2 praktiche vragen!


André vd Waart
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle

08-01-2002 14:02

Beste karpervissers,

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over de volgende zaken:

1)Kan de manier waarop je een vis vasthoudt tijdens het fotograferen schadelijk zijn voor de vis?
Vaak zie ik foto's waarbij de aarsvin tussen de middel-en ringvinger wordt geklemd. Zou dit (bij het plotseling spartelen) geen kapotte vinnen kunnen veroorzaken? Ook vraag ik me af of het ondersteunen van de vis onder de kop en kiewen geen kwaad kan, omdat daar juist het hart zit. Ik heb zelf geen aanwijzingen dat er hierdoor wel eens karpers de pijp uit zijn gegaan maar misschien jullie wel.

2) Hoe houden jullie jezelf nog een beetje fris bij een sessie van b.v. een week of meer naar een ver gelegen viswater in de koudere maanden? (en kom nu niet aan met: "ga dan naar een betaalwater" hè!)

mvg Andre

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: André vd Waart op 08-01-2002 14:04 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: André vd Waart op 08-01-2002 14:05 ]</font>
Hans-Peter van Ee

08-01-2002 15:03

Andre

Jouw eerste vraag is een goede want het is ook iets wat mij al tijdje bezig houdt.
Vorig jaar bekeek ik een foto van mijzelf en op 1 van de overigens zeer goed gelukte foto's, zag ik dat ik met mijn hand een borstvin tegen de buik van de vis klemde.

Ook zie je vaak dat de ene karpervisser zijn voorste hand onder de kop zit, en bij de ander ter hoogte van de borst vinnen.
Dit zijn dan ook duidelijk punten die om de nodige aandacht vragen.

Zo ziet men ook weleens foto's van karpers met enorme buiken, dat het mij wel belangrijk lijkt dat zo'n vis goed ondersteunt wordt, en niet de ene hand om de staartwortel en de ander zowat onder de bek.

Wat de tweede vraag betreft, echte vissers hebben baarden. :smile:

met dartende groet
HPE
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-01-2002 15:40

Hoi André

Zijn ook vragen die mij bezighouden...

Persoonlijk heb ik het niet zo op dat klemmen van de aarsvin tussen de vingers.... nergens voor nodig en bovendien vrij lelijk in mijn visie.

Zelf heb ik de ene hand net achter de bosrstvin onder de kop (lettend op de andere borstvin) en de andere hand net voor, of op de aarsvin. Staat het mooist!!

Over die lange sessies kan ik je geen antwoord geven. Vis zelf eigenlijk alleen dichter bij huis. Kan me dus opfrissen. Heb 2 Frankrijkessies gedaan in mijn leven, beide keren gaan zwemmen om op te frissen...

Ben je niet bereid te zwemmen (wat niet raar is tijdens de koudere maanden) dan is die onfrisheid onvermijdelijk vrees ik!! Echter goed eten, wat toiletpapier of een washand desnoods voor opfrissing doen de mens toch wel goed!

Groeten Laurens
Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

08-01-2002 17:23

Hoi André ,

Soms houd ik de vis vast en klem ik twee vingers rond de aarsvin.De reden waarom ik dit doe is dat je volgens mij de vis dan beter onder controle hebt.Hij glipt niet zo snel weg.Let wel ik doe dit niet altijd.Elke vis heeft een andere , hoe moet ik dit zeggen, vorm, en het is zelf een beetje aanvoelen hoe je de vis het beste vasthebt.
Het zijn meestal de zwaardere vissen (met hun lomp gewicht :smile:) die moeilijker vast te nemen zijn.Is inderdaad niet zo mooi op de foto Laurens maar ja. Als het niet nodig is doe ik het dus niet hoewel als de vis begint te spartelen ik nog geen problemen heb gehad hiermee.

Tweede vraag: als het weer het toelaat was ik me gewoon in het water waar ik vis. Anders maak ik water warm en was ik me met een washandje.(onhandig in een klein tentje wel)

Hoop dat je er wat aan hebt,

Gr,

Steve
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-01-2002 17:48

Bij campingwinkels kun zo`n douche kopen.Het is een plastic zak die je vult met water en vervolgens in de zon legt.Is gemaakt van materiaal dat snel warm word en blijft.Er zit aan de zak een douchekop.Vervolgens hang je de zak in een boom en je kan douchen.Het wordt natuurlijk een ander verhaal als het vriest dat het kraakt.
Gast

08-01-2002 19:02

Er worden vaak foto's van (zware) karpers die op al dan niet een onthakingsmat liggen. Door het gewicht van de vis word de buik van de vis als het ware fijngeperst. Dit is zeer slecht voor de karper.

Dus mensen, wil je een foto maken; houdt de vis altijd vast en leg 'm NOOIT rechtop op de grond!!!
Gast

08-01-2002 19:04

Op 08-01-2002 14:02, schreef André vd Waart:
2) Hoe houden jullie jezelf nog een beetje fris bij een sessie van b.v. een week of meer naar een ver gelegen viswater in de koudere maanden? (en kom nu niet aan met: "ga dan naar een betaalwater" hè!)


Tsja... je moet er iets voor over hebben. Maar inderdaad, wat al gezegd is, een washandje en een emmertje Nederlands leidingwater kan al wonderen doen...
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

08-01-2002 20:03

Ik doe en zou het volgende doen:


Met betrekking op het vastpakken:
Aangezien de meeste vissen die ik vang niet van het formaat zeug zijn pak ik ze altijd zo vast dat ik met 1 hand de kop ondersteun en de andere hand iets voor of over de aarsvin. Het voordeel van iets voor de aarsvin vastpakken is dat je meestal slechts 4 vingertoppen ziet, maar je de vis optimaal onder controle hebt. Verder kan het makkelijk zijn als je de vis iets naar je toe kantelt. Als deze dan begint te spartelen valt hij niet eerst 40 a 50 cm, maar valt hij op je bovenarm, waardoor jij de gelegenheid krijgt om je armen te laten zakken op de mat.

Met betrekking op het frishouden:
Voordat je uit huis weggaat zorgen dat je je haar gewassen hebt, anders gaat dat na een dag of twee giga jeuken. Een jerrycan met water om je tanden te poetsen en je een beetje fris te houden. Ik hoef geen schoonheidswedstrijd te winnen als ik ga vissen, zolang ik een beetje fris ben vind ik het wel goed. O ja, voor de sanitaire stop kan het handig zijn om met een legerschepje een redelijk diep gat te graven waar je gaat 'poepen'. Die geur van je eigen uitwerpselen is echt niet te genieten. In de koudere maanden kan het ook fijn zijn om af en toe ff snel naar een snackbar o.i.d. te gaan om je daar ff met warm water te wassen en iets op temperatuur te komen. Meer zou ik zo niet weten.
André vd Waart
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle

08-01-2002 20:21

Joost,
Ik hoop niet dat je met je quote de suggestie wilt wekken dat ik slechts een sessie wil vissen als ik de beschikking heb over een douche.(wat me dus in mijn ogen een mooiweersvisser zou maken). Integendeel zelfs! Ook nu ga ik wel lange sessies vissen zonder dat ik me kan douchen. Alleen is het vaak zo dat ik dan na een week of langer toch wel behoorlijk ruft en me dan toch wel een beetje schaam als ik bij de bakker een stokbrood sta te bestellen. Als 't kan spring ik natuurlijk ook 't water in maar soms is dat dus gewoon niet mogelijk. De vraag was dus ook heel simpel: gewoon wat tips om jezelf een beetje te kunnen fatsoeneren. Zijn die er niet dan is dat pech en zal ik toch mn lange sessies blijven vissen. Zijn er wel goede iedeeen is dat mooi meegenomen en niet alleen voor mezelf maar ook voor mn vismaat.

Groeten Andre
Martijn van Putten
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

09-01-2002 11:10

Jongens, mijn mening wat betrefd jezelf fris houden tijdens een langere sessie, mijn mening is:

KOM NOU TOCH!! JE BENT AAN HET VISSEN, JE LOOPT GEEN MODESHOW OFZO!

En des te viezer je wordt des te beter gecamoufleerd je bent, ja toch? :grin:

M. vr. gr. Martijn van Putten
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

09-01-2002 14:29

hallo martijn
ik ben het toch niet helemaal eens met je
een lange sessie is bij mij 1 of 2 weken. als je naar frankrijk gaat bij voorbeeld
ik neem dan altijd een plastic zak mee met een douce kop er aan. water er in in het voor of najaar als het koud is een keteltje
warm water er in. knoop hem in een boom en douce maar dat is lekker.en je stinkt geen uur in de wind.:smile::):)
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Roel van den Broek
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

09-01-2002 16:12

De vis vast houden moet je gewoon per situatie bekijken. Bij een wat kleiner exemplaar kun je volstaan met je handen, een bij de kop en een net achter de buik bij de aarsvin. Heb je zo'n zeug op de kant dan ondersteun ik hem meestal met m'n onderarm (aan de staart kant) zo heb ik de vis beter onder controle en natuurlijk kijk ik uit dat ik niet teveel druk op de buik uitoefen. Misschien niet zo mooi maar wel zo veilig!!

Over het frishouden, als ik voor langere tijd wegga dan neem ik gewoon wat extra kleren mee en als het echt te gek wordt dan warm ik wat water op en was daar m'n haar mee en ik poets m'n tanden. Als de situatie het toelaat dan ga ik gewoon het water in.

Maar goed is goed ik ga om te vissen en niet om dames op te pikken.

MVG Roel
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-01-2002 20:02

1 weet ik niet. Vang niet zoveel

2 niet, na een week mag je best wel stinken. Trouwens op de terugweg heb je altijd ruim voldoende plek in de vreetschuur.

Baden is het viswater vermijd ik zoveel mogelijk. Ben eens op ziekenbezoek geweest. Had nog 30% kans op overleven. Ziekte van Weil, opgelopen in de Moezel.

MVG

Klaas

Hij heeft het trouwens wel overleeft hoor.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

10-01-2002 09:00

Punt1.
1 Hand vlak achter de kop, met zijn borstvin tussen mijn middenvinger en wijsvinger. Op die manier heb je wat meer controle over de vis. De andere had bij zijn aarsvin (niet tussen mijn vingers).

Punt2.
In Nederland. Ik vis altijd dicht bij huis. Als we met zn 2-en vissen, rijd ik even naar huis om me op te frissen (om de 2 dagen ofzo). Als ik alleen ben, nou jammer dan, een deo mee en een tandenborstel. Dat moet dan maar voldoende zijn.

In frankrijk is er altijd wel een camping dichtbij waar je kan douche enzo.... No problemo dus.

Martin D
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

10-01-2002 21:42

Over het vasthouden van vissen kan ik niets zeggen, ik fotograveer niet zoveel.

Over fris blijven, je moest eens weten waar je allemaal kan douchen, en vaak nog gratis ook. Even brutaal zijn werkt het best.
Campings, maneges, havens, zeilscholen, chaufeurscafe's, recreatieparken (base de loisirs), speeltuinen, sportaccomodaties, zwembaden, tankstations etc., hebben vaak een douche gelegenheid al dan niet tegen betaling. Bij grote nood is het toegestaan om stiekum bij een betaalwater te poepen!!!
Wel heb je een vismaat nodig die op de spullen kan letten, dus is het zaak om niet te ver uit elkaar te gaan zitten. Wassen in het viswater kan ook, echter er is altijd een risico om ziek te worden. Dan kan het vaak beter zijn om maar niet te wassen. Niet wassen heeft ook een groot voordeel, van een bepaald soort mannen zal je geen last hebben.

Jos


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos de Wit op 10-01-2002 21:44 ]</font>
Gast

11-01-2002 21:02

Op 08-01-2002 20:21, schreef André vd Waart:
Joost,
Ik hoop niet dat je met je quote de suggestie wilt wekken dat ik slechts een sessie wil vissen als ik de beschikking heb over een douche.(wat me dus in mijn ogen een mooiweersvisser zou maken).


Neehoor, absoluut niet...
André vd Waart
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle

11-01-2002 22:11

Mooi zo!

groeten Andre
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

12-01-2002 00:50

nou weet ik wat ik ruik als ik zit vissen joh ,

dat is natuurlijk TINUS :razz:
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

13-01-2002 16:44

Hoi Andre,

Op je 2e vraag zou ik eens kijken naar van de disposable doekjes om je mee op te frissen, de ene fabrikant noemt het hygienische toiletdoekjes en een ander gewoon sanitair doekjes.
Deze gebruiken om jezelf op te frissen in koudere dagen.
Walter.
Pieter de Jongh

13-01-2002 19:07

Wat betreft de tweede vraag ben ik idd al zo vaak geweest voor een week.

Ik doe het zo.

Ik zet een pan water op met water uit het viswater, dat kook ik en dan llat ik het afkoelen.
Als ik alleen mijn haren was dan pak ik een bekertje en spoel daar mijn haren mee, inshampoeen en dan uitspoelen , niet boven het schone water.

Als ik mezelf helemaal was dan ook weer een pan water koken, afkoelen en dan met een washandje jezelf helemaal inzepen, in etappes als het heel koud is en dan je washandje uitspoelen en jezelf afwassen met het schone water.

Wat betreft scheren neem ik een oplaadbaar scheerapparaat mee, ik kan er vaak moeilijk doorheen komen als ik te lang wacht, dus bijhouden.

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

13-01-2002 22:11

let wel Pieter gebruikt met nadruk het woord: ALS wat dus inhoud dat hij het niet doet. Maar ALS hij het doet zou hij het zo doen!!

Pieter ik wil in februari of April best je rug een keer inzepen hoor. :smile:

groeten mark
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

13-01-2002 22:12

ene Pieter, die pan waar je het over hebt is toch niet de Frituurpan? :smile:
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

13-01-2002 22:35

Balluh in mijn buik...

Bijna al het franse water is van een redelijke tot goede kwaliteit...
Dus of gewoon niet wassen net als een zwerver, je reinigt uiteindelijk jezelf je huid wordt vetter is niet echt ongezond ofzo alleen die prikkelbaard met pukkels niet echt lekker en na een paar dagen hoef je geen kaas meer te kopen bwark!
Of gewoon iedere ochtend (wat ik dus in 9 van de tien gevallen doe) inzepen en dan hup een bommetje (komt ook karper op af maakt ze nieuwsgierig...welke terrorist bombardeerd nu weer ons karpercafe rotop! Ga je douche man zo wil ik niet met je op de foto...vandaar dat ik tijdens lange sessies in france op een geveven moment niets meer vang)
En tja zo'n bommetje in oktober of november kan erg koud zijn (niet aan te raden bij karpergoeroe's met hartklachten!) maar daar knap je van op en wordt er weer lekker scherp van als dat gehang in die tent.

Tijdens van die verkas en ingraaf sessie was ik me om de dag met wat opgewarmd water of gewoon opfrissen met wat rivierwater of uit een meer nat.

groeten van de Vieze man
uuuw dan krijg ik balluh in mu buuik.
Pieter de Jongh

15-01-2002 21:50

:smile:)

He mark, ik ga dit weekend alvast kijken of het wat word in februari en/of maart.
Dat "als"staat voor een keuze, vond je mij er niet goed uit zien verleden keer na 7 nachten. :roll:
En een bommetje in november dat geloof ik niet, of op cassien misschien, niet gezond hoor!
Willem Driessen
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Erp (bij Veghel) N.B.
Contacteer:

18-01-2002 16:35

En al dat zeep dan in het schone karperwater.

Ikzelf heb nog nooit een dergelijke sessie meegemaakt.

Mazzel Willem
Een run in de morgen is een dag zonder zorgen. CarpTeamErp