ergens kan ik wel begrijpen hoe het betreffende bestuur denkt. door het gebruik van een voerboot kun je je lijnen op plaatsen neerleggen die werpend moeilijk te bereiken zijn, of die een zeerp precies werpvermogen van de visser vragen. denk bijvoorbeeld eens aan obstakelvissen.
diezelfde visser maakt een praatje bij de buurman en krijgt een run. de voorslag is al voorbij het obstakel op het moment dat de visser in kwestie weer bij zijn hengels is en de lijn is kansloos tijdens de dril. gevolg is dus een karper met enkele meters voorslag achter zich aan. als je het mij vraagt oorzaak nummer 1 van uitgescheurde bekken.

denk dan ook dat we eerst naar onze eigen gedragingen moeten kijken en in deze een mentaliteitsverandering plaats zal moeten vinden bij de mensen die zo'n bootje gebruiken.
groetjes Da Fox
karel bouma
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-04-2003 02:00

05-03-2005 08:26

ik denk dat bij het gebruik van een voerboot je juist minder last hebt van uitgescheurde bekken.
Omdat de karper bij aanvang van de dril het sterkst is.
Er staat dan nog veel lijn uit ,en maak je optimaal gebruik van de rek die in de lijn zit.
Op deze manier rem je een karper langzaam af.
Als je een karper van dichtbij drilt komen de klappen in de bek harder aan omdat het nijlon niet langzaam mee rekt.
Op grote afstand keert een karper rustiger om zijn as,en kan hij ruimer naar links en rechts scheren.
Hierdoor word de bek ook minder belast.
Als je na een tijdje de karper onder eigen kant hebt is hij moe,en kan hij minder kracht zetten waardoor de bek minder belast word.
Maak nooit gebruik van lang stelige haken ,piggyback benthooks en dergelijke want dat is vragen om problemen.
Als je een lange steel en een goed draai effekt wilt hebben,gebruik dan een stukje krimpkous waarmee je de haak prima kan verlengen.
Een haak met een naar binnen gebogen puntje is veiliger dan een haak met een rechte punt,omdat een rechte punt soms minder diep vlees pakt,en daardoor sneller kan door scheuren
Geef niet alleen lijn door gebruik te maken van de slip ,maar geef ook ruimte vanuit je arm of pols.
don't imitate but innovate
houd het gezellig aan de waterkant en ook op karperwereld aan elkaar afzeiken heeft niemand iets
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-03-2005 09:57

Beste collega's...

Dit vind ik nu typisch een vorm van jaloezie. een voerboot is nu éénmaal erg practisch en ik vraag me dan ook af wat hier de link legt met uitgescheurde bekken. De afstand????

Nee, op Lac du der vissen we toch ook regelmatig op grote afstanden, hoor je daar berichten over gescheurde bekken door de grote afstanden. Nee toch!!!

Tevens een redelijk tot groot water in ons eigen land wordt ook gemiddeld op 150 tot verder bevist.

Het is wel van belang hoe je de vis drilt natuurlijk, ga je staan trekken alsof je aan het zeevissen bent, ja dan kan ik me voortsellen dat alleen de ruggegraat nog aan je lijn zit!!?!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

05-03-2005 11:00

Op du der is t niet gebruikelijk dat je de vissen van 500 meter naar de kant pomt !

DIE GA JE MET JE BOOT HALEN !!!!!!!

Dus wat n onzin vergelijk.

Maar als je dat nooit zelf gedaan hebt kan je dat niet weten. :o
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

05-03-2005 11:05

hallo,

allereerst bedankt voor al jullie reacties.

ik vond het in eerste instantie ook een beetje vreemd, want het punt stond wel op de agenda, maar omdat het desbetreffende water een vogelreservaat is dacht ik dat het met de vogels te maken had, wat overigens niet zo was.
het waren inderdaad witvissers die ermee kwamen, maar het was niet zo dat zij dachten gelijk te hebben, of bevooroordeeld waren, zij vroegen gewoon aan ons karpervissers of dit waar zou kunnen zijn en hoe dan.

ik heb zelf ook de hierboven genoemde argumenten naarboven gebracht, bijvoorbeeld dat het vooral gaat om het drillen, materiaalgebruik en de mentaliteit van de vissers en niet zozeer de afstand want naar mijn mening is het eerder beter dan slechter om een vis op grote afstand te drillen, omdat je meer rek hebt in je lijn op grote afstand en de bek dus minder "plotselinge" schokken zal krijgen en de karper is dan al grootendeels uitgeput dus je dril bij de kant duurt korter.

het bestuur zou het nog een jaar aankijken en volgend jaar zou er een definitieve beslissing komen.
ook gaan we misschien samen met de plaatselijke hengelsportwinkel (nipro) een soort voorlichtingsdag met aanwezigheid van een bekende visser en met een discussie over verantwoord vissen houden om de jeugd er wat meer attent op te maken dat je goed moet omspringen met de vis.

Mvgr Richard.
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

05-03-2005 11:32

Was het niet zo dat je op du Der niet verder dan maximaal 100 meter uit de kant mocht vissen?! :)

Mvg
JP
kees jansen

05-03-2005 13:13

Volgens mij is de inzet van een voerboot bedoeld om op plaatsen waar je met een inworp niet (moeilijk) kan komen, bv overhangende takken o.i.d ,want ik vis met de voerboot eigenlijk altijd dichterbij dan wanneer ik ver weg vis. ik denk dat het binnen sleuren en trekken veel meer schade aanricht, en naar mate de lengte van nijlon veel meer rek bevindt dus er is dan minder kans op uitscheuren
Mvg Kees
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

05-03-2005 13:15

Voor de meeste karpervissers is dit een vreemde combinatie uitgescheurde bekken door een voerboot!!!, maar ik kan me er toch iets bij voorstellen, waarschijnlijk doelen ze op karpervissers die hun aas dicht in de buurt van opstakels brengen door middel van een voerboot, en vissen vaak met aangepaste materiaal, zwaardere hengels dikkere(gevlochten) lijnen en (voorslagen,loodkoord,tubbing,ect) en daarbij verkeerde technieken en ook vaak tever van de hengels vandaan, dat als ze een beet krijgen het meestal trekken en sleuren wordt en idd is het gevolg...uitgescheurde bekken en dat constateren andere vissers, en dat ze dan aan de bel trekken daar hebben ze gelijk in. CN
Unicorn Carp Fisching
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

05-03-2005 13:37

Richard .

Top dat je zo op die vergadering de punten beargumenteert.
Resultaat dat je het verbod een jaar heb uitgested.
Nu zorgen dat je in het aankomende jaar kan laten zien aan je bestuur dat het ook klopt wat je zegt.

In iedergeval toppie .

Met bewonderingswaardige groet:

Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

05-03-2005 14:00

Gideon :

Verklaar dat eens ???????????? :o


:wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2005 14:36

Zelden zulke nonsens gehoord.
Mijn advies, en die is aardig dwingend, laat het bestuur-voorzitter contact opnemen met de KSN.
Het is de instantie die dergelijke nonsens kunnen ontzenuwen en ze hebben meer invloed dan een karpervisser op een vergadering.
Verzoek anders de KSN als het bestuur niet wil, om contact op te nemen met die HSV.

Als ze een voerboot om die reden willen verbieden moeten ze het vissen op afstand ook verbieden, uitroeien, uitzwemmen ed.

Hier een pracht voorbeeld wat de moderne visserij kan veroorzaken bij de niet kenners.
Het ligt aan het drillen, aan de zware hengels, niet het gevoel hebben wat de vis aan het doen is door die zware hengels, gevlochten lijnen die niet beschermd worden door een tube.
Te kleine vis belagen met veel te zwaar materiaal.

Cor beschrijft dat heel goed, dat is ook mijn overtuiging.

Gideon, klein vraagje bedenk eens wat een weerhaak kan doen, denk hierbij eens aan een zaagtandje.
Met of zonder weerhaak heeft vrijwel niks te maken met het uitscheuren. De tendens om steeds kleinere en dunnere haken te gebruiken op plaatsen waar het totaal onverantwoord is, daar kan wel een grote reden liggen.
Langstelige haken, ook daar heb ik nog steeds mijn bedenkingen bij, wil je de steel verlengen doe dat dan met een krimpkous eventueel met een stukje stugge lijn erin.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-03-2005 16:00

Beste Menno...

Ik loop ook al een menig tijdje mee in de scéne en weet ook wel dat je op Du der de vissen op een dergelijke afstand gaat halen met de boot.

Maar je gaat mij niet vertellen dat Kevin Maddocks op zijn film die hij immers gemaakt heeft op Du Der al zijn vissen met de boot heeft gehaald op een afstand van 100 tot 150 meter. Nee in zijn film trekt hij het merendeel er vanaf de oever uit. En alle vissen zagen er goed en vrijwel ongehavend uit.

Ik ben hier gelukkig niet om jouw te vertellen wat je wel of niet moet doen, dat laat ik aan anderen over.

Ps laten we deze zinloze discussie hierbij te niet doen en verder gaan met het zinvol antwoorden op het forum.

MVG.
Jeroen
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

05-03-2005 16:04

ik heb nu denk ik idd wel genoeg argumenten om het bestuur volgend jaar te overtuigen en te regelen dat de voerboten gewoon gebruikt mogen worden.

dus wat mij betreft kan de topic gesloten worden.

Mvgr Richard.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

05-03-2005 16:20

Dan bel de burgemeester maar kan die de sleutel omdraaien :o
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

05-03-2005 16:36

nah, het was niet zover dat de regel erdoor zou worden gevoerd, maar ik vroeg me gewoon af hoe jullie over dit onderwerp dachten zodat ik dat ook als argumenten kan gebruiken waardoor de voorzitter wel erg eigenwijs moet zijn wil ie het toch verbieden. dus bedankt voor jullie hulp en ik meld het resultaat wel over een jaartje :lol:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2005 16:54

Richard, wacht nu niet tot volgend jaar, nu is het pad nog warm, bel de voorzitter en verzoek hem contact op te nemen met de KSN.
Je hebt nu argumenten genoeg om dit te vragen.
Wil hij niet misschien dat de KSN, als belangenbehartiger voor alle karpervissers, iets aan voorlichting aan het bestuur wil doen.
Er is vast een regiobestuur die dit kan doen.
Het zou mij verbazen dat de KSN een dergelijk verzoek naast zich neer zou leggen.

Het woord is aan jou, maak het dan ook zo snel mogelijk af, dan is het klaar om behandeld te worden in de najaarsvergadering.

Bovendien bepaald de voorzitter niet wat er gebeurd, een vereniging is een democratisch geheel en de leden stemmen voor of tegen, niet de voorzitter.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-03-2005 17:07

Weet je Douwe,

De één drilt ook nog eens beter dan de ander.

Relatief gezien duurt de dril langer bij meerdere meters uitstaande lijn, relatief maakt de mindere driller dan ook de meeste kans een vis te verspelen door uitscheuring.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

05-03-2005 17:22

Hoi Richard,

Kreeg net de ledenlijst binnen van de KSN kwam er je naam niet op tegen was dan allemaal wat gemakkelijk geweest.
Zal nu met een omweg moeten gebeuren, je kan een E-mailtje sturen naar Marijn Ham hij is een van de vertegenwoordigers van de R-CBB in de Regio Noordwest Nederland van de KSN. Leg aan hem voor wat het bestuur van plan was of is. Een brief naar de HSV vanuit de KSN waarin uitgelegd wat de zin en mogelijke onzin van een dergelijk besluit kan daarin worden toegelicht.

marijn_ham@hotmail.com

Met vriendelijke groet,

Peter
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

05-03-2005 17:26

jah, ik moet nog ff met mijn ouders overleggen over het lidmaatschap van de KSN omdat zij toch wel erg goed werk doen(zodat m'n ouders gaan betalen :lol: ) maar ik denk niet dat het verbod er definitief in zal komen, maar ik ga misschien nog wel een keer bij de voorzitter langs(woont 4 huizen hiervandaan :P )

mvgr Richard.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2005 17:32

Peter, ik wist het.

Richard, ik begrijp jou laatste posting niet, wil je wel of niet geholpen worden?

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!