schimmels


Plaats reactie
arno van egmond
Berichten: 25
Lid geworden op: 23-11-2004 21:59
Locatie: wassenaar

27-12-2004 18:00

als je zelf boilies maakt en je vriest ze niet in maar laat ze een week liggen gaan ze schimmelen. maar wat gebeurd er dan als je ze wel invriest maar er mee gaat vissen gaan ze dan ook nog schimmelen en is dit niet slecht voor de vissen.
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

27-12-2004 19:08

Arno,

Als ik wil gaan vissen dan haal ik ze de dag van te voren uit de vriezer laat ze nog heel ff drogen en de dag daarna zijn ze perfect en over beschimmelen hoef je je normaal de eerste 3 dagen geen zorgen te maken :wink: (of het moet erg warm en vochtig zijn..en het is natuurlijk afhankelijk met welke boilie je vist).

Groet Patrick
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

28-12-2004 08:42

Ik neem mijn knikkers altijd bevroren mee. Ontdooien doen ze wel in het water. In een coolbag blijven ze heel lang hard en deels bevroren. Het deel wat ik eventueel over heb gaat of het water in of thuis weer terug in de vriezer. Van schimmel heb ik dus totaal geen last.

Schimmelen doen boilies gelukkig ook niet binnen 1 dag. Maar zelfs dan durf ik er nog wel mee te vissen.

Pascal
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

30-12-2004 19:21

Schimmel op mijn aas geeft mij een extra onzekerheid over de kans die ik maak tot de betere vangsten.
Ik heb genoeg voorbeelden van vangsten op iets beschimmelde boilie’s maar ik wil dit zelf ten alle tijden proberen te voorkomen. Zeker na een lange reis (buitenland) kan ik mij niet indenken dat ik aan de sessie moet beginnen met voer waar ik niet van op aan kan. Ik weet ook wel wat truckjes om de boilie’s van de schimmel te ontdoen maar ideaal is anders. Voorkomen is beter dan genezen!

Waar ik wel veel vertrouwen in heb is VERS voer. De ready’s met conserverings middel en de lang houdbare luchtgedroogde knikkers vallen hierom voor mij af. Mijn voorkeur gaat uit naar aas dat dus kort daarvoor gerold is met verse ingredienten die niet al eeuwen op de plank in de winkel liggen.
Ik ken een boilie bakker die de nodige bollen (0.5 tot 2 Kg) voor elke voerbeurt vers maakt. Ieder zijn meug..Prima aanpak m.i.
Ik ben mij bewust dat het invriezen van boilie’s een negatief effect op de smaak (kwaliteit) heeft. Proef het verschil maar eens van een brood, vers uit de bakkerswinkel of hetzelfde brood na een dag in de vriezer. Met vers aas kan je het volgens mij ook allemaal wat simpeler houden om toch kansrijk te zijn. Liever een vers stroopwafeltje dan een oude moorkop…

Met dank aan Luc is enige relativatie op zijn plaats;
“Liever met een konijnenkeutel tussen de karpers dan met een superbol naast de kwestie.”
Maar; Na de stek (lokaliseren) komt het aas voor mij duidelijk op de tweede en derde plaats als het om belangrijke items gaat in de karpervisserij! (kwaliteit van aas & voerstrategie)

Om er zeker van te zijn dat ik een paar weken de natuur in kan zonder gebruik te maken van een vriezer heb ik de volgende methode bedacht en een paar maal getest. Ook in de warme zomer maanden en bij langdurige regen. Het voordeel t.o.v. het vacuum zuigen van speciale boiliezakken is groot. Nadeel van vacuum is dat er altijd zakken open (lek) gaan en dat de boilies vaak wat gaan scheuren. Temperatuurschommeling door dag na nacht geven vaak al een probleem met vacuum. En als de vacuum van de zak is dan sta je daar in de natuur zonder zuig,- en seal-apparaat.
Ik bestel mijn (vriezer)bollen bij een leverancier waar ik de laatste drie jaar met tevredenheid de karper mee bejaag. Ik kan het zo plannen dat de bollen gerold worden op de dag van vertrek (Ik rij graag snachts) De bollen worden gemaakt op het moment dat ik zelf de auto sta in te pakken (kan het makkelijker en verser?) voor een langere buitenlandsessie (zeg maar 8 á 10 dagen incl. reis)
Met een kleine omweg haal ik de vers gedraaide bollen op. Deze hebben dan een paar uur op droogrekken gelegen. De kilotjes die ik nodig heb voor de eerste dagen gaan in de plastik zakken van de bollenbakker. De rest wordt tegen schimmel beschermt door de bollen in emmers te doen. Ik gebruik hiervoor goed sluitende emmers (voor 10 kg satesaus). Per emmer doe ik 7.5 Kg boilie tot de rand. Vervolgens neem ik maismeel (niet duur, andere meel soorten heb ik niet getest. Boilies mee nemen in dezelfde mix als waar ze uit bestaan kan ook maar is wel kostbaarder) en strooi dit over de boilie’s. Goed kloppen en schudden zodat alle lege ruimtes tussen de boilie’s gevuld worden met maismeel. Reken op twee kilo maismeel per emmer. De emmers laat ik vanaf dit momen gesloten tot ik het aas nodig heb. Het kan geen kwaad om elke dag de emmer om te draaien (mitzs de deksel goed gesloten is :oops: )
Het is mij opgevallen hoe weinig vocht er op deze manier uit de boilie ontrokken wordt t.o.v. drogen van boilies in droogzakken. De boilies worden minder extreem hard en het maismeel blijft meel…gaat niet klonten…blijft droog.
Een paar uur voordat ik de boilie’s ga gebruiken zeef ik de benodigde hoeveelheid uit het maismeel.
Ik flavour de bollen na met schoon water (uit de natuur) gemengd met wat flavour (even schudden in een emmer die gesloten is en blijft omdat het in de bol moet trekken en niet moet verdampen) Deze moeite neem ik omdat ik er van uit ga dat droge bollen als een spons de omgevingsgeur opnemen. En dit wil ik niet bij een modderige of “vuile” bodem.

Boilies die na de sessie niet gebruikt zijn kunnen alsnog de vriezer in. (wel eerst de maismeel eruit met de zeef!)
Een ander voordeel van het gebruik van emmers is dat het tegen een stootje kan. Ik ben nog geen (knaag)dier tegengekomen die de emmers had aangevreten. In een regenbui hoef je je ook geen zorgen te maken dat de vochtigheid je bollen aantast.
Succes ermee!

Groet,
Rob van Riet
Plaats reactie