"Het verdwenen riet..."


Bjorn LG

28-02-2005 13:19

Al geruime tijd is er een deel van een rietkraag weggevaagd (vanaf de winter, sinds de vorst), in een nabijgelegen water. Er komen vrijwel nooit mensen, laat staan vissers; dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit de oorzaak is van menselijk wangedrag. Tenzij 't een enorme oetlul is, want 't is (zelfs na overpeinzing) compleet nutteloos. Er wordt weinig aan praktische visstek gewonnen. Dus zat ik te denken wat nu wel de oorzaak is van ’t verdwenen riet?!

- Eten wellicht watervogels of andere dieren, ten tijde van voedselnood, van de rietstengels?
- Wordt het riet gebruikt voor 't bouwen van nesten? (Al ruim 2 maanden geleden verdwenen er grote opplakten riet, dus lijkt me onwaarschijnlijk.)

80% van 't riet staat nog in "originele staat" in 't water. De overige 20% is net boven 't water weg "geknipt/gehapt". Daarbij vormt het verdwenen deel, ook daadwerkelijk een onafgebroken stuk, dus niet losse flarden. Het lijkt niet echt afgeknipt met een schaar, aangezien de stompe delen gekarteld en gerafeld zijn. Het vreemde echter is, dat een groot deel van de rietstengels gewoon in 't water ligt. (een dier met een slordige eetlust?) Ik kan er dus geen conclusies uit trekken, aangezien er zowel aanwijzingen zijn, die duiden op een knipgrage visser, als op een hongerig dier; danwel met drang tot nesten?! Iemand 't verlossende antwoord?

P.s.: De kans dat het riet is afgebroken, doordat deze is ingevroren en vervolgens door wind is geknakt, is minimaal. Er staat wel water, maar bij de rest van het rietveld evenwel. De beschutting of iets dergelijks is identiek.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-02-2005 13:42

Nou heb je van die graancirkels...

Maar riet sterft af in de winter en loopt weer uit in het voorjaar.

Kees
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-02-2005 13:49

Ook rijkswaterstaat snoeit nog weleens afgestorven riet, maar het riet komt in voorjaar wel weer terug.
Begint meestal in mei weer op te komen.

HUh HUh
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

28-02-2005 13:49

riet wordt wel gemaaid voor daken, maar dan halen ze meestal alles weg.
iets anders kan ik niet verzinnen.
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-02-2005 15:46

Het riet wordt in de winter dikwijls gemaaid, dit is niet erg. Er vormt zich door het maaien weer nieuw jong riet dat gewoon verder zal groeien, mits de gesnoeide delen niet onder water komen te staan. Het jonge riet heeft voor vissen evenveel waarde als oud riet. Als het om echt grote oppervlakten gaat kan het wel nadelig zijn voor bijzondere moerasvogels.
beetje bij beetje
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

28-02-2005 16:05

het kan wel zijn dat ze door het willen voorkomen van het dichtgroeien van het water riet gaan kappen en de wortels uit de grond halen, dan zal het niet terugkomen in het voorjaar. maar door vogels die riet laten verdwijnen lijkt mij het een rare vogel. misschien moet je eens informeren bij de gemeente bij jou in de buurt als je der wakker van ligt :wink:
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

28-02-2005 16:58

Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-02-2005 17:50

Als je eens goed oplet kun je wel zien dat meerkoeten weldegelijk riet kapot trekken.
beetje bij beetje
Bjorn LG

28-02-2005 19:22

Frank bosman schreef:Als je eens goed oplet kun je wel zien dat meerkoeten weldegelijk riet kapot trekken.


Het hele meer is bevroren, behalve 't deel voor 't "verdwenen" riet. Daar zwemmen hordes en hordes meerkoeten... Dus dat vind ik aannemelijk.

Betreft wat iedereen zegt over 't kappen; d'r komen echt nooit boswachters/staatsbosbeheer-mensen.
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

28-02-2005 19:51

Volgens mij zijn het ook meerkoeten, ik heb het al wel een keer eerder gezien maar nog nooit zo massaal als je hier boven hebt beschreven...
(bij mij ging het trouwens wel om redelijk laag riet....)

Mvg Patrick
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

28-02-2005 20:22

maar die trekken het riet kapot, ja dat heb ik ook wel eens gezien, maar niet zo massaal als je het beschreef.. en de koeten trekken de wortels er toch niet uit, dus zou er in het voorjaar toch dezelfde lading riet moeten staan? of zelfs meer omdat het riet zich goed voortplant
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

01-03-2005 07:19

Ik zou me niet zo druk maken, dat riet komt vanzelf terug!
De meerkoeten hebben het nu gewoon extra moeilijk en dat riet is waarschijnlijk makkelijk te bemachtigen zonder al te veel risico.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

01-03-2005 08:23

Beste Bjorn,

Ik vind het wel zorgelijk en heel jammer dat er ook bij ons meer en meer riet en plompen verdwijnen.
Bij ons zijn daar 100% de gansen en meerkoeten voor verantwoordelijk. Op alle wateren waar veel gansen en meerkoeten verblijven zie je het riet en de plompen snel verdwijnen..

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

01-03-2005 08:57

bij ons in de buurt is een putje waar het tegenovergestelde aan de hand is, ongeveer 40% van het water is overwoekerd met riet, wordt je dus ook niet echt blij van, maar daar zie je idd zelden watervogels.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

01-03-2005 10:24

Bertil Wielink schreef:Beste Bjorn,

Ik vind het wel zorgelijk en heel jammer dat er ook bij ons meer en meer riet en plompen verdwijnen.
Bij ons zijn daar 100% de gansen en meerkoeten voor verantwoordelijk. Op alle wateren waar veel gansen en meerkoeten verblijven zie je het riet en de plompen snel verdwijnen..

Vr.Gr.,

Bertil


Ergo : wat te doen met meerkoeten.... :wink:


Opzetten...pardon ik bedoel overzetten
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

01-03-2005 10:41

Het riet wordt vaak ook weg gekapt door bijv natuur organisaties om andere (zeldzame)planten de kans te geven tot ontwikkeling te komen,zoals bijv orchiedeeen.
Gr mark
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

01-03-2005 11:34

Riet kappen voor orchideen? Volgens mij zit er qua biotoop niet zoveel overlap tussen riet en orchideen. Misschien de moerasorchis, maar verder niet volgens mij.
Wat betreft de ganZen: Het gros van de ganzen is alleen in de winter hier, het gaat dan voornamelijk om kolganzen aangevuld met rietganzen, grauwe ganzen enz. Deze zorgen er inderdaad voor dat gele plomp, riet en andere moerasvegetaties "vernield" worden. Maar in veel gevallen is dit alleen maar een positief punt. Als de ganzen er niet waren zouden veel waardevolle moerasgebieden al lang dichtgegroeid zijn en verlanden. Dus ze zorgen voor openheid van het moeras. Bovendien als het biotoop geschikt is zal riet vrij snel terugkomen.
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

01-03-2005 11:49

denk dat het dan eerder om sildoddes gaat, en ook de gewone lisse is vrij zeldzaam...zou bijde kunnen.
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-03-2005 12:05

Quote Rick,

" Het gros van de ganzen is alleen in de winter hier, "

Hahahahaha,

Mag jij van de zomer een keer met me mee, weet je meteen wat nachtvissen inhoudt, slapen met een enorme hoeveelheid van dit gevogelte in de onmiddelijke nabijheid van je stek zit er namelijk absoluut niet in.
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

01-03-2005 12:47

Beste Rick
Riet groeit niet alleen in het water maar ook op drassige gronden en dit is de ideale biotoop voor bepaalde orchideeen(riet orchis gevlekte orchis)
En wat betreft die ganzen waar je het over had deze grazen voornamelijk op weide gronden en zijn aan het begin van de lente weer weg.
De enigste gans die hier ook broedt en dus in de lente ook nog zal zijn is de grauwe gans en de soep gans.
En deze grauwe gans is dan is dan nog alleen voornamelijk in beschermde natuurgebieden te vinden
Gr Mark
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

01-03-2005 14:03

Mark: Grauwe ganzen broeden in ruigte op eilanden en langs oevers, zolang er voldoende beschutting is en geen predatie door vossen. Het aantal locaties in Nederland waar grauwe ganzen broeden is snel gestegen de afgelopen deccenia, maar lijkt nu te stagneren, evenals de aantallen in veel broedgebieden.
Naast grauwe gans en soepgans die jij noemd broedt hier ook de nijlgans, gelukkig nog niet in hele hoge aantallen!
Je zegt dat drassige gronden een ideale biotoop vormen voor orchideen, maar dat is helaas alleen bij een bepaald (intensief) beheer. Anders verdwijnen orchideeen. Zo gaat dat ook bij blauwgraslanden en andere halfnatuurlijke graslanden. En er zal niet snel riet omgevormd worden voor grasland (met orchideeen). Daarvoor zijn er te weinig waardevolle rietlanden in Nederland. Vooral oud, overjarig riet is erg zeldzaam.

Michel: Als je in verhoudingen gaat kijen zit HET GROS van de ganzen echt alleen in de winter hier, de broedende grauwe ganzen die dus jaarrond in Nederland verblijven wegen niet op tegen die 100.000'en kolganzen, grauwe ganzen, rietganzen, kleine rietganzen en andere soorten die hier overwinteren. En ik weet wel wat nachtvissen is.. :wink:
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

01-03-2005 14:46

Rick schreef
Je zegt dat drassige gronden een ideale biotoop vormen voor orchideen, maar dat is helaas alleen bij een bepaald (intensief) beheer. Anders verdwijnen orchideeen. Zo gaat dat ook bij blauwgraslanden en andere halfnatuurlijke graslanden. En er zal niet snel riet omgevormd worden voor grasland (met orchideeen). Daarvoor zijn er te weinig waardevolle rietlanden in Nederland. Vooral oud, overjarig riet is erg zeldzaam.

Rick je geeft zelf aan bij een bepaald beheer zal er een biotoop ontstaan voor orchideeen.
Onder dit beheer hoort ook het weg kappen van riet.
En verder heb ik het over 2 orchidee soorten waar van 1 de riet orchis heet,en ja de naam zegt het al,deze orchidee heeft een gedeelde biotoop met het riet.
Ik heb zelf in het verleden geholpen met riet weg kappen om de eerder genoemde reden.
Ik weet dus heus wel waar ik over spreek,en begin het vermoeden te krijgen dat je perse een weerwoord wilt geven.
En wat die gansen betreft,nu we toch op alle slakken zout aan het leggen zijn je hebt ook nog de brandgans en de Canadese gans waarvan er grote groepen verwilderde exemplaren in ons land broeden.
Gr Mark
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

01-03-2005 14:55

Rustig Mark Res! Zo ken ik er ook nog wel een paar. Ik denk niet dat de situatie waarover Bjorn begon deel uit maakt van een omvormingsproject waar jij het over hebt. Gezien het feit dat de omschrijving die hij geeft over een onderwaterstaand rietland gaat. Het lijkt me erg ondoenlijk om hier een orchideeen grasland te gaan maken.

Bovendien maargoed dat is mijn mening heeft een groot rietland meer waarde als een veldje van 1 hectare met een paar orchideen. in het veldje heb je alleen botanische waarde en in het rietland kun je een heel ecosysteem herbergen en is iets natuurlijker dan het veldje orchideen.

Mark heb jij rietlanden verwijderd voor een orchideenveld? Welke natuurorganisatie heeft dat gedaan? Ben wel eens benieuwd in welke oppervlakten ze dat dan hebben gedaan en hoe de rest van de omgeving er uit zag?
beetje bij beetje
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

01-03-2005 15:32

Ik ben vroeger lid geweest van de njn en met deze vereniging hebben we geholpen met het weg halen van riet ergens rond het UItgeestermeer.
Dit is in Noord Holland.
Waarschijnlijk hebben we dit gedaan in opdracht van naruurmonumenten tegenwoordig zijn deze gebieden van het noord-hollands landschap.
Dit werd gedaan met het idee dat er zeldzame planten zouden kunnen gaan groeien op de plekken waar het riet werd weg gekapt,dus niet perse alleen voor die orchideeen maar zeldzame planten in het algemeen.
Dat van die orchidee was alleen als voorbeeld bedoeld,dit had ik toch duidelijk aangegeven in mijn eerdere posting dacht ik.
En ik snap ook wel dat dit niet gebeurd is met het riet waar de topicstarter het over had.
Ik wou alleen aan geven dat er om deze reden ook riet gekapt wordt.
Gr Mark
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

01-03-2005 15:42

Mark,

dat afmaaien ging om grote oppervlakten rietland als ik het goed begrijp? Ik snap jouw punt wat je duidelijk wilt maken. Dat ze het riet niet gewoon met een kraan hebben afgemaaid of gegraven, of was dit niet mogelijk?
Was dit riet langs een meer / water gelegen of meer moerasgebied.

In moerassen kun je wel leuke resultaten halen met botanisch beheer, ben zelf niet zo erg in de plantjes thuis maar toch. Vroeger was dit wel meer de trend om alles naar de flora te vormen en dan aan de hand hiervan moet de rest ook maar komen. Gelukkig kijkt men tegenwoordig ook naar structuren etc. die nodig zijn voor de begeleidende soorten.
beetje bij beetje