Kortzichtige KSN?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-02-2005 18:50

Pieter zelf ook niet gezien de hoeveelheid vraagtekens in zijn posting.
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

14-02-2005 18:55

Zundert, moet genoeg zeggen toch?

8)
fishing rocks
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-02-2005 19:33

Wouter,

Als we vanaf nu alle kinderen die meegaan op een viskamp naar De Snoekbaars uitleggen dat daar ondanks de goede voorzieningen, een zorgvuldig visstandbeheer wordt uitgevoerd, kun je er dan mee leven?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-02-2005 19:46

Peter,

" ergens " een typefoutje gemaakt. :wink:

Ik hoef het wiel niet meer uit te vinden, de toetsingsfactoren staan al in de beleidsnota van KSN. ( artikel 7.2 karperputten en betaalwateren.)

De vraag stellen en hem zelf al beantwoorden? Draagkracht soms een van jouw belangrijkste toetsingsfactoren.? Heeft het welzijn van de karper hier soms ook iets mee te maken?

Een gedegen visserijkundig onderzoek zal ten allen tijde de beste basis vormen voor een visstandbeheersplan. Maar zonder zo'n onderzoek zal men het toch van indicaties (o.a. HVR ) moeten hebben.

Dat geen water gelijk is lijkt me duidelijk dat er verschillende soorten watertypen zijn dus ook, e.e.a. wordt haarfijn beschreven in
http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Vis ... eerVBC.pdf
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

14-02-2005 20:00

Mark,

Tuurlijk kan ik daar mee leven, maar zou het niet een betere stap zijn om te kijken welke wateren een behoorlijk beheer hebben?Van "de snoekbaars" is het bekent bij de KSN, maar dat zal toch niet het enige correcte water zijn? Het zal een enorme klus zijn daar ben ik me van bewust maar met een lik op stuk beleid moet daar toch een mogelijkheid in te vinden zijn? Eventueel een internationaal samenwerkingsverband met ECHO, VBK, KSN en CAMOU.

Met vriendelijke groet,
Wouter
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-02-2005 22:29

Michel kerel,
ken beide documenten, het is trouwens artikel 7.1 :D
in de context zoals jij het plaatst het is mij te vaag en algemeen, ik zie dit ook breder dan nederland zoals al vermeldt in mijn reply`s.

Visrechthebbenden binnen nederland zul je zoals al vermeldt zeker wel die kant op krijgen, heeft een lange adem nodig maar goed dat is niet anders. Wat betreft commerciele wateren zul je toch een andere aproach nodig hebben maar goed hier kunnen wel via mail of op een andere wijze een keer over lullen.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-02-2005 22:36

wouter kanters schreef:Mark,

Tuurlijk kan ik daar mee leven, maar zou het niet een betere stap zijn om te kijken welke wateren een behoorlijk beheer hebben?Van "de snoekbaars" is het bekent bij de KSN, maar dat zal toch niet het enige correcte water zijn? Het zal een enorme klus zijn daar ben ik me van bewust maar met een lik op stuk beleid moet daar toch een mogelijkheid in te vinden zijn? Eventueel een internationaal samenwerkingsverband met ECHO, VBK, KSN en CAMOU.

Met vriendelijke groet,
Wouter


Wouter,
welk lik op stuk beleid, zoek het eerst eens in dialoog en voorlichting, alle goeie dingen komen langzaam. ben wel zeer benieuwd hoe jij trouwens lik op stuk beleid ziet ?

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-02-2005 06:58

Wouter,

Enig idee hoeveel werk je je op de hals haalt? Vooral de door Engelsen beheerde wateren schieten als paddestoelen uit de grond. Camou is bezig met een inventarisatie, samenwerken gebeurt ook wel maar is verdomd veel werk voor vrijwilligersverenigingen.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-02-2005 07:08

Wouter,

Van mijn part omdraaien. Lijkt me gemakkelijker.

BTW? NEE, tenzij ze zelf het tegendeel aantonen.

In 3 jaar tijd hebben zich er nu 3 gemeld. 1 Nooit meer van gehoord. 1 is een gesprek mee geweest, de 3e is uitgenodigd of wordt dat.


MVG

Klaas
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

15-02-2005 15:56

Klaas,

Ik denk dat wat jij zegt indedaad beter zal zijn, maar wordt er dan ook een lijst samengestelt met wateren waar je met een gerust hart naartoe kan? En dan dus ook een lijst met wateren waar je beter weg kan blijven, aangezien het met de meeste wateren om de financien draait zal het vroeg of laat toch zijn vruchten af gaan werpen. Of zie ik iets over het hoofd?

Hebben de btw's ook een schrijven gehad van de verschillende verenigingen dat ze zich moeten melden, en waar ze zich dan moeten melden?


Met vriendelijke groet,
Wouter
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

15-02-2005 17:08

FF wat anders over dit water :

Vinden jullie t normaal dat je daar kan vissen en je tegelijkertijd kan laten vollopen met bier ??????


Ikke dus niet , als je wil zuipen moet je je stokken lekker thuis laten.

Ben er 1x geweest en deze zaken meegemaakt maar heb t niet op deze combinatie.

Dus t was ook meteen de laatste keer.


Hiep hiep hiep voor de "goede"beheerders daar :o
Lily Moonen
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Turnhout

15-02-2005 17:50

Beste menno,

wat je zegt is waar,
maar moet elke visser niet voor zich bepalen waar de grens ligt,
je zal nooit iemand van de plaatselijke beheerders dronken zien rondlopen,
aan het bestuur van verenigingen wordt op voorhand gevraagd om hun leden in de gaten te houden, als er te veel gedronken wordt of zij er dan toezicht op willen houden dat die jongens hun hengels worden binnengehaald,
de jongens die bij ons een jaarvergunning hebben kennen het reglement,

is een beheerder de schuld van alles, of moeten we de dingen stilaan gaan relativeren,

er wordt ook troep gevonden aan de waterkant, er zijn ook mensen die in het bos hun behoeften doen en er kerstversiering maken van toiletpapier,
er zijn ook vissers die te veel tijd nemen om foto's te maken, allemaal de schuld van de beheerders?

je kan niet altijd voor alles opdraaien, als iedereen eens begint met zijn eigen fouten in te zien en soms ook eens iets positief te zeggen en niet steeds negatieve dingen te roepen, dan zou onze hobby een stuk aangenamer worden,

het is niet persoonlijk bedoeld,
maar vissen kan ook nog een goede kant hebben.
kritiek hebben is makkelijk maar bekijk ook eens de tijd en de energie die sommige mensen in de visserij stoppen.

groeten Lily
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

15-02-2005 18:12

Lily:

Waar ik over praat"te" is iets van n jaar of 4 / 5 terug , hoe t nu daar gaat weet ik niet.

Er was daar n bbq aan de gang / zuip festijn en dat gaat niet samen met bv n vis normaal afdrillen.

Er was toen zelfs een woorden wisseling over met iemand van jullie ( grote man met kaal hoofd ) wie dat was weet ik niet.

Maar als er gezopen word kan je zn dingen verwachten.

En t bier werd door jullie verkocht dus dat kan je niet afschuiven op ieders eigen verantwoordelijkheid.

Het is jullie water en zijn jullie regels . Dus ook jullie verantwoordelijkheid t.o.v de vissen.

Ik hoop dat t in de loop der jaren is veranderd .


Gr :o
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

15-02-2005 20:35

Leuke leerzame en zeker niet een alleenstaande man met vraagtekens.

De Snoekbaars.
Leuk water....leuk bestand ...en lilly een in mijn bescheiden ogen een goed beheer.

Over mensen die zich niet aan der verantwoording houden zijn nog altijd de kopers en niet de verkopers in mijn ogen.
Mja VEEL mensen zijn me met dat punt eens hier.
(voorbeeld de betaalwater houder is een duivel in veel mensen der ogen maar een visser op een betaalwater is een karpermoordenaar...).

Lilly veel lof voor jullie water...ziet er gewoon netjes uit.
Heb er wel niets gevangen toen ik daar was...maar blanken is ook een onderdeel van het vissen.

Waardoor ik nog steeds mijzelf weerhoud om lid te worden van de KSN is:
Punt 1 het meeste wat ik hoor van de KSN in het openbaar is over betaalwateren in het buitenland.
Punt 2 Het gemak van mensen uit de KSN die om andere aftewimpelen...of die nergens mee bezig zijn of niets weten.

LET OP VOOR IEDEREEN BOOS REAGEERT ....
Ik heb het over sommige mensen niet iedereen.
En ik heb het over de berichten in het openbaar die IK zie...

Wat heeft dit te maken met deze topic....

Dat ik ook met de gedachten liep van ...ze maken je met de grond gelijk als je zegt dat je naar een betaalwater bent geweest.
maar ze plannen der tripjes wel naar een ook in mijn ogen betaalwater.

Ik zeg hier dus niet mee dat het een slecht betaalwater is.
Maar dat wil ook niet zeggen dat ik naar een slecht betaalwater ga.
Hier over kan ik pas oordelen als ik er ben geweest.

En ook ik ben een eigenwijs man...maar zie ook liever zelf eerst dingen voor ik hier een oordeel over vel.

Kan me de start van deze topic dus heel goed begrijpen...en heb daardoor ook zelf nog steeds wel eens de vraag...waar bij de KSN de hoofdpunten liggen...Bij de Betaalwateren in Frankrijk...of de vele problematiek die we hier in nederland op moeten zien lossen voordat alle vrije wateren hier dadelijk gesloten zijn voor visserij...(nacht).

Is dit de taak van KSN...ik weet het niet...
Ik denk dat het meer de taak is van elk verantwoordelijke visser...om het eerste punt nog maar eens aan te halen.

Maar ik hoop ook dat als er eens iets van een water wordt besproken en cq of waneer je ergens bent geweest je niet gelijk bedolven wordt met dat soort postings.

Ik weet ook dat ik me met deze posting waarschijnlijk niet gelief maak bij sommige mensen.
Heb zelfs getwijveld of ik dit wel zal posten.....
Maar dit zit me al ff hoog en nu er toch al over gepraat werd dacht ik...laat ik het maar doen ook.

Nogmaals...Ik verwijt niet de de KSN geen goed werkt doet...zeg alleen dat het erg overschaduwd wordt door het betaalwater discussie.

groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

15-02-2005 23:10

Een paar korte reacties:

Beste Wouter,
Ik heb een stukje terug een vraag bij je neergelegd berteffende het lik op stuk beleid, zou je deze misschien nog willen beantwoorden ?

Bij voorbaat dank,
Peter

Marcel,
duidelijk verhaal, opent een andere discussie die wij onderling wel een keer zullen voeren dunkt me :wink:

Menno,
dus de kroeghouder is de schuld van problemen door overmatig drankgebruik, de supermarkt is schuldig aan huiselijk geweld door overmatig drankrgebruik & de autofabrikant is verantwoordelijk voor de snelheidsdoden en ga zo maar door. Je gaat nu wel heel erg kort door de bocht. Een mens heeft nog altijd zijn eigen verantwoordelijkheid.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

16-02-2005 05:48

Peter, je reactie op Menno is een beetje overtrokken. Je reageert ook niet inhoudelijk op zijn post. Zou je je post aub kunnen herzien, zodat deze discussie duidelijk blijft, en geen lulverhaal zoals je eerdere uitwisseling over 7.1/7.2? Typen is geen kunst, helder/duidelijk/samenhangend typen daarentegen..

mvrgr
Toon
fishing rocks
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-02-2005 07:58

Beste Toon,
Ik ga geen reacties herzien omdat ze voor jou onsamenhangend zijn en of overtrokken zijn. Op het moment als je de schuld bij een beheerder neerlegd omdat er ergens drank wordt gebruikt sla je wat mij betreft door. Als we het zo gaan bekijken ligt de schuld dus altijd bij de tegenpartij.

qua 7.1 en 7.2 dit is een reactie op een reply van Michel die wij op dit moment aan het voortzetten zijn via een pb, als dat voor jou een lulverhaal is mij prima maar ben wel benieuwd waarop dit gestaafd is.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

16-02-2005 08:07

menno laarmans schreef:Lily:

Waar ik over praat"te" is iets van n jaar of 4 / 5 terug , hoe t nu daar gaat weet ik niet.

Er was daar n bbq aan de gang / zuip festijn en dat gaat niet samen met bv n vis normaal afdrillen.

Er was toen zelfs een woorden wisseling over met iemand van jullie ( grote man met kaal hoofd ) wie dat was weet ik niet.

Maar als er gezopen word kan je zn dingen verwachten.

En t bier werd door jullie verkocht dus dat kan je niet afschuiven op ieders eigen verantwoordelijkheid.

Het is jullie water en zijn jullie regels . Dus ook jullie verantwoordelijkheid t.o.v de vissen.

Ik hoop dat t in de loop der jaren is veranderd .


Gr :o


Menno,

Inderdaad, met een stuk in je kraag een vis drillen, landen, onthaken en fotograferen (awel het hele gebeuren zoals iedereen doet) is vragen om problemen.
Als er bier verkocht wordt, ja dan gaat men drinken. Maar de verantwoordelijkheid of men drinkt en hoeveel dat men in het keelgat giet dat ligt naar mijn idee altijd nog bij de visser in kwestie zelf. Zoals ik jou posting lees dan komt het er naar mijn bescheiden mening op neer dat als er drank verkocht wordt dat dat een vrijbrief is om maar zoveel mogelijk op te zuipen (zuipfestijn dus).

Een biertje drinken aan het water kan naar mijn idee geen kwaad (met mate dus, zoals eigenlijk overal). Je weet waar je mee bezig bent, dus wil je je vol laten lopen ga dan naar de kroeg of draai je hengels binnen en gooi ze niet eerder weer uit voordat je nuchter bent. Daarentegen kan de organisatie natuurlijk erop toezien dat bepaalde individuen niet meer geschonken krijgen als er aanleiding voor is om te denken dat deze persoon teveel gehad heeft.
Maar al deze zaken liggen allemaal binnen de verantwoordelijkheid van de betrokken personen, en niet alleen bij de 1 of de ander.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-02-2005 09:18

Wouter,


Nee, er wordt geen lijst samengesteld. Kan ook niet, zoveel advocaten hebben wij niet. Wel is in de BTWE gevraagd om reacties van mensen die ergens geweest zijn. Deze ervaringen zijn denk ik nog belangrijker.

BTW's uitroeien zal nooit lukken. Bevissers wijzen op hun verantwoording wel. Gelukkig beginnen onze Franse vrienden zich ook te roeren.

Ben blij dat je met : Nee, tenzij eens bent, want dat was er al.


De geenqueteerde weten waar ze moeten zijn. De overigen niet.


De Snoekbaars.

Zoals eerder vermeld, is het niet mijn visserij. Als ik er ben, ben ik er niet om te vissen alleen. Een praatje, happie eten, borreltje vind ik dan zeker zo belangrijk. Kan verklappen, dat de groepen waar ik mee mee geweest ben er altijd iemand bij de hengels was. 1 Man op 6 hengels lukt best wel. Vaker werden alle hengels binnengedraaid.


Marcel,

"het meeste wat ik hoor van de KSN in het openbaar is over betaalwateren in het buitenland. "

Zie boven, dan maar een klootzak. Het zal je niet ontgaan zijn, dat education voor condemnation kwam?



"Punt 2 Het gemak van mensen uit de KSN die om andere aftewimpelen...of die nergens mee bezig zijn of niets weten"

Sorry begrijp ik niet.

Verder zie eerdere reacties.


MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-02-2005 09:25

Heren,

Nog even een paar punten als het over de KSN gaat.
• De KSN is een vereniging gedragen door karpervissers voor karpervissers. Heb je een mening over zaken, kom er mee naar regio avonden of naar de landelijke meeting. Een brief naar het secretariaat kan ook. Elke brief of reactie wordt serieus behandelt.
• De KSN is niet tegen het fenomeen BTW. Richtlijnen die we hebben opgesteld samen met o.a. NVVS, OVB is het uitgangpunt.
• Dat we ons alleen met BTW bezig houden is een misvatting. Kijk eens naar de site van de KSN en klik dan door naar de CBB. Alleen al het feit dat we buitengewoon lid zijn van de NVVS geeft aan dat belangenbehartiging hoog in het vaandel staat. De verwijzing in de brochure “Nachtvissen sportvissen bij nacht en ontij” uitgegeven door de NVVS naar de KSN zegt genoeg.
• De keren dat er overleg is met NVVS, OVB, Federaties, HSV, doortal van commissies, bestuur, en werkgroepen is jaarlijks niet te tellen. De kosten die deze mensen maken kunnen maar voor een klein deel vergoedt worden. Vrijwilligers vinden die dit noodzakelijke werk willen doen zijn steeds moeilijker te vinden. Als KSN mogen we ons gelukkig prijzen dat we ze nog steeds kunnen vinden. Daarom heb ik moeite met de aanhef van deze topic”Kortzichtige KSN”. Voor mij is het zo dat terechte kritiek moet kunnen. Het ‘kortzichtige’ dekt tot nog toe geen lading als ik de vier pagina’s overzie. Ik en gelukkig vele vrijwilligers geloven in de vereniging die KSN heet, en ga door in het investeren van onze hobby. Die het voor een ieder mogelijk moet maken die nu en in de toekomst uit te oefenen.

MVG,
Peter
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

16-02-2005 09:32

Beste Klaas.

Kan je je reactie op punt 1 vertalen in voor mij begrijpbaar nederlands.

En uitleg op punt twee is als iemand (zoals ik) wat zeg over iets wat met vissen temaken heb...bijvoorbeeld met het trachten van visreddende actie,s door omstandigheden.
Kan je door ( LEES GOED )bepaalde KNS mensen te horen krijgen dat je een idioot bent.
En niet weet waar je mee bezig bent.
En verder geen onderbouwing.

Ik zie dat er een fout in de zin,s opbouw zit op punt twee...zo mijn excusses daarvoor.

Groetjes Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-02-2005 09:42

OK Marcel,

Duidelijk.

Helaas zijn door heel goedbedoelde reddingsacties al complete karperstanden om zeep. Peter Otte kan je een paar foto's laten zien.

Soms wordt er dan wel eens overtrokken gereageerd. Niet goed te praten, maar soms, als het al voor de tigste keer is uitgelegd, tja soms zeg je dan wel eens dingen.


Punt 1:

BTW's uitroeien zal nooit lukken. Bevissers wijzen op hun verantwoording wel. En als het zijn moet, ben ik wel de klootzak.


MVG

Klaas
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

16-02-2005 09:52

Hey Peter...

We treffen elkaar weer op dit forum zie ik.
Waar ik op doel Peter is dat ik toen ik in Den Haag woonde en nu ook op Voorne Putte ,ik veel op internet vertoef.
Het zei in chatboxen of op forums van diverse site,s.
Wat ik dus bedroefent vind...en mij ook weerhoud tot nu toe .
Is dat de meeste berichten CQ gesprekken die IK tegen kom op mijn pad via het internet is het gevecht tegen de Betaalwateren.
Terecht of onterecht is hier nu niet aan de orde voor mij.

Waar het mij dus omgaat is dat ik als vrijwilliger van de HSV soms een beetje in het duister tast of ik wel lid wil woorden van de KSN door deze berichten die ik tegen kom.

Als mensen andere mensen voor karpermoordenaar uit gaan maken opdat je naar een betaalwater gaat om met eigen ogen te zien of die aanstijgingen wel kloppen , dan schiet dat mij in het verkeerde keelgat.
Dan denk ik...ik heb niet zoveel geld ...wil best bijdragen aan goede doelen (graag in nederland) maar als dat de uitlatingen zijn van mensen van die club....dan breng ik me geld liever ergens anders in.

Ik spreek hier dus over mijn ervaringen Peter..en Klaas en veel andere.
Ik spreek dus niet uit dat heel de KSN zo is .
Maar zover IK in de berichtgevingen kan vinden leeft daar de overheersing in.

Verder veel lof voor mensen met goede dingen vanuit de KSN en zeker het jeugdbegeleidings team.

Maar ik laat jullie alleen zien dat er mensen hierdoor twijvelen.

En bekijk mijn bericht nou niet eens op een Negatieve manier.
Maar zie het eens al Positief dat iemand een aan het licht wil brengen wat er mischien bij veel meer mensen leeft die zich daardoor weerhouden lid te worden.
Ik persoonlijk ken er namelijk wel een paar.
Dus mischien kan de KSN hier ze voordeel mee uitputten en veel meer publisiteit aan andere dingen geven....
Ook ik zit daar op te wachten...want zoals je zelf al aan geeft het nachtvissen staat op dit moment echt op het spel.

Ik hoop dat ik nu meer begrepen wordt wat me bedoeling is met me posting.

Groetjes Marcel
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-02-2005 10:26

Marcel,

WBT de KSN heb je geen gelijk. Hoofdmoot bij de KSN ligt op het voorkomen van illegale handel en vervoer van karper.

Dat dat vaak heel sterk met BTW-en te maken heeft, kan ik ook niets aan doen.

Er is nog nooit iemand veroordeeld omdat ie een btw bevist. Wel kan je van mij de eeuwige jeuk krijgen als je bewust bent van de wantoestanden, visdiefstallen, welek op sommige watertjes plaats vinden en er toch gaat vissen. En da's inclusief grote namen.

Onderop een beetje vertaald

Beetje waar het om gaat in Europa


Stop ou encore ?
Pour les passionnés que nous sommes, rien ne va assez vite, sauf le temps qui passe. S'il est rageant de voir le verre moitié vide, il est parfois apaisant de voir celui moitié plein. Nous vous proposons dans ce RDV avec Camou de faire un point, de nous retourner un peu pour que chacun puisse mesurer le chemin parcouru depuis deux ans.


Trafic

Il y a deux ans Philippe Lagabbe disait à Montluçon que nous n'attendrions pas 10 ans de plus. Il y a deux numéros de cela, Philippe demandait encore à l'UNPF de prendre une position officielle et médiatique en ce qui concerne la Pêche de nuit et la lutte contre le trafic. Nous mettrons sur le compte des vacances l'absence de réponse, cependant… Pendant ce temps là, sortait des tiroirs des législateurs l'ineptie interdisant le sac de conservation (soit disant d'après la FFPC à la demande du Conseil Supérieur de la Pêche). Ou plus exactement l'interdiction, pour les pêcheurs amateurs aux lignes (et eux seuls), de maintenir une carpe en captivité de nuit, sur les secteurs autorisés à la pêche de nuit. Durant cet été d'autres tractations pour le moins scandaleuses concernant l'installation d'un pêcheur professionnel dans le département de Seine et Marne mûrissaient avec l'aval du même Conseil Supérieur de la Pêche. Ce pêcheur professionnel ne cachait pas son intérêt pour les poissons spécimens qu'il aurait pu revendre légalement, et transporter à la barbe de tous. Fort heureusement ce projet a avorté. Mais ailleurs ? Nous sommes d'une génération qui connaît la chanson de Jacques Dutronc « on nous cache tout, on nous dit rien » alors Messieurs et Mesdames du CSP, de l'UNPF, les carpistes veulent savoir, dans quel camp êtes vous ? Qui ne dit mot consent c'est bien connu, nous vous faisons confiance encore et encore mais pour combien de temps avant de devoir entonner « l'opportuniste » ? La modification du code de l'environnement proposée n'est certainement pas la prise de conscience attendue quant à la valeur de notre patrimoine. En faisant un gros effort pour positiver et pour voir le verre moitié plein, disons qu'il y a la moitié du chemin de fait avec la systématisation du no-kill de nuit, et la reconnaissance d'une idée dont personne ne conteste la paternité à l'UNCM : l'interdiction du transport. Reste aux autres géniteurs l'interdiction du sac (ou rien, si le sac n'est pas une de leurs idées).

Amorce d'Union Carpiste Européenne et trafic (encore).

L'UNCM a su tisser en moins de deux ans des relations réellement fraternelles avec la Belgique et amicales avec bien d'autres structures Européennes. En participant au 11eme meeting du VBK et à celui de l'UCW (Union Carpiste Wallonne) en septembre dernier, après les avoir invité aux manifestations de Chalon sur Saône en 2002, puis à notre première assemblée générale en 2003, l'UNCM donne au carpisme une dimension internationale indispensable dans la lutte contre le trafic en général et celui passant par les Ardennes en particulier. C'est malheureusement cette lutte contre le trafic qui se prête le moins bien à la médiatisation, sinon il y aurait de quoi écrire un livre (je vous en ferai au moins un article prochainement). Plus on s'approche des voleurs et plus la discrétion est de mise, ça ce conçoit assez facilement. C'est pour cela que les informations resteront encore, le moins longtemps possible espérons le, la propriété du Conseil d'Administration de l'UNCM. Sachez néanmoins que CAMOU a su impliquer différentes institutions telles que les douanes, la gendarmerie, les services vétérinaires, la répression des fraudes, le Conseil Supérieur de la Pêche, certaines Fédérations et l'UNPF parfois. Citons par exemple le pillage des frayères au Salagou contre lequel nous sommes intervenus auprès du président de l'UNPF qui a immédiatement relayé au président de la fédération de l'Hérault. Si l'exemple ou le signe fort tarde à venir d'en haut, il prend corps en bas. Plusieurs départements pilotes sont en passe de mettre en application l'interdiction de transport des carpes de plus de 60 cm (de jour comme de nuit) dès 2005.

Plans d'eau privés

En 2004 l'UNCM a recensé plus de 500 plans d'eau privés en France. A raison d'une moyenne de 5 étangs à vocation commerciale par département, on ne nous fera pas croire que le tourisme pêche lié à la carpe n'est pas rentable. Pour la petite histoire, environ 2/3 d'entre eux appartiennent à des anglais. Bon nombre semblent d'une éthique irréprochable, mais ce n'est pas le cas de tous. Là encore si nous recueillons vos informations et provoquons des procédures, les investigations ne sont plus de notre ressort. L'UNCM en revanche étudie la possibilité de vos aider à trier le bon grain de l'ivraie à travers une publication ou une charte de qualité qui permettrait à chacun de choisir ses destinations en connaissance de cause. Cette publication, si elle arrive à voir le jour, ne sera que la pointe visible d'un travail colossal jamais réalisé auparavant, et entrepris depuis plus d'un an.

PDN

N'oublions pas que la pêche de nuit (PDN) existe aussi sur nos lacs et rivières, et pour des sommes sans commune mesure avec les tarifs pratiqués en eaux closes. Les choses ne sont évidemment pas comparables, les tarifs étant souvent liés à la qualité des prestations annexes (commodités) et des conditions de pêche (nombre de postes…). Qu'on les fréquente ou pas, il est logique de comprendre cette différence qui existe aussi entre un camping municipal et des campings ou hôtels arborant 3 ou 4 étoiles. Des tarifs pratiqués naît la concurrence et inversement. Par contre, la pêche associative se distingue encore de ces canons. Pour le prix d'une carte de pêche complète, il serait logique d'avoir des prestations similaires, d'un département à l'autre, en fonction des possibilités halieutiques. Je n'irai pas jusqu'à dire que les pêcheurs n'en ont pas pour leur argent car la réciprocité et les ententes (EHGO ou Club Halieutique), à défaut d'une carte nationale, permettent d'aller pêcher dans bon nombre de départements de France, sur la Truyère par exemple comme René Fallet le fit en son temps en 4 chevaux avec son frangin Tarin. Mais les jeunes, ceux qui n'ont pas encore de permis, l'avenir de la pêche, n'ont-ils le droit de naître qu'aveyronnais pour se mettre à pêcher la carpe ? Si je pousse le bouchon, c'est que l'UNCM est en train d'établir des ratios simples (à comprendre mais pas toujours à calculer) pour montrer les disparités d'un département à l'autre. Il s'agit en fait d'afficher le pourcentage de rivière et de lac ouvert à la PDN dans chaque département. Libre ensuite à chacun d'analyser, d'utiliser ces chiffres pour négocier un secteur avec son AAPPMA et sa fédé en comparant le petit pourcentage de son département avec le gros du voisin, ou prendre sa carte dans un département ouvert aux carpistes si le dialogue n'est définitivement pas possible. N'hésitez pas à nous contacter (via Média) pour en savoir plus, en sachant que nous publierons dans un prochain numéro ces chiffres.

Support

L'UNCM affirme son rôle de support, mais pas à n'importe quel prix. Le montant d'une adhésion, depuis le temps qu'on le rabâche, vous le connaissez : 10 euros. L'association met à votre disposition tous les éléments qu'elle collecte, le savoir et savoir faire de ses membres, afin de vous aider à faire des choix responsables. Vous vous demandez ce que vous pouvez faire pour promouvoir votre pêche, nous vous donnons tous les éléments pour. Le vrai prix il est là : votre investissement, non pas financier, mais dans des choix individuels responsables que nous ne voulons, et de toute façon ne pourrions pas faire à votre place. Nous voulions être 2000 à Chalon, nous sommes deux ans plus tard 1300 et une vingtaine de clubs affiliés. Verre moitié vide, moitié plein ?

D'autres documents supports existent et sont à votre disposition : un argumentaire de 15 pages pour l'interdiction de transport et le no-kill, un autre en faveur de la PDN, des fiches de vulgarisation sur la Virémie Printanière de la Carpe, sur l'Herpès de la Carpe Koï à communiquer en soutien à vos AAPPMA avant alevinage. Un site Internet et un forum permettent d'échanger, de partager vos expériences et vos questions, un CD riche en argumentaires est mis gratuitement à disposition des délégués départementaux pour les aider à essayer de développer la PDN dans leurs départements, une batterie d'experts scientifiques est prête à répondre aux questions les plus pointues.

Même s'il y a encore du pain sur la planche pour promouvoir la pêche de la carpe, y compris en balayant dans nos propres rangs parfois, il faut se souvenir que tout n'a pas été aussi facile ou structuré qu'aujourd'hui. Sur le pages blanches d'un passé où il fallait plier les gaules une demie-heure après le coucher du soleil, et où il était d'usage de tuer ses prises pour les consommer, quelques pionniers ont écrit des préceptes aujourd'hui globalement acceptés : pêche de nuit et no-kill. A nous tous de les faire grandir. La prochaine assemblée générale de l'UNCM aura lieu bientôt, en mars 2005. Deux ans déjà. Ce sera statutairement le moment de réélire le conseil d'administration. Stop ou encore ?


Stopbord of nog?
Voor geboeid dat wij zijn, niets gaat, snel genoeg behalve de tijd die voorbijgaat. Als hij rageant is het glas lege helft te zien, is hij soms geruststellend die helft te zien vol. Wij stellen u in dit RDV met Camou voor om een punt te doen, om ons een beetje terug te keren opdat iedereen de weg kan meten die sinds twee jaar wordt afgelegd.



Handel

Twee jaar geleden Philippe Lagabbe zei in Montluçon waarop wij niet 10 jaar het meer zouden wachten. Er zijn twee nummers van dat, Philippe vroeg nog aan UNPF om een officieel en media standpunt wat de Visvangst van nacht en de bestrijding van de handel betreft in te nemen. Wij zullen op de rekening van de vakantie de afwezigheid van antwoord, echter... zetten Gedurende deze tijd daar, van de la's van de wetgevers weg ging de onzinnigheid die de zak behoud verbiedt (d.w.z zeggend volgens FFPC op verzoek van de Hogere Raad Visserij). Of preciezer het verbod, voor de vissers amateurs aan de lijnen (en enige zij), om een karper in gevangenschap van nacht te handhaven, op de sectoren toegelaten aan de visvangst van nacht. Tijdens deze zomer van andere op zijn minst schandalige onderhandelingen betreffende de installatie van een professionele visser in het departement van het Seine en Mergel rijpten met de benedenloop van dezelfde Hogere Raad van de Visvangst. Deze professionele visser verborg zijn belangstelling voor de vissen specimens niet die hij had wettelijk kunnen verkopen, en aan de baard van iedereen vervoeren. Zeer gelukkig is dit project mislukt. Maar elders ? Wij zijn van een generatie die het lied van Jacques Dutronc "men ons verbergt alles kent, men ons zeggen niets " dan Mijne Heren en Dames van CSP, van UNPF, willen carpistes weten, in welk kamp bent u ? Wie zegt geen woord toekent het bekend staat, wij doen u vertrouwen nog en nog maar voor hoeveel tijd alvorens entonner " opportunistisch" te moeten ? De voorgestelde wijziging van de code van het milieu is zeker niet de bewustwording die wat de waarde van ons erfdeel betreft wordt verwacht. Door een grote inspanning voor positiver te leveren en om het volle glas helft te zien, zeggen dat hij aan de helft van de weg van feit met de systematisering van no-kill van nacht, en de erkenning van een idee er waarvan niemand het vaderschap aan UNCM betwist: het verbod op het vervoer. Aan andere géniteurs blijft het verbod van de zak (of niets, als de zak niet een van hun ideeën is).

Europees slaghoedje van Unie Carpiste en handel (nog).

UNCM heeft in minder dan twee jaar werkelijk broederlijke betrekkingen met België en vriendschappelijk met vele andere Europese structuren kunnen weven. Door aan de 11eme bijeenkomst van VBK en die van UCW (Waalse Unie Carpiste) september laatstleden, na ze uitgenodigd te hebben op de manifestaties van Chalon deel te nemen over Saône in 2002, vervolgens aan onze eerste algemene vergadering in 2003, geeft UNCM aan carpisme een absoluut noodzakelijke internationale dimensie in de bestrijding van de handel in het algemeen en die die via de Ardennen gaan, in het bijzonder. Het is helaas deze bestrijding van de handel die zich het minst goed tot de mediatisering leent, anders hij er zou hebben waar van een boek (ik zal u binnenkort minstens een artikel ervan doen) schrijven. Meer nadert men de dieven en meer is bescheidenheid van inzet, dat dit ontwerpt vrij gemakkelijk. Het is daarvoor die de informatie nog zal blijven, het minst zo lang mogelijk, het eigendom van de Raad van Bestuur van UNCM hopen. Niettemin zal weten dat CAMOU verschillende instellingen zoals de douanes, de rijkspolitie, de veterinaire diensten, de repressie van de fraudes, de Hogere Raad van de Visvangst, bepaalde Bonden en UNPF soms heeft kunnen impliceren. Bijvoorbeeld de plundering van de paaiplaatsen aan Salagou aan halen waartegen wij bij de voorzitter van UNPF hebben ingegrepen die onmiddellijk aan de voorzitter van de bond Hérault heeft afgelost. Als het voorbeeld of het sterke teken lang wacht om van in top te komen, neemt hij lichamen in onderkanten. Verschillende model-departementen zijn op het punt te het verbod van vervoer van de karpers van meer dan 60 toe te passen cm (van dag zoals een nacht) vanaf 2005.

Particuliere plannen van water

In 2004 heeft UNCM meer dan 500 particuliere plannen van water in Frankrijk geteld. Op basis van een gemiddelde van 5 vijvers aan commerciële roeping per departement, zal men ons niet laten geloven dat het toerisme verbonden met de karper is niet rendabel vist. Voor de kleine geschiedenis, behoren ongeveer 2/3 onder hen tot Engelsen. Het goede aantal lijken van een onberispelijke ethiek, maar het is niet het geval van iedereen. Daar nog als wij uw informatie verzamelen en procedures veroorzaken, vallen de onderzoeken niet meer onder onze bevoegdheid. UNCM daarentegen bestudeert de mogelijkheid van uw de goede korrel van ivraie helpen sorteren door een publicatie of een handvest van kwaliteit dat iedereen het mogelijk zou maken om zijn bestemmingen met kennis van zaken te kiezen. Deze publicatie, als zij erin slaagt te ontstaan, zal slechts de zichtbare spits van een reusachtig werk nooit eerst verwezenlijkt zijn, en ondernomen sinds meer dan een jaar.

PDN

Vergeten niet dat de visvangst van nacht (PDN) eveneens op onze meren en rivieren bestaat, en voor bedragen zonder gemeenschappelijke maatregel met de tarieven die in gesloten wateren worden uitgeoefend. De dingen zijn natuurlijk niet vergelijkbaar, aangezien de tarieven vaak met de kwaliteit van de bijgevoegde uitkeringen verband houden (gerief) en de voorwaarden voor visserij (aantal posten...). Dat men ze niet of bezoekt, is het logisch om dit verschil te begrijpen dat eveneens tussen een gemeentelijke camping en van de campings of hotels bestaat die 3 of 4 sterren hijsen. Uitgeoefende tarieven ontstaat de concurrentie en omgekeerd. Daarentegen onderscheidt de associatieve visvangst zich nog van deze kanons. Voor de prijs van een kaart van volledige visserij, zou het logisch zijn om gelijksoortige uitkeringen te hebben, van een departement aan de andere, in functie van de visserijmogelijkheden. Ik zal niet tot zeggen gaan dat de vissers niet voor hun geld erover hebben want de reciprociteit en de overeenstemmingen (EHGO of Visserijclub), bij gebrek aan nationale kaart, maken het mogelijk om in een grote aantal departementen van Frankrijk, op Truyère te gaan vissen bijvoorbeeld zoals René Fallet het in zijn tijd in 4 paarden met zijn frangin Tarin deed. Maar hebben de jongeren, degenen die nog niet geen vergunningen hebben, de toekomst van de visvangst, het recht om wat aveyronnais om zich te zetten om de karper te vissen te ontstaan ? Als ik de stop duw, is het dat UNCM bezig is om eenvoudige ratio's op te stellen (om te begrijpen maar niet altijd om te rekenen) om de ongelijkheid van een departement aan de andere te tonen. Het gaat erom in feite het percentage van rivier en open meer te kennen te geven voor PDN in elk departement. Vrij vervolgens aan iedereen om, deze cijfers te analyseren te gebruiken om een fédé sector met zijn AAPPMA te onderhandelen en zijn door het kleine percentage van zijn departement met groot van de buur te vergelijken, of zijn kaart in een open departement te nemen voor carpistes als de dialoog definitief niet mogelijk is. Aarzelt niet om met ons contact op te nemen (via Media) om in meer weten, in aangezien wij in een volgend nummer deze cijfers zullen publiceren.

Steun

UNCM verzekert zijn rol van steun, maar niet tegen om het even welke prijzen. Het bedrag van een toetreding, sinds de tijd die men het herhaalt, kent u het : 10 euro. De vereniging stelt uw alle elementen ter beschikking die zij verzamelt, de kennis en know-how van zijn leden, teneinde u te helpen verantwoordelijke keuzen maken. U vraagt zichaf wat u kunt doen om uw visserij te bevorderen, wij u alle elementen voor geven. De echte prijs is hij daar : uw investering, niet financieel, maar in verantwoordelijke individuele keuzen die wij willen, en in ieder geval aan uw plaats zouden kunnen niet doen. Wij wilden 2000 zijn aan Chalon, wij zijn twee jaar later 1300 en een twintigtal aangesloten clubs. Glas lege helft, helft vol ?

Andere documenten steunen bestaan en zijn tot uw beschikking : een lijst verkoopargumenten van 15 bladzijdes voor het verbod van vervoer en no-kill, een ander voor PDN, van de aantekeningen van vulgarisatie over Virémie Lente van de Karper, op de Herpes van de Karper Koï die in steun aan uw AAPPMA voor uitzetten van pootvis moet meegedeeld worden. Een website en een forum maken het mogelijk om, uw experimenten te ruilen te delen en uw vragen, een CD rijk aan lijsten verkoopargumenten worden gratis van de departementale vertegenwoordigers ter beschikking gesteld om ze te helpen om PDN in hun departementen te proberen te ontwikkelen, een batterij van wetenschappelijke deskundigen is bereid om op de spitsste vragen te antwoorden.

Zelfs als er nog brood op de plank is om de visvangst van de karper te bevorderen, ook door in onze eigen rijen te verjagen soms, moet men zich herinneren dat alles niet eveneens gemakkelijk is geweest of slechts vandaag gestructureerd. Op de witte bladzijdes van een verleden waar men gaules moest vouwen half na het leggen van de zon, en waar hij van gebruik was zijn nemen te doden om ze te verbruiken, enkele pioniers over het geheel genomen aanvaarde voorschriften vandaag hebben geschreven: visserij van nacht en no-kill. A wij iedereen om ze te laten groeien. De volgende algemene vergadering van UNCM zal weldra, in maart 2005. Twee jaar reeds plaatsvinden. Het zal volgens de statuten het moment zijn om de Raad van Bestuur te herverkiezen. Stopbord of nog ?
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-02-2005 10:59

Hoi Marcel,

Dat personen ongenuanceerde uitspraken doen, is te betreuren, als men het over karpermoordenaars heeft. Is echter wel een jammer dat men daardoor een verkeerde indruk zou krijgen van de KSN. Dat er bewogen mensen bijzitten daar ben ik op zich wel blij mee. Praat altijd persoonlijk en niet onder de vlag van de KSN dat geld voor een ieder. Enkel als het over stukken gaat waar de vereniging mee naar buiten komt. De leden zijn een doorsnee van de maatschappij, dat heb je nu eenmaal met een open vereniging. De tijd van een ballotage commissie, en een beetje hoog in de bol is allang voorbij. Dat jongens met een instelling lid worden denk hierbij, nu kom ik wel even te weten waar ik dikke vissen kan vangen. Of ego trippers mij hoeven ze niets te vertellen als het om karpervissen gaat redde het niet binnen de KSN. Een stuk gezelligheid, vrienden maken, open staan om een (kleine) bijdragen te leveren was voor mij het uitgangspunt. Staat voor een ieder open daar zelf invulling aan te geven bij een lidmaatschap. Dat binnen je vereniging wel eens wat fout loopt
daar kan je niet om heen, waar gebeurt dat niet. We hebben op dit moment een hartwerkend bestuur dat stimulerend werkt naar buiten toe. Ze verdienen alle steun waarbij je ze zeker scherp moet houden.

MVG,
Peter