Is het voer weg, of niet..?


Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

28-02-2005 16:12

Ja dat snap ik ook, maar dan moet je wel op het tijdstip zijn dat dit gevogelte je voerstek plundert. Als je op je stek aankomt en je ziet geen gevogelte weet je nog niet of er activiteit op je stek is geweest van karpers of vogels. Ik vind dit dus een slechte oplossing. Weet iemand nog wat anders?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

28-02-2005 17:17

Gerben,

Als jij een beetje tijd steken in observatie een slechte oplossing vind,even wat voer in je water kwakken en niet de moeite wilt nemen om te kijken wat er gebeurt als de rust is wedergekeert,

Bedenk dan zelf maar SNEL iets.

Met observerende groeten
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-02-2005 17:31

Als je voert blijf je toch nog een tijdje rondhangen of niet?
Als je een derde keer voert zou je even de tijd moeten nemen om voor het voeren de omgeving van je voerstek te observeren desnoods (beter) met een verrekijker.
Maar als je geen vertrouwen in je voerstek hebt waarom heb je die dan in eerste instantie gekozen???
Of kwak je zo maar ergens iets in het water in de hoop dat er wel eens iets kon azen?
Ik weet nog wel iets voor je gebruik veel vitamine V daar win je al heel veel mee.
Bij plannen maken hoort toch ook het vooraf observeren van een eventuele voerplek of ben ik nou gek.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

28-02-2005 20:05

Gerben, de antwoorden zijn voor een groot deel al gegeven. Wat ik eraan toe wil voegen is eigenlijk ook al min of meer gezegd: Als ik op een water vis, dan zorg ik er sowieso voor dat ik er vaak genoeg rondhang om dergelijk kleine details waar te kunnen nemen, en deze te "verwerken".

Ik gaf je ook geen 100% indicatie voor je voerplek, maar een goede mogelijkheid om op deze manier vrij gemakkelijk aan je info te komen.

Watervogels zijn soms net als karpers, en zullen niet zelden na een paar dagen voeren "geconditioneerd" raken, en rond blijven hangen.

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

28-02-2005 21:31

Beste Mensen,

Deze antwoorden had ik eigenlijk al verwacht na het plaatsen van mijn laatste posting. Natuurlijk observeer ik wel, natuurlijk "kwak" ik niet zomaar mijn aas ergens neer. ik denk er lang overna en observeer veel voordat ik aan een voercampagne begin. Maar deze discussie gaat niet over mijn aanpak van voeren, maar over oplossingen op mijn gestelde vraag, namelijk: Hoe weet je nou of je voer weg is, na je voerbeurt?
Er is al gesproken over een lijnsysteem, breeklijntjes etc.
Toen kwam er iemand met een verhaal over duikvogels. Maar beste mensen, duikvogels zijn geen karpers. Als een vogel op je stek aas of heeft geaast wil dat nog niet zeggen dat de karper dit ook doet, andersom idem ditto. Tuurlijk kun je wel enigzins vergelijkingen stellen tussen deze twee diersoorten, zoals jullie al aangaven. Maar mijn reden dat ik deze discussie heb opgestart is te kijken of iemand ideeen heeft om erachter te komen dat de karper daadwerkelijk op de door jou gevoerde stek(ken) heeft geaast. Er zijn nu een aantal oplossingen, namelijk:

- breeklijntje ( waar mensen voor en tegen zijn, begrijpelijk want het heeft natuurlijk erge nadelen, denk aan gevogelte enz)
- veel observeren, nadenken over je voercampagne, duikvogels observeren.
- EN natuurlijk gewoon gaan vissen.

Daarbij wil ik er nog 1 toevoegen, namelijk een Aquascoop.
Een lange pijp met een stukje glas ervoor ( ik ben niet zo technisch, dus vraag met niet hoe) maar als het goed is zou je dan je stek kunnen observeren door deze pijp. als het op de bodem niet te donker en troebel is. Dan zou je eventueel een waterdichte zaklamp erop kunnen monteren. Maargoed, of dit echt DE oplossing is daar twijfel ik aan. Er zullen vast wel mensen op dit forum geregistreerd staan die er een oplossing voor hebben.

Mvg,

Gerben Lievers :wink:
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

28-02-2005 21:50

Oke Gerben, into details dan.

-Je gaat de eerste dag voeren, en meteen na het voeren is het een drukte van jewelste op de stek van meerkoeten. Gaan massaal de boilies opduiken. Conclusie: Er blijft minder of niets over voor de karper dan aanvankelijk de bedoeling was.
-Je komt een tweede voerdag naar je stek, en je treft daar duikende vogels, die massaal met boilies omhoog komen. Conclusie: Het voer is blijven liggen!
-Je komt aan op je voerstek, en je ziet een duikende meerkoet, helemaal verschrikt en wild rondfladderend over het water wegsjeezen. Conclusie: De meerkoet had een close-encounter met een karper, dus er zit er minstens één op de stek. (meegemaakt)
-Meerkoeten liggen na een aantal voerbeurten min of meer te wachten op je stek. Conclusie: Je bent de vogels aan het conditioneren, en hoogstwaarschijnlijk is een groot deel van je voer in de verkeerde bekjes gekomen.
-Na een tijdje observeren van je voerstek, voor het voeren of vissen, merk je op dat er duikende vogels zijn, maar deze komen met niets omhoog. Mogelijkheid: Ze zijn op zoek naar meer, want de afgelopen dagen hebben ze heerlijk gevreten. Of er is alsnog karper na je voorlaatste voerbeurt gearriveerd.
-Je voert in het "hol van de leeuw" (500 meerkoeten in de buurt, en je doet dat in de schemer. Je houd de stek een poos in de gaten, en komt de volgende morgen terug. Zijn de meerkoeten aan het duiken? Zo nee, hengels uitpakken. Zo ja, komen ze met boilies boven? Zo nee, hengels uitpakken, zo ja....enfin.

Ik noem eigenlijk zomaar wat. Gewoon aan de waterkant zitten, en een beetje dingen in de gaten houden. Niet alleen vogels. Dan kun je niet zelden al een goede inschatting of zelfs feit maken over de voerplek.
Kortom, met een juiste analyse van watervogels zou je een eind kunnen komen, maar dan moeten die watervogels wel voorhanden zijn. En eigenlijk hebben we die liever niet voorhanden. Van een nood een deugd in sommige gevallen. Het heeft helemaal niets te maken met vergelijken van koeten/karpers ofwat, maar meer met gewoon gezond verstand. En vogels zijn geen indicatie voor ieder water en iedere voerstek, maar je KAN er wél iets aan hebben, als ze rondhangen op je stek.

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

28-02-2005 22:21

Beste Chris,

Je posting is zeker interessant! Maar hoe zou jij het doen bij wateren waar vrijwel geen populatie gevogelte is die in staat is jou voer op te duiken? waar wil je dan met je gezonde verstand op inspelen?
Natuurlijk denk je altijd na over je stek (dag/nacht, beide) (jaargetijde)(weersomstandigheden)(populatie aantal karpers) enz enz.
Maar je kunt er in principe moeilijk achter komen of de karper daadwerkelijk heeft geaast, als jij weer arriveert aan het water voor de 2e keer voeren. Er zijn echter wel mogelijkheden (zie de hele topic) maar aan deze mogelijkheden klefen enkele nadelen. Misschien is ervaring op het betreffende water wel de juiste oplossing. Dan weet je precies wanneer,waar,waarmee etc. Maargoed, als je begint op een nieuw water zou je toch een stukje zekerheid willen hebben dat je niet op een voerstek vist waar geen enkele karper in die periode heeft geaast of is geweest. Dit kun je wel merken als je gaat vissen, als je niets vangt kan het bijvoorbeeld aan zoiets liggen, maar er zijn ook tal van andere mogelijkheden waarom je niets hebt gevangen, dat hoef ik niemand te vertellen. Onzekerheid maakt het karpervissen mooi, maar bij mij hoeft er maar 1 Zekerheid te besaatn, namelijk: weten of de karper op mijn voerstek is geweest/geaast.

Ik wacht op jullie reacties :D ....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-03-2005 12:40

Het enige wat ik wil weten is of er karper op dat water voorkomt, voor de rest heb ik voldoende vitamine V in mijn bagage om de vis te vinden.

3 dagen voeren geen vis (aanbeten) ergens anders gaan voeren tot je de vis wel vindt.
Verspelen is ook vis op je voerstek, in de buurt springen of draaien is ook vis op je voerstek.
Locale vissers kun je vragen, locale karpervissers in de buurt is ook vis in de omgeving van je voerstek.

Let niet alleen op de watervogels, ook op de windkant en nog beter de zonkant.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

01-03-2005 13:45

Wil je graag weten of de boilies foetsie zijn...zelf even in het water tot een diepte van plm 3,5 meter, even een verfrissende duik en je weet precies of er nog wat ligt.
Heb je heel veel gevoerd en er liggen er nog een paar gewoon gaan vissen, geen punt van maken.
Ligt de hele berg er nog , niet bijvoeren maar gewoon de volgende dag weer een heerlijk duikje , desnoods ff lekker in je blote reet het water in, wordt alles weer lekker fris.
Maar start al wel op een ander plek weer een voercampagne kom je dan vervolgens de volgende dag op plek één en alles ligt er nog, alles opduiken en gooi het desnoods weer op de nieuwe stek mocht daar alles weg zijn...is ook nog efficiënt.

Mooier kan ik het niet bedenken.

Gr Harnold
jp Goethals
Berichten: 42
Lid geworden op: 07-12-2004 03:51

01-03-2005 16:47

Indien je zeker wil zijn dat je boilies na enkele dagen verdwenen zijn moet je zorgen dat ze na een door jouw vastgestelde tijd uiteen valt, principe pellet.
Is te maken door het toevoegen van een bepaalde percentage dextrose aan je boilemix, gewoonlijk is dit 10% door het percentage te verhogen of te verlagen heb je het hele proces in de hand, éérst thuis in een emmertje of zo uitproberen en rekening houden met de temperatuur van het water waar je gaat vissen (dus eventueel ook een emmertje buiten zetten in de winter).
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

02-03-2005 10:45

Beste JP goethals,

Goethals schreef:
"Indien je zeker wil zijn dat je boilies na enkele dagen verdwenen zijn moet je zorgen dat ze na een door jouw vastgestelde tijd uiteen valt, principe pellet.
Is te maken door het toevoegen van een bepaalde percentage dextrose aan je boilemix, gewoonlijk is dit 10% door het percentage te verhogen of te verlagen heb je het hele proces in de hand, éérst thuis in een emmertje of zo uitproberen en rekening houden met de temperatuur van het water waar je gaat vissen (dus eventueel ook een emmertje buiten zetten in de winter)."

Dit is in principe een idee... ik ga het wel een keer proberen!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

02-03-2005 11:01

Harnold... kijk eens naar buiten! :o

Viel spass :lol:

Mvg. Daniel
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

02-03-2005 12:26

Daniel , ik maak hier de grapjes, vergeet dat niet! :wink:

gr H.K.
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

02-03-2005 13:05

Harnold, ja sorry :oops: . Had de grapjas nog aan, tis koud buiten hoorrrr :lol:
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

03-03-2005 10:12

Zeker koud, en je wil niet weten hoe blij ik er mee ben, dit is al de tweede dag dat ik niet naar school kan doordat de bussen vastlopen :D !
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

07-03-2005 16:30

ik weet nie of je hier iets aan hebt maaja.
bij mij in de buurt ligt een vijver met een eiland erin en daar vechte de meerkoetjes en visse om de boilies ik weet nie of het daar ook zo is maar het kan zijn.
als dat het geval is kun je ook zo zien of alles al op is.
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

07-03-2005 19:03

Nick, Schijndel, ligt dit in Nederland of in het buitenland...? :roll:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

07-03-2005 20:23

schijndel ligt in nerderland, 7km van denbosch dus .........
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Reinder van Lune

08-03-2005 08:50

Heb je er al eens aangedacht om gewoon op een plek te voeren waar je je boilies kan zien liggen in het water (eventueel vanuit een boom o.i.d.) ?
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

08-03-2005 16:31

Nick Verhagen schreef:schijndel ligt in nerderland, 7km van denbosch dus .........


Oh, toch??? :roll: Man, dan wordt het toch tijd dat je eens fatsoenlijk Nederlands leert schrijven! :o
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

08-03-2005 21:32

ooit gehoort van dislectie ???? :o
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

08-03-2005 21:32

maar ik zal mijn best doen
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.