Instant vissen steeds populairder...


kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-02-2005 14:54

Wie van jullie valt het ook allemaal op dat het instant vissen steeds meer aan populariteit aan het winnen is?

Opzich niet gek omdat je gewoonweg minder gebonden bent aan stekken, minder last hebt van stekkenpezer en onder andere minder boilies hoeft te draaien.Zo kan je nog wel een tijdje door gaan.Wat vinden jullie bijvoorbeeld de voor en nadelen van het instantvissen op een erg druk water waar je al snel (bijna de helft van de tijd bijvoorbeeld) een ander op je stek hebt zitten?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

02-02-2005 16:30

Het klinkt simpel maar ga gewoonweg niet op druk beviste wateren vissen!

Ik vis al een 8-tal jaren veel "instant" op een kanaal daar ik weet dat de karper in de periode mei t/m augustus zich daar veelal ophoud.
Maak ik daarentegen dáár een voerplek dan knup ik er een nacht bij aan vast, en vang dan uiteraard iets meer karper(doorgaans).
Instant vissen op plekken waarvan je niet weet of zich daar vis ophoud vind ik persoonlijk een vrij zinloze bezigheid.
Uiteraard zou ik voordat ik een water instant zou gaan bevissen eerst grondig onderzoeken waar de karper zich eventueel zou kunnen bevinden.
Leer je gelijk weer wat over de bodemgesteldheid.

Ik wissel beide soorten van karperen met elkaar af.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-02-2005 16:41

Zelf vis ik ook veel instant omdat voorvoeren mij in veel gevallen te veel tijd kost en ik moet iets te ver rijden om veel te kunnen gaan. (auto van mijn ouders). Daarom vis ik veel instant.
Een voordeel van instant vissen is dat je vrij oppertunistisch te werk kunt gaan. Je kunt je makkelijk aanpassen aan de weersomstandigheden, beschikbare tijd, beschikbare stekken en waar vis zich op dat moment ophoudt. Als je toevallig eens een middagje vrij hebt of zo en het is gunstig weer dan kun je er ff tussenuit. Ook wanneer je (vaste) voerstek onder bepaalde omstandigheden niet lonend is of bezet is door andere vissers kun je makkelijker aanpassen en een andere stek of water bevissen.
Wanneer ik echt nieuwe stekken of aassoorten zou uitproberen zou ik wel opteren voor een voerplek. Dus ook als je karper naar een stek wil lokken waar normaal niet vaak of helemaal niet gevist wordt zou ik absoluut voorvoeren.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-02-2005 16:47

Tja, minder drukke wateren he. Maar met een fiets als vervoersmiddel en niet zoveel rustige watertjes in de buurt (en als ze er al zijn een bestand dat je erg snel gaat vervelen omdat je het OF snel op de kant hebt OF de gewichten erg tegenvallen) heb je weinig keuze.Ik zelf dan in ieder geval. Maar de topic is nu niet echt bedoelt voor mijn visserij. Ik wilde eigenlijk meer richting een topic met allerlei info, tips en tricks betreffende instantvissen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-02-2005 18:15

Lastig Kevin,

De meeste mensen die zo vissen (ik ook) doen nooit anders en hebben ook nooit anders gedaan. Het zou een compleet boekwerk worden als je deze visserij gaat omschrijven.

Waar wou je beginnen? (Na het lokaliseren van de vis)

Eén goede tip alvast: Zie je meerder vissen vlak langs de kant azen waar de wind op staat, voer en vis dan vooral niet vlak langs datzelfde kantje. Voer een aantal meters (soms wel meer dan 10) terug en laat het geurspoor zijn werk doen. Als je dan ook nog een klein beetje gespreid voert met wat kruim kun je meerdere van deze vissen vangen in plaats van die ene wanneer je direct tussen de vissen gaat vissen. Klein kruimig aas wordt over het algemeen wat sneller geaccepteerd dan grote ronde bollen, hoewel dat een klein beetje afhangt van het water dat je bevist.

Vooruit, nog één knaller dan: voer en vis met twee totaal verschillende (boilie)samenstellingen b.v. vismeel en zoet. Individuele vissen hebben vaak hun voorkeur en nu valt er niets te kiezen. Na veel testwerk heb ik gemerkt dat dit echt verschil maakt. Ik dacht ooit de slimmerik uit te hangen door dit in één aas te combineren, dat werkte lang niet zo goed.

En nog één: Vismeelpellet als single hookbait vissen :wink:

Inplonsen van lood doet steeds vaker de vis schrikken die vervolgens niet meer terugkomen.
Hou daar vooral rekening mee.

Succes met instantvissen,

Bas

P.s. Vooral op de drukkere wateren vind ik de aanpak ook enorm goed werken. Soms vang je ze tussen de tenten, vlak voor de kant. Gewoon ff wat anders doen en je vangt ze gewoon.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-02-2005 18:34

Goed kijken waar met regelmaat gevoerd en gevist wordt. De vis weet dit ook en zal hier vaken kijken of er wat te halen valt voor ze.Natuurlijk zal de vis ook op z'n hoede zijn.Maar ze zijn dan in ieder geval wel in de buurt.

Beperk de mee te nemen spullen tot een absoluut minimum.Als je elke een half uur bezig bent met opzetten zou dat wel eens een keertje de reden kunnen zijn om niet te verkassen als je ergens anders vis ziet.

Ga het liefst voor zo klein mogelijk aas.In de praktijk is het me opgevallen dat vooral partikels en kleine boilies het goed deden.Grotere boilies deden het gewoonweg veel minder.En pellets?Nouja, leuk voor een brasemforum.

Zorg bij de boilies dat de attractors er makkelijk uit kunnen lekken.Je hebt namelijk niks aan allerlei "magische mililitertjes" als ze gevangen zitten in de boilie. Vergeet echter ook de voedingswaarde ook niet.Als een vis zich niet goed voelt na het eten van die bol zou hij die de volgende keer wel eens kunnen laten liggen.En je zou ook nog eens op langere termijn een voerplek kunnen aanleggen met de bol die jou tijdens het instant vissen al zoveel vertrouwen heeft gegeven.

Bevis stekken eens van een andere kant.Als de lijnen nu eens uit het noorden komen in plaats van het zuiden kan dit ook al veel verschil uitmaken met betrekking tot lijndressuur.Hou verder ook de lijnen zo plat mogelijk tegen de bodem.

Blijf altijd opletten op mogelijke aanwezigheid van vissen.Als een vis ergens springt is het lood er namelijks sneller als je oplet dan als je slaapt.



Het is een begin he... echt de basistips dus.Kom op mensen.Lang geleden dat hier een echte discussie of een zooi aan tips was.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

02-02-2005 18:53

Het instant vissen kan voordelen opleveren als je een water goed kan, ik vis zelf vaak op dat soort waters als het weertype voor mij gunstig is.

Voor sommige waters gaat dat niet op ben ik wel verbonden aan een voerplek.

Als ik instant vis voer ik in het algemeen weinig, maak veel gebruik van pellets in comnatie kleine Boillie in een pva web of anders vis vooral met wat hogere watertempraturen veel met tijgernoten of pinda's

gegroet Ruud
tijs van zijl
Berichten: 25
Lid geworden op: 10-01-2005 00:36
Locatie: tilburg

04-02-2005 00:28

Ik vis zelf ook altijd instand. En het levert mij 9 van de 10 keer karper op. Maar ik ga dan wel vaak van bijvoorbeeld 7 uur smorgens tot 7 uur savonds zitten vissen op 1 plek. Ik gebruik dan 20mm boilies (2 verschillende smaken op mijn 2 hengels). Ik voer dan meestal om de anderhalf tot twee uur een beetje bij, niet te veel maar een boilie of 10 per hengel. En ververs om de 4 uur ongeveer mijn aas als ik geen piepje heb gehoord.

Wil dit jaar trouwens wel vaker zo af en toe een nachtje pakken op moeilijker water.

gegroet Tijs
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

04-02-2005 09:43

ik vis 4 van de 5 keer instant..
hooguit voer in de avond van de voren 2 a 3 stekken aan. (hooguit 500 gram voer per stek) om evt al vis te lokken.

meestal op putjes is snel te zien waar mensen veel vissen.. vaak zijn het eilandjes of een metertje of 15 uit de kant (bij een grotere put)
vaak kun je aan de oever ook goed zien waar veel vissers zitten. (afdrukken van tentjes of rommel). meestal ga ik daar ook zitten en bekijk ik me welke goede stekken ze vanuit daar hebben bevist.. meestal zit daar nog wel wat vis of komt de vis terug om te kijken of er voer ligt.

aan het kanaal zit ik bijna nooit instant. omdat dit voor mij bijna nooit lonend is geweest. maar misschien doe ik wel iets fout..
dus als iemand nog tips heeft over instant vissen aan een kanaal hou ik me aanbevolen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2005 10:20

instant vissen is populair omdat 80 ten 100 geen zin of tijd hebben te voeren. blijft een paar procent onmogelijkheid om te voeren over.

Lukt het een keer wordt dit gebruikt om jezelf gerust te stellen.

Met een gedegen aanpak vang ik altijd meer en beter en groter. Helaas is deze aanpak niet altijd mogelijk. de rest is voor mij nood.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

04-02-2005 11:02

Kevin,

Op sommige wateren, waar weinig hengeldruk is, vis ik vaak instant omdat ik de vis er wel weet te vinden en ze altijd wel op de kant krijg.
Aan de andere knat bevoer ik wel dagelijks een water wat bij mij in de buurt ligt.
Iedere dag na het weekend een pondje boilies strooien. Het voordeel van voorvoeren is dat je echt meer en vaak ook gotere vissen vangt.
Op sommige wateren is dat gewoonweg niet te doen omdat de kans dat een ander op je stek zit te vissen erg groot is.

Ook ken ik wateren waar je gewoonweg weinig tot niks vangt omdat de vis de voerplekken omzeild. De vis die je vangt zijn dan juist de kleinere exemplaren en de grotere vissen pak je juist op een single.

Ik denk dat ik 50-50 vis.
Een goede attractieve knikker volstaat vaak op de meeste wateren om goed vis te vangen zonder te voeren.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-02-2005 12:11

Tamelijk bot en kort door de bocht, Klaas.

Met een gedegen aanpak is er ook meer uit instant vissen te halen. Voor het zelfde geld kun je beweren dat voorvoeren een gemakzuchtig alternatief is voor observeren en inleven.

Er is zoveel vooringenomenheid onder karpervissers over instant vissen dat ik mij afvraag of de genoemde percentages wel juist zijn.

Groet, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2005 13:04

Kees,

Bij een gedegen aanpak hoort dus ook observeren en inleven.

Zal het sterker vertellen: Waar de instant visser een keer suc6 heeft, wordt vaak geprofiteerd van de inspanningen van een voerder en dit hoeft niet eens bewust te zijn.

Spreken we ff niet over zwaar beviste wateren. hoewel je dan ook...

Maar nu echt. Ik zou zo 50% daadwerkelijke vistijd in willen leveren voor meer mogelijkheden om te kunnen voeren. Je vangt dan niet zomaar een paar visjes meer, maar echt veel meer en da's uit ervaring. Tja noem het kort door de bocht. Ik noem het roeien met de riemen die je hebt.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-02-2005 14:15

Klaas , zoek nu eens een echte baan.

gr H.K.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2005 14:57

Een uitkering zeker? Nee merci...

Hoewel 3000 p/m en een auto.

Beetje knoeien voor wat verenigingen, kom ik mijn tijd ook wel door.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-02-2005 23:12

Grote karper vang je doorgaans als ze de kans krijgen om je aas op te nemen. Iets om over na te denken als je grote karpers wil vangen. Voor de rest vang je de meeste karper op plekken waar ze ook frequent komen.

Ik zou graag een voerder hebben die mijn sessie voorbereid. Maar dat zit er toch niet zo in. Als ze in mijn nek beginnen te hijgen, dan weet ik wel hoe laat het is. Dus die plekken zoek ik niet op als instant visser. Trouwens, de ontlasting zegt genoeg daarover.

Ik heb overigens instant vissend mijn jaar gemiddelde wel eens vergeleken met verschillende voerders. Dat ontloopt elkaar toch minder als wordt gesuggereerd. Qua grote zat ik gek genoeg op de winnende hand. Tja, al die wetjes van meden en perzen?

Groet, Kees
jan van kranenburg

05-02-2005 00:57

Kees,

quote " voor de rest vang je de meeste karper op de plekken waar ze ook frequent komen"

Tjonge, Kees!.... :)


mvg

Jan
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-02-2005 02:41

Kees,

het is gewoon niet mogelijk om meer te vangen dan iemand die voert met goede boilies op de juiste plaats.

Vind ik......

MVG Mitsz
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

05-02-2005 06:43

Vind ik ook.... :D

Ik sluit me dan ook aan bij een uitspraak van Roelove; ik kan beter voeren dan vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-02-2005 09:54

En waar beweer ik nu weer dat je meer vangt? Gaan we nu de zaak omdraaien? :-?

Ik zei alleen dat bij mijn vergelijkingen met anderen na enige tijd de verschillen niet zo groot waren.

Instant vissen is gewoon een volwaardige tactiek om karpers te vangen. En het goed te doen kost ook inzicht en bovendien inzet. Geen kwestie van te beroerd zijn om… Laksheid is bij elke tactiek vangstverminderend.

Volgens mij zegt Herwin het al. Beter kunnen voeren dan vissen. Leer eens vissen, zou ik zeggen.

Jan, het is een open deur. Maar hoe vaak wordt er niet gevist op plaatsten waar de karper nauwelijks komt. Juist bij instant vissen is dit fnuikend. Bij voeren heb je nog de tijd die wat kan corrigeren.

Nee, ik beweer nergens dat je instant meer vangt. Ik zou wel willen beweren dat er meer viskunde vereist is om instant goed uit de voeten te kunnen. En het kan best zijn dat 80 ten 100 (?) geen zin of tijd heeft om daarin te investeren. Maar geldt dat dan niet voor beide tactieken?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-02-2005 09:58

Kees,

zeg ik ergens dat ik niet kan vissen? Gaan we de boel omdraaien? :-?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-02-2005 10:04

Tja, schiet wat op zo. Ik beweer niks over jou persoonlijk. Zou ik niet eens kunnen.

Kees
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

05-02-2005 10:23

Instand vissen doe ik toch het liefst alleen als ik ga pennen of met de korst. Als ik achter een batterij hengels ga zitten ( meestal dus :oops: ) ga ik eigenlijk alleen als ik voorgevoerd heb !

Ik denk dat wel een 80-100 procent op deze manier zal vissen.... 8)
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-02-2005 10:34

Ik ga nu ff instant vissen.

Met boilies achter een batterij hengels, op een absolute topstek :D

doei
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

05-02-2005 10:36

Mitszie,
heb je nog een standin nodig ? 8)
CarpeR Diem