KRIJGT KARPER STRESS ALS JE HEM OPZAKT IN DE WINTER?


Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

27-01-2005 18:49

Oke, een duidelijk verhaal lijkt me zo. Dus er zit (uiteraard) ook een financieel aspect aan verbonden naast de omstandigheden voor de vissen tijdens het vervoer. Nu zullen bijvoorbeeld projectspiegeltjes ook wel meer zuurstof verbruiken dan pootvisjes van andere soorten. We dwalen wel een beetje af wat betreft de onthaakmatten, maar wellicht des te interessanter :wink:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

27-01-2005 23:05

Rick,
duidelijk! bedankt voor je reactie.
discusieren is het board voor of men hier wel of niet aan mee wil doen is ieder zijn eigen keuze ;)

Het enige wat ik me afvroeg en 1ste instantie specifiek aan Mark of hij met de jaren ook minder is gaan fotograferen dan voorheen, wil dit best breder trekken en zou ook van Aart en Klaas wel eens willen weten hoe dit bij hun zit. Vaak ga je zakken om bepaalde vissen bij daglicht te fotograferen of om je spullen goed neer te zetten.

Verder sluit ik me bij Mark aan zoals ik al een keer had aangegeven het zit hem in voorlichting over het juiste gebruik van die dingen.

Of iemand wel of niet zakt is mij in ieder geval om het even, voor mij persoonlijk hoeft het bijna niet meer. Wat wel eens stoort is de hypocretie waar ik al eerder op doelde maar goed dat is nu 1 keer het karperwereldje.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

27-01-2005 23:23

Peter,

Ik denk ook persoonlijk; Hoe langer je op karper vist dat het fotograferen niet zo veel van belang meer is.

Gegroet ruud
martin bottinga
Berichten: 53
Lid geworden op: 11-11-2004 10:12
Locatie: vlaardingen
Contacteer:

27-01-2005 23:26

ik kryg altyd stres als ik een karper vangt in de winter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2005 23:56

Peter, ik fotografeer alleen nog maar bijzonder mooie en soms grote vissen, dus zak ik maar heel weinig vissenen voor een korte tijd, anders wordt er 's nachts direct een foto gemaakt.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

28-01-2005 02:54

Zakken.

Mja sinds de uitvinding van de digitale camare met nightvision heb ik nog maar 1 vis gezakt.
Dit omdat ik de vis zelfs met de nachtfoto mooier op de foto vind staan dan bij dag licht.
Dit door de reflexi van dat daglicht.

Je zou bijna gaan zeggen, ik ga vissen overdag zakken om in de schemer of het donker te fotograveren.

Ik zie veel meningen over foto,s wat natuurlijk vaak de hoofdreden is voor het zakken.

Persoonlijk fotografeer ik al me vissen die ik vang.
Dit omdat ik wil pronken..zeker bij me zoontje van 4 die elke keer vraagt als ik thuis kom:pappa heb je nog wat gevangen:.
En dan bij het bekijken van de foto,s gaat ie helemaal op in het zien van karpers bij zijn pappa.
Dus daardoor heb ik a tijdens het vangen een hele genoeg doening van me vissen.
maar B ook door de foto,s heb ik thuis weer een fijne ervaring met de zelfde vissen.

Ik kan me ook goed voor stellen dat we niet allemaal in die financiele positie zitten om met een digi cam te gaan vissen.
Kan me daar het zakken helemaal bij inkomen...heb ik zelf ook gedaan voor ik die cam. kocht.

Al met al een hoop postings van ik doe dit dus verwacht dat een ander dit ook zo doet want in mijn ogen is dat het beste voor de karper.

Ik ben zelfs een site gestart voor visvrienden onder mekaar.
Visten toen op een kanaal in Zuid-holland.
Waar we eigelijk met een man of 6 visvrienden op visten.
En als we dan vis vingen maakten we een foto.
Die stuurde ze allemaal naar mij en ik plaatsten deze op het internet.
Hierdoor zagen we op den duur de zwemroute van de vis omdat we op veschillende stekken visten en zo ineens dezelfde vis op bepaalde stekken op zagen duiken.

Heel veel lol en ook leer momenten daaruit.
Dus het is niet altijd het pronken wat die foto doet...het kan ook voor leerzame momenten zorgen.

Zelfde wat met met foto.s van gevangen spiegels wil berijken uit wateren waar een spiegelkarper projeckt is uitgevoert.

Dus in het kort..foto,s zijn mee dan enkel een pronk stuk..
Het kan een stuk meer doelen treffen.
En mits je dan geen goede cam heb die mooie foto,s kan maken in het donker dan begrijp ik het zakken volkomen.
Mits dit gebeurd op een verantwoorden manier.

Maar dit is ook weer een mening...mijn mening dus een ander hoeft zich daar niets van aan te trekken.

groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

28-01-2005 07:30

Peter,

Ik vind fotograferen erg leuk en wil het beter leren. En dat kan maar op één manier: gewoon veel doen!

Groeten,

Mark
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

28-01-2005 08:20

Aart, neem aan dat je van alle (jonge) spiegels die je vangt toch wel de linkerkant fotografeert, gezien de Spiegelkarperprojecten bij jullie gaande zijn :wink:

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-01-2005 09:22

Peter Otte schreef:Aart, neem aan dat je van alle (jonge) spiegels die je vangt toch wel de linkerkant fotografeert, gezien de Spiegelkarperprojecten bij jullie gaande zijn :wink:

MVG,
Peter

Peter, elke spiegel is toch een bijzonder mooie vis..toch :roll: dus die gaan zeker allemaal op de foto bij Aart.
gr
Hans

Aart schreef: ik fotografeer alleen nog maar bijzonder mooie en soms grote vissen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-01-2005 12:01

Mark Noorman schreef:Peter,

Ik vind fotograferen erg leuk en wil het beter leren. En dat kan maar op één manier: gewoon veel doen!

Groeten,

Mark


Mark,
mee eens is ook leuk om te doen, moet wel zeggen dat het op dit moment wel behoorlijk beperkt is, het zijn vooral foto`s van mijn zoon :lol:

Spreek je vanavond nog wel even,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 28-01-2005 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-01-2005 12:19

Ik vind fotograferen ook leuk, ik vind het wel leuk om mooie plaatjes te schieten. Niet alleen van vissen maar ook sfeerplaatjes, stukjes natuur. En het lukt me wel redelijk. Als ik meer tijd en geld had zou ik me hierin wel meer verdiepen. Dan zou ik ook een camara kopen met meer mogelijkheden en kwaliteiten, plus een telescoop om close-ups te kunnen maken. Wat altijd wel nadelig is, vind ik, is dat je voor mooie visfoto's afhankelijk bent van een ander. Als je zelf een vis hebt gevangen moet een vismaat of iemand anders de foto maken en dat gaat lang niet altijd zo goed als je wil.
Vissen die ik in de bewaarzak zou doen voor een foto zijn eigenlijk hooguit hele mooie vissen of vissen boven een bepaald gewicht, 20 podn bijvoorbeeld. Maar elke schub van 20 of 21 pond hoeft dan ook niet voor mij. Of als ik een vis vang net na donker en het beest moet de hele nacht in de zak dan doe ik dat zeker ook niet. Hooguit enkele uurtjes. En dan alleen als de stek waar ik zit te vissen toelaat wat betreft waterdiepte, waterplanten, golfslag enz. In veel gevallen is voor mij een foto in het donker of schemer ook wel acceptabel. Straalt ook wel een bepaalde sfeer uit.
Ik kan ook wel bevestigen (ook al vis ik nog niet superlang op karper) dat na meerdere jaren vissen en meerdere gevangen karpers je toch minder drang hebt om vissen op foto te willen hebben. Ik weeg eingelijk ook alleen vissen waarvan ik denk dat ze de 20 pond overschreiden. Soms onder bepaalde omstandigheden bijvoorbeeld een zonsondergang, sneeuw, mist of zo wil ik weleens een niet zo bijzondere vis op de foto zetten om gewoon een mooie sfeerfoto te creeeren.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-01-2005 12:23

Aart,
duidelijk, was dit vroeger anders en fotografeerde je toen meer vissen dan tegenwoordig? Vind ook zelf losstaand van gewicht dat er schitterende dieren bij zijn die ik ook op de foto zet.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

28-01-2005 16:15

ik heb veel nacht foto.s.maar ik zak wel.en de reden daar voor is,omdat ik ook wel eens alleen vis.en als ik een mooie vis vang ga ik niet om bv,3uur s,nachts een vriend uit bed bellen om ff een foto te komen maken. en douwe bijlsma;ik ben geen fotogeile karper visser.het is mijn hobby om mooie foto,s te maken .maar zo iemand als jij kan denk ik geen fotografie waarderen.je kan denk ik alleen maar letten op de hoofdletters en punt en spatie.en douwe heb je dat niet ook als je een nieuwe auto hebt gekocht,dan laat je hem ook aan andere zien en zo is dat ook in de karpervisserij.ik zeg eerlijk ik laat graag zien wat ik heb gevangen aan mensen die daar interesse in tonen.maar douwe een geluk, gelukkig ben jij zo niet en ik wel.He het is maar een mening he .moes ik ff kwijt.
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

28-01-2005 16:19

en marcel.

zolang je zoon het harstikke tof vind om jouw foto,s te zien,gewoon foto,s blijven nemen.
want als je zoon het zo mooi en leuk vind ,zie ik in jou zoon wel een toekomstige karpervisser die zijn vangsten mischien ook wel aan jouw kleinkinderen en zijn kinderen laat zien.

leer het hem goed want dat is onze toekomst.
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

28-01-2005 16:22

mark noorman met jou zou ik wel eens een sessie willen doen.ik ben het volledig met je eens wat je hebt geschreven.
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

28-01-2005 16:23

mark noorman met jou zou ik wel eens een sessie willen doen.ik ben het volledig met je eens wat je hebt geschreven.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-01-2005 16:56

Mark Noorman schreef:Peter,

Ik vind fotograferen erg leuk en wil het beter leren. En dat kan maar op één manier: gewoon veel doen!

Groeten,

Mark


Maar dan moet je wel karper vangen... 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-01-2005 18:53

William, ik ben blij dat je het kwijt bent ik kan goede fotografie zeker wel waarderen Georgina Verbaan bv die foto,s zijn fototechnisch heel goed die van Bambi vind ik iets minder kan ook aan het volume en de retouchering liggen natuurlijk.ik zal niet verder zeuren over punten en komma,s.ik zou maar niet teveel denken aan wat voor persoon ik ben daar kom je nooit uit.als je er wel uit bent laat het mij even weten stuur ik het door naar de RIAGG die zijn er nooit uitgekomen.

Met een vriendelijke groet, Douwe.
Vissen is een hobby, geen religie!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

28-01-2005 19:21

Mark, goeie lezing was dat he! :P

:wink: Daniel
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

28-01-2005 19:29

Douwe, het riagg is wel een religie karpervissen maar een hobby. de rede dat er wat karpervissers zijn die je wel begrijpen.

Groeten uit het Brabantse land,
Peter

_____________________________
Geef je leven meer inhoud ga vissen.
Laatst gewijzigd door Peter Otte op 28-01-2005 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-01-2005 19:48

:D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-01-2005 20:08

Peter, inderdaad gingen er vroeger meer vissen op de foto (eigenlijk dia), maar na zoveel dia's heeft dat ook allemaal geen zin meer en wordt het eigenlijk vanzelf beperkt tot aparte of sommige grote vissen. Is natuurlijk ook logisch, 30-40 jaar geleden was een 20 ponder een grote vis, daarna al snel 30 pond en als ik nu op mijn eigen manier naar Frankrijk ga vissen en ik vang niet minstens een 40 pond vis (op een rivier welteverstaan) dan vind ik al dat ik iets niet goed gedaan heb. Logisch dat je fotografie dus ook aangepast wordt in de loop van de tijd.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

29-01-2005 12:55

een karper heeft ook stress bij het vangen, drillen en vast houden als je dat niet wil zoek je best een andere hobby.

Ik probeer het zakken zo weinig mogelijk te hanteren, alleen bij een te zwakke karper door de zware dril of zo.

Foto's maken kan goed wegens mijn camera die prachtige foto's maakt s'nachts met prachtige kleuren dus dat is geen reden om karper te zakken.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-01-2005 09:25

William,

Goed plan, voer jij? :D

Daniel,

Bedoel je die van Hans in Leerdam? Die was in ieder geval zeer leerzaam!

Groeten,

Mark
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

31-01-2005 13:50

Mark, die bedoelde ik inderdaad :wink:

Mvg. Daniel