vissen redden of niet!!!


jacco noordermeer

18-01-2005 16:50

peter bedankt ook jou antwoorden neem ik zeer serieus net als van aart

ik snap wat je wilt zeggen
zijn er in het verleden geen soortgelijke dingen gebeurd bij bv brasem of andere soorten
er moet toch ergens bekend zijn hoe een ziekte zich kan versprijden
zoals ik al zij
als water zelf ziektes kan overdragen
staan we aan het begin van een epidemie!
mvg jacco
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-01-2005 17:03

[quote]
peter bedankt ook jou antwoorden neem ik zeer serieus net als van aart
[/quote]
:o :o :o :o :o :o :o

De rest van de antwoorden blijkbaar niet?

Wat me opvalt is dat er telkens sprake zou zijn van een virus, ik geloof best dat er virussen geheerst hebben MAAR volgens iemand van het OVB weet men nu niet wat de sterfte veroorzaakt. Ze schijnen ieder virus aan te kunnen tonen en dat hebben ze tot nu toe niet kunnen doen. Hebben we wel last van een virus of is er een nieuwe bedreiging?
Persoonlijk denk ik dat we met iets anders te maken hebben waarvan we geen idee hebben waardoor het zich verspreid, tot we hier zekerheid over hebben zou ik iedere karper mooi laten zitten waar hij zit, sterft de hele populatie uit in die betreffende plas, so be it!

Populatie slaat hier op alle andere gevallen, waar vis overgezet wordt.

Uiteraard is dit antwoord geschreven met de wetenschap dat je hem niet serieus neemt.

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
jacco noordermeer

18-01-2005 17:10

sorry marc je hebt het blijkbaar verkeerd begrepen
ik waardeer ieder zijn mening
ik had bij eerdere vraag gehoopt op uitleg van aart ,maar peter was hem voor dus daarom schreef ik dit(had het anders kunnen formuleren ok)
ik ben geen kei in debateren blijkbaar
mvg jacco
jacco noordermeer

18-01-2005 17:12

no hard feelings marc :oops:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-01-2005 18:44

:D :lol: :D
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-01-2005 21:54

Jacco, ik ben net een poosje weer thuis, kon dus niet eerder reageren. Een onderbouwd wetenschappelijk antwoord op jouw vraag is, voor zover ik weet, nog niet te geven.
Maar...het volgende, in de praktijk echt gebeurde voorbeeld verschaft al heel wat informatie:
Iemand met een tuinvijver vangt watervlooien in een bepaald water (niet wetend dat omstreeks dezelfde tijd de meeste karpers in dat water aan een ziekte zij doodgegaan), natuurlijk zit er ook water in zijn emmer uit dezelfde plas + de watervlooien.
Binnen 14 dagen zijn al zijn Koi's dood!
Deze man heeft direct daarna al het water uit zijn vijver gehaald en de vijver enkele weken leeg laten staan, tot volgens hem alles kurkdroog was (het was nog mooi zonnig weer ook).
Daarna heeft hij enkele goedkope 'gewone' karpertjes' bij een tuincentrum gehaald, zijn vijver met kraanwater gevuld en die karpertjes in z'n vijver uitgezet. [b]Helaas...binnen de korste keren gingen die karpertjes ook weer dood!!!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

19-01-2005 01:16

Aart & Peter,
ken de perikelen, ook in het hoge noorden heeft het goed huis gehouden en hebben bij de punt van reide een fors aantal karpers het loodje gelegd.

Het vreemde hieraan is dat het alleen de karper betreft en andere vissen bijna niet werden gevonden. Een terugkoppeling van de ovb is er tot op heden nog niet geweest. Zal het weer eens aanzwengelen tijden onze a.s Rcbb meeting.

Ik ben wel van mening dat de verhoging van tempratuur hierin van invloed zou kunnen zijn, bacterieeen hebben nu 1 maal warmte nodig en de huidige winters in vergelijking tot het verleden zijn nu 1 maal anders geworden.

Wel ben ik hierin weer kritisch op andere vlakken, waarom hier en niet in andere landen of horen we van die kant te weinig. Ik vraag me af of het probleem europees wel in kaart is gebracht, met meer info van landen kun je een goede vertaalslag maken.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-01-2005 06:59

Peter.

Gerwin Gerlach van de OVB heeft bevestigd dat er alleen maar karper het loodje legt.
In de dialezing die hij geeft in de verschillende KSN regio’s komt het uitgebreid aan de orde.
Vrijdag is hij in de regio Zeeland, het CBB in de persoon van Edwin Siol en mij persoontje zijn daar ook aanwezig.
Een van de opvallende de zaken was dat er heel veel parasieten op de karpers die naar Lelystad gebracht waren aanwezig was. Of het een samenhang is van virussen en bepaalde parasieten die massaal aanwezig zijn en sterfte?? De weerstand van karper is in het voorjaar sowieso stukken minder door het interen wat tijdens de winter plaats vind.

Het punt is dat wij als KSN het belang inzien van een open discussie. Binnen de KSN en OVB is meer bekend over karpersterfte in andere landen. Dat BTW en syndicaatwaters met name in Engeland een invloed hebben op het geheel mag duidelijk zijn zij komen niet graag met hun problemen naar buiten het vele geld is hier debet aan.
De handel (lees gesleep) van grote karper die deze waters in veel gevallen met zich mee brengt doet zeker geen goed aan de zaak. Dat wij ons over de hele wereld verplaatsen om onze hobby te bedrijven zal mogelijk ook een rolspelen in de verspreiding van ziekten onder de karper.Dat de OVB en ook de NVVS zich hard maakt is een goede zaak. Het vele geld wat er nodig is voor internationaal onderzoek is niet beschikbaar (is geen varkenspest) de belangen die meespelen zijn een stuk minder. In de Koikarper handel is men wel bezig met een grootschalig onderzoek, de financiële belangen zijn daar een stuk groter. Belangengroepen hebben geen invloed om een vuist te maken in Brussel.
Het trouwens geen Europees probleem meer het is wereld omvattend, het in kaart brengen van karpersterfte in de verschillende landen kunnen we dus wel vergeten.

De opmerking gemaakt of het geen epidemie is durf ik niet te beantwoorden bij mensen zijn daar normen voor. Dat het epidemiese vormen aanneemt mag je wel stellen.

Al met al geen prettig verhaal is een onzekere toekomst wat onze hobby te wachten staat vandaar de reacties als het verplaatsen van karper weer aan de orde is.

MVG,

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-01-2005 21:30

Peter en Peter, bij dit alles moeten we s.v.p. niet vergeten dat een min of meer 'gewone' karperziekte als SVC ook in vrijwel ieder water voorkomt en dus ook eens in de zoveel jaar in een aantal wateren een aantal slachtoffers eist. Net als griep bij de mensen. Gewoon de natuur.
Nu via het internet wordt ook veel meer bekend dan enkele jaren geleden
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

20-01-2005 00:33

Peter,
1 ding vind ik vreemd dat wij als regio hier nog geen terugkoppeling over hebben gehad. Deze vraag is specifiek neergelegd daar het binnen onze regio plaatsvind. Zal hier binnen onze regio cbb meeting zeker op terugkomen.

verder bedankt voor je informatie ook als was deze mij in grote lijnen bekent.

Aart vond de sterftecijfer die ons toen bekend waren wel heel groot, het laaste wat ik me nog kan herinneren was het niet 1 van de bekendere virussen. Ben dus wel zeer benieuwd naar de werkelijk reden en dan iets dieper uitgespit.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
jacco noordermeer

22-01-2005 17:12

hoera!!!!!!!!!!

ik denk dat het hoogheemraadschap ook mee leest
vandaag zag ik dat het water niveo weer is gestegen tot +-60 cm
dit is toch weer 12/15 cm dieper
laat nu die vorst maar komen
door deze verbetering kan ik de vissen niet meer zien liggen
ontdanks dat het water redelijk helder is

mvg jacco
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

23-01-2005 05:02

Wat ik niet begrijp is het volgende.

Het ging hier om een watertje wat erg ondiep is maar in direkte openverbinding staat met een dieper water.
Maar door een gaasroostes in de verbindingspijp kan de vis niet heen en weer zwemmen.
Nu wou jacco de vissen dus overzetten naar de andere kant van de pijp als ik het goed begreep.
Dus gewoon terug in het zelfde water met de zelfde bact. en virussen als die al aanwezig zijn.

Nou dan snap ik het probleem niet .
Overzetten naar de andere kant van die pijp.
Maar niet naar een ander water.

Dan is de overlevings kans veel groter omdat die andere 2 karpers in het ondiepe water de dood gevonden hadden door vast vriesing.
En in het diepere deel aan de andere kant van die pijp zal dat waarschijnlijk niet gebeuren.

Voor nu zijn de drie vissen gered want het waterpeil is iets omhoog...maar wat als het weer iets zakt?
Zijn de vissen dan weer gelijk in gevaar....zo ja zou ik ze nog gelijk overzetten naar de andere kant van de pijp.

Begrijp me goed...zelfde water...niet maar een andere water wat niet inverbinding stond.

Groetjes Marcel Mos.

PS lijkt me simpel of ik moet ergens overheen lezen?
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-01-2005 08:56

Wat dacht je van virussen (of andere zaken) die alleen via huidcontact over kunnen stappen op een andere vis?

Probleem is in mijn ogen nog steeds dat men niet weet wat de sterfte veroorzaakt. Tot het moment dat ze er meer duidelijkheid over hebben, mocht dat ooit komen, lijkt het me verstandiger om alle vissen daar te laten waar ze zitten. OOK als dit betekend dat er een populatie, hoe groot of hoe klein ook (zelfs als het topvissen zou betreffen) het loodje moet leggen.

Maar goed ik ben maar een eenzame roepende in deze woestijn, die het begrijpt als zijn geroep niet gehoord wordt maar desalniettemin wel blijft roepen.

Groet Marc

P.S. Nogmaals wil ik benadrukken dat er karpersterfte heeft plaatsgevonden door virusssen, maar dat men vaker niet exact weet waar het door komt. Dit ter overweging.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

23-01-2005 17:22

Nogmaals voor Marc.

Ik begrijp je insteek.
En ja..er gaan vissen dood op een nog onverklaarbare manier.

Maar de vraag in deze topic was volgens mij:
3 vissen uit een zeer ondiep stuk water over zetten naar een dieperstuk in dat zelfde water alleen gescheiden door een rooster.

Je kan mij niet wijsmaken dat als er al een virus in dat water zit dat ie dan niet aan de andere kant van dat gaas rooster zit.

De 2 andere vissen die daar de dood vonden waren door de ondiepte dood gevroren.

Dus als je me nu gaat vertellen dat wij ze mischien virussen over brengen door aan raking met onze handen aan hun huid door het overzetten van die drie vissen van de ene kant van de pijp naar de andere kant van de pijp dan kan ik maar een ding concluderen.

En dat is dat je dus nooit NOOIT vissen meer moet aanraken met je handen en je hengels wel in de wilgen kan gaan hangen.

Ik begrijp je goede wil om mensen te weerhouden om vissen over te zetten Marc.
En dat is goed dat je dat doet...maar vissen verplaatsen van het ene deel van het water naar een ander deel van het zelfde water zie ik geen enkel gevaar in.

Ze leven al in dat water ...dus alle virussen(als die aanwezig zijn ) zijn dan al in aanraking met die vissen geweest.

Ik heb ook de cursus viswater beheerder gevolgt van de OVB.
Zie ook alle gevaren van over zetten van vis...maar dan wel van het ene water in de andere.

En dat is in dit geval niet ter spraken zoals ik in het begin van de topic lees.

Dus nogmaals jacco voor het waterpeil weer zakt zou ik die vissen aan de andere kant van de pijp zetten.
Voor het te laat is en onnodig drie karpers ook de dood vinden.

Groetjes marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-01-2005 18:36

Marcel, als virologen over heel de wereld niet weten wat de oorzaak is van de soort karpersterfte waar we nu mee te maken hebben op tal van plaatsen in de wereld wie ben jij dan om er deze mening op na te houden.

Karpervissers die dit soort houdingen aannemen zijn er de afgelopen jaren al de oorzaak van dat er op veel (zeg niet alle waters) vissterfte onder karpers heeft plaats gevonden.


Peter
jacco noordermeer

23-01-2005 20:35

heren de vis blijft waar hij is altans
zolang een ander er van afblijft!
idd het risico is te groot zolang de oorzaak nog niet bekend is


mvg jn
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

24-01-2005 00:48

Peter Otte wil jij nou eens beandwoorden wat je bedoelt met deze mening op na houden.

Waar zeg ik dat ik het goed keur dat je vissen van een water over moet zetten naar een ander water?
Waar zeg ik dat ik een andere mening heb dan virusologen?

Het enigste wat ik zeg is omdat de vissen als in het zelfde water zitten als waar jacco ze wou over zetten maar niet bereikbaar was door een gaas rooster is dat het in dit geval geen kwaad kan.

En als dat niet zo is mag je dat eens onderbouwen voor me.
Ze zwemmen al in dat water er zit allen een pijp tussen met een open gaasrooster...zo begrijp ik uit uit de eerste topics.

Dus er varanderd niets voor die vissen alleen dat ze in een wat dieper stuk komen van dat zelfde water zodat doodvriezen zoals met die 2 andere karpers was gebeurdt voorkomen wordt.


Zelfde water open verbinding tussen .
Dus als het rooster er niet was waren de vissen waarschijnlijk zelf er heen gezwommen.

En dan zeg jij dat ik daar een rare mening op na houd Peter.

Met andere woorden als het rooster er niet zat en de vissen zwommen uitzichzelf naar dieper water...(wat vissen normaal doen in de winter) dan waren deze vissen gestorven?

lijkt me niet dat je dat bedoelt...maar lijkt er op dat je wat snel door me reactie gelezen hebt en niet goed gezien heb wat ik bedoelden.

Want uit de meeste reacties die ik lees weet je zeker wel waar over je praat...dus ik denk dat het hier om miscomminucatie gaat.

Dus zoals ik in me vorige bericht al schreef :
Zet vissen niet over (zomaar) van het een naar het andere water.
Want hier heb je al snel het verhaal van virussen of bacterien.
Maar in dit betreffende geval lijkt het me helemaal geen kwaad kunnen omdat de karpers in het zelfde water terug komen alleen 10 meter verder aan de andere kant van de verbindingspijp.

groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

24-01-2005 01:08

Peter Otte schreef:Marcel, als virologen over heel de wereld niet weten wat de oorzaak is van de soort karpersterfte waar we nu mee te maken hebben op tal van plaatsen in de wereld wie ben jij dan om er deze mening op na te houden.

Karpervissers die dit soort houdingen aannemen zijn er de afgelopen jaren al de oorzaak van dat er op veel (zeg niet alle waters) vissterfte onder karpers heeft plaats gevonden.


Peter

wie is hij om ze eigen mening te hebben??
lijkt me vrij simpel toch
ieder mag zijn eigen mening hebben daar wordt hier immers om gevraagd
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-01-2005 08:20

Nog een keer dan voor de gene die de ernstige situatie waarin we verkeren niet begrijpen.

We weten dus niet hoe de besmetting overgebracht wordt en wat voor besmetting het is, daar gaat het om.
Neem een voorbeeld, zijn het b.v. bepaalde parasieten die drager zijn van de onbekende ziekte. Parasieten die alleen door lichamelijk contact met elkaar (de karpers dus) de parasieten overdragen. Zijn beestjes in de vorm van een wormpje sommige soorten zijn zo klein dat je een goede microscoop moet hebben om ze waar te nemen, zich vast hechten aan de huid naar binnen boren en het bloed opzuigen. Of zij een bloed verdunner in het lichaam van de karper spuiten kan ook nog mogelijk zijn met daarin de ziekte verwekker.

Een ander voorbeeld, op een kanaal in een naburig land komt al twee jaar een geweldige sterfte onder de karper voor.
Het water van dat betreffende stuk kanaal heeft allang ons land bereikt de karpersterfte nog niet.
Tal van sluizen zitten er tussen van karper is bekent dat zij sluizen passeren. Hoelang we nog moeten wachten voor de sterfte hier is??

De vorm hoe de ziekte overgedragen wordt is gewoon niet bekend.
Daarom is het niet verstandig zomaar te stellen dat het geen kwaad kan in het geval van een rooster. Deskundigen stellen dat iedere vorm van verspreiden van karper die niet uit een gesloten systeem komen vermeden moet worden, klip en klaar.

Deze vissen waarvan gezegd is dat zij +- 3 jaar geleden er uitgezet zijn waar van met de herkomst niet weet. Is in hetzelfde jaar dat de ziekte in ons land is waar genomen, zij kunnen dus drager van de ziekte maar immuun zijn.

Van mannen en vrouwtjes kweekkarper in het Kweek centrum te Valkenwaard is exact bekend hoe zij te werk gaan. Van vrouwtjes karper tot uitzetting worden zij door middel van steekproeven gecontroleerd, een gesloten systeem dus.
Zelf daar zet men vraagtekens hoelang dit lang dit goed gaat 100% zekerheid kan men zelf daar niet geven.
Je kunt het vergelijken met de varken en vogelpest daar weet men meer van af door grootschalige onderzoeken te doen. Maar tegengaan en bestrijden is ook daar een groot probleem.
Is hetzelfde onderzoekinstituut in Lelystad waar men al deze onderzoeken (ook voor de karper) en controles doet.
Geld voor grootschalige onderzoeken in het geval van de karper is er niet.

Mijn oproep is dan ook geen karper overzetten zolang we niet weten wat de oorzaak is van de verspreiding van de ziekte. Water of organisme wat daar in voorkomt hoeft dus niet mede de verspreiding te veroorzaken maar het kan wel. Wel of geen rooster hoeft dus niet maar kan veel uitmaken.

De voorlichter van de OVB Gerwin Gerlach gaat op dit moment tal van KSN regio’s af om voorlichting te geven over de ernstige situatie waarin we ons bevinden of spreek hem aan op de Carp beurs in Zwolle.
Ga daar naar toe hopelijk gaan ook jullie ogen open alle goede bedoelingen ten spijt.

MVG,
Peter
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

24-01-2005 13:01

Ik begrijp je andwoorden nu als een stuk beter na dit bericht.
Maar beste peter als jij achtergrond info zoals dit hebt (wat neem ik aan kloppend is).
Dan kan jij niet zomaar ervan uitgaan dat iedereen die heeft.
Wij hebben met de vereniging waar ik zit ook grootse plannen doorgenomen voor de nieuwe indeling die nodig is voor de waterkwaliteit die geeist wordt door het stedelijk waterplan opgelegt uiteinderlijk door de EU.

Het rare hier is dan ook...dat hier gewerkt wordt in samen werkeing met de OVB.
De cursus waterbeheerder door hun gegeven wordt.
En je raad het al...hier werdt dus daadwerkelijk verteld dat voor er begonnen wordt met kweekvis kopen eerst je wateren geinventariseert moeten woorden over de visstanden aldaar.
Dit puur met de overweging dat je niet vis gaat kopen wat je mischien al inbezit hebt.

Daar zit dus de schoen klem...Jij verteld jou verhaal(wat ook heel aan nemelijk klinkt) .
En wij zijn een waterplan aan het uitvoeren met medewerking van de OVB, en die leerd ons eigelijk dat je eerst moet kijken wat je in je wateren kan verplaatsen voor je nieuwe vis bij de kweker koopt.

Zoals je ook al zei ,is dat Gerwin dit op de KSN bijeenkomsten gaat bekend maken en zal dit uiteraard ook bij de HSV,s gaan doen die samen werken met de OVB.

Maar het is wel een beetje jammer dat je niet eerst me je bericht zoals hier boven komt...maar eerst mij betiteld met "Karpervissers die dit soort houdingen aannemen zijn er de afgelopen jaren al de oorzaak van dat er op veel (zeg niet alle waters) vissterfte onder karpers heeft plaats gevonden".
Tewijl wij dit met zamen werking doen met de OVB...dus ervan uit gaan dat je zeker wel weet waar je mee bezig bent.

Ik ben 1 van die helaas zoweinigen vrijwilliger onder ons.
En heb opzeker het beste voor met de karpers en de karpervisserrij.
Vind dat soort uithalen richting mij ook zeker niet geplaatst.
Sterker nog door eerst dit soort uitlatingen naar vrijwilligers uit te halen zonder eerst met uitgebreiden en goed onderbouwden argumenten te komen zorgen er juist voor dat die laatste wel willende vrijwilliger ook bij zich zelf denken (krijg dan de tering met je zooitje) op mijn vrij haags uitgesproken mening te geven.
En daadwerkelijk ook stoppen met hun vrijwillige goedbedoelde vrijetijds opoffering.

Maar ik ben niet zo snel gebogen.
En kan wel een aardig stootje hebben..
Maar ben blij dat jij je ook bezig houd met het welzijn van de karper en hoop dat je de volgende keer eerst relativeerd en uitlegt en onderbouwd voor je rare opmerkingen tegen mensen gaat maken.

Dat zou een discussie op een forum zeker tengoede komen.
Je weet trouwens nooit wie er aan de andere kant van de topic zit.

Toch ik neem het je verder niet kwalijk meer...ik blijf nooit lang boos(gelukkig niet).
En hoop op carp2005 gerwin hierover aan te kunnen spreken en daar zijn gedachte gang te kunnen horen.
Zoniet ga ik er vanuit dat of gerwin zelf of anderen mensen van de OVB de HSV,s op de hoogte stellen van deze nieuwe bevindingen ,voor dat we met door de OVB geleerde manieren vrolijk zelf gaan zorgen van verspreiding van Karpersterfte zeg naar.

Nou weer een heel verhaal voor de maandag.
verder ...keep up the good work Peter...
En wie weet treffen we elkaar nog eens..

Groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-01-2005 17:24

Beste Marcel,

Gelukkig dat je en naar ik hoop vele met jouw de situatie nu beter inschatten.
Dat je wat pissig was kan ik goed begrijpen soms moet je wel eens hart aan de bel trekken.

Eerst nog maar iets over de stand van zaken, vrijdagavond sprak ik Gerwin Gerlach nog in Middelburg. We waren het er over eens dat dit voorjaar wel eens cruciaal kan zijn voor veel waters.
Het tempo waarmee de onbekende ziekte zich verspreid is ronduit schikbarend, neem aan dat je het kaartje van de OVB over de verschillende uitbraken in ons land wel bekeken hebt.

Het verhaal van de ziekte dat ben ik al meer dan tweejaar in binnen en buitenland aan het verkondigen. Het trieste is echter dat men er eerst achter wilt komen als het helemaal fout is gegaan op waters, overigens niet op alle moet dit wel vermelde anders krijg ik de volgende lading over mij heen. En dan pas echt naar je verhaal willen luisteren en vragen of er ook nog oplossingen zijn. Of het een achterhoede gevecht geweest is wat ik en vele met mij gevoerd hebben zal dit voorjaar blijken.
Hier op KWO ga ik om de zoveel tijd maar weer een discussie aan over dit probleem. Mij zaken verwijten die niet kloppen mag maar kijk eens rond hier op KWO wat ik al gepubliceerd heb op dit gebied.
Dat je er wel eens moe van wordt is een van de rede om harde uitspraken te doen.
Hoop hiermee een pietsje begrip te krijgen. Dat ik je werk als vrijwilliger waardeer staat buiten elke discussie en het beste voorheb met onze vriend de karper daar twijfel ik ook niet aan.

Wat je aanhaalt over de waterkwaliteit is iets wat inderdaad gaat spelen. Eigenaren van waters dus niet de visrechthebbende worden verplicht een plan op te stellen aangaande de kwaliteit van het water.
Visrechthebbende zullen de lat hoog moeten leggen, of eigenaren van waters dit ook doen is een ander verhaal. Noem maar een probleem dat van de baggerslip de kosten om dit op te ruimen zijn erg hoog. Gemeenten geven hun geld liever uit aan andere zaken waarmee zij kunnen scoren bij de inwoners. Het probleem zit hem hier in dat er weinig normen zijn vast gelegd op dit gebied.
Zij, vaak de overheid zullen die lat wat de waterhuishouding aangaat zeker niet hoog leggen.
Marco Kraal van de NVVS heeft hier al interessante lezingen overgehouden neem aan dat je daarop doelt.

Dat je voor dat je visuitzet er eerst achter moet komen wat er aan vis zit op het betreffende water klopt als een bus. Dat is de rede waarom hengelvangstregistratie zo belangrijk is. Afvissing door onder andere de OVB geeft een dan samen met de registratie een goed beeld van de hoeveelheid vis op het betreffende water. Te grote hoeveelheden vis kunnen zeker lijden tot vissterfte.
Een ander virus (ziekte) is hier vaak de oorzaak van, dan waar we hier een discussie over voeren.

De KSN geeft elk jaar een Workshop visstandbeheer voor leden van de KSN http://www.karperstudiegroep.nl/CBB/CBBindex.html Hier gaat men onder andere dieper in aangaande karperziekten.
Hoop hiermee wat zaken rechtgezet heb.

Met vriendelijke groet,

Peter
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

25-01-2005 00:23

Peter.

Zoals ik na je vorige bericht al had geschreven.
No hard feelings..en het is me een stuk duidelijker.
Dat over die waterhuishouding was me niet door een lezing te oor gekomen, maar door dat de haagse hengelsport vereniging hier in gevorderde stappen zijn met de gemeente denhaag en het delflandschap.

Hierdoor ben ik ook vrijwilliger geworden bij de vereniging.
En heb daardoor ook het viswaterbeheerders cursus(je) van de OVB gevolgt.

Nu ben ik Sinds sept vorig jaar verhuist en is Den Haag voor mij een ver van me bed show geworden.

keep up the good work.

En de vriendelijke groeten:

Marcel Mos
Maar het heeft me wel een zet gegeven in de richting van doe is wat meer voor je vereniging dan enkel je contributie betalen en schreeuwen wat er allemaal niet goed gaat.

Daardoor heb ik heel toepasselijk vanavond nog een goed gesprek gevoerd met de voorzitter van een andere vereniging waar ik wel al 5 jaar lid ben maar nu ook nog is in de buurt van ben gaan wonen.

Wat ik dan ook hoop is dat Gerwin en alle andere mannen van de OVB aan die noodbel trekken bij alle hsv,s want niet iedereen is lid van de KSN.
Ik trouwens ook niet.
Beweeg redenen...ja maar dat is prive...voor daar weer een andere discussie over los barst.

Verder hoop ik gewoon dat we meer ze alle de handen in een slaan tegen meerdere problemen in de (onze) visserij hobby.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-01-2005 00:36

Even een aanvulling: Gerwin Gerlach is beide dagen op beurs Carp aanwezig in de OVB / NVVS stand.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

25-01-2005 02:09

bedankt voor de Info Aart.

Peter wist dat ook al te melden in ze bericht .
maar denk dat op Carp2005 er heel veel mensen voor de stand komen van de OVB , dus denk niet dat ie daar de tijd heeft er diep op in te gaan.

maar ga hem opzeker even opzoeken.

Groetjs Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-01-2005 07:59

Heren,

Net als Perter O. roep ik al een tijdje dat "men" er niet altijd zeker van is dat de sterfte veroorzaakt wordt door een virus. Ik snap ook dat niet iedereen alle artikelen hierover kan gaan lezen ivm tijdgebrek of zelfs nog veel banaler niet iedereen kan deze artikelen altijd maar vinden.

Opvallend genoeg roepen mensen nog steeds klakkeloos dat het door een virus komt, ook degene die door de ogen van een karper deel 2 hebben gezien. Daar werd er ook aandacht aan besteed en vertelde de vriendelijke meneer van OVB ook dat ze het gewoon niet wisten. Ieder virus kan men aantonen, zonder aan te kunnen geven wat voor soort virus het is en ook zonder aan te kunnen geven wat de oplossing zou zijn, en in veel gevallen hebben ze domweg geen virus aan kunnen tonen.

Het zou dus heel erg goed kunnen dat het vangen van een karper hele populaties om zeep zou kunnen helpen indien je daarna een andere karper aanraakt in een ander water. De kans hierop is alleen veel minder groot dan door vissen lichamelijk contact te laten hebben die ze eerst niet hadden (ook al werden ze maar gescheiden door een rooster).

Karpers zie je wel eens liggen in het water gelijk een kudde koeien in de wei, lekker bij elkaar. Ook tijdens het azen hebben ze regelmatig lichamelijk contact waardoor een ziektebrenger (de parasiet van Peter is een goed voorbeeld) over kan stappen van de een op de ander.

Groet Marc.

Je kunt natuurlijk ook net als mij de ene blank na de andere op je naam schrijven, dan is de kans op besmetting ook vrij gering. :oops: :lol: :wink: :lol: :oops:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)