pionieren


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-01-2005 22:52

Hoi mannen,

ik ga vissen in een land in Europa. Ik weet dus zelf nog niet waar.

Nu ga ik graag naar een water, waar grote vis zwemt. Maar ja...dat weten we dus nog niet :D

Goed...volgens mij zijn er (op uitzonderingen na) redenen waarom een bepaald water grote vissen opleverd. Dat lijkt me logisch. Hoe herken je zo'n water?

De vraag is dus: Waar zouden jullie op letten, als je aan de oevers van een water staat en je van plan bent om een nieuw Cassien te ontdekken?

afmeting? bodem? ligging? Ph waarde?

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-01-2005 23:00

Belangrijk lijkt me ook of er in ieder geval 15 of meer jaar geleden een uitzetting is geweest,en of er geen sprake van overbezetting is.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-01-2005 23:04

Goed punt, maar je staat daar dus gewoon aan een water, zonder iets te weten.

Kun je natuurlijk met het volk in de buurt gaan praten. OK

-uitzetting

Anders nog iets?
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-01-2005 23:09

Er vanuit gaande dat je met warm weer gaat ?
Steek je hand eens in de bodem als dat mogelijk is.
Bekijk zo'n handje "bodem" eens en kijk of er veel in rondkruipt.
Als er veel riet aanwezig is zullen er waarschijnlijk ook veel muggen/larven/eiwitjes aanwezig zijn
Kijk ook of je mosselschelpen kunt vinden op de kant en/of langs de kant in het water.


Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-01-2005 23:13

Oke

-uitzetting
-bodemonderzoek naar dierlijk voedsel

Welke bodemsoorten zijn hier favoriet? klei, zand, kiezel :D
Moet het water helder en diep zijn of ondiep en modderig?
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

19-01-2005 23:14

bodemverkenning met een boot naar voedsel , voedselaanbod en hoeveelheid kan veel over populatie zeggen.

jannick
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-01-2005 23:51

Mitsz,

Kijk ook eens in de struiken of er Kronenberg flesjes en lege wittebonen blikken of andere Heinz blikken liggen !
Zo ja,ga dan maar naar huis.
De grote vissen zwemmen dan al ergens anders..... 8)

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

20-01-2005 00:06

Hoi,

het klinkt bemoedigend om wateren te selecteren op eenvoudig te meten variabelen. Helaas worden er grote karpers gevangen op de meest uiteenlopende watertypen.

Ik denk dat een onbevooroordeelde benadering de beste is.

Trial and error.

Genoeg tijd en geld lijken mij ook handig.

Jeroen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2005 08:18

Volgens mij zijn er toch gemene delers te vinden, op wat uitzonderingen na dan.

We zouden iig kunnen kijken, waar het grootste gemiddelde op uitkomt. Tot nog toe hebben we dus:

-controleren van uitzettingen ( soms wat lastig in verweggistan )
-bodemonderzoek naar naruurlijk voedsel.

Kom op mannen, d'r moet jullie vast nog zaken zijn opgevallen
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

20-01-2005 08:34

Kaart van Europa ophangen en gaan darten, kijken waar de meeste pijlen terecht komen, daar zit karper....

Als er nog niets over bekend is, en dus kans is op eerlijke grote vis, zal er niemand?! iets over vertellen. Als je al in staat zou zijn om bodemmonsters etc te nemen, houd dat in dat je daadwerkelijk aan de oevers staat van je droommeer. Als je dan toch al zover bent, kan je gelijk een proefsessietje maken.

De hint van karperuitzettingen vind ik wel een goede !, misschien een idee om van alle (karper)pootvis leveranciers op te vragen waar zij 10-20 jaar geleden vis hebben aangeleverd. Alle bekende plaatsen kan je schrappen, de onbekende gaan ontginnen.

Al met al geen gemakkelijke klus, maar misschien wel de ultieme uitdaging ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2005 08:57

Ja, ik heb er dus genoeg van (vooorlopig) om op vissen te moeten vissen, met een naam.

Kortom, gewoon de auto instappen en gaan. Bewust niet voorbereidde trip dus. Lijkt me echt leuk om te doen en zo kun je nog eens voor fijne verrassingen komen te staan.

laat ik nog wat voorzetjes geven.

-helder water of niet?
-eutrofisch water.. Hoe herken je dat?
-Ph waarde van invloed?
-zuurstofgehalte van een water. Kun je dit meten?

etc

Mitsz
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-01-2005 09:24

Zou even vooronderzoek doen en een bodemkaart van Frankrijk regelen, hier staan alle bodemtypen op. Als je die kaart hebt vallen er al veel wateren af en kun jeje richten op de interessante locaties.

Dan begint de vraag van overbezetting pas en andere factoren.
beetje bij beetje
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-01-2005 09:59

Frank,

EEN land. Hopeft niet perse Frankrijk. De bodemkaart is hardstikke lief, maar heb teveel kleine vissen gevangen ok "top" wateren en er zijn teveel grote vissen gevangen op trutputwateren. Niet waar? Neem Cassien en Salgou. Of Casien en orient.

Mitsz,

Waarom ben je uberhaupt bij dit water terecht gekomen?Ik denk, dat je thuis al wat huiswerk kan doen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-01-2005 10:30

Mitsz,

Zoek naar een koppel Zwanen! :o Klinkt raar, maar op bijna elk water waar ik heb gevist en grote vissen huizen zwemt er een koppel dan wel enkele koppels Zwanen, ook in Frankrijk. Dit is een gegeven wat al meer van mijn kameraden ondervonden hebben. Dit in combinatie met een grind/kleibodem, liever nog wat wiervelden en redelijk helder (ook niet te veel vis) water en je zit 9 van de 10 keer goed. Dan is het inderdaad nog een kwestie van proberen natuurlijk.

Praat je over het Oostblok, dan een water waar niet tot nauwelijks gevist wordt door de locale bevolking, des te meer kans dat ze er nog zitten.

Allemaal simpele gegevens waar je in een paar tellen achter bent, maar die je al een aardig eind op weg helpen.
mvg

Bart van den Hurk
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

20-01-2005 10:55

mitsz


als je aan een vreemd water in het buitenland staat en je weet niets van de bezetting af heb je mi niet zoveel mogelijkheden

PH waarde van belang? zeker weten, echter thuis kan ik dat niet eens meten laat staan dat ik met een heel labaratorium op mijn bult naar het buitenland ga.

Helder water zegt ook niet zoveel, het ziet er wel leuk uit maar het kan zo voedselarm als maar wat zijn

Zuurstof gehalte, is natuurlijk wel te meten maar mijn labaratorium ligt thuis.

Het is al eerder gezegd maar ook ik zou proberen te ondekken aan de hand van een handje bodem of er natuurlijk voedsel aanwezig is. Als het donker wordt eens even met je zaklamp in het water schijnen, moet je kijken wat je allemaal ziet.

Tevens vind ik de algehele bodemgesteldheid belangrijk, bv. is het een kleibodem loop je de kans dat het erg voedslrijk is.
Is het rotsachtig heb je kans dat het water wat voedselarmer is.

Ook belangrijk is het bodemverloop.
Ik wil grote ondieptes met rietvelden waar de vis kan af paaien, maar ik wil ook dieptes tot een meter of 20, taluds etc etc. Als ik geen boot tot mijn beschikking heb, dan maar een peilhengel en goeie wandelschoenen.

Niets nieuw onder de zon in mijn posting mitsz, wel veel boerenverstand

gr. Ralph
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-01-2005 11:40

Bart,

De zwanen is een interessant uitgangspunt, zoeken we naar water waar ze af en toe komen of min of meer wonen. Heb met mijn medevissers namelijk een meningsverschil over een bepaald watertje. Ik denk dat er wel grotere exemplaren moeten zitten (niet meer dan een gevoel) terwijl de anderen denken van niet. Opvallend is dat het water afgelopen maandag (en veel vaker) het watertje is voor 10 zwanen.

Sorry voor het afdwalen maar ik zit een legalisering te zoeken voor nog meer uren op dat water :wink:

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

20-01-2005 12:03

Ten eerste denk ik dat veel wier vaak positief kan zijn, veel wier betekend vaak gewoon meer voedsel!

Daarnaast idd die lage bezetting, hoe minder vissen hoe beter. Tevens niet te veel witvis....

Zou het formaat brasem bijvoorbeeld ook iets kunnen zeggen over formaat te verwachten karper?

Diepteverschillen, veel variatie in bodemverloop tot max metertje of 25 is meestal gunstig.

En welk natuurlijk voedsel in altijd gunstig? worden de vissen op wateren met kreeftjes over het algemeen dikker? of eten bijvoorbeeld die kreeftjes weer teveel ander natuurlijk voedsel weg.

Troebel of helder water maakt volgens mij niet zoveel uit, alleen helder water bevat vaak meer wier.

Idd maak gebruik van een testsessie liefst 2 of 3.... eerste 5 vissen die je op een 25mm bal vangt en alle 5 de vissen onder de 20pond dan verlaagd dit de kans op veel uitschieters.

Ph geen idee, of daar verschil tussen zit.

Liefst ook afwisseling in de bodem, harde en zachte stukken.

Zwanen? eten klein natuurlijk voedsel. Dus dat zal er dan allicht in overvloed zijn.

Meer zou ik zo eerst niet weten......

Mvg Ulco,
Bart Kuysters
Berichten: 111
Lid geworden op: 30-09-2004 20:18
Locatie: Netherlands

20-01-2005 12:48

Als het water niet te groot is een keer gaan struinen met mooi weer. misschien dat je er een paar tegenkomt die liggen te zonnen.

Als je wat meer tijd hebt op een veel belovende stek voersporen trekken en de dagen erop controleren. je bent echter wel een paar dagen verder zonder dat je gelijk iets weet.

Verder altijd lastig om te beoordelen of er karper zit, vooral als je weinig tijd hebt.

Het verhaal met de zwanen... Hmmm ik weet het niet.... Ik heb op een water gevist waar er werkelijk binnen 1 uur meer dan 20 zaten, we zaten net langs hun aanvliegroute wel mooi om te zien.
Karper zit er op dat putje wel maar de zwaarste vis die er zit zat vorig jaar tussen de 29 en 31 pond. verder geen groot bestand aan karpers op dat watertje.

Tja er zitten zwanen en karper dus dat klopt, vis nu echter op een put zonder zwanen maar het gewicht en aantal van de karpers is een stuk hoger dan op dat putje wat ik net beschreef. Ik geloof best dat als er zwanen zitten er ook karper zit, maar het zou ook goed kunnen dat er een keer geen karper zit. ben niet van mening dat er een koppel zwanen over komt vliegen en denkt: "he hier zit karper laten we hier maar eens een tijdje blijven".

De enige reden dat ik kan bedenken is dat die zwanen er zitten vanwege het voedsel. Dit is natuurlijk wel weer een goede en makkelijke manier om te kijken of het water voedselrijk is.

Bart
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

20-01-2005 14:53

De Topic heeft wat weg van... vissessie plannen :D

Maar naar mijn bescheide ideeen.....

Is voornamelijk de bodem, in veel wateren met veen bodems bevinden zich ook gemiddeld zwaardere vissen. Veen werd al veel eerder gegraven dan snelwegen echt massaal werden gelegd. In ieder geval is het belangrijk om in ieder geval een zachtere bodem te hebben. Zand putten hebben van nature minder voedsel. Het e.e.a. is natuurlijk wel weer aan te vullen met wier. Wier kom je tegelijkertijd niet in grote getalen tegen op een extreem zachte bodem. Maar omdat vaak veen plassen ouder zijn dan zand/ kiezel winnings putten is de kans op zware vis daar denk het grootst!!

Het klinkt misschien wat tegenstrijdig maar wannneer ergens veelvuldig gevist wordt is de kans op grotere vis ook aanzienlijker. Zeker met de komst van de bolie zijn de gemiddelde gewichten fors omhoog geschoten.

De ligging van het water, en dan met name de hoogte en het gebied erom heen. Ik doel dan puur op op de temperaturen die van invloed zijn op het water. De gemiddelde temperatuur is het belangrijkst. De hoogte waarop de plas ligt bepaald dan wel het e.e.a. en met name dan natuurlijk de nacht temperatuur.

Ik zou dus gaan zoeken naar een meer, gegraven het liefst met een veenbodem, of modderbodem!! Leeftijd omstreeks gegraven tussen 1940 en 1950. Wel in verbinding met open water maar liefst d.m.v. sluizen. De plas zou moeten liggen bij mijn voorkeur op zee niveau ietjes hoger mag wel maar niet 100 meters. ligging zal ongeveer worden op de breedte graad tussen Parijs en limoges dit voor de gemiddelde temperaturen.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2005 15:50

Tof mannen,

wat een reacties!

Ik ben uiteraard niet achterlijk en had zelf ook wel wat ideeen, maar het is toch leuk om er een aantal bevestigd te zien.

uitzettingen: Het is wel degelijk te achterhalen waar bepaalde karperrassen zijn uitgezet. Zo heb ik een brochure doorgelezen, waar in diverse landen, snelgroeiende rassen zijn uitgezet. Deze regio's zijn sowieso mijn uitgangspunt.

bodem: klei en grind. Grindafgravingen waren in eerste instantie mijn favoriet. Dan nog wat helder water en een mooie hoeveelheid wier. Ik weet niet of ik dat in het vroege voorjaar al kan waarnemen. als het al om grindafgraving gaat , weten we hoogstwaarschijnlijk ook al wel dat er grotere dieptes te vinden zijn.

zwanen: dit is voor mij toch echt nieuw hoor! Bizar gegeven is dat toch. heeft iemand een idee, waarom dat zo zou kunnen zijn.

PH en zuurstof: is er nu geen manier om dit aan de waterkant te controleren? Ik hoop dat iemand mij daar mee verder kan helpen, daar ik dit in de toekomst graag zou gaan bijhouden

Ligging: ik weet niet of de hoogte van een water van zul;k enorm belang is. Niet hoger dan 100 meter boven de zeespiegel? De breedtegraad lijkt me wel van belang. Kijk maar eens wat er tussen Cassien en Sarulesti aan karper te vangen valt

natuurlijk voedsel: bodemonderzoek is ter plaatse goed mogelijk. Is iets waar ik me sowieso al mee bezig houd, om de betere stekken te kunnen bepalen op een water

Klaas,

ik heb dus echt geen water op het oog. Gezien ik dus niet meer tegen roze schijtpapier aan de waterkant kan, heb ik besloten, mijn eigen paradijsje te gaan zoeken. Huiswerk kan ik dus niet doen. wel heb ik nav die uitzetbrochure van een paar viskwekers een goed idee waar ik wil zijn.

mvg Mitsz
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-01-2005 16:20

Er zijn in dierenwinkels een aantal testsetjes te koop. Zuurstofgehalte, Ph en hardheid op zeker.


Landen waar kaprer op het menu staan, zijn trickie. Vaak worden wateren volgedumpt. Gelukkig bevestigen de uitzonderingen de regel.

Wateren met een afwissellende waterkoogte hebben mijn voorkeur.


Hoogte zeespiegel, niet 100 meter. Maar vanaf 5 a 600 meter, kan het in bijvoorbeeld oktober stervens koud zijn. Op 1000 meter nog kouder. Voor de vis maakt het geen k.. uit zelf kan je er rekeniong mee houden wanneer je gaat.

MVG

Klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

20-01-2005 16:42

Klaas en Mitsz,

Even m´n standpunt verdedigen hoor :wink: Lijkt mij dat door een gemiddeld genomen warmere temperatuur in het water dat de vissen meer voedsel tot hun beschikking hebben waardoor de groei mogelijkheden groter worden. Anders gezegd... Naar mijn idee hoe meer zuidelijker hoe zwaarder de vis wordt. Totdat..... het juist weer te warm wordt, spanje bijvoorbeeld. Overdag snikheet s´nachts stervens koud is gemiddeld toch kouder dan wanneer het overdag warm is en s´nachts minder warm, is gemiddeld genomen toch warmer.

Ik hoor graag waarom het niet zo zijn?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger

Rene Berger
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2005 17:13

Rene,

je hebt gelijk.

mvg

Mitsz

Mitsz
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

20-01-2005 18:47

Mitsz,

Ga eens met Herwin Kwint praten; kun je nog iets van opsteken (denk ik).

Verder: volg je hart en gevoel, meestal zit je er niet ver naast (al zal Kwint je waarschijnlijk ook wel andere dingen vertellen).

groetz
Ted
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2005 18:54

Ted,

dank je voor de tip. Geloof niet dat Herwin er op zit te wachten, dat ik bij 'm aanklop?

Voor de rest ben ik redelijk overtuigd wat ik wil, maar het is natuurlijk altijd prettig, om dit met jullie te overleggen niet waar?

Klaas,

dank je voor de tip. Zulke testsetjes zullen van nu af aan tot mijn uitrusting behoren.

MVG Mitsz