Vrieskou..


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-03-2005 22:00

Let op bij vriezend weer!

Behalve de visser zal ook de gevangen vis onaangename gevolgen kunnen ondervinden.
Bij vrieskou kan een vis schade oplopen aan de slijmhuid en kieuwen.
Je zou het voor ons kunnen vergelijken met brandwonden, opgelopen door kokend water.

Dus denk eerst even na voordat je die vis op een ondergrond legt van min 10 graden C..
Ook een snijdend koude droge oosten wind is niet alleen voor ons erg onaangenaam.

Dank u
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-03-2005 06:02

Als je wilt weten hoe het voelt ....

Lik eens langs een lantaarnpaal vanochtend vroeg, dan weet je het :o
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-03-2005 07:33

Henk,

De gevangen karper goed nat houden is het beste bij vorst, alleen op die manier kun je voorkomen dat er iets bevriest.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
chrisje bastiaansen
Berichten: 31
Lid geworden op: 31-01-2005 21:34
Locatie: breda

04-03-2005 07:53

mannen probeer er eerst maar is een te vangen
mij niet gezien met -10
als ze me missen ben ik vissen maar niet met deze extreme kou
voor de echte fanaten onder ons vang ze !!!!!!!!!!!!!!
chris
als ze me missen ben ik vissen en niet achter het net maar er voor!!!
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

04-03-2005 09:28

Ik zou wel willen chrisje, maar alles wat hier aan water is, is bevroren.

Pascal
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

04-03-2005 10:43

ik ga het zondag hier proberen aan het twente kanaal..
temperatuur van het water op het stuk waar ik ga zitten was gisteravond ong 2 graden in de +.
straks nog maar een keer meten..
maar ik denk dat er geen verandering in zal zitten. ookal heeft het -14 gevroren hier in het oosten.

Gr. Remko
arjen uitbeijerse1

04-03-2005 12:56

Heren,

Ben zelf deze winter hard door aan het vissen om toch maar eens een winter gigant op de kant te slingeren.

Voor mij zijn er enige hulp middelen die er boven uit springen om het goed vol te kunnen houden;

* Buiten de benodigde kleding heb ik enorm veel plezier van een kacheltje wat ik heb aangeschaft. In iedere camping winkel/vis winkel te koop en in het verbruik vallen ze best mee (voor zo'n 60 euro heb je een goede incl. slang). Mijn kacheltje brand ongeveer 35 uur op een grote (907) ccg fles, dus kom je snel gerekend op 57 cent per uur, daar hoef je toch geen kou voor te lijden....

* Het vast vriezen van spoelen is weer een heel ander verhaal wat je zeker niet moet onder schatten. Het is dan ook slim om je spoelen, ogen, optonic's even in te spuiten (bedankt Johan;)), Iets simpels wat je ervoor kunt gebruiken is WD40, ook nog eens goed voor de elketronica.....

* Nat houden van de vis (die al genoemd is) erg belangrijk.

* Vergeet niet genoeg eten mee te nemen, aan mij wel toe vertrouwd.

Op dit moment ben je natuurlijk wel aangewezen op water wat lichtelijk verwarmt water, anders ben te genoodzaakt tot ijs vissen.

Geloof me een heuse sneeuw vis is erg mooi (sowiezo mooi, moet je nagaan als je een van de gelukkige bent die een bak vangt), vorige week eerste 2 sneeuw vissen van het jaar, schitterend met de bensneeuwde bomen van het kempenland op de achtergrond. Om het helemaal af te maken heb ik er van de week nog maar een bij gedaan (just back) 8) ...

Gr Arjen
Ronnie Kluitenberg
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-03-2005 01:43
Locatie: Coevorden

13-03-2005 02:16

ik heb al verschillende karpers gevangen bij temp onder nul en nog nooit problemen gehad :D :D
Hou de lijnen strak
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

13-03-2005 15:22

Gewoon stoppen met vissen, iets voor Fox een karperjas volgestopt
met pocketwarmers, draaf niet te ver door, AUB.



Groet, Jaap
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-03-2005 22:08

Jaap,

Hoezo doordraven??
Een Fox karperjas volgestopt
met pocketwarmers?
Da's pas echt doordraven!!

Het zal mij m'n reet roesten, ook al vriezen de vissers ballen eraf.

Als je maar om de vissen denkt, die kunnen zichzelf namelijk niet beschermen met een Foxjas en pocketwarmers.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

16-03-2005 00:22

Henk, ik zal de laatste zijn die niet om het welzijn van de vis denkt, mijn tweede nederlandse dertiger is gefotografeerd met flits maar helaas zijn de afbeeldingen mislukt ik heb de vis gelukkig niet gezakt iets wat jij dus wel doet (lees discussie lang leve het zakken) dus lees het schrijven van mijn hand voortaan met een beetje meer gevoel voor humor alstublieft, en als dat te veel is gevraagd jammer dan, leer er maar mee te leven hou die opmerkingen liever voor je, waar hebben we het over, hier bij ons over de grens maken ze die beesten gewoon af om met de kerst blaauwe karpfen te eten, liever niet die hele grote zeggen ze dan, vreemd in ons wereld is er meer respect voor de kleintjes als in de karperwereld, wat je zegt krom, net zo krom als het er hier soms op het forum aan toe gaat, respect en niet direct afzeiken, we kunnen elkaar toch ook op een fatsoenlijke manier te woord staan, en ja wat ik schrijf is misschien wat bot maar we kunnen ook overdrijven, het is maar hoe je er zelf mee omgaat.



Groet Jaap
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

16-03-2005 00:30

Henk ter Maat schreef:Let op bij vriezend weer!

Behalve de visser zal ook de gevangen vis onaangename gevolgen kunnen ondervinden.
Bij vrieskou kan een vis schade oplopen aan de slijmhuid en kieuwen.
Je zou het voor ons kunnen vergelijken met brandwonden, opgelopen door kokend water.

Dus denk eerst even na voordat je die vis op een ondergrond legt van min 10 graden C..
Ook een snijdend koude droge oosten wind is niet alleen voor ons erg onaangenaam.

Dank u


Trouwens, Henk kan me niet voorstellen dat die onthaakmat van jouw min
tien meet, maar ik zal het wel verkeerd lezen.

Met Vriendelijke Groet, Jaap
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-03-2005 14:35

Jaap,

Als het buiten min tien is, dan is de mat ook min tien.. :roll:

En wanneer het om zakken gaat, en nu je het er toch over hebt,
lees dan inderdaad de discussie; leven het zakken nog eens na.

Als je het goed op je schijfje hebt dan weet je dus dat ik sinds 1998 geen vis meer zak of zelfs fotografeer..
Hoezo gevoel voor jou humor?? :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

16-03-2005 18:19

Dan moet je toch een andere mat kopen wellicht helpt dat.


Groet, Jaap
Plaats reactie