Takken


Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

30-12-2004 12:31

Hallo,

Mijn vismaat heeft begin dit seizoen in een water hier in de buurt grote (zinkende) takken neer gegooid. Hij had ze vlak onder de kant gegooid, en voerde er elke dag een halve kilo. Toen hij de eerste keer daar ging vissen ging ik mee. Hij kreeg de ene naar de andere run. Na 2 nachten had hij er al 9 van die stek. De overige aanbeten kwamen van de andere hengels, maar dat waren en maar 2! Hij heeft het hele seizoen er goed gevangen, zelf nu nog. :o

Maar wat vinden jullie daar nu van, dat je allemaal (zinkende) takken en boomstammen in het water gooit, en er zelf gaat vissen?

Mvgr. Lex 8)
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

30-12-2004 12:46

Leuk als iedereen dat gaat doen zeg.... Heb je een heel bos onder water. En wie gaat dat er dan uithalen? En het eruit halen betalen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kurt paredis
Berichten: 11
Lid geworden op: 21-12-2004 08:24
Locatie: Opglabbeek

30-12-2004 12:55

Nu, ik ken ook zo'n water. Daar heeft men hetzelfde gedaan, maar dit niet om beter te vangen, maar wel zodat men op die stek niet meer kan vissen. (voor het stropen en nacht vissen tegen te gaan)

Besluit: nu vangen enkel de mensen die meer als 150 m uit de kant kunnen vissen. Dit probleem is nu reeds al een jaar of 7 zo en de vis komt bijna niet meer aan deze kant van de put. Ook vissen er nog maar een paar mensen op dit water.

Dus liever geen takken in het water, dit kan de vis een heel andere gewoonte geven. Vroeger 5 vissen op één avond en nu nog maar één of geen. Wanneer we aan onze kant vissen... :-(

Kurt
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-12-2004 13:37

Ik heb ooit in een gracht midden in de stad voor mijn deur van die dikke rioolbuizen te water gelaten. Ik heb me daar idd helemaal scheel gevangen.
jan van kranenburg

30-12-2004 14:14

In een ander topic dat ging over Aalscholvers werd n.b. aangeraden takken langs 't kantje te gooien als bescherming cq. vluchtplaats voor vis.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

30-12-2004 14:49

je kan ook een geul graven met een dam ertussen van spaanplaat of mdf plaat,vervolgens het einde van de geul je onthaakmat leggen en dan de dam openhalen en alle vissen komen zo op je mat terrecht.

echter 1 probleem, dan is de sloot wel leeg. :roll:

je kan ook gewoon gaan vissen en de spanning erin proberen te houden en open staan voor verassingen zonder dit soort onzin,iedereen zit te zeiken over troep in het water ,en dan gaat zo iemand dat moedwillig doen.

lekker dan , heb ik op die stek allemaal lossers en vast lopers ,omdat iemand een takkenvoerstek wil.
ik zie liever niks anders dan riet en lelies en zo

winkel wagentjes fietsen , gestolen autos allemaal @#$#*#@#

net als troep op je stek,nylon lijnen in het gras haak resten in je schoen

enz.........

PS:voor alle moraal ridders onder ons ,het bovenste is cynisch bedoelt! :wink:
kees jansen

30-12-2004 15:42

Michel
Helemaal mee eens er licht al genoeg "troep"in 't water, maar wat gebeurd er, als een karper zich vast zwemt en toevalig ook nog met gevlochte lijn, met inlijn lood dat wordt wel een langzame dood voor de vis en deze vang je nooit meer

Oja nu weet ik ook waar ik mijn oude auto heen kan brengen dat was Gendt geloof ik

Mvrg Kees
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

30-12-2004 16:46

Ja, ik vond het ook al niet z'n goed idee, maar ja!!! Ík ben het helemaal met jullie eens!!!!!! :wink:

Gr. lex
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-12-2004 17:49

Waar zijn we toch me bezig :-?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-12-2004 18:13

Als ik ga vissen, vang ik bijna niets anders dan takken.........

Als het in dit tempo doorgaat, kom ik misschien nog wel bij gemeentewerken op de loonlijst ! 8)
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-12-2004 18:16

Geen takkegooiers op mijn water toch :P
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

30-12-2004 18:21

Wij van de vereniging hier hebben takkebossen gemaakt en op aangegeven plaatsen af laten zinken oa. voor de bescherming tegen aalscholvers.

grtn Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
aaron vervaecke
Berichten: 36
Lid geworden op: 13-11-2004 10:07
Locatie: Veldegem(belgië)

02-01-2005 10:57

Ik vind dat takkenbossen in het watergooien niet kunnen,als het voor de karpervisserij bedoeld is :x !! Wat als iedere karpervisser zo een stek maakt? Ik denk ook dat na een tijd het water zal vol liggen met vuilins zoals auto's, fietsen, banken,...
Een deel van het karpervissen is voor mij ook de zoektoch naar de karper. Waar bevinden zich de karpers,hebben ze een vaste zwemroute?,...
Als je gewoon een stek aanlegd,vind ik dat je al een leuk deel van het karpervissen hebt gemist :wink:
$greetz aaron
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

03-01-2005 17:40

als je op zo'n manier je vissen wilt vangen is dat je eigen keus...
keihard de geksteeeeeee
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

03-01-2005 18:09

Ik vind het een beetje laf om een stek te "maken", maargoed iedereen zijn eigen manier van vissen;)
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

03-01-2005 20:01

Hoor ook wel eens verhalen van mensen die zelf een plateautje maken door een pallet grind het water in te donderen.... behoorlijk kansloos naar mijn mening.

SS
Jack klein
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-09-2004 14:32
Locatie: Amstelveen

04-01-2005 13:04

Als bescherming tegen Aalscholvers?

Wat een onzin zeg.

Mag ik vragen waarom er mensen zijn die karpers denken te moeten beschermen tegen aalscholvers?

Dat zal alleen met het EIGEN BELANG te maken hebben zodat zij die karpers die niet opgegeten worden nog kunnen vangen, erg triest.

Ik heb trouwens nog nooit van aalscholvers gezien dat ze karpers verschalken, mischien hele kleintjes, maar dat kan een snoek ook, gaan deze lieden dan ook proberen om karper tegen snoek te beschermen?

Een aalscholver zal naar alle waarschijnlijkheid stikken in een beetje karper en als dat niet zo is dan is het jammer, maar dan is de natuur zo en die moet je laten.

Laat die takken dus maar lekker aan de bomen hangen tot ze mischien van zelf een keertje in het water vallen.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

04-01-2005 13:56

Jack,

Ik vind je reactie een beetje kort door de bocht. Natuurlijk leggen ze zulke "obstakels" niet (alleen) aan voor karpers. Voor kleinere vis, in het bijzonder. Natuurlijk eten snoeken ook witvis weg, maar je moest eens weten hoeveel en hoe snel er vis verdwijnt van je water als er een paar aalscholvers regelmatig komen eten. :cry:

En er zijn ook mensen die niet aan het eigen belang denken, maar aan de toekomst en een evenwichtige visstand! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-01-2005 14:26

Bas,

Daar heb je gelijk in. Ik heb ook wel eens van de OVB gehoord dat ze soms aanbevelen om kunstmatige obstakels aan te leggen om jonge vis zodoende meer schuilmogelijkheden te geven. Maar dan gebeurt het op basis van gedegen onderzoek, en wordt de uitvoering door de visrechthebbende verzorgd. Dus niet op eigen houtje.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-01-2005 14:28

Zoals ik ooit eens heb begrepen kwamen aalscholvers slechts in kleine getale hier in Nederland voor.
De laatste jaren nemen deze aalscholvers in behoorlijke aantallen toe en als ik mij niet vergis worden ze ook nog beschermd.
Correct me if i'm wrong.

Om een evenwichtig bestand te houden hetzij voorn, brasem, karper etc etc vind ik het , mits weloverwogen, het in sommige gevallen nog niet zo'n gek idee om beschermplaatsen voor de vissen te maken.
Dit vanzelfsprekend iom de visvereniging of beheerder van een put.

Kijk eens naar de ooievaars. Waren er bijna niet meer. Men heeft lokkerijen opgezet en er zijn er weer voldoende.
Olifanten ook zo'n verhaal en dan zouden we dat voor vissen niet mogen doen.
Iedereen liep te juigen over vistrappen, nou dan , dan help je de vis toch ook.
Dit is gewoon weer een alternatief.

Het moet echter niet zo zijn dat iedereen maar wat takken of riolen in het water donderd om de vis te "helpen".
Eigenbelang kan en mag in deze niet om karper te vangen maar vanuit het oogpunt : evenwichtig visbestand , na gedegen onderzoek , dan zeg ik ja.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-01-2005 20:14

Quote Harnold :

"Om een evenwichtig bestand te houden hetzij voorn, brasem, karper etc etc vind ik het , mits weloverwogen, het in sommige gevallen nog niet zo'n gek idee om beschermplaatsen voor de vissen te maken.
Dit vanzelfsprekend iom de visvereniging of beheerder van een put."

Thanks Harnold,

Dat is dan ook de reden dat er in ons verenigingswater de aldaar geplaatste takkenbossen gemarkeerd zijn en op plattegrondjes zijn ingetekend welke bij elke lokale hengelsportwinkelier gratis verkrijgbaar zijn.

Gemarkeerd om te voorkomen dat er al te veel nylon lijnen onbedoeld door onwetendheid in de takkenbossen blijven hangen met alle gevolgen vandien.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-01-2005 20:29

Men zegt wel eens : zalig zijn de onwetenden .

Maar Michel is het misschien ook niet verstandig om een plattegrond bij de ingang(en) te zetten want niet iedereen komt natuurlijk bij die winkelier!

En ja, de onwetenden kunnen dan wel eens voor problemen gaan zorgen.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-01-2005 20:35

Harnold,

lijkt goed idee maar is praktisch onuitvoerbaar, omdat ons water ( een vestinggracht ) voor 80 % omgeven is door een openbare weg en vrij bereikbaar is.

Kort omschreven : Vestingwallen, vestinggracht, grasveld, openbare weg.

Benodigd ca. 40 plattegronden rondom een uitgaanscentrum ( in de vesting ), vrees dat er na een zomerseizoen weinig plattegronden meer over zullen zijn.

Oh ja,Harnold,
bij deze winkelier komt wel iedereen omdat hij vrijwel aan het water is gevestigd. :D
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-01-2005 20:59

Zalig zij die winkelier.

Welnu, je kan dus iedereen zo'n beetje zien vissen dus je kunt de onwetenden dan altijd nog waarschuwen mocht men op de verkeerde stek zitten.

gr H
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

04-01-2005 21:57

Ha Harnold!

De bedoeling is dat het ook in het vissersbijbeltje vermeld komt te staan oftewel de vergunning, waarja wie leest die rommel nou...
Als je er maar vertrouwen in hebt.