Volle maan, hot or not?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-03-2005 18:22

Er zal vast wel ergens een topic'je zijn als het gaat om vangen met volle maan, alleen ik heb het zelf niet kunnen vinden.

Dus bij deze, volgens sommigen vang je superslecht met volle maan, en volgens sommigen weer verschrikkelijk goed.

Ik zelf ving iedere keer als het volle maan was helemaal NIETS! Geen piepje, niets!

En op nachten waarbij het geen volle maan was, ving ik er wel 5/6 op een avond.

En jij?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-03-2005 18:29

Ik heb nooit duidelijke verschillen kunnen merken, althans het is me nooit opgevallen dat ik een keer niets gevangen heb tijdens volle of felle maan. Andersom zou je, als je goed vangt tijdens bewolkt weer, niet als argument kunnen geven dat er geen maan was en dat je daardoor zo goed gevangen hebt. Wat betreft weersinvloeden, denk ik dat aspecten als luchtdruk, neerslag, wind(richting) water/luchttemperatuur een veel grotere rol spelen.
Misschien kunnen anderen bevestigen dat ze echt minder goed gevangen hebben tijdens volle maan.

...volgens mij is hier al eens een topic over geweest of iets tijdens een topic over gezegd, misschien kun je er wat over vinden met zoekfunctie.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-03-2005 18:30

Ik heb 3x mijn PB verbeterd met volle maan ...

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
Ronald Ermes
Berichten: 388
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Schiedam

02-03-2005 18:30

Zozo,.. 5 a 6 op één avond ?
Mag ik eens met jou mee vissen ? :wink:

Ikzelf heb betere ervaringen ZONDER volle maan.

gr R :D N.
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

02-03-2005 18:31

ik vind het zo'n dom bijgeloof...echt een excuus voor niets gevangen hebben.
"jahh we hadden weer nix vandaag, maarja wat wil je ook het is volle maan"
geloof er niet in.
als de vis op je stek ligt kun je em vangen...anders niet.
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-03-2005 18:33

Ron Ermes schreef:Zozo,.. 5 a 6 op één avond ?
Mag ik eens met jou mee vissen ? :wink:

Ikzelf heb betere ervaringen ZONDER volle maan.

gr R :D N.


niet altijd zo hoor, afgelopen seizoen viel het tegen

maar in het algemeen, op het watertje waar ik vis, als je er een weekje voert (niet teveel en niet te weinig), zou de grootste kluns zelfs vangen.

het is namelijk een gesloten (groot) meer, waar haast niet gevist wordt.
dus vandaar mn voerstekkie. en doordat de vissen weinig zijn gevangen, zijn ze niet zo op hun hoede.

5 a 6 vissen per nacht is normaal op dat water.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-03-2005 18:33

Het meest verradelijke is een combinatie, volle maan, geen wind dus een lakenstrak water en helder water.
Ik ben nog niet iemand tegengekomen die met die combinatie geweldig gevangen heeft.
Andersom wel, wellicht dat Mitzs hier meer over weet die kent de combinatie.
Mijn ervaringen met volle maan zijn ook slecht te noemen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-03-2005 18:34

Rick Boerboom schreef:...volgens mij is hier al eens een topic over geweest of iets tijdens een topic over gezegd, misschien kun je er wat over vinden met zoekfunctie.


Al gedaan, maar kon geen topic vinden hierover.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-03-2005 18:38

tim vd veen schreef:ik vind het zo'n dom bijgeloof...echt een excuus voor niets gevangen hebben.
"jahh we hadden weer nix vandaag, maarja wat wil je ook het is volle maan"
geloof er niet in.
als de vis op je stek ligt kun je em vangen...anders niet.


Al zou je honderden vissen op je stek hebben, als ze niet (willen) azen, is het enige wat je vangt als je je lijn ophaalt, je boilie.

Kan best zijn dat je gelijk hebt hoor, maar ik vraag me af of volle maan iets verandert aan het aasgedrag van de karper.

Nu zullen jullie me een idioot vinden denk ik, omdat ik dit zeg, maar ik heb zo toch mijn twijfels.
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

02-03-2005 18:46

Men type in: maan, men scrolt naar benee en voila !
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... light=maan

Maargoed meningen kunnen zijn veranderd.

SS
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-03-2005 18:51

Stefan Sand schreef:Men type in: maan, men scrolt naar benee en voila !
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... light=maan

Maargoed meningen kunnen zijn veranderd.

SS

yup yup

ik typte "volle maan" in

oke, hier kan wel een slotje op
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

02-03-2005 19:02

Op het water waar ik altijd vis vang je met volle maan en geen wind goed (in de zomer) en als het waait niks dat is mijn constatering na 2 jaar :)
Maar op andere watertjes weet ik het niet.

Mvg
JP
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-03-2005 19:15

Volle maan heeft volgens mij voornamelijk invloed op de vangsten door de hoeveelheid licht. Op wateren waar je eigenlijk overdag altijd slecht vangt zal het met volle maan niet echt goed zijn. Maar wateren waar je smorgens, overdag en savonds je visje wel vangt kunnen met volle maan wel prima zijn. Heb zelf wisselende ervaringen maar veelal ving ik de vissen tijdens volle maan wel gemiddeld beter op ondiepere stekken. Per water dus verschillend....Heb afgelopen jaren in nederland 2 keer een hele goede sessie meegamaakt beide keren praktisch volle maan en NO wind kracht 2. Zou zeggen niet ideaal maar toch leuk erg leuk gevangen toen :)

En vind verwijzen naar zoekfunctie niet altijd passend. Sommige onderwerpen zijn soms een tijd niet besproken, en dan is het wel leuk om er weer eens even wat over te lezen/schrijven

Mvg Ulco,
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

02-03-2005 21:03

Ik wil met volle maan altijd zo snel mogelijk naar huis m'n vrouw opzoeken, karpers vind ik dan ineens niet zo belangrijk meer!
(vandaar dat ik ook geen ervaring heb met het vangen van karpers met volle maan ?? ;) )

MC
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-03-2005 21:14

Ulco,

Het verwijzen naar zoekfunctie is ook geen verwijt dat iemand deze functie niet eerst gebruikt, maar meer zodat de betreffende persoon meer informatie over dit onderwerp kan vinden. Als aanvulling op het topic. Iemand opend een topic om iets te weten te komen en als je dan vertelt dat er ooit een topic over geweest is waar ook wellicht interessante dingen instaan is dat meer als hulp bedoelt. Lastig uit te leggen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik bedoel dus ZEKER NIET: gebruik eerst eens de zoekfuctie voordat je een nieuw topic opent. Maar dus meer als extra info.
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

02-03-2005 23:15

waarom zou je met de volle zon wel goed kunnen vangen,wat iedereen wel eens mee heeft gemaakt overdag,en met volle maan niet?

Met volle maan kan je prima je visjes blijven vangen! :wink:

Greetz danny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-03-2005 08:15

Douwe,

Wat jij zegt, is ook zo ongeveer mijn ervaring. Maar wat nog nadeliger lijkt
te zijn, zijn de punten die Douwe noemt in combinatie met een dikke pak
mist op het water. Heb in zulke omstandigheden zelden een vis gevangen,
dus verre van ideaal.
Bij gewoon volle maan vang ik weleens een vis, maar heb wel het idee dat
de vis tijdens volle maan, niet zo heel actief is.....

groetjes Benny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-03-2005 08:41

Jaren alles bij gehouden.

Wind, maan, luchtdruk, temp. alles. Na een paar jaar wist ik het wel. Niet dus. Eigenlijk maakte ik geen kans. volle maan, oostenwind en mist. Zin had ik al niet. Ben toch gegaan. 3 ker record verbeterd. Zo ook een kleine kilometer verderop. Klem gevangen.

Sindsdien hou ik niets meer bij. Ik ga gewoon vissen.

MVG

Klaas
raoul pelzer
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-10-2004 13:22

03-03-2005 14:42

haha ja das ook weer waar
als je niet gaat omdat je denkt dat t niks word omdat de zon of de maan of t maandverband van je vrouw niet goed zit dan vang je sowieso niks...
maar de dingen bijhouden kan ook zeker geen kwaad
je kan t zeker gerbruiken als leidraad om jezelf wat vertrouwen te geven maar t kan ook je vertrouwen wegnemen dus dan werkt t tegen je
ik zou het gewoon goed bijhouden en dan ontdek je mss wel iets en pas t dan toe op je eigen water want ieder water verschilt natuurlijk
dus het is denkelijk niet te zeggen of t wel of niet goed is ligt namelijk aan t water waar je vist.
Plaats reactie