karper overzetten van het ene naar het andere water


Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

26-12-2004 14:05

ik ben in discussie met een vriend die graag karper overzet van het ene water naar het andere.ik ben daar op tegen.nu ben ik benieuwd hoe jullie er tegen overstaan
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-12-2004 14:09

Ik sta er wel tegenover ja, linea recta.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-12-2004 14:11

Wedden dat dit een topic is waar vroeg of laat een slotje op komt.....

Als je een compleet bestand aan karper uit wil moorden(lees besmetten met een virus),moet je zeker vissen gaan overzetten.....

Overzetten is pure moord !!

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

26-12-2004 14:22

Je moet alles relativeren zo gaat het ook met overzetten.
Je kunt er op verschillende manieren tegenaan kijken.
Ik verklaar mij nader.

1. Overbezette putjes : vang er een paar en zet ze op een kanaal , onder normale omstandigheden persoonlijk geen probleem mee mits dit natuurlijk geschiedt met de nodige kennis vwb ziektes. Dit dient dan wel te geschieden door de visvereniging of ism de OVB.

2. Als het erom gaat om iemand anders die vissen niet te laten vangen , dan natuurlijk finaal tegen. Ik ga ervan uit dat ze die overgezette vis na een week of 2 weer willen vangen onder het mom van : zo en weer een dikke...egotrippers die je aan aan de schandpaal moet nagelen.

3. Wanneer het overzetten gebeurd omdat de eigenaar van een betaalwater er je goed voor betaald , ben ik natuurlijk tegen.


Zo zijn er legio voorbeelden maar deze drie vind ik al heel goed te verdedigen.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-12-2004 14:29

Harnold,

Bij je eerste punt zegt mijn hart, gewoon doen!
Als ik er verstandig over na denk, nee man, absoluut niet.
Neem bepaalde stroken van het KK.
Hier wil je toch geen zieke vis tussen hebben :roll:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

26-12-2004 14:36

Ik stel dan ook duidelijk bij opm. 1: ism de visvereniging en de OVB.
De ovb kan nl op ziektes onderzoeken.

gr Harnold

ps en die andere 2?
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-12-2004 14:42

Een vis die ze moeten onderzoeken, is een dooie vis.
Wat waren de kosten ook alweer 1500E, las ik dat goed?

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-12-2004 14:43

Overige twee, ga ik helemaal in mee Harnold.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Patrick van der Molen
Berichten: 234
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: Almelo
Contacteer:

26-12-2004 14:45

Beetje onzinnige topic... gewoon niet doen :no:
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-12-2004 14:49

Vind ik niet Patrick.
Zolang er nog vissers zijn die met deze vragen komen, moeten wij het er steeds weer instampen.
Zie de onthaakmat :wink:

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

26-12-2004 15:10

Patrick van der Molen schreef:Beetje onzinnige topic... gewoon niet doen :no:


Dit is zeker geen onnodig topic.
Juist door dit niet aan de kaak te stellen zijn er teveel mensen, ik wil het bewust geen karpervissers noemen, die dit doen met alle nadelige gevolgen van dien.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-12-2004 15:24

William, heeft die vriend van jou er ook een reden voor om die vissen over te zetten?
Waarin zet hij de vissen over? op open water of in afgesloten water? of juist andersom?
Fout is het altijd, je kunt op die manier vele vissen laten sterven.
Meestal is de reden een egoistische, in mijn ogen is het een ivm de kerstgedachte niet nader te noemen lichaamsdeel :evil:

Stel de HSV in kennis van zijn praktijken die willen er vast wel iets aan gaan doen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

26-12-2004 16:29

ben er in alle gevallen op tegen. met de wetenschap die we nu hebben voor wat betreft ziektes is het gewoon vragen om problemen. in het geval van een overbezette put klinkt het misschien als beste voor de vis, maar uiteindelijk zal een structurele oplossing evt. in samenwerking met HSV of VBC tot het meest bevredigende resultaat leiden zonder onnodige risico's.
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-12-2004 07:07

Tegen,

Controle op ziektes? Tsja er is (nog) geen reden voor de karpersterfte dacht ik, OVB kan virussen aantonen en dat is blijkbaar geen oorzaak aangezien ze geen virus hebben aan kunnen tonen.

En overzetten uit de egeistische gedachte ..... get a life!

voor mijn gevoel is er nooit een "geldige" reden om over te zetten dus voor mij hoeft het niet

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-12-2004 11:39

William,

Ik zou de beweegredenen van je vriend graag willen weten.
Wat is de reden waarom je vis wil overzetten?

Een aantal punten zijn al genoemd. Vis overzetten van water A naar water B is dodelijk, mocht een vis een drager zijn van een virus kan hij een hele populatie uitroeien, dan zie je de topvissen van een water aan de zijkanten van een plas liggen... onder de maden, enz...
Niet echt de bedoeling dacht ik zo.

Wat dachten we van stress?
Stel: Een vis zwemt al 20 jaar zijn rondjes op hetzelfde water, hij weet waar hij zijn voedsel vandaan moet halen, hij is zwaar en groot geworden op een water waar hij zich thuis en veilig voelt. Hij heeft vaste zwemroutes op zoek naar voedsel.

Nu wordt deze vis weggevangen en overgezet naar een put waar het al sterft van de karper, veel kleine vissen, kapotte bekken, winig natuurlijk voedsel, veel hengeldruk...

Wat denk je dat er met deze vis gbeurd?
Hij raakt volledig in paniek, zijn vatse patronen (waardoor hij groot en zwaar is geworden) zijn helemaal weggevallen, nu moet hij opboksen tegen een hoeveelheid karper waar je u tegen zegt om wat voedsel te kunnen bemachtigen... Deze vis zal het einde van het jaar niet halen...

Onder welke omstandigheid ook, NOOIT VIS OVERZETTEN!!!

ook niet als je vissen ziet luchthappen op een water en dat er vis dood gaat... OVB waarschuwen, zij kunnen een onderzoek doen in hun laboratoria, wij als karervissers kunnen nooit bepalen wat er aan de hand is met een vis, of er een ziekte heerst of wat dan ook...
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

27-12-2004 15:59

Terug van weg geweest pleaur ik gelijk met m'n neus in de boter....

gaat ie weer:

Bericht voor alle Vissers!!

Iedereen zou wel een visparadijs naast de deur willen hebben, met vooral veel grote vissen. Zou het niet lekker zijn als het plasje om de hoek vol zat met grote karpers en snoeken? Dan hoef je niet meer zo ver te fietsen om die Joekel te vangen…
In bijna alle sloten en meren in Nederland zwemmen wel vissen, maar niet altijd hele grote. Vaak is het water daar te klein voor of te ondiep. Ook kan het zijn dat een water nog maar pas bestaat zoals in de vele nieuwbouwwijken die we in Nederland hebben. Doordat dit water nog niet zo lang bestaat is de vis er vaak nog jong, en dus nog niet zo groot.

Vissers die een mooi water naast de deur hebben willen natuurlijk graag dat deze wateren vol zitten met mooie vissen, niet altijd is dit dus zo. Soms vinden de vissers dit dan zo jammer dat ze denken: we doen er zelf wel mooie vissen in! Zo vangen ze bijvoorbeeld ergens een grote karper en nemen die dan mee naar “hun eigen lokale watertje”. Op deze manier hebben ze toch het visparadijs naast de deur! Eigenlijk stelen ze de vis dus van een ander water…
Soms gebeurt het ook wel dat iemand de karpers uit zijn vijver te groot vindt en deze dan in de sloot voor de deur vrijlaat, zo zwemmen er een maar mooie goudkarpers in de buurt!!

Vis overzetten is schadelijk!!

Het klinkt allemaal erg leuk om zo je eigen water te creëren, ze op het eerste gezicht zou je denken dat het ook geen kwaad kan. Jammer genoeg kan het wel kwaad, het is zelfs heel slecht voor de vissen!

Een vis wordt in een bepaald water geboren en groeit daar op, in dit water leven ook andere dieren, ook micro-organismen, dit zijn een soort kleine diertjes die ziektes bij vissen kunnen veroorzaken. Elk water heeft zo z’n eigen bewoners en deze bewoners zijn allemaal gewend aan het water waar ze in leven. De vissen worden dus niet meer ziek omdat ze gewend zijn aan de micro-organismen in hun water.
Als een vis nu in een andere sloot wordt vrijgelaten komt hij dus in een nieuw water met andere vissen maar ook met andere micro-organismen. De vis kan hierdoor erg ziek worden en misschien wel dood gaan! Het kan zelfs nog erger zijn. De vis kan namelijk zelf ook micro-organismen (en dus ziektes) meenemen uit zijn oude water, in dit geval kunnen alle andere vissen in de nieuwe sloot dus ziek worden, of dood gaan!!

Vissen uit de tuinvijver kunnen vaak nog slechter tegen micro-organismen uit ander water, ze worden na overzetten dus nog sneller ziek. Ook kunnen ze ziektes uit de tuinvijver meenemen naar ander water en dus andere vissen besmetten!


Natuurlijk evenwicht verstoren.

Hierboven staat een belangrijke rede waarom je vissen nooit moet overzetten naar een ander water, er zijn echter nog veel meer redenen! Je kan bijvoorbeeld ook het natuurlijk evenwicht in een water verstoren. Dit wil zeggen dat er bijvoorbeeld teveel vissen in een water rondzwemmen. Als er teveel vissen in een water zwemmen wordt al het voedsel in het water te snel opgegeten, er kan dan een voedseltekort ontstaan. Hierdoor zullen de vissen niet meer goed groeien en worden ze sneller ziek. In plaats van een vissers paradijs creëer je dus een ongezond water met vissen die nooit tot echte Joekels zullen uitgroeien. Als in dit soort water een hele grote vis wordt uitgezet zal hij dus niet meer groter worden eerder kleiner!!

Hoe moet het dan wel??

Je zult je nu misschien afvragen hoe je een water wel tot visparadijs kunt omtoveren? Dit kun je helaas niet alleen, Eigenlijk is dit het werk van de lokale visvereniging of eigenaar van het viswater. Weet je niet wie dit is? Dan kun je het altijd aan de hengelsportwinkelier vragen, die weet het vast of kan er wel achter komen.
Je kunt bijvoorbeeld een brief sturen naar de eigenaar van het water met daarin jouw ideeën over het water en de vissen, misschien kan de hengelsportwinkelier je hierbij wel helpen.
Houdt er ook rekening mee dat de vele nieuwe wateren in nieuwbouwwijken vaak genoeg mooie vissen bezitten, alleen gun ze de tijd om te groeien, over een paar jaar heb je dan een schitterend viswater!

Alles is in ieder geval beter dan zelf vissen een water “stoppen” zoals je hierboven hebt kunnen lezen zo verpest je het voor jezelf maar ook voor anderen!!




Gr vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

27-12-2004 18:15

ik was ook wezen vissen met een vriend en hij had een klein spiegeltje gevangen (die waren daar een paar dagen geleden veel vrij gezet )
(legaal, niet overgezet hoor)

maar die wou hij dus ook overplaatsen
maarja ik ben daar ook wel op tegen dus heb ik hem nog overkunnen praten en heeft hij hem terug gezet, want als je een karper overzet geeft dat alleen maar problemen !!

mvg Nick
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

28-12-2004 10:02

bij mijn voor de deur ligt een wadi van pak em beet driekwart van een voetbalveld.
het is 5 jaar geleden gegraven en niet diep.
sinds afgelopen zomer zwemmen er 12 karpers in van ongeveer 5 tot 8 pond.(schub)
ik kan ze bij mooi weer vanuit mijn slaapkamer gadeslaan, daar ze dan in het midden van het water liggen te luieren.
er wordt nauwelijks gevist hooguit wat jong grut met speelgoedhengeltjes.
hoe ze daar gekomen zijn is een raadsel. de gemeente weet van niks.
ik zelf ga ze niet voeren of vangen, maar ik ben wel benieuwd of ze de winter doorkomen.
ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel leuk vind.
toch sluit ik me bij jullie mening aan dat het niet verstandig is als sportvissers met deze dieren gaan lopen slepen en eigen rechter gaan spelen.
groetjes koos.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-12-2004 12:05

Koos ga ff peilen om te zien hoe diep het er is.
Want mochten we een strenge winter krijgen , wat ik niet hoop, dan is natuurlijk de kans groot dat ze te weinig zuurstof krijgen of tegen de onderkant van het ijs doodvriezen.
En de geleerden onder kunnen je wel zeggen wat een minimale diepte moet zijn.
Mijn gedachte is dat de diepte minimaal een meter vijftig moet zijn.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

28-12-2004 12:24

ALS de minimale diepte 1 Meter en 50 centimeter zou bedragen, dan heb ik ook nog een reddingsaktie voor de boeg............

Heb namelijk van de zomer tijdens het fietsen een leuk spiegeltje + schub van een pond of 10-12 gezien. Dit was in een pisslootje van ongeveer 75 cm diep en 2 meter breed, over een lengte van misschien wel een paar honderd meter. Ik liep toen ook al met de gedachte dat als het echt hard zou gaan vriezen, de karpertjes weleens weinig ruimte over zouden kunnen houden met die ondiepte. Toch zijn deze karpers hierin zo groot geworden, het is een slootje dat via een "overloop" in verbinding staat met een groter water. Ik heb dus het idee dat het jongbroed ooit dit slootje in is gekomen, en hier groter gegroeid.

Ik dacht er toen ook al aan om eventueel die karpers te vangen en over te plaatsen naar het grotere water. Er kan hier alleen water van de grote sloot naar het kleinere slootje, dus niet andersom. Het water staat dus (van tijd tot tijd ?) in verbinding met elkaar.

Heb het uiteindelijk niet gedaan.......

Goede keus ??
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-12-2004 13:48

Ben daar eerlijk gezegd ook niet zo mee op de hoogte, daarom ook schreef ik : de geleerden onder ons....

Als daar veel prut op de bodem ligt , modder, bladeren etc dan kan ik mij indenken dat er te weinig zuurstof zal zijn...

Het kan net zo goed zijn dat een meter of zelfs minder voldoende is .

Afhankelijk ook natuurlijk of het stromend water is, dit ivm de "toevoeging"van zuurstof of stilstaand water.

gr Harnold
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

29-12-2004 09:31

Harnold
de diepste plek is anderhalve meter.
dit heeft te maken dat de wadi ook als blusvijver dient.
het water is redelijk helder en in de zomer behoorlijk begroeid met hoornblad en hier en daar waterlelie.
verder heeft de gemeente wat riet aangeplant langs de oever.
de populatie bestaat voornamelijk uit voorntjes, kleine baars,tiendoornig stekelbaars, en kikkers.
in een brief van de gemeente staat dat wij niet de auto mogen wassen en geen kunstmest en gif in de tuin mogen gebruiken en de hond moet naar een aangelegd veldje.
volgens mij houd de buurt zich hier redelijk aan.
groetjes koos.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

29-12-2004 10:49

Lijkt me een aanvaardebare diepte en zou ze gezien de prima omstandigheden dus NIET overplaatsen.
Harald Bremmer

29-12-2004 17:37

Hoi Kikkert, hoe ist?

ik hoop eerlijk gezegd wel op een flink sterke winter. Jammer voor de karpers die misschien kapot gaan op de ondiepe wateren. Maar is het niet zo dat bepaalde ziektes kapot gaan met koud weer? Misschien kan iemand hier meer over vertellen. In dit geval dus wel een strenge winter. Kan een hoop elende besparen het komende voorjaar.

Groeten HB
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2004 01:55

Harald, als al het water bevriest en dit ook gedurende een bepaalde tijd zo blijft wel, helaas leeft er dan ook geen enkele karper meer.
Dat zal niet jouw bedoeling zijn naar ik aanneem.