Kortzichtige KSN?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-02-2005 19:55

Wouter,

ik zal je weer een stukje op de goede weg terugduwen :lol: , er staat namelijk ook in de overwegingen :

" De KSN is zich overigens bewust van het feit dat een aantal van bovenstaande verschijnselen en niet gelden voor alle betaalwateren en evenzeer ook vaak gelden voor de in de algemene vergunningen opgenomen wateren.

( zie http://www.karperstudiegroep.nl/CBB/enq ... index.html
het stukje tekst onder overwegingen

Stukjes tekst uit zijn context lichten en als afzonderlijk item behandelen is niet zo moeilijk.( Doe ik namelijk ook regelmatig ) Het totale plaatje blijven overzien , bespreekbaar maken en houden is voor velen wat lastiger.





Met 150 locals op de resterende 500 m1. Je gunt ons nogal wat ruimte. :evil:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

12-02-2005 19:59

Wouter,

Nog maar een keer dan...conclusies over betaalwateren die écht niet kunnen, kun je zelf trekken uit de resultaten van de enquete. Wat is een KSN voorman; bestuurslid, CBB lid, regiobestuurder? Als je de discussies over betaalwateren écht goed bestudeerd zou hebben, zou je geconcludeerd hebben dat we een goed beheerd BTW juist zouden toejuichen.

Ik krijg heel sterk het gevoel dat je een discussie voert om de discussie. Je fladdert maar wat heen en weer met steken onder water, vermoedens en snelle conclusies. Verwoord het nu eens in één zin: wat is er kortzichtig aan het organiseren van jeugdkampen op De Snoekbaars?

Groeten,

Mark
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

12-02-2005 21:12

Mark,

Je hebt helemaal gelijk, ik voer de discussie om de discussie. Ik vindt het leuk om mensen steken onder water te geven, maar ik probeer vooral niet mee te werken aan een beter toekomstbeeld betreffende het karpervissen, daar heb ik ook immers geen belang bij omdat ik het toch maar een achterlijke hobby vindt.

De conclusies trekken over de betaalwateren die NIET kunnen gaat niet met de enquete, ik heb er nog geen verwijzing gezien naar een betaalwater in verband met hun beleid.

Ik heb voor de zekerheid de enquete nog maar een keer gelezen en kan het toejuichen van de KSN nergens vinden, heb je daar een voorbeeld van?

Ik zal je vraag met een wedervraag willen beantwoorden:
Waarom hebben de voormannen van de KSN actief op dit board (Aart, klaas en jijzelf, wat staat voor 50% van het bestuur van de KSN.) altijd cynische opmerkingen in de richting van karpervissers die naar btw gaan? Omdat jullie het toejuichen? Ik vindt persoonlijk dit al genoeg reden voor de KSN om niet naar btw's te gaan!
Het excuus van Aart is dat dit een water betreft wat niet onder de noemer betaalwater valt, en dat lily van de snoekbaars bijzonder goed weet hoe ze een water moet beheren (wat ik dus niet tegenspreek)
Het excuus van Klaas is: "Het is er wel retegezellig"
Wat is jou excuus?


Michel,

Geplaatst: 12-02-2005 20:55 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Wouter,

ik zal je weer een stukje op de goede weg terugduwen , er staat namelijk ook in de overwegingen :

" De KSN is zich overigens bewust van het feit dat een aantal van bovenstaande verschijnselen en niet gelden voor alle betaalwateren en evenzeer ook vaak gelden voor de in de algemene vergunningen opgenomen wateren. EINDE


In een bokswedstrijd zie je regelmatig dat er na de bel nog een keer stevig wordt doorgehaalt, de scheids maakt de jury attent op het feit dat deze stoot niet meegerekent mag worden.


Maar toch kwam die wel even flink aan!

Met vriendelijk groet,
Wouter
Pieter de Jongh

12-02-2005 21:23

jongens,
laten we elkaar nu eens helpen ipv mekaar te wijzen op pers. invulling van wat tekst. Respect for all, weet je nog.
Laten we als KSN zorgen dat we denken dat we wat goed doen.
En laat de tegenstanders denken dat ze goed doen door tegen de KSN te zijn.
Maak je vooral niet te druk om onze hobby. Dat doen andere niet-vissers ook niet, en laat die het dan maar regelen voor ons karpervissers.

Kunnen we over een jaar of twintig weer lopen kankeren waarom we het nu verpesten.

gegroet, een bijna niet in Nederland vissende pieter (en zodoende zou het me dus helemaal geen biet moeten intereseren wat hier in nederland gebeurt)
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-02-2005 21:39

Wouter,

Quote : "In een bokswedstrijd zie je regelmatig dat er na de bel nog een keer stevig wordt doorgehaalt, de scheids maakt de jury attent op het feit dat deze stoot niet meegerekent mag worden.


Maar toch kwam die wel even flink aan! "

Down but not out. Next round. :-?

Ik wist niet dat we met een bokswedsdtrijd bezig waren.Dacht toch echt dat het een discussie over karpervissen betrof.



Wouter, waar is het tussen de regels doorlezen gebleven, daar was je toch zo goed in?

Mark, heeft het over de reeds op dit board gevoerde discussies en de standpunten die Mark, Aart en Klaas ten aanzien van de BTW-en in deze discussies aangevoerd hebben. Niet over het toejuichen van ... in de enquete. Toch maar gaan lezen ???

Ter info nog maar wat extra leesvoer :

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Bel ... nitief.pdf

Alles lezen a.u.b. en met name wat extra aandacht aan hoofdstuk 7 besteden kan nooit geen kwaad. Unaniem aangenomen door de KSN leden. d.w.z. door jou en door mij en door Mark, Aart, Klaas enz.

Tot lezens,



Pieter,

Vrolijke Frans, ben jij zeg.

Respect is er juist volop. Hoor en wederhoor. Welles/Nietes met al dan niet acceptabele argumenten. Wat wil je nog meer?

Stilzwijgend slikken wat anderen besluiten? En dan achteraf kankeren?

Neeeeeenn niet mijn stiel.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-02-2005 22:26

Wordt minder aantrekkelijk om nog te reageren.

Maar goed, principieel niets tegen betaalwater. Dat iets geld kost is op zich geen geldig argument volgens mij. Voorzieningen kunnen alleen maar prettig zijn. Zeker voor de groep karpervissers die gewoon lekker ontspannen op vakantie willen en niet op ander avontuur uit zijn dan slechts vissen op karper aan een rustig mooi water met de kans om iets te vangen. Een weekje gebonden aan een gehuurde stek. Ja, nou en?

De negatieve toon wordt gezet door de ondervindingen. Er zijn weinig of geen specifiek voor de karpervisserij ingerichte wateren waar het financiële gewin niet op gespannen voet staat met gewoon gezond visstandbeheer. Kennelijk maakt de commerciële opzet dat het één niet samengaat met het ander. En daarvan ligt de schuld maar gedeeltelijk bij de beheerders. Wellicht moeten wijzelf eens wat normaler met onze visserij omgaan. Zoals onze jeugd op De Snoekbaars?

Groet, Kees
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

12-02-2005 23:10

Heren,

Aangezien ik vrij eigenwijs ben en mijn visie niet verandert heb ondanks alle argumenten, gooi ik de handdoek toch maar in de ring (om maar even bij het boxen te blijven). Het blijft anders toch een welles/nietes verhaal.

Ik hoop dat er toch wel iets gaat veranderen ten aanzien van de opmerkingen richting betaalwateren, kritiek mag natuurlijk altijd maar ik zou het graag onderbouwt zien.

Toch ook wel tof om te zien dat er hier op redelijke wijs een discussie gevoert kan worden, zonder persoonlijke beledigingen of ingreep van een beheerder van de site,

Met vriendelijke groet (zonder knipoog, eigenwijs als ik ben),
Wouter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-02-2005 23:16

Kees,

wijze woorden, en kan ze alleen maar onderschrijven.

stukje tekst uit de

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Bel ... nitief.pdf

wilde ik eenieder toch niet onthouden. :

" De KSN zal een toetsingskader ontwikkelen voor zowel karperputten als betaalwateren. Verbeteringen van het beheer zal worden gezocht in voorlichting en dialoog. "

Voorlichting aan de jeugd o.a. (ontwikkeling jeugdbeleid is een speerpunt in het beleid van de KSN )

Dialoog, aantrekkelijk of niet, maar zonder dialoog geen compromissen/verbeteringen voor beide partijen mogelijk.

Ik blijf toch maar reageren denk ik, weet ik.

Wouter,

jammer,

niet van die handdoek maar van je eigenwijsheid.( wel met een knipoog ingetyped.)

We discussieren vast nog wel een keer.
jan van kranenburg

13-02-2005 00:32

Wouter,

Je kan discussieeren, en je geniet ervan. Niks mis mee.

Wat ik opmerk in je postings dat je z.g. scherp en snedig reageert op meningen van anderen.

Wat ik mis is onderbouw en argumentatie t.o.v. het onderwerp zelf.

Daarom enkele directe vragen.

Aan welke voorwaarden zou - naar jouw mening - een BTW moeten voldoen?

En omgekeerd; waarom is naar jouw mening - een op bepaalde wijze - ge-exploiteerd BTW niet acceptabel?

En waarom is de KSN-mening/definitie wel of niet juist?

Verneem dat graag; wellicht aanleiding tot meer discussie.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-02-2005 09:12

Michel Hollaar schreef:Kees,

" De KSN zal een toetsingskader ontwikkelen voor zowel karperputten als betaalwateren. Verbeteringen van het beheer zal worden gezocht in voorlichting en dialoog. "


Michel prachtige definitie en zeker haalbaar op diverse fronten binnen nederland als je de kennis hebt en er goede contacten zijn binnen de overheden waardoor budgethouders hieraan mee willen werken.

Voor BTW`s, heb ergens op bladzijde 2 van dit topic er al iets over gezegd is absoluut niet haalbaar volgens mij zelfs niet via de kaderrichtlijn water van brussel (correct me if i`m wrong)
Je kunt namelijk geen toetsingkaders ontwikkelen en wateren hierop toetsen als je geen data hebt van het water en er vanuit gaat dat cijfers die gemeldt zijn ook kloppen anders ben je nogal fictief bezig.

Je zult pas voorlichting kunnen geven betreffende een water als er een visserijkundig onderzoek is en je exct inzichtelijk hebt wat voor type water het is met alle bijbehorende factoren.

groet,
Peter

p.s Jan, foto is weer aangepast in het profiel ;-)
Laatst gewijzigd door peter postema op 13-02-2005 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-02-2005 10:14

Tim,
Jou defintie van een betaalwater prima maar is dit per definitie slecht dan?
En trouwens ook al heb jij je pachtfondsboekje dan houdt dit nog niet automatische in dat jij op alle wateren binnen nederland mag cq kunt vissen.

Je zult voor diverse wateren aanvullende vergunningen dienen te halen om het te mogen bevissen als je geen lid bent van de desbetreffende hsv.
Dus volgens jou een betaalwater.

Ik ben dan ook zeer benieuwd in welke factoren jij een betaalwater zoals jij ze definieert slecht vindt ?
Ik reis ook wel af met het gezin naar frankrijk, ga daar zitten op een camping met een meer erbij, koop mijn vergunning en kan dan zo af en toe eens even lekker vissen. Is dus voor jou een betaalwater voor mij mijn gewone vakantie.

De 2e trip reis ik af met tent naar een groot of klein water, koop mijn vergunning en zit daar een hele week te vissen. Moet extra betalen dus conform jou reply een betaalwater.

Dan spreek je over herkomst van vissen, weet jij waar de vissen van jou water vandaan komen ? heb je hier documenten van weet je meer van de feitelijke achtergronden van een water.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

13-02-2005 18:54

Jan,

Een betaalwater moet wat mij betreft aan een goed visbeheer voldoen. Niet meer en niet minder, zolang de zorg voor de vissen op alle fronten goed geregelt is vindt ik voor de rest alles prima.

Het is dus in mijn ogen niet acceptabel wanneer er niet goed met het visbeheer wordt omgegaan.

Verder vindt ik ook niets mis met de KSN defenitie, alleen met andere punten, welke je hierboven terug kunt lezen.
Misschien zou ik er nog bijschrijven: een water wat geboekt kan worden tegen vergoeding onafhankelijk van de hoogte van het bedrag.

Verder vraag ik me zelf nog 1 ding af:

Hoe kijken jullie tegen het overzetten van vis die uit een stuwmeer komen waarbij aan de dam gewrkt wordt? Vindange heet dat geloof ik, nietwaar??

De vis gaat dus of dood of wordt verplaatst naar een betaalwater? In mijn ogen niets mis mee, of zit ik er naast?

Met vriendelijke groet,
Wouter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-02-2005 19:03

Risico van ziekteverspreiding door bijzetten van karper uit ander water loert altijd om de hoek. De karper kan drager zijn van ziektes die niet voorkomen op het water waar je uit wilt zetten. Er is op die manier al heel wat sterfte op betaalwateren opgetreden. Je hoort daar maar weinig van. De commercie houdt het liever voor zich. Als de klanten er geur van krijgen blijven ze weg. Maar regelmatig sijpelt er wat door…

Een oplossing voor de vidanges moet elders gezocht worden, maar niet in het bevoorraden van andere wateren, dus inclusief betaalwateren.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-02-2005 19:11

Peter,

Michel schreef niks Michel citeerde slechts uit de door alle KSN leden ( ook jij dus )unaniem vastgestelde KSN Beleidsnota 2003 -2010.

Maar een algemeen toetsingskader kan wel ontwikkeld worden en d.m.v. voorlichting en dialoog kan men, uiteraard met medewerking van de waterbeheerder, tot een toetsing van elk eender water komen.

Deze toetsing kan dan gebruikt worden als referentiepunt voor toekomstige toetsingen van dat betreffende water. Maatregelen indien noodzakelijk kunnen in overleg met de waterbeheerder genomen worden.

En hopelijk kunnen verbeteringen worden vastgesteld bij een volgende toetsing.

Utopie ? Wie weet, maar je mag er wel naar streven.
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

13-02-2005 19:14

Kees,

Kunnen karpers afkomstig van andere wateren dan niet getest worden op eventuele ziektes? Om die karpers allemaal tot vismeel te vermalen vindt ik toch ook wel zonde.

Wouter
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

13-02-2005 19:19

Wouter,

Kan idd. best.
Probleem is alleen dat het nogal een kostbaar geintje is om de vis te testen.
(vergeet ook niet dat je de vis in de tussentijd in quarantaine zal moeten houden voordat je 'm definitief in een ander water kan plaatsen.)
Al met al wegen de kosten dus vaak niet op tegen de baten.

Het idee is geweldig, de praktijk vaak anders.

MC
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-02-2005 19:21

Bij het gezondheidsonderzoek wordt slechts gericht getest op een paar in het oog lopende ziektes. De omvang van de bestanden waar jij over praat is veel te groot en te onoverzichtelijk om daarmee het risico af te dekken. Breder onderzoeken is ondoenlijk, als het al mogelijk is. En bovendien heel erg kostbaar.

Groet, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-02-2005 19:33

Mannen, je praat al gauw over een 1200 tot 2000 euro voor een onderzoek.
Welke gek gaat dat in het buitenland betalen?
Daar we hier veelal over een ziekte praten die moeilijk aantoonbaar is, waar hebben we dan nog over????

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-02-2005 21:31

Wouter, nog een tip. Zaterdag 5 maart a.s. wordt er weer een KSN workshop gehouden in Het Dak. Gaat o.a. over verantwoord visstandbeheer, wet en regelgeving etc.
Deze workshop wordt gegeven door Joris Weitjes, Tim Pelsma en Marco Kraal en is gratis voor KSN leden. Momenteel zijn er nog 6 plaatsen vrij.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-02-2005 21:59

Michel,
Ik weet dat jij het niet schreef dit wordt er boven gezet als je de optie quote gebruikt :wink:

Ten 2e zeg ik ergens dat ik het er niet mee eens ben, binnen nederland twijfel ik niet aan de haalbaarheid in het buitenland en op commercieel gebeid twijfel ik hier ten zeerste aan.

Michel, wel zou ik graag van je willen weten wat voor jou dan de de bepalende factoren voor de toesting zijn en hoe je deze wilt gaan gebruiken.

Mijn inziens is dit namelijk voor geen enkel water gelijk en is de draagkracht van een water etc etc afhankelijk van vele factoren. Als visstandbeheerder kan men een indicatie hebben van een water maar dit zal toch nog onderzocht moeten worden.

met afvragende groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Lily Moonen
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Turnhout

14-02-2005 13:38

Beste Wauter,

ik heb de discusie gevolgd, en ik vind dat je op bepaalde punten volledig gelijk hebt,
toch wou ik graag mijn eigen mening geven,
snoekbaars is een betaalwater (je moet er betalen om er te vissen),
en het is in privé beheer.
Ik denk dat er toch een verschil is met gewone betaalwaters, daar er geen enkele persoon is die er financieel belang bij heeft en het water gepacht wordt door een vereniging (v.z.w. de snoekbaars) zie ik niet echt het verschil met waters die gepacht worden door andere karperverenigingen of zelfs met staatswateren.
De opbrengst van de vergunningen is om de pacht (die enorm hoog is) en het onderhoud te betalen.
De waterrechten in België zijn anders dan in Nederland.
Het water kan volledig afgehuurd worden door verenigingen,
maar ik denk dat dat op de meeste waters in België zo is,
zelfs stukken kanaal die worden afgezet om wedstrijden te houden, hier heb je ook een vergunning voor nodig.
Ook hebben we een ledenstop, dit is enkel om de hengeldruk te beperken,
als het water maar 3ha groot is kan je geen 100 vissers plaatsen, dit komt enkel de vis ten goede.
Ook is er een visserij bioloog die 2 maal per jaar het water controleert, zijn opmerkingen en adviezen worden dan ook voledig opgevolgt.
De meeste vissen die er rond zwemmen zijn nog van het oude bestand, de uitgezette vissen komen van een erkende viskwekerij (Stallen en co. uit Grimbergen) dit zijn visjes van ca. 25cm die we zelf laten opgroeien.
Denk niet dat hier iets mis mee is, het zijn dezelfde karpertjes die ook op openbarewateren worden uitgezet (spiegelkarperprojecten)
Er wordt een volledige vangstregistratie bijgehouden voor zover dit mogelijk is in een vangstenboek.
Dat de KSN jeugd beter zijn viskampen niet op de snoekbaars kunnen gehouden worden, gaat alleen op wanneer je er 100% van overtuigd bent dat dit een commercieel slecht uitgebaat water is.
ik denk niet dat elk water waar je moet betalen voor een vergunning een "betaalwater" is, ook staatswateren verlenen een vergunning.
Het woord "betaalwater" is slecht gekozen, we zouden beter gewoon spreken over goed en slecht beheerde wateren, zowel privé als openbaar.

Moest ik kinderen hebben zou ik blij zijn dat ze een keertje een weekje naar het buitenland konden gaan vissen waar er controle is aan de waterkant en ze toch de kans krijgen om een weekje hun eigen zin te doen, gezellig kamperen, hun eigen potje koken, en toch nog een visje kunnen vangen.

Ik stel je mening zeker op prijs en hoop je ooit misschien een keertje tegen te komen aan de waterkant, want over dit onderwerp is het laatste nog niet geschreven,

vriendelijke groeten,
Lily
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-02-2005 14:21

Lily, goed dat je gereageerd hebt, we komen met de jeugd van de KSN van de zomer weer graag naar ” De Snoekbaars”.
Een mening mag men over alles en nog wat hebben veel wordt er geroepen. De feiten kent men veelal niet is wel het enige wat telt dat wordt nog wel eens vergeten.

MVG,
Peter
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

14-02-2005 17:39

Liliy,

Ik heb nooit de intentie gehad om het water van "de snoekbaars" inclusief het gevoerde beleid daar af te kraken, zoals Aart al had aangegeven is het een goed beheert water waar menig nog een puntje aan kan zuigen. Hiermee geloof ik Aart dan ook op zijn woord.
Het ging mij dan in deze discussie ook niet over "de snoekbaars" maar over het handelen van de KSN, die volgens mij (ja hoor, nog steeds) een beetje hypocriet zijn in hun handelen. Wij kennen het verschil wel met "de snoekbaars" en bijvoorbeeld "Nash resort" maar weet iedereen dat? Weet ook iedereen waar dan de grens te trekken van wat goed en wat slecht beheert water is, ongeacht de kostprijs om er te mogen vissen?

Ik ben zelf een voorstander van wateren zoals jij ze hebt, sterker nog ik ben van mening dat betaalwateren met een correct beleid beter zijn voor vis dan openebare wateren (hoewel het de bedoeling is om de vis een haak in zijn bek te slaan, hoe dubbel kan het leven zijn)

Misschien dat ik met de vereniging (de lokale vereniging komt begin april, geloof ik) mee kom naar "De snoekbaars" om er een weekend te vissen en te praten over het karperbeleid. Mocht dat zo zijn, zie ik er naar uit.

Met vriendelijke groet,
Wouter
Pieter de Jongh

14-02-2005 18:34

??????????????
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-02-2005 18:44

:roll: :roll: :roll:
Ik niet begrijp.
Vissen is een hobby, geen religie!