instand vissen


Plaats reactie
Joost Hop
Berichten: 34
Lid geworden op: 07-10-2004 21:18

29-01-2005 16:08

k heb een vraag met betrekking tot instand vissen, Als je instand gaat vissen, dus niet voorvoeren, moet je dan juist veel voeren of juist weinig voeren rondom het haak aas ??

Mvg
joost
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

29-01-2005 18:30

Meestal als je instant gaat vissen zit je niet heel lang aan de waterkant, korte sessies, als je dit doet kun je beter niet teveel voeren. Wil je langere sessies gaan vissen kun je meer voeren om eventuele vissen op de stek te houden.
Dit is wel allemaal afhankelijk van het water, de hoeveelheid vissen omstandigheden etc..
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

29-01-2005 19:43

Helemaal met frank eens, ligt aan de populatie, of er veel gevist word etc. maar ik voer als ik 1 nacht ga een klein handje bij per hengel, en als ik langer ga bouw ik tijdens het vissen een voorplek op als ik instand ga

mvg

Bart
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-01-2005 20:34

Hoe langer je blijft vissen, hoe meer instant vissen op voorvoeren gaat lijken? Zit je 24 uur, dan is het gelijk aan voeren de dag ervoor. :-?

Nog iets, je vangt maar één vis tegelijk. :roll:

Enige reden van de voerhoeveelheid die ik zie is dat dit in balans moet zijn met het aantal karpers dat de stek bezoekt en hun gretigheid. Bij teveel voer wordt de kans dat het haakaas gevonden wordt kleiner. Bij te weinig voer is de kans dat een karper erop af komt weer kleiner.

Zelf gebruik ik in de praktijk niet zoveel voer. Een half tot heel pondje boilies per hengel. Eventueel bij de start van de sessie nog wat pellets/grondvoer erbij. En dan maar wachten. :D

Dit is meestal genoeg. Als het gaat lopen kan er altijd nog wat voer bij. Dit is het dan meestal wel. Maar er zijn uitzonderlijke situaties dat de karpers zo hongerig zijn dat degene die het meest vangen die mannen/vrouwen zijn die het langst door kunnen voeren. Maar dat maak je eerlijk gezegd niet al te veel mee. :wink:

Groet, Kees
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

30-01-2005 12:33

Beste Joost,

zoals hierboven al eerder vermeld, hangt de hoeveelheid voer heel erg af van de omstandigheden. Ik voer meestal in totaal een pondje bij per hengel als ik een instant sessie heb (de laatste tijd nogal vaak aangezien mijn studie veel tijd opslokt).
Wat ik echter nog belangrijker vind dan de hoeveelheid voer is de keuze vna het voer. Aangezien je niet heel veel uren aan de waterkant zit, moet je voer en aas hebben dat de karper lokt (en liefst zo snel mogelijk natuurlijk). De stekkeuze is hierbij natuurlijk ook van groot belang.
Wat je als voer dan moet gebruiken verschilt per seizoen en water. Maar als ik je een tip mag geven: probeer nu in de (na)winter eens een mixje van pellets, hennep, verkruimelde/gebroken boilies en maden...

Soms levert dit wel wat brasem op, maar vis op je stek in de winter is nooit verkeerd...

veel instant succes,

Jordi
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

30-01-2005 13:08

Joost,

ik voer zelf niet zoveel bij meestal, nog geen 100 gram per hengel als ik voor korte tijd zit. Ik maak tegenwoordig wel gebruik van een pva stringetje dan. Paar boilies eraan vast en er wat om heen (hele en halve).
Maar dit doe ik alleen op kleinere afgesloten wateren. Op grotere water (kanalen en rivieren) dan voer ik veel meer bij maar meestal zit ik ook langere tijden te vissen dan.
Maar wat jordi net hiervoor gezegt heeft is ook een belangrijk punt, het soort voer. Met mais voer ik gerust 2 blikjes bij, het word ook vaak gegeten door voorns en brasem. En er moet natuurlijk wel wat over blijven voor de karper.

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

31-01-2005 14:20

Totaal verschillend. Van 5 boilies van 15 mm op een stringetje tot 500 gram aan 24 mm boilies verspreid over meer dan 400 vierkante meter. Ligt er maar net aan wat je ermee wilt bereiken he.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

31-01-2005 16:39

Joost,

Zie "De Karperwereld" nr. 40.
Prachtig geschreven stuk van Joris Weitjens.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-02-2005 18:28

En helemaal niet voeren :roll:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-02-2005 18:35

Bas,

Dat is eerder het antwoord op de vraag of je wel bijvoert.

Maar je hebt nu wel een van mijn lievelingetjes veraden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Plaats reactie