Omwentelingen gehaakte karpers.


Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

21-12-2004 19:04

Ik las dat met name de zwaardere karpers onder de hengeltop omwentelingen gaan maken om de haak te lossen wat ze ogenschijnlijk ook nog lukt.
Ikzelf heb dat nog nooit meegemaakt(de karpers waren idd niet groot genoeg), maar wie is bekend met dit fenomeen en hoe kun je dit voorkomen c.q tegengaan.
Dus welke aktie onderneem jij als je dit de karper ziet doen?
Loop je achteruit of duw je je hengeltop onderwater of spring je erbij in, om maar enkele voorbeelden te geven.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

21-12-2004 19:34

als je een vis eenmaal dicht onder de top hebt kun je hem met je hengel vrij goed sturen door je hengel telkens mee te bewegen waar de vis heen wil. zo kan ie geen kracht zetten, het echte omwentelen dat heb ik nog nooit meegemaakt denk ik, is het een soort rollen van de karper onder de top..?
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

21-12-2004 19:53

Ja , ze zullen het ook wel rollen noemen.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

21-12-2004 19:57

Ik heb dus wel een keer meegemaakt

Echt een pracht van een vis tot dat ie onder de top kwam.
rolde netjes op zijn rug en zwom gelijk met zijn kop naar beneden.
viste toch echt met een weerhaakje op mijn haak maar de vis zwom zich echt zonder enig probleem los

Mijn vismaat en ik hebben er met verbazing naar staan te kijken en het er later nog veel over gehad.

Maar wat er in het beestje omgaat zullen we toch nooit weten
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

21-12-2004 20:02

ik heb al gemerkt dat de grotere vissen, altijd rondjes blijven zwemmen onder de hengeltop, telkens op dezelfde 10 meter, echt vervelend, en hierdoor blijft de dril duren, en hoe langer die dril duurt, hoe meer kans er bestaat op eeen losschieter!
ik haat dat als een vis dat doet, daarom wil ik de vis ook altijd zo snel mogelijk geland hebben !
mvg
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

21-12-2004 20:20

Ik heb er jammer genoeg ook ervaring mee. :cry: ...niet dat me dit erg vaak is overkomen....maar dit jaar toch al 2 keer... :cry:

Groet...Patrick
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

21-12-2004 20:34

Ik trek zelf wel eens een vis over de kop door de hengeltop naar beneden te gooien om hem te pareren, maar deze verhalen verbazen me echt! Heel apart ben benieuwd hoe ik het in het echt zou oplossen, denk maar zorgen dat als de vis onder de kant komt dat deze al goed uitgedrilt is.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

21-12-2004 20:54

Yupse,

Heb dit al verschillende malen meegemaakt. Is inderdaad zo dat de vis begint te rollen en is wel zo dat dit wel degelijk gebeurd met grotere exemplaren.
Wat ik dan over het algemeen doe is de hengeltop onder water stoppen zodat de vis vlugger naar de oppervlakte dient te komen.

Moet wel zeggen dat dit eerder voorkomt op wateren met nogal heel wat hengeldruk. Onze vriend probeert zich zo te ontdoen van de haak.

In het begin heb ik ook zo verscheidene vissen juist onder de hengeltop gelost (shit) totdat ik dit trucje begon door te hebben.

Wat zijn ze toch slim, onze beschubde vrienden.

Mvg

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

21-12-2004 21:25

Heren,

Ook ik heb dit een aantal keren meegemaakt in de eindfase van de dril van een grotere karper. Ik heb zelf het idee dat het komt door het lood dat, strak onder de hengeltop, heen en weer bungelt wanneer de karper 'schudt' met de kop. Dit wordt dan versterkt als je met zwaardere loodgewichten (incl. toplood!) vist. Luc de Baets schreef hier volgens mij ook over (dit was de zoveelste 'aha erlebnis' in dat geweldige boek).

Toch is het mij in de afgelopen vier jaar maar drie keer gebeurt op dik 200 vissen.

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-12-2004 23:44

eenmaal eerder meegemaakt op het wilhelminakanaal met ene beste karper. Geloof er overigens geen bal van dat dit een bewuste truc/poging van de karper is om de haak te proberen te lossen, het is eerder een reactie op iets....en dat zal wel eens het lood- verhaal van Frank de reden kunnen zijn. Wel regelmatig tijdens de dril de toppen diep in het water gestoken om de vis te dwingen naar de oppervlakte te komen, dit werkt regelmatig gewoon goed.
gr
Hans
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

22-12-2004 09:21

Zoals jij Frank en Hans beschrijven moet dit volgens jullie aan het tikken van het lood liggen, dus het lood tegen de karper aan.
Gebruiken jullie korte onderlijnen?

gr Harnold
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

22-12-2004 10:23

Harnold (long time no see),

Inderdaad gebruikte ik toen 'Mijn favoriete rig', de lengte van de onderlijn was tussen de 10 en de (hooguit) 15 cm.

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

22-12-2004 10:32

Leuke Topic,

Grote vissen tijdens de dril vertonen in veel gevallen hetzelfde gedrag (tenminste bij mij dan toch). Vaak gewoon een volle run, relatief gemakkelijke dril tot bij de kant waarbij ze veel minder dan kleinere vissen nog tussenspurten nemen. Dan onder de top, maar nog buiten bereik van het schepnet gaan ze vaak links/rechts bewegen waarbij er ook af en toe gerold wordt. Hoe vaker een vis gevangen wordt, des te minder stelt de dril tot voor de kant veel voor. Heb verschillende grote vissen gevangen die enkel nog wat met de kop schudden tot voor de kant.

Het lossen dan wel vangen van die vissen tijdens het laatste kritieke moment is in mijn ogen afhankelijk van 2 factoren.

1
De hoek van de dril is heel anders voor de kant, de vis wordt nu van boven gedrild, ipv van voren wat verder uit de kant het geval is. Hierdoor is het hangende effect van het lood weg verder uit de kant. Dit zal namelijk verder uit de kant op gelijke hoogte, dan wel beneden van de bek van de vis hangen tijdens dat moment, terwijl het voor de kant boven de bek komt. De kracht op die korte afstand komt dan geheel op de haak te staan en ook het effect van het kopschudden wordt veel beter doorgegeven op de haak. Dit is enkel te ondervangen door vooral met een niet te stugge hengel te vissen en tijdens de dril voor de kant deze goed mee te bewegen met de vis. Hierdoor zal er altijd voldoende spanning op de lijn en haak blijven staan en is het losschieten hierdoor stukken verkleind. Een kritiek moment is altijd wanneer het lood rond het wateroppervlak is en de vis dan gaat rollen, slaand met het lichaam tegen de lijn, waardoor de spanning op de haak zo goed als wegvalt. Heb iig verschillende vissen gelost door juist te weinig kracht op het geheel te zetten tijdens de laatste kritieke meters van de dril. Een fout die vaak gemaakt wordt is dat wanneer je gewoon drilt en de vis voor het eerst ziet, je ineens een stuk rustiger en met minder spanning gaat drillen. Het is alsof ze het voelen, maar dan wordt het regelmatig afgestraft. Een slechte inhaking is weinig tegen te doen, zit de haak in te zacht vlees, dan zal deze met het veranderen van de hoek gaan doorhaken en zal de punt weer in het vlees omhoog gaan komen. Een grote schok van de vis is dan voldoende om het geheel te lossen. Waarbij een kleine haakmaat eerder zal lossen dan een grote.

2
De loodmontage is ook van groot belang tijdens die laatste meters van de dril, vooral bij het kopschudden dan wel rollen van de vis voor de kant. Inline lood heeft veel meer de neiging om te gaan schudden dan inline lood, zeker als er met zwaar lood gevist wordt. Ik ben er dan ook stellig van overtuigd dat ikzelf minder vissen verspeel sinds ik met wartellood aan het vissen ben, moet er wel bij zeggen dat ik in bijna alle gevallen met 150gram lood vis, bij lichtere gewichten is het effect stukken kleiner van het schudden van het lood. De manier om eigenlijk geen enkele vis te lossen voor de kant is het "verliezen" van het lood tijdens de run, heb in verschillende situaties zo moeten vissen (niet goed voor de natuur, ik weet het, maar er is nu eenmaal geen gelijkwaardig alternatief voor lood) en nooit een vis gelost. De penvissers onder ons weten het ook wel, maar een vis afdrillen zonder dat irritante loodgewicht aan de lijn is een hele ervaring en verspelen door een losser komt eigenlijk nooit voor.

Maar het verspelen van wel vangen van juist die grote vissen is een combinatie van loodgewicht, loodmontage, hengelactie, spanning op de lijn en haakgrootte.

Leuke anekdote :-?
Najaar van 2003, mijn eerst grote vis dat najaar, zie de vis voor de kant draaien en het blijkt de rijen te zijn. Ik maak de fout door rustiger te gaan drillen en de vis stopt met vechten, laat zich zakken naar de bodem en ligt nu op de grond voor mij voeten een meter of 4 uit de kant, niet binnen schepbereik. Na een 20 seconden wordt ik wat ongeduldig en begin weer wat meer kracht te zetten, er leek gewoon helemaal geen beweging in de vis meer te komen. De tweede fout tijdens die dril. Ik zie de vis mij aankijken, draait zijn kop wat omhoog en opent de bek en de hele montage komt uit de bek geschoten. De vis blijft nog een seconde of 5 rustig liggen kijken, om het er nog eens lekker in te wrijven en zwemt dan rustig weg. Ik had deze vis te diep gehaakt en omdat deze al verschillende keren was gevangen dat jaar stelde de dril maar weinig voor. Enkel een log gewicht wat ik mijn kant op trok. De vraag is natuurlijk wanneer ik gewoon met dezelfde kracht was door blijven drillen of de haak het wel gehouden had, dit zal ik helaas nooit weten. Gelukkig kon ik dit jaar mijn revanche halen.
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-12-2004 10:37

Is gewoon een "natuurlijke" manier van doen. Nix geheimzinnigs. Komt op dieper water voor de kant minder voor. Hier lijkt rondjes zwemmen favorieter. Wat helpt is je hengel lager te houden. De grootste oorzaakt lijkt voor mij het nog niet uitgedrild zijn aka de vis zsm in het net willen krijgen.

In mijn brasemvisserij maakte deze beesten er soms een sport van om ahw om te slaan, de staartvork tegen de lijn en zo proberen te lossen. dit lukte nog soms ook.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

22-12-2004 10:58

Frank Huisman schreef:Harnold (long time no see),

Inderdaad gebruikte ik toen 'Mijn favoriete rig', de lengte van de onderlijn was tussen de 10 en de (hooguit) 15 cm.

Gr,

Frank


Hoi Frank, idd long time no see .
2 heledrukke jaren gehad maar zoals je ziet begeef ik mij weer in de karperwereld...

Doordat je met korte onderlijntjes vist slaat natuurlijk het lood tegen de karper en die wordt daar vanzelfsprekend heel erg nerveus van.
Stel je voor dat ik je om de paar seconden een paar stevige tikken op je schouder of in je nieren geef , laat zich raden wat voor een reaktie je geeft(krijg dan vast geen kopje koffie van je).
Vis je daarentegen met een langere onderlijn dan zal uiteraard jet lood onder de karper bungelen en heeft daar minder of helemaal geen last van.
Ik weet dat je in de winter beter met korte onderlijn kan vissen maar dan zal de karper toch minder zin hebben om zich te verzetten.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

22-12-2004 11:08

Hoi Bart,

Je schrijft :
Inline lood heeft veel meer de neiging om te gaan schudden dan inline lood

Je bedoelt natuurlijk wartellood.

Ik ben idd ook van mening dat je beter met wartellood kan vissen dan inlinelood mits je met onderlijnen vist tussen de 10 en 15 cm.
Rest zie vorige reaktie.
Ook is vis vrij zwaar lood op kanalen , minstens 120 gr en altijd vastlood,
omdat er geen dressuur bij mij op het water is.
Je geeft ook aan om niet met een stugge hengel te vissen : ik vis altijd met een soepele hengel maar mocht ik in een onvoorziene situatie komen heb ik wel een stugge 2 1/2 ponder ter beschikking.
Mijn dril is van begin tot het moment dat de karper in het net ligt ronduit heftig te noemen omdat mijn gedachte is ; hoe langer de dril duurt hoe meer kans op verspelen.
De haken die ik prefereer zijn 2 en 4 . Bij kleinere haken heb ik in het verleden te veel losser gehad, terwijl mijn boilie zeker een cm onder de haak bungelt, dus genoeg ruimte om te draaien op een altijd soepele hair.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

22-12-2004 11:57

Ik vis wel eens op een kanaal waar het onder de eigen kant ook 4 meter diep is, de grotere vissen die mijden de vaargeul maar blijven gewoon rondjes zwemmen onder te top. Ik heb 1 vis 3 keer gedubbeld daar en die vertoonde telkens dezelfde kunstjes! ik viste daar tegen de overkant, eerst normale run, dan komt de vis schuin weg mee zwemmen, tot ca. 15 uit de kant, daar gaat ie even stil liggen, lijn blijft echt roerloos op 1 punt staan, daarna zwemt de vis door tot onder de hengeltop en blijft hier rondjes zwemmen op de bodem, elke 10 cm die je dan wint neem de vis er weer 5 m af! erg sterke vis maar wel voorspelbaar.
deze vis gaat als ie bovenin komt elke keer stijl met de kop naar beneden, en neemt dan beste runs.

Ik heb niks gemerkt dat deze vis minder weerstand bood naarmate die vaker werd gevangen.
beetje bij beetje
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-12-2004 12:23

"Vis je daarentegen met een langere onderlijn dan zal uiteraard jet lood onder de karper bungelen en heeft daar minder of helemaal geen last van. "


Ik wil overal in mee, maar dat kan dus niet. OK met een onderlijn van een meter en meer, zal de karper niet meer in contact kunnen komen met het lood. Daar wij de vis uit het water willen trekken zal het lood dus in het extreemste geval boven de vis zitten.


MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-12-2004 12:55

2 manieren van kantelen.

1) vis vlucht van je af, wordt geblokt en wordt ahw over de kop getrokken.

nu is de werkelijke kracht op de haak met een meter of 5 lijn uit het dubbele dan wanneer er 15 of meer meters lijn uit staan.

Het lood zit nu afhankelijk van de lengte en de hoek hengel haak tegen de kop, tegen de flank of boven de vis.

2) vis komt naar je toe. Kop eerst. Komt er nu ruimte doordat je niet snel genoeg lijn neemt bijv. kan het beestje voor of achter over. Meestal voor over trouwens. Kop naar beneden en klap met de staart. Wordt nu de lijn geraakt komt er een enorme druk op het laatste eindje en de haak.



MVG

Klaas
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-12-2004 12:55

in mijn geval (4 de post in dit topic) viste ik met een onderlijn van ongeveer 25 cm en was mijn saftylood al kwijt.
Deze karper draaide de haak puur eruit op de spanning die er op de lijn stond

Ik vond het in ieder geval een knap staaltje natuur
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

22-12-2004 13:13

Klaas van den Herik schreef:"Vis je daarentegen met een langere onderlijn dan zal uiteraard jet lood onder de karper bungelen en heeft daar minder of helemaal geen last van. "


Ik wil overal in mee, maar dat kan dus niet. OK met een onderlijn van een meter en meer, zal de karper niet meer in contact kunnen komen met het lood. Daar wij de vis uit het water willen trekken zal het lood dus in het extreemste geval boven de vis zitten.


MVG

Klaas


Klaas je hebt in principe gelijk :

1 dat gebeurt alleen als de vis recht op je afkomt, dan zal het lood boven de karper zitten.
2: als de karper het aas oppakt en wegzwemt, al naar gelang de hoek bungelt in eerste instantie het lood onderc.q.schuin onder de karper.
3: en tijdens de run is in 99% van de gevallen de hoek van de runnende karper tov je hengel zodanig dat de lijn langs het lijf loopt wat weer inhoud dat het lood bij een korte onderlijn tegen het lijf bungelt.

Dat dan wel weer!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

22-12-2004 13:27

Klaas bij een onderlijn van een meter zal het lood achter de karper komen.Dus daar wordt de karper niet meer nerveus van...

Bij inlinelood zal in het gunstigste geval het lood strak langs het lichaam lopen en bij wartellood kan het lood tegen het lichaam bungelen wat nervositeit met zich mee kan brengen en idd nij een korte onderlijn zal het lood tegen de kop slaan ipv tegen het lijf.

Maar wat brengt nu dat rollen teweeg : is het natuurlijk of een reaktie omdat die vis al (m)eerder(e) keren is gevangen?

gr Harnold
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-12-2004 15:33

Ik geloof er in mijn geval in dat dit niet de eerste keer was.

De karper deed dit zo gemakkelijk alsof hij het iedere dag wel een keer of 10 deed.

oefening baart kunst mischien?
**Arwin Bos**

22-12-2004 16:06

Harnold,
Volgens mij is het geen reactie die de vis geeft omdat hij al vaker is gevangen, een vis vlucht om dat hij gehaakt is, dit is zijn instinct, maar volgens mij kan een vis niet bedenken dat als hij een bepaalde handeling uitvoert, dat hij dan los kan komen.
Waarschijnlijk is het dat lood wat tegen zijn kop slaat, en dat probeerd hij gewoon kwijt te raken. Maar ik heb het zelf nooit mee gemaakt, volgens mij komt het bij andere vissen (bijv.:snoek) wel vaker voor dan bij karper.

MVG arwin
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

22-12-2004 16:32

** Arrwin**

Je kunt een karper imo niet vergelijken met een snoek.

Snoek : predator
Haai : predator (roofdier)

Wat doet een haai als die zijn prooi grijpt ?

Juist : die gaat met de prooi in de bek RONDDRAAIEN.

Of het moet zijn dat de karper de boilie of partikel als prooi ziet???

Denk het eerlijk gezegd niet.

gr Harnold