Hoe ver was je langste run? Niet in tijd maar in meters!


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-12-2004 22:15

bram maasland schreef:
vr grt bram(ook wel joekel genoemd)

euhh...hopenlijk wel door je vriendin dan :D ?
HB
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

20-12-2004 22:18

denk dat er hier veel wordt overschat. neem eens de lijn in de hand en loop met een flinke pas weg. je gaat schrikken, believe me.
de laatste paar uns die ik snachts heb gehad zullen googuit een meter zijn geweest, obstakelvissen vraagt nu eenmaal een zeer snelle reactie :-P
groetjes Da Fox
Aart Appel

20-12-2004 22:22

Normale snelheid van een karper is ongeveer 1,5x zijn lichaamslengte. Voor een karper van 70cm is dat dus 1,05 mtr per seconde. Laat je hem een uurtje lopen dan is ie dus haast 4 km weg.

Pfff dan moet je wel enorm lang binnen draaien. :)
bram maasland
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-12-2002 01:00
Locatie: ede

20-12-2004 22:36

Ik heb ze nog nooit horen klagen ik hoor ze wel eens en dan lig ik niet te fietsen in de lucht,een meter of 100 duurd die run dan ongeveer. :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-12-2004 23:37

Aart Appel, dat klopt inderdaad ongeveer wat jij zegt over de gemiddelde snelheid van een karper. Volgens een Franse bioloog (was zelfs professor) die daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan heeft is de gemiddelde kruissnelheid van een karper op ca. 3 km per uur te stellen (wel afhankelijk van de grootte van de vis zoals jij ook al opmerkte).
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-12-2004 23:42

Nog even een aanvulling: volgens diezelfde proffessor is de karper een stayer en bepaald geen sprinter. Maar de snoekvissers onder ons wisten dat allang.:)
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

21-12-2004 10:29

Het is me helaas 1 keer gebeurd dat een vis een goeie 100 mtr. lijn kon nemen en ik zat al op zo'n 100 mtr. afstand te vissen.

Was de laatste nacht van een 5 daagse sessie.

5 winderige dagen roeien in een zodiac van 3.20mtr. waarbij ik ook nog 2x verkast ben hebben me de laatste nacht te vast doen slapen.

De vis is daardoor achter een grindplaat kunnen komen met lijnbreuk als gevolg. (geen voorslag, wel een safety system en platgeknepen weerhaak. off topic maar toch. Hoewel, misschien toch wel on- topic?)

Toch maar eens serieus op zoek naar een electromotortje.

Verder bestaat mijn visserij uit korte (2,5 tot 4 uur) aangevoerde sessies waarbij ik direct achter de hengels zit.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

21-12-2004 11:01

Veel mensen geloven niet in runs van 100 tot 150 meter nou ik vis wel eens op de ijssel en daar is alles mogelijk. Ik heb zelf nog nooit zo'n bloedrun gehad omdat ik goed ken blokken met mijn materiaal maar mijn neeffie zat tot voor kort met 2 lb hengels te vissen en dan heb je echt niks te vertellen hoor...hij heeft regelmatig een gehaakte vis van hem 100m verderop dr vol uit zien klappen in de stroming.
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

21-12-2004 11:27

hoi Aart van die 3km pr uur klopt zeker wel!
Ik heb het zelf mogen aanschouwen op een kanaaltje, in de zomer was ik er aan het opp vissen en trof een herkenbaar clubje vissen aan, een stuk of 4, met een kwassie erbij, een spiegel die naar de zon keek de hele dag zeg maar :o :lol: :wink:
Door mijn gestuntel en van het talud afglijend joeg ik het cluppie op hol, en ze vertrokken... ik met mijn stomme kop er nog achteraan en inhalend ervoorbij rennen om een goede 15meter vetrder gauw wat brokken te strooien... ja ja mooi niet ze gingen alleen maar harder zwemmen.. single HooKorst als laatst optie... dahaaagggggg kurukkersss...
Nu komt het; een uur later zit ik zeker 4km verderop bij een sluisje mijn evenwicht proberen te houden op een lange tak achter een bleek later gigabrasem te jagen -ut zijn net hoge spiegels af en toe :( - zie ik in de verte 4 boeggolven aan komen... wat denk je... het chachrijnige ouwe mannen cluppie van een uur eerder kwam vrolijk aanzwemmen!
Het was tenminste 4km verder... moet je nagaan... als karpers het in hun hoofd halen om een dagje te gaan zwemmen, ik vind het niet zo gek dat jij Aart de Flevo-centrale spiegel hebt gevangen in de IJssel hoor... dat is zo'n 40km zwemmen voor die ouwe rakker... trouwens ut Naeffje had toch ook ineens Nijmeegse vierdagen neigingen... :wink:

gr raymond
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-12-2004 12:32

Een jaar of twee geleden kreeg ik wel eens keiharde runs waar ik vrij laat bij was (optonic niet aan :oops: ). Tegenwoordig is hte zelden meer dan twee meter. meestal laat ik ze niet eens lijn nemen bij de aanbeet omdat ik waar mogelijk altijd vlak achter mijn hengels zit. Heb trouwens vorig jaar één keer een lege spoel gehad (320m, lag op 80m), maar dat is een vrij logisch resultaat als je door een run van een geladen 2000 tonner heen slaapt. Dit jaar heb ik één keer een run van bijna 30 meter gehad, lag op het kanaal onder de top en mijn tent stond noodgedwongen een of 15 verderop bovenaan het gladde taluud. Omdat die vis toch nergens heen kon trok ik eerst ff me schoenen aan en klom ik van het taluud af zonder onderuit te gaan.

Na de aanslag is het overigens een ander verhaal. Ik weet dat veel mensen die afstanden overdrijven, maar het komt zeker voor dat een vis een heel eind lijn kan pakken. Ik heb zelf op het kanaal hier een paar gekke dingen meegemaakt. Het zijn meestal niet de grootste vissen, hier zijn het meestal de schubs van ca. 18 - 23 die nog wel eens gekke dingen doen. Denk dat mijn langste run daar een meter of 40 was. Dat was een vis die eerst mee kwam zwemmen, onder de kant opeens omdraaide en toen 3 minuten bleef doorzwemmen terwijl hij rustig lijn nam. Ik geloof dan ook rustig dat er op de rivieren vissen zijn die in de stroming een heel eind lijn nemen. Overigens noem ik hier alleen de afstanden die ik heb kunnen inschatten doordat ik de vis op volle afstand heb zien draaien in de oppervlakte.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

21-12-2004 15:39

Pff ik heb wel paar keer een run gehad Dat je dan aantikten dat die gewoon onstopbaar is en dan is die vis ook meter of 20 a 30 weg :o

mvg

bart
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

21-12-2004 15:49

Ik denk dat runs sowieso nooit zomaar(dus zonder extra stroming) langer als 100 meter zullen zijn, ik denk dat ook een vis ooit een soort moe word...

Ik vis vaak op een afgedamd stuk rivier, met in verhouding erg sterke vissen en heb daar wel al enkele malen meegemaakt dat een vis zonder enige moeite enkele tientallen meters lijn nam, maar weet zeker dat dat nooit verder is geweest als een meter of 30/40 uiterst....

MVG,

FP
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

21-12-2004 17:23

+- 30 meter.
mvg
dimitri pouls
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-03-2004 14:56
Locatie: bree (limburg-->belgië)

21-12-2004 18:05

Maar eenmaal de hengel in handen dan zal het niet zo'n vaart meer lopen althans wellicht helaas voor mij dan.De sterkste vis was voor mij in ieder geval zeker niet de zwaarste en die nam een meter of 10 a 15 lijn


dit kan zeker bram, maar ik denk dat het hier om gaat van de moment dat de vis bijt tot je aanslaat. Een sterke vis kan altijd wat 10-talle meters meenemen.

maar van aanbeet tot aanslag 150 meter :roll: daar heb ik mijn bedenkingen bij.

greetz dimi
denk altijd negatief, dan kan het alleen maar meevallen
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

21-12-2004 18:06

Op een grote rivier ging er eentje er flink van tussen. Hij was aan de kant gehaakt, en zwom tot over de helft van de rivier. Ik dacht dat ik een enorm monster had. Het was een schitterende slanke schub van nog geen 24 pond!
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

21-12-2004 18:35

Ik heb dit jaar een van me langste runs mee gemaakt.
Alleen jammer dat ik niet weet wat het was, het monster trok me halve spoel leeg (lag voor de kant te vissen en heb molens waar 300 meter op kan :o ) hij was dus over de 100 meter heen, toen wist de vis zich te lossen toen die al ergens in de vaargeul zat achter het talut. :cry:

Dit was overigens op een rivier, monsters zijn het daar, maar de kleintjes weten op dat soort wateren ook al redelijke kapaciteit aan lijn mee te nemen. Dus ik durf niet te zeggen wat het was.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

21-12-2004 18:55

Kijk ik niet op een metertje meer of minder dan schat ik dat de karper plm 30 meter van mij vandaan was omdat ik de delkim was vergeten aan te zetten.
Gezien zijn lengte 90 cm x 1.5 x 4 a 5 sec is een normale run dus zo'n 25 meter.
Ik heb wel eens heel dicht achter een hengel gezeten en bij de beet gelijk oppakken en dan komt de karper slechts zo'n 10 meter bij mij vandaan.
Tis me wat.
Diegene die mij kent weet hoe absurd zwaar ik afdril. Niks geen "laat maar lopen"motto.
Hupsakee , zo snel mogelijk dat net in met die karper.
Dus kom bij niet aan met verhalen van een run van wel 100 meter want dat wordt het tijd dat je de alcohol moet laten staan of in therapie moet, oh ja je kan de slip ook zwaarder zetten, moet je alleen ff aan dat knopje draaien, hetzij voorop of achterop de molen...
Das de lengte van bijna een voetbalveld man !!

Hoe zit dat bij jou dan AART?

Gr Harnold
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

21-12-2004 19:15

Aart Lokhorst schreef:Aart Appel, dat klopt inderdaad ongeveer wat jij zegt over de gemiddelde snelheid van een karper. Volgens een Franse bioloog (was zelfs professor) die daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan heeft is de gemiddelde kruissnelheid van een karper op ca. 3 km per uur te stellen (wel afhankelijk van de grootte van de vis zoals jij ook al opmerkte).


Heeft het formaat van de staart van de vis geen invloed? Je zou denken, hoe groter de staart hoe meer waterverplaatsing, hoe sneller hij voorruit komt.


En als iedereen doelt op mijn 150 meter op de vorige pagina dan kan ik iedereen gerust stellen. Dat was niet serieus bedoelt. Zie ook de smilies die erachter staan :)

Het verst wat mij overkomen is dat een vis wegspurtte moet ergens uit de begintijd komen denk ik. Was toen nog niet gewend om als een speer uit de slaapzak te komen en dan had de vis in kwestie nog wel eens de kans om wat meters lijn van de spoel te trekken. Heb het nooit opgemeten maar het zal eens 20/25 meter zijn geweest, hoogstens.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Patrick van der Molen
Berichten: 234
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: Almelo
Contacteer:

21-12-2004 19:52

Hij loopt nog steeds...... :lol:
bram maasland
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-12-2002 01:00
Locatie: ede

21-12-2004 19:56

De invloed van welke water je een run krijgt heeft wel invloed op de sterkte van de vis ook het al eerder te maken hebben gehad met gehaakt zijn heeft zijn invloed.Op rivieren zal de vis vele malen sterker zijn omdat hij gewend is tegen de stroom op te zwemmen de vissen die op kleine cultuurwateren gevangen worden zijn in verhouding een stuk minder sterk.Ook daar kun je wel eens verrast worden.En persoonlijk denk ik dat een schupkarper toch kwa kracht een voordeel heeft teopzichte van een spiegel maar de uitzondering bevestigd de regel.
Ook speelt de diepte van het water heeft invloed doordat de vis meer kracht lijkt te kunnen zetten en de grootte van de staart en de staartwortel heeft invloed.

vr grt bram
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-12-2004 20:00

Harnold

Mijn geval 8)

Plas waar de gemiddelde vis 30 pond weegt, wat er nog meer zwemt hou ik voor me 8)
Vaarde al een tijdje mijn lijnen uit naar de overkant van de plas.
Lengte 150 meter.
Deze aanbeet waar ik het over heb had ik vlak bij mijn eigen kant.
Met een makkelijke rekensom (plaats van haken en plaats van lossen) kom ik ongeveer uit op 100 meter.

Ik weet niet wat voor vissen jij gewend bent maar ik weet wel wat voor formaten ik daar kon verwachten :wink:
Zal me ook niks verbazen als hier het volgende NL record vandaan gaat komen....... om je maar een idee te geven 8)

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-12-2004 20:45

He Robert,

ik ga daar gratis voor je voeren? :D
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-12-2004 20:52

Mooi aanbod Mitsz!

Als je ze nou gewoon gratis bij mij thuis afleverd dan scheelt dat jou ook weer.
Ik denk wel met je mee hoor :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-12-2004 21:04

Bram, de invloed van stroming op vissen wordt in het algemeen zwaar overschat. Die ca. 3 km is gewoon een gemiddelde, betekent ongeveer 50 m per minuut. Natuurlijk zijn er per individu verschillen maar per saldo is een karper geen snelle 'zwemmer'.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

22-12-2004 09:09

Robert Campbell schreef:Harnold

Mijn geval 8)

Plas waar de gemiddelde vis 30 pond weegt, wat er nog meer zwemt hou ik voor me 8)
Vaarde al een tijdje mijn lijnen uit naar de overkant van de plas.
Lengte 150 meter.
Deze aanbeet waar ik het over heb had ik vlak bij mijn eigen kant.
Met een makkelijke rekensom (plaats van haken en plaats van lossen) kom ik ongeveer uit op 100 meter.

Ik weet niet wat voor vissen jij gewend bent maar ik weet wel wat voor formaten ik daar kon verwachten :wink:
Zal me ook niks verbazen als hier het volgende NL record vandaan gaat komen....... om je maar een idee te geven 8)

RC


Je kunt ook de slip zwaarder zetten !

Evenals Mitsz ga ik er graag voor je voeren en wil je wel oppikken zodat je de boilietas kan dragen...

gr Harnold