lokatie


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-07-2002 21:33

Beste karpervissers,

Waardoor laten jullie je stekkeuze bepalen als het water zo troebel is als het gemiddelde nederlandse viswater en er geen karper springt of draaid?
Hoeveel van jullie nemen de moeite om je stek uitvoerig te peilen?
Lokatie is volgens mij toch wel DE sleutel tot succes.
Ben erg benieuwd hoe jullie dit aanpakken.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-07-2002 22:34

Beste Eus,

Ligt helemaal aan wat voor soort water het betreft. Bij smalle wateren, tot ong. 40 m. breed, let je uiteraard op uitlaten van eventuele fabrieken ter plekke, onderbrekingen in het water zoals zwaaikommen, (jacht) havens, bruggen, dukdalven, uitmondingen van zijsloten, graan (of andere voedzame) overslagplaatsen. Kortom, positieve onderbrekingen als het een monotoon water betreft. Peilen heeft hier naar mijn mening niet veel nut.

Als je het echter over groot water hebt vanaf een meter of 100 br., en zeker als dit geen cultuurwater betreft moet je uiteraard op voorgaande plaatsen letten maar is peilen wat mij betreft een must. Of het nou om troebel of helder water gaat want het lijkt me sterk dat je op helder water een plateau op 3 m. diepte kunt zien liggen als het verderop 10 m. diep is.

M.v.g.

John P.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

02-07-2002 22:42

Nieuwe stekken probeer ik altijd uit te peilen met een peilhengel of als het ff kan met de dieptemeter onder de boot.

het lijkt mij erg vervelend om er na een aantal malen blanken achter te komen dat je op 15 meter ligt te visen of juist op 10 cm.
Of dat je een tiental meters van een leuk interessant taludje verwijderd bent
Ik moet toegeven, ik doe het niet altijd maar als het ff kan en de zin is er.....

De interessante stekken als overhangende boompjes e.d. ga ik hier niet opsommen, lijkt mij overbodig. Ik kijk meestal eerst maar eens hoe het bodem verloop hieronder is.
gegroet Bob
Dennis Ruijs

03-07-2002 09:32

Beste Eus,

Probeer altijd de eerste keer een bootje te gebruiken met dieptemeter. Neem verder mee een vaste hengel om de bodem op interessante en ook minder interessante stekken (op het eerste gezicht) de bodem te onderzoeken, hard, zacht, gravel of wier, muggelarven etc. Dat is nog belangrijker dan 100 keer gooien met een peilhengel. Bijna elk water wordt tegenwoordig wel bevist dus kies juist NIET voor stekken die in het oog springen als hotspots, want daar vis je NOOIT alleen en zeker als je wilt voeren zou ik nooit op zulke stekken gaan vissen.

De simpelste methode is nadat je met de dieptemeter bent gaan peilen om een aantal stekken volgens de hit en run methode te gaan bevissen en zo proberen het allerbelangrijkste in het hele karpervissen te ontdekken namelijk de trekroutes en die zijn er op ELK water, zelfs het meest gedresseerde.
Maar ja dit is allemaal mooi schrijven ik zie het zelden tot nooit iemand doen ik moet eerlijk zeggen dan ik zelf ook nogal eens gemakzuchtig ben en te snel op een mooi lijkende stek neerstrijk. Mensen die sessie na sessie en water na water echter zeer grondig aanpakken en elk detail weten vangen dus echt wel veel meer heel veel meer zelfs dan gemiddeld.

Groetjes
Dennis
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

03-07-2002 10:17

als ik dit zo lees vraag ik me af of er nog vissers zijn die vissen op gevoel.
tegenwoordig bepalen zaken als "kan ik hier me tent wel kwijt /of heb ik de auto wel achter me staan " de stek.
terwijl als ik dan terug kijk naar de periode van voor de wonderbal dus toen we nog met deeg enz. aan het rommelen waren ,werden de stekken heel anders benaderd.
kan me nog wel een aantal stekken herinneren waar we ons helemaal scheel vingen aan vis
terwijl die stekken nu de minste van het water zijn vanwege de dikke laag prut.
verschil is alleen toen viste we nog met gevoel en niet met een peilstok/visvinder/boot/enz,enz,
moraal van die verhaal,
ik benader een stek altijd nog met dat oude gevoel en ga dan indien ik dat nodig vind wel eens kijken met een visvinder of iets dergelijks.

carp diem ,groetjes ruud
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

03-07-2002 13:48

Als je een stek op gevoel benaderd hebt, in de trend van:"hier kan nog wel eens vis zitten" en je gooit je hengels uit, en een paar uur later haal je de boel binnen en zit je montage vast. Dan kan het gevoel wel goed zijn geweest, maar je gevoel kan niet weten dat daar dan b.v. een zooi takken op de bodem ligt.

Zo heb je bij ons in de buurt een watertje met een boel overhangende takken. Op het oog lijkt het hele goede plekken, maar als je de peilhengel zijn werk laat doen blijkt dat het een grote jungle is, want er liggen een boel takken op de bodem die ooit in het water zijn gegooid door de boer van het aangrensende land die die bomen gekortwiekt heeft. Ga je er dan zitten met je goede gevoel zonder te peilen dan kan het zijn dat je je rig zo in de takken gooit. Even peilen en desnoods opruimwerkzaam heden verrichten kan dan een heleboel ellende besparen.

Het kan wel zijn dat bepaalde stekken zo op het oog goede stekken lijken en als je aan het peilen gaat kunnen dan de minder lijkende stekken wel een betere bodemstructuur hebben, en zo als stek meer vis opleveren.
_________________
gr lukas

vissie kump zo!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lukas Linde op 2002-07-03 13:52 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

03-07-2002 14:21

Het geen wat mij een stek 'bezorgt', zijn de volgende factoren.

Ik zoek vaak goed berijkbare, op werpafstands stekken.
Dit omdat ik geen boot heb.
Dan ga ik te werk, om uit te vinden of het geen hier zand bevind.
Zeer vaak heb je al meestal dat je weet of het een zandbank betreft of niet.

Wat ik dan vaak opzoek zijn eilandjes, rietkragen etc.
Als je tegen de overkant aanligt, (*houten schotten tegen de overkant)ligt daarvoor meestal ook zand.

Als ik geen dingen heb om 'tegen aan te liggen', dan werp ik een paar keer op bepaalde plaatsen, om te kijken of er een zandplaat ligt ja/nee.
Zoniet, dan zoek ik andere 'plaatsen' op me stek op.

Helaas heb ik nog niet de luxe van een boot i.c.m een diepte meter.
Dit zou het allemaal een stuk vergemakkelijken.
Dennis Ruijs

03-07-2002 14:33

Christiaan, je zoekt toch niet eerst een bereikbare stek en ga dan pas kijken of het wel een goede stek is? Ik ben het wel met Ruud eens dat er nu veel meer wetenschappelijk benaderd wordt. Ik zoek nog altijd wel op mijn gevoel een stek op en ga dan pas peilen, wel voor ik er ga vissen. Daarna ligt het aan de activiteit die ik de eerste nachten heb of zie op de plas voor de volgende stek.

Groetjes
Dennis


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis Ruijs op 2002-07-03 14:47 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

03-07-2002 15:56

Dennis,

als ik de stek niet eens kan berijken met werpen, wat heeft het dan voor nut om te kijken of het een goede stek is ??
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

04-07-2002 20:32

Voor mij is effectief weten waar ik vis één van de onderdelen van wat ik een goede voorbereiding noem.
In een kanaal bv. kan er een stuk zijn dat je heel interessant lijkt. Je begint vol goede moed te vissen en komt er later achter dat je haak achter de trekhaak van een auto hangt. (Het kanaal is de afvalcontainer van de criminaliteit :grin:)
Wat ik bedoel is: Je moet toch een beeld hebben van je stek om op zijn minst te weten of de stek wel productief KAN zijn.

Ofwel peil ik met een hengel, ofwel met de dieptemeter. Zeker voor het "grotere" werk. Soms kom je nog wel eens iemand tegen die je kan vertrouwen, en dan komt die info meestal vanzelf.

Over bereikbaarheid. Ik kies altijd een stek vanuit het vissersstandpunt. Als er dan bij komt dat ik niet met de auto bij kan, of dat de stek zeer slecht bereikbaar is, is dat een pluspunt. Zo kan je er meestal voor 100% van uit gaan dat er niemand anders zit te vissen als je aan komt.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-07-2002 18:07

Let niemand op bijvoorbeeld windrichting, zon, stekken die lang niet bevist zijn?
Als jullie peilen weet je dan ruwweg het bodemverloop of peil je echt zo dat je ieder gaatje, kuiltje en bultje op de bodem weet en waar de harde en zachte stukjes zitten?
Ik heb nog wel eens het idee dat ik de bodemstructuur niet goed genoeg ken en dat ik ipv bovenop de eettafel van de karper net naast de eettafel lig met m'n aas, wat het verschil tussen succes en blanken zou kunnen betekenen.
Of luistert het niet zo nauw?
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

05-07-2002 19:49

Windrichting is wat lastig, tenzij je meteen wilt gaan vissen, als je een voercampagne wil beginnen kan de wind in die tijd dat je bezig bent wel weer veranderen.

De zon houd ik in het voorjaar rekening mee wanneer het water vanuit de winter langzaam begint op te warmen.

Stekken die lang niet bevist zijn of waar zowiezo niet veel gevist word hebben op mij altijd een aantrekkingskracht. Het beginnen van een voerstek op een plek waar al vaak is gevist heb ik toch het idee soms dat de vis er met een grote boog omheen zwemt. Aan de andere kant weet je wel zeker dat er vis komt en moet je op een vreemde/nieuwe plek alles nog te weten komen.

De harde en zachte stukken in de bodem kun je vlot achter komen. Dat is een kwestie van met de steekstok of met de dieptemeter met een mogelijkheid om een harde bodem van een zachte te onderscheiden. (zelf heb ik niet zo'n ding). Grote stukken diepteverschil kun je ook simpel met de peilhengel opzoeken maar echt kleine kuiltjes moet je een dieptemeter voor hebben.

Het verschil tussen vangen en blanken kan een paar meter wezen. Als je je rig vlak voor de waterplanten moet neerleggen moet je er geen 2 meter vanaf vissen. Want dan kan het wel zijn dat je geen stootje krijgt.
Vissie kump zo!
Plaats reactie