Help wanted


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

17-12-2004 12:50

ik ga in mei naar frankrijk.
Nu heb ik me laten vertellen dat dat nogal een redelijk populair water is.
en heb ik dus mijn bedenkingen over hoe het aan te pakken is.
vandaar dat ik ( onervaren in het vissen op middelgrote wateren), ook
probeer voordat ik vertrek zoveel mogelijk nuttige informatie probeer
in te winnen.
Dus vandaar dat ik julie hiermee lastig val (nouja, we moeten elkaar een
beetje helpen he?)
nu dacht ik aan het volgende.

Plan van aanpak;
Naar mijn mening is het belangrijk een goed gevarieerd voedsel aanbod
te presenteren, omdat de vissen daar nu ondertussen de conventionele
balletjes en andere normale aas soorten wel kennen.
Daarom ook dar ik een hoeveelheid partikels en grondvoer mee wilde nemen.
En dan voornamelijk met het grondvoer aan te voeren, met daar overheen
de partikels.
Natuurlijk wilde ik de bollen niet thuis laten evenals de pellets.
Maar omdat men daar in de buurt deze producten aan de man brengt, neem
ik aan dat deze ook veelvuldig de bodem van het meer zullen zien.
Nu denk ik dat het daarom verstandig is met ander aas/andere vormen
aas te gaan vissen.
Hierbij dacht ik aan frolic honden brokken en het versnijden van de
boileys en dit ook in het grondvoer te verwerken.
Bij het versnijden van de boileys dacht ik zelf aan blokjes of bolies
met een flink stuk eraf.
En dit dan als haakaas te gaan gebruiken.
Verder wilde ik ook naast de voerplek gaan vissen daar de vissen
argwaan zullen hebben in plekken met veel voer...

sla ik nu hier volledig de plank mis? of valt dat nog mee?
Met andere woorden: hebben jullie nog nuttige tips?

Bij voorbaad dank

Tom
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-12-2004 13:51

Tom,

Op zich is je gedachte niet verkeerd, maar heb je enig idee wat het bestand aan rasem is?
Kleine partikels trekt veel brasem op je stek en dat kan een plaag zijn op veel Franse wateren.

Ikzelf zou gaan voor alleen boilies icm tijgernoten, hje boilies kan je versnijden, maar misschien voorzien van een andere vorm.

De vraag is natuurlijk of dat nodig is, wat is het aanbod van natuurlijk voedsel?

Zelf gaan we dit jaar naar Frankrijk en zal ik eerst op zoek gaan naar de kreeften en zeker met 2 hengels mijn rig beazen met een kreeft.
bram maasland
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-12-2002 01:00
Locatie: ede

19-12-2004 18:53

wellicht is het onbekend voor vissers die in frankrijk gaan vissen onbekend dat je er niet met kreeften mag vissen aangezien deze beschermd worden.Niet dat je snel op een openbaar water gecontroleerd zal worden zoals op bv la horre maar het maar dat je het weet.De boetes zijn niet mals.De aanpak van degene die deze topic is gestart is regelrecht terug te lezen in verschiedene karperboeken dus als er al dressur is dan zal je wellicht met een ander idee moeten komen. vr grt bram
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-12-2004 19:42

Bram, Marijn. Bram, dat is lang niet overal in Frankrijk zo. Marijn, in een groot aantal departementen is het verboden om s' nachts met dierlijk aas te vissen, dus ook met kreeften.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-12-2004 21:47

Aart,

Het vissen met levend dierlijk aas, ook kreeften valt mogelijk onder een andere vergunning.
Wanneer ik om een vergunning vraag komt de verkoper steevast met de tegenvraag; Welke klasse?, 1,2 of 3.
Met klasse 3 vist men op karper met maximaal 4 hengels.
Meer heb ik niet nodig...

Volgens mij is klasse 1 voor het vissen op Forrel, en klasse 2 voor het vissen met levend aas op snoek en snoekbaars.
Wanneer ik het goed begrepen heb en men vanuit een bootje vist op snoek en snoekbaars dan heeft men de klasse 1 vergunning weer nodig..

Klasse 3 is genoeg voor karpervissers, mits men geen levend aas gebruikt, doet men dit wel en krijgt men dan een controlleur op bezoek, dan gaat men dus heel DIK op de bon..en is alle visgerief effe pissen.

Kan het mis hebben Aart, maar ongetwijfeld volgt er dan spoedig correctie van uw persoontje..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-12-2004 22:55

Henk, het is nog wat ingewikkelder, maar daar hebben wij als karpervissers niets mee te maken.
Wat wij moeten hebben is een vergunning avec TAXE COMPLETE, met deze vergunning mag je meestal met 4 hengels vissen en op de wateren waar dat is toegestaan ook 's nachts, zijn altijd 2e categorie wateren (in een enkel departement met 3 hengels). Als aas is (meestal) toegestaan:
o.a. granen of van granen gemaakte producten, levend en dood aas. Echter in behoorlijk veel departementen is het 's nachts vissen met dierlijk aas (levend of dood) weer verboden en mag er 's nachts alleen met plantaardig aas worden gevist.
Met dezelfde vergunning mag je met 1 hengel op 1e categorie wateren (waar salmoniden dominant zijn) vissen.
Daarnaast zijn er nog de volgende vergunningen:
- Taxe Reduite (1 en 2)
- Taxe Jeunes
- Timbre exénorés
- Carte enfants
- Carte vacances (tussen 1 juni en 30 september 15 dagen aaneengesloten geldig)
- Carte Journalière (dagkaart)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-12-2004 18:20

Hahaaaaaaaa,

Zie je wel!! :o :o

Dank u Aart, namens veeeeeeeelen.. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
bram maasland
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-12-2002 01:00
Locatie: ede

20-12-2004 21:38

Beste henk en aart, een goede reactie van jullie kant zoveel informatie had ik zelf niet maar het verschaht wel enige duidelijkheid in het geheel.Voor marijn is er in indergeval weer meer duidelijkheid.Ik weet dat er op veel grote franse meren een overvloed is aan kreeften en aart je zult het je vast niet meer herrinneren maar we kwamen elkaar tegen bij zo'n frans meer jij was daar met een groep jonge karpervissers daar een weekje aan het vissen.We kwamen elkaar tegen bij de lidl die daar in de buurt is.Een vriendelijke groet en een bedankje van mijn kant voor wat je allemaal doet voor de karpervisserij.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-12-2004 23:25

Bram, dat kan ik me nog wel herinneren. Was bij de Lidl in Château-Chinon.
bram maasland
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-12-2002 01:00
Locatie: ede

20-12-2004 23:43

Helemaal correct ,een goed geheugen heb je. Het leuke was dat ik pas later er achter kwam dat jij het was dat gezicht kwam me al bekend voor maar verder vragen doe je dan niet.Hoop op een reactie op een andere topic van je.

Beste Tom jij bent hier gestart met de vraag wat te doen op de grotere wateren in frankrijk of elders.Probeer een keuze te maken in het aas wat je mee neemt.Probeer hoogstens twee soorten boilie's mee te nemen.
Een zoete en een visvariant is dan al snel de keuze.Kijk naar het assortiment boiloie's die in frankrijk veel worden verkocht en kies die niet.
Een eigen gemaakte boilie is een pre een en voorsprong.

Uit je opzet probeer je alle risico's uit te sluiten voor wat betreft aas ik denk dat je goed weg komt met twee soorten bollen en bv een paar kilo
tijgernoten die je thuis al weekt kookt en lekker laat staan gisten.

Dan over de tactiek die je toepast in het voeren kijk eerst een paar uur rond op het water zie je allemaal boeien dan weet je dat de karper gecondicioneerd zullen zijn op massale voerplekken die varieren van 5 tot 20 meter.Niet dat er op die manier geen vis te vangen is heel goed zelfs maar als er dressuur is doe dit dan niet.
waarom geen zeerhoogwaardig aas(kwalitiet)en vissen met een stringer die boilie's kennen ze onderhand wel als voedsel ze verleiden die van jou op te eten is truc.

Bouw verschillende kleinere stekken op ook al is een week maar zo kort als het lijkt.Observeren en dan kan je pas je strategie bepalen.
In het plannen van een visvakantie is de te bepalen tactiek altijd de uitdaging maar ook gelijk de val ter plaatse zul je je moeten aanpassen.

vr grt bram
jan van kranenburg

21-12-2004 02:29

SVP afleren een topic over Vissen in La Douce France te beginnen met
"help wanted"!

En, Aart, voeg voortaan bij je antwoorden een Hollandse vertaling. :)

mvg

jan
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

21-12-2004 11:39

Heren ik zit nog met een heel ander probleempje.
Daar het de eerste keer is dat ik naar frankrijk ga, heb ik compleet geen idee van het weer daar.
Ik zit net onder het midden van frankrijk.
Bij Limoges.

Dus zou iemand zo vriendelijk kunnen zijn en mij vertellen wat het daar rond begin mei voor weer is.

Tuurlijk snap ik dat het allemaal anders zal kunnen zijn.

Maar een richtlijn moet toch iemand kunnen geven?

Bedankt overigens voor alle nuttige reacties.

MVG Tom
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-12-2004 11:48

Aart schreef:

"en mag er 's nachts alleen met plantaardig aas worden gevist"

Hoe streng is dit? mag een vismeelboilie dan wel?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-12-2004 16:12

Mark, over wat voor soort boilie dan ook heeft nog niemand ooit een probleem gemaakt.
bram maasland
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-12-2002 01:00
Locatie: ede

21-12-2004 19:30

Marc ik weet dat je wel met levende hondjes mag vissen die een witte/bruine/zwarte vacht hebben.Verder een boilie daarvan maken is ook een optie wel enkele dagen laten uitdrogen want dan komen die kreeften weer he.
bram maasland
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-12-2002 01:00
Locatie: ede

21-12-2004 19:36

Tom, om je en indicatie te geven, ik was vorig jaar bij de opening van het seizoen in midden frankrijk houd rekening met temp tussen de 15 a 18 graden, het water als het niet te diep is tot 25mtr (de bovenste laag dan) is ruim boven de 10 en ongeveer 14 a 15 graden.De vis zal zich dus in de ondiepere gedeeltes ophouden en de eventuele zuiden wind snel volgen.
Vissen aan de kant waar het langzaam afloopt is aan te raden.

vr grt bram
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

22-12-2004 20:26

ahha, nog iemand die mij iets van het weer kan vertellen??
(dat scheelt een hoop bagage)

of heeft iemand ook een heel ander weertype meegemaakt?

MVG Tom
knollenvanger 1ste klas
Aart Appel

22-12-2004 21:27

Via google: inkloppen klmaat limoges

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=kli ... Zoeken&lr=

Eerste link en dan ergens onderaan de pagina. http://www.interhome.nl/landinfo/landin ... c/F/rc/45/

Handig dat internet.
bram maasland
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-12-2002 01:00
Locatie: ede

24-12-2004 17:57

Nou tom,via deze site kun je dus de gemiddelde weergegevens ophalen.
Ik wens je veel plezier en ik hoor je evt wel als er nog meer vragen zijn.
Plaats reactie