AFVISSEN EN OVERZETTEN VAN KARPER TE WILLEMSTAD


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-02-2005 11:44

Gisteren zond een collega karpervisser mij het onderstaande verontrustende email bericht ( hieruit heb ik namen en telefoonnnummers verwijderd.)

" Hengelsportvereniging "De Veste" .. te Willemstad !

Het plan zoals ik het begrepen heb is:

Over een kleine twee weken willen ze (vereniging die opdracht geeft) 'De kleine veste' afvissen en alle gevangen karper overzetten naar 'de grote veste'. Op de grote veste zit nu een evenwichtig bestand van zo'n 90-100 karpers. Op de kleine veste zitten flink wat meer karpers en ik ben bang dat het flink mis kan gaan als de karpers overgezet worden naar de grote veste.

Allereerst is er een grote kans op het uitbreken van ziektes. En ten tweede; de voedselconcurrentie zal enorm toenemen als het bestand verdubbeld. Dit zal de gezondheid van ALLE karpers schaden en dus moet de afvissen + het overzetten niet plaatsvinden!
"

Misschien zijn er meer karpervissers uit Willemstad en/of omgeving die van dit plan afweten.

Serieuze suggesties om dit plan ongedaan te maken ??
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

27-02-2005 13:41

Probeer es contact te zoeken met de heren van de CBB, te vinden op de site van http://www.karperstudiegroep.nl

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-02-2005 14:35

Reeds gisteren gebeurd Eddy,

Zit zelf in de R-CBB Regio Rotterdam, maar zonder steun en de medewerking van de lokale karpervissers in en rond Willemstad is het vrijwel onmogelijk om deze afvissing en overzetting tegen te gaan.

Hou ook in gedachte dat wij van de (R)-CBB geen partij zijn en dus alleen maar een adviserende rol hebben.

M.a.w. als het bestuur van "De Veste" onze argumenten en adviezen naast zich neerlegd gaat deze afvissing en overzetting dus gewoon door.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

27-02-2005 15:46

Heren karpervissers van “HSV De Veste” in Willemstad.
Samen sta je sterk, binnen de KSN is er overleg wat er voor mogelijkheden zijn om dit tij te keren.
Zal op de eerste plaats vanuit de leden moeten komen om het alsnog tegen te houden. Daar dit soort beslissingen door voor de zoveelste keer alleen door witvissers genomen wordt, die niet verder kijken dan de bek van een brasem want dat is hier de aanleiding. Visvissers vangen te weinig brasem, of hier onderzocht is wat de werkelijke reden is van een slecht brasem bestand. Organen als NVVS of OVB zal niet om advies gevraagd zijn, dan hadden deze reacties niet plaats hoeven vinden. De rede hoeft niet de grote hoeveelheid karper te zijn, zoek het meer in de aalscholver populatie die op het Haringvliet aanwezig is. Op een dergelijk grachten stelsel brasem uitzetten dat is niet meer dan voer voor de aalscholver die binnen een paar maanden alle brasem omzet in een witte drek. Het uitzetten van grotere winden heeft bij ons meer resultaat gehad, is een sportvis die vrijsnel groeit en daardoor iets meer overleving kansen heeft om uit de bek van de aalscholver te blijven.
Kom uit je tent mannen, dan kunnen we samen de handen uit de mouwen steken, nu het nog kan.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

27-02-2005 16:54

Michel,
Je hebt uno Pb'o :lol:
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

27-02-2005 18:32

hey jongens,

ik kom zelf uit willemstad :lol: (het paradijs :wink: ) maar ik zal hier niet veel aanhang krijgen. Me vismaat en ik zijn de enige karpervissers in ons dorp. Ik heb het zelf van de week gehoord wat er ongeveer allemaal moet gaan gebeuren volgens de vereniging. Ik weet ook wat de gevolgen kunnen zijn en ben er zelf ook niet bepaald blij mee. Maar het probleem ligt mss wel bij de witvissers, die willem namelijk een witvis vijver hebben (kleine veste). De karper moet daarom dus naar de grote veste toe. Eerst vond ik het allemaal wel best maar nu ik er goed over denk en ook over heb gepraat met een aantal personen weet ik zeker dat het niet goed zit. Ik wil er dus nu wel wat tegen gaan doen en het hopelijk kunnen verkomen. Maar dit gaat me zeker niet in me eentje lukken omdat ik 1 van de 2 karpervissers ben. Ze luisteren niet echt naar jongens van 16 die volgens hun er geen verstand van hebben :roll: . Hun zijn in de meerderheid en ik zou graag hulp erbij willen hebben om te laten zien dat het niet goed is voor de vissen.

Ik heb zelf ook al een oplossing bedacht maar ik weet ook niet zeker of dat kan en mag, we zitten vast aan het hollandsdiep ze moeten 200 meter lopen over een weiland en ze kunnen weer vrij uit zwemmen. Alleen dan zit je weer met ziektes en dergelijke die dan zouden kunnen verspreid worden op het hollandsdiep. Ik ben er niet bang voor dat er ziektes op de grote veste zullen komen want het water zit overal met elkaar verbonden maar er zitten stalen hekjes voor waardoor de vis niet bij elkaar kan komen van de kleine en de grote veste. Dus als het door zou gaan is dat geen probleem naar mij idee.

Tot slot: het is als het goed is volgende week woensdag ik zal het nog voor de zekerheid na vragen. Er moet dus snel gehandeld en ook goed gehandeld moeten worden om het te voorkomen en hun er van te over tuigen dat het goed fout kan gaan.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-02-2005 19:20

Robert,

het gaat er om dat " de witvissers willen een witvisput " , dus maken ze een witvisput, hier maak ik uit op dat er geen enkel visserijkundig onderzoek heeft plaatsgevonden.

Via Bart inmiddels vernomen dat de Grote Veste redelijk gevuld met brasem moet zitten.

Het overzetten van de karper vanuit de Kleine Veste naar het Hollands Diep is ook geen oplossing.

Het gaat om het feit dat er geen fatsoenlijk visstandbeheer wordt gevoerd, dat er zonder enige kennis van zaken beslissingen worden genomen die jarenlang hun effect zullen hebben op deze beide wateren.

Dat is wat er aangepakt moet worden.
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

27-02-2005 19:32

en dat zulle we is goed aanpakken ook :lol: :lol:
keihard de geksteeeeeee
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

28-02-2005 05:56

robert grootenboer schreef:
Ik ben er niet bang voor dat er ziektes op de grote veste zullen komen want het water zit overal met elkaar verbonden maar er zitten stalen hekjes voor waardoor de vis niet bij elkaar kan komen van de kleine en de grote veste. Dus als het door zou gaan is dat geen probleem naar mij idee.

robert.


Robert,

Zoals al vaker is aangekaart, is het gevaar van virussen niet alleen af te meten op het water wat met elkaar in verbinding staat. Het water is in deze niet de virusdrager, maar de karper zelf. Als de karper wordt overgezet in een ander gedeelte van het water, wat welliswaar met elkaar in verbinding staat maar afgescheiden dmv hekken etc, kan dus gebeuren dat de karper welke misschien een virus met zich meedraagt, in contact komt met karpers welke deze virus niet dragen, en zodoende een sterfte veroorzaken. De karper is dus drager van het virus, en kan dit virus dus overbrengen naar een andere vis, indien hij hierbij geplaatst wordt. Zodoende is het gevaar voor het overbrengen van virussen even groot te noemen voor het overzetten naar de Grote Veste, danwel het Hollands Diep... en kan beide nooit worden geadviseerd.

Gerwin Gerlach van de OVB heeft hierover op verscheidene regio-meetings van de KSN hierover al een verdomd interresant lezingen gehouden.

Mijns inzien zijn er twee optie's:

Karper laten zitten, en samen met een HSV bekijken wat de werkelijke oorzaak is van het ontbreken van brasem (Aalscholvers?)
danwel karpers laten verwijderen. En dit laatste willen we niet, want karpers over plaatsen van water A naar water B is er immer 1 met vandaag de dag grote gevaren, en ons inzien geen optie.

Waar het ons nu om te doen is, is de HSV ervan te overtuigen, dat
A: De karper nooit de oorzaak kan zijn van het ontbreken van brasem.
B: De HSV te adviseren hun plannen zodanig aan te passen, dat er voor beide partijen (witvisserij & karpervisserij) een goed resultaat wordt neergezet.

Het wordt pas echt moeilijk voor ons indien de HSV volhardt in het verwijderen van karper. Het advies overzetten van het ene naar het ander water kunnen en mogen wij mijns inzien niet geven (virusgevaar) welk advies danwel, kun je je indenken....

ed
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

28-02-2005 15:09

Er is geen brasem te kort op het kleine water.. ze willen er alleen een echte witvis vijver van maken en de karper eruit hebbn om 1 simpelen rede: hun stokken zijn te slap en elke keer als er een witvis wedstrijd word gehouden is er wel een persoons de klos die te maken krijgt met een karper. gevolg is dat er dus hengels breken en lijnen door de knoop gaan. Hier willen ze juist vanaf.

Edwin daar heb je gelijk zo had ik het zelf nog niet bekeken over de virussen.

Em michel er zit niet zo heel veel brasem in de grote dat valt nog redelijk tegen maar wat heeft dat precies met de over zetting te maken want dat snap ik niet helemaal (of is dit een domme vraag van me? ) :roll:

Maar ik denk zelf dat het wel zal gebeuren want ze waren het vorig jaar ook al van plan maar toen is het er niet van gekomen wegens omstandigheden.

Michel zou je mss met mij contact willen nemen om te vertellen wat je van plan ben als je al iets bedacht hebof dat van plan was?

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

28-02-2005 17:09

Robert,

quote : " Em michel er zit niet zo heel veel brasem in de grote dat valt nog redelijk tegen maar wat heeft dat precies met de over zetting te maken want dat snap ik niet helemaal (of is dit een domme vraag van me? ) "

Neen zeker geen domme vraag van je, maar ik wilde alleen maar aangeven dat er dus voldoende witvis in beide grachten te vangen zou zijn. Het simpelweg aan de kaak stellen van de niet op feiten beruste beslissing van " de Veste "

Inmiddels is ons al wel gebleken dat de OVB de laatste jaren geen visserijkundig onderzoek heeft uitgevoerd.

En Robert, ik alleen bedenk niks, dat moeten we met zijn allen doen, daar willen wij van de (R)CBB best het voortouw in nemen maar uiteindelijk zullen jullie " locals " het stokje moeten overnemen.

Achter de schermen word i.i.g hard gewerkt, daar zal het niet aan liggen,
maar nogmaals als het bestuur haar besluit gewoon ten uitvoer brengt, ....
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

28-02-2005 18:08

Michel,

oke dan snap ik nu wat je daar mee bedoelde.

En ik ben ook zeker van plan om te helpen ik begrijp het heel goed dat jij niet alles alleen voor lkaar moet zien te krijgen. Maar hulp vind ik zelf wel handig want ik heb hier nog nooit mee te maken gehad. Maar heb al contat gehad meet een ander persoon ( je weet wel wie :wink: ) dus ik zal ff afwachten op antwoord.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

01-03-2005 16:34

Nu ik deze topic heb gelezen..rest mij een vraag.

Dat die jongen van 16 daar moeilijk wat aan kan doen is naturlijk logisch.
Maar neemt nu het OVB ook contact met de Veste.
Of moet die jongen contact zoeken met de OVB met de vraag of hun hier te hulp willen schieten om het HSV bestuur op andere ideeen te brengen?

Robert trouwens wel top dat je dit aan het licht brengt.
Nu nog hopen op een goede afloop.

groetjes marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-03-2005 17:34

Marcel,

Dan heb je waarschijnlijk te snel gelezen, want anders had je opgemerkt dat

A. niet Robert deze discussie heeft aangezwengeld,

B. Robert en zijn karpervissende collega's zeker niet alleen staan, en

C. dat de (R)-CBB van de KSN reeds heel erg hard achter de schermen aan het werk is, staat slechts twee berichtjes terug vermeld.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

02-03-2005 08:28

Hoi Michel.

Duidelijk overheen gelezen.
Zo zie je dat snel lezen nog steeds tot fouten leid..
Mijn excuus inderzer.

Dat jullie er op zitten is me nu wel duidelijk.

groetjes Marcel.

PS. was een prettige gesprek gisteren avond :lol:
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

07-03-2005 19:33

Goed nieuws........
De overplaatsing van de karpers van de kleine veste is wegens vorst afgezegt, heb ik vandaag vernomen. Ze proberen een nieuwe afspraak te maken maar krijgen die man niet te pakken. Als het ze niet binnen 2 weken lukt om een nieuwe afspraak te maken zal het niet door gaan.
Ze hebben alleen nog niet de brief binnen gekregen maar die zal morgen wel op de deurmat van ze liggen en zullen hopelijk snappen dat het geen goed idee is.

Ik bij deze dan alvast iedereen bedanken voor hun inzet om het te voorkomen..

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-03-2005 19:50

Inderdaad verheugend nieuws , maar we zijn er nog niet .

Voor de goede orde " de brief " waar Robert naar verwijst is via de
R-CBB Rotterdam na zeer intensief overleg met de landelijke CBB afgelopen weekend door een groep lokale karpervissers aan het bestuur van HSV de Veste verzonden.

Een reactie op deze brief moet nog door de HSV-bestuurders gegeven worden.

Voorlopig uitstel , misschien leid dit wel tot afstel.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

07-03-2005 20:24

Mannen,

Zie wat er in enkele dagen gerealiseerd kan worden. Door alert te zijn op problemen die mogelijk binnen je HSV gaan spelen aan te kaarten, kunnen zaken zoals ze bij de ‘HSV De Veste’ dreigde uit de hand te lopen, door goed overleg met R-CBB in veel gevallen voorkomen worden. Wacht met spanning verdere reacties af.

MVG,
Peter

‘De KSN’ een vereniging voor en door karpervissers.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

08-03-2005 19:20

Ik had nog wat te melden en nog een vraagje nu...
Als de afvissing toch gaat ben ik de eerste die gebeld zal worden..

Het vraagje:
ik heb gehoord dat het niet is toe gestaan om na 15 maart nog af te vissen maar klopt dit ook?
Want als het toch door zal gaan en het word na 15 maart gedaan dan zijn ze in overtreding volgens de wet... Ik zou dit dan moeten vast leggen.. toch????? of zou ik hier problemen mee krijgen?

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-03-2005 20:47

Robert,

Rond de vijftiende maart is het zegenseizoen voorbij. Men mag dan geen zegen meer gebruiken bij het afvissen.

Overige middelen zijn dan echter nog wel toegestaan.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-03-2005 19:53

Hieronder volgt de email die ik heb ontvangen van de karpervisser n.a.v. wiens eerste email deze topic is opgestart en uiteindelijk tot onderstaand resultaat heeft geleid.

Quote : "Ok dan,

De via de KSN naar de voorzitter van HSV De Veste gestuurde brief is 'open minded' ontvangen en is heel het bestuur doorgegaan. Deze hebben begripvol gereageerd maar waren wel verrast dat ze nú pas deze geluiden hoorden, vlak voordat de afvissing plaats zou hebben gevonden (is vorige week maandag immers afgelast door vorst). Verbazing hierover omdat de afvissing op de algemene ledenvergadering is behandeld.

Nu gaf de voorzitter ook wel toe dat het ook onmogelijk was voor de meeste leden om dit te weten omdat de verspreiding van het clubblad zéér slecht is.

Maar men neemt de viruswaarschuwing erg serieus en het bestuur heeft beloofd de vis uit de Kleine Veste zowiezo niet over te zetten naar de Grote Veste.

Maar wat ook verkeerd begrepen was door de karpervissers: de afvissing (die dus vorige week maandag gepland stond) was in eerste instantie bedoeld om te kijken wat het bestand is. Want de vereniging heeft een aantal jaren geleden een heel fiks aantal kg brasem en voorn erin gekieperd waarvan er nu amper nog gevangen worden en wilde dus een inventarisatie van het bestand. En als dan zou blijken dat er teveel karper op zou zitten DAN zou er eventueel vis afgehaald gaan worden. Maar niet 'deze' keer, maar volgende winter!

Al met al, is er door de KSN begrip binnen het bestuur gekomen voor de karpervissers en de wens om het bestand van de Grote Veste ongemoeid te laten! Positief dus, negatief puntje is wel de betrokkenheid van de locals, alhoewel dit enigzins komt door de gesloten gang van zaken uit de vereniging vandaan.

Maar goed, dit voorjaar dus zowiezo geen afvissing meer. En ook geen vis extra op de Grote Veste!

Goede zaken zijn er dus gedaan ! " einde quote.


De locals zullen dus dit jaar voor het komende winter = zegenseizoen contact met de HSV dienen op te nemen om er op toe te zien dat de gemaakte afspraken nagekomen worden.

De ALV bezoeken blijkt dus ook geen kwaad te kunnen, want dan was deze opvissing al in een veel eerder stadium bekend en waren de bovenomschreven misverstanden niet ontstaan.

Mede dankzij de grote steun van landelijke CBB en de ons welgezinde weergoden heeft de R-CBB Rotterdam toch een succesje kunnen boeken.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

14-03-2005 20:07

Ik wil bij deze dan ook iedereen voor hun goede inzet en hun werk wat ze verricht hebben heel erg hard bedanken zonder jullie was het niet gelukt..

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Plaats reactie