foto in de krant...


Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

24-06-2002 15:32

Ik heb van iemand gehoord dat deze vis niet eens gevangen is op de Westplas!

De visser heeft bewust de naam van een ander water genoemt (de Westplas dus) om zijn eigen water te beschermen!

Gekker moet het niet worden....... :sad:
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

24-06-2002 16:17

Tsjah .. en als je dan sommige reactie's op die foto ziet:

"Nou, nou, nou, wat een overdreven gedoe, 36 pond is nauwelijks de moeite waard te noemen: het Nederlands record ligt inmiddels op 63 pond (Rini Groothuis, Nieuwkoopse plassen), en het wereldrecord ligt op ik meen 82 pond, gevangen in Roemenië...
Boven de 36 pond is zeker geen uitzondering, ook niet in Nederland..."

die snapt het ook niet helemaal

stefan
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

24-06-2002 16:21

Het nederlands record 63 pond op naam van Rini Groothuis?? Volgens mij heeft Rini al jaren geleden z'n hengels in de kast gezet. Het nederlands record staat op 63,8 pond en is gevangen door Joop Butselaar (of is hier ook alweer verandering in gekomen, ik heb al een tijd niks meer van de recordvis gehoord).
Met informerende groet, Kelly.
Arnold Haandrik

24-06-2002 16:28

dat meende ik ook Kelly.
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

24-06-2002 17:05

en het wr is 37,4 kg en niet 41 kg naar mijn weten

Groet josse
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-06-2002 19:45

Mannen,

Als je het nu eens positief bekijkt?

Misschien niet handig om het water te noemen, maar het is wel een positieve reclame voor de visserij.

MVG

Klaas
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-06-2002 19:52

Juist niet.
Dan krijg je al dat gezeik weer over dat het karpervissen alleen maar Pronken is met je gevangen vis.
een beetje pronken is normaal.
onder je vismaten bijvoorbeeld.
Ouders en familie.
Maar de krant / zwaar druk bezocht internet forum ?

want fokforum is niet zomaar een forumpje...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-06-2002 20:01

De foto heeft in ieder geval een Photoshop tintje of tint.
Vissen is een hobby, geen religie!
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

25-06-2002 00:30

Momenteel is het komkommertijd. Bovendien reserveren kranten 'ruimte' voor dreigende rampen, bijvoorbeeld een oorlog tussen India en Pakistan. Als die zich niet voordoet, vullen ze de ruimte met een foto van een schaap met vijf poten, of een hond met 13 puppy's; in dit geval met een sukkel met een karper. Gun die sukkel zijn '15 minutes of fame'. (Want een sukkel blijft het natuurlijk om anno 2002 nog met je vis te willen pronken in een krant!

Peter
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

25-06-2002 09:05

Ik vind het een verrekt mooie foto van een verrekt mooie vis! Die Jimmy heeft 'm maar mooi weten te verschalken.

Velen van ons zien graag visfoto's en video's, maar nu het dan ineens nationaal zou gaan is het 'not done'. Vreemd, denk net als Klaas dat we dit als positieve communicatie moeten zien. Ik kan de cijfers uit een recent gehouden NIPO-onderzoek betreffende de visie op vissen niet rijmen met de kijkcijfers van VIS-TV. Als je ergens aan het drillen bent, loopt direct het hele dorp uit. Iedereen is nieuwsgierig en vol bewondering als er een "gigant" van 14 pond op het droge ligt. Je wilt ook niet weten hoe vaak ik gevraagd ben wat ik met de gevangen vis doe. Terugzetten natuurlijk! Er leven nog veel onjuistheden onder de niet-vissers. Laten we deze wegnemen. Een foto met correct onderschrift in een landelijk dagblad lijkt mij zeker geen kwaad kunnen. We mogen wat dat betreft best een lange neus trekken naar al die geitenwollensokken-types.
We moeten laten zien dat we er zijn en zullen blijven.

Groet,

Ron
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

25-06-2002 09:22

Ik denk dat we het inderdaad misschien wel zo moeten zien als Klaas zegt. Een positieve insteek.
Misschien weten jullie het niet, maar 80% van de Nederlanders is tegen de vissport!!!!
Dit is dus misschien wel positieve reclame, zo’n vis, al dan niet gemanipuleerd, spreekt voor een leek wel tot de verbeelding.

Waar ik me wel aan erger is al dat KINDERACHTIGE gezeik over mensen die een foto ergens plaatsen of laten zien. Hoe komen jullie aan het karpervirus, hoe kom je aan al de technieken die je gebruikt, al die slaafse nalopers onder de karpervissers halen hun technieken uit boeken en tijdschriften, en wat spreekt daar tot de verbeelding, die prachtige foto’s van mooie vissen! En wie leest die bladen en boeken allemaal?????

Zijn al die vissers die in een magazine of internet wat schrijven dan van die prooipronkers? Ja ze zijn trots op hun vangsten, mag dat niet? Ben je dan geen “pure” visser, omdat je pronkt met je vangsten… come on men, wat een kortzichtigheid zeg..
Vissers als Rini Groothuis, Alijn Danau, John van Eck, Evert Aalten, Luc de Baets, Laurens Maasland, Arno Spruit, Mike van Zijl, Hans van Moorsel, Henk ter Maat, Douwe Bijlsma, Pieter de Jongh, Aart Lokhorst, Edwin Wouters etc. etc. dan ook geen pure vissers? Zijn dat nepvissers? Mensen ga toch een andere hobby zoeken of er niet over lopen zeiken!!!!!!!!!! Dit zijn stuk voor stuk pure vissers die meer dan gemiddeld hun visje vangen, en proberen jullie nog wat ervaringen bij te brengen om je hobby nog beter te kunnen uitvoeren!!

Vr.Gr.

Bertil
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

25-06-2002 10:07

Bertil,

Ik sluit mij, niet geheel verrassend, bij jou aan.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

25-06-2002 10:38

Heren, er wordt nog een gevaar over het hoofd gezien: Kennen jullie het fenomeen 'krantensnoeken' nog? Er wordt misschien weer een geest uit de fles gehaald die jarenlang een sluimerend bestaan heeft geleid.
Wat k a n er namelijk gebeuren? Piet - pas begonnen met karpervissen - vangt een karper van, zeg, 25 pond.
'Ik bel de Telegraaf wel effe'! roept een voorbijganger die zich herinnert dat er pas nog een foto van zo'n grote vis in de krant heeft gestaan. Piet heeft echter geen bewaarzak...
Of vissers gaan zelf hun vis melden bij het plaatselijke dagblad. Al met al kan dit leiden tot weinig karpervriendelijke toestanden. Daarom: foto's van grote vissen horen thuis in de daarvoor geeigende media en mogen niet dienen als opvulsel omdat die avond prins Claus toch niet is overleden (ik noem maar wat).

Groet,

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-06-2002 10:49

Bertil, dat 80 % van de Nederlanders tegen het sportvissen zijn, ben ik niet met je eens. De uitkomsten van een dergelijke enquête kun je bij een subjectieve vraagstelling zodanig manipuleren dat je vrij zeker de antwoorden krijgt die je tevoren in gedachten hebt. Ik ben er vrijwel zeker van dat als je een enqête houdt met andere, ook subjectieve vragen, die in ons straatje zouden passen de meerderheid zich voor het sprtvissen zal uitspreken. Die gehouden enquête is alles behalve leuk voor de sportvisserij, maar de uitkomsten moet je echt met een korreltje zout nemen en hier niet te zwaar aan tillen. Zeer regelmatig staan er foto's van bijzondere of grote vissen in (meestal regionale) dagbladen (snoek, meerval, karper), het grote publiek heeft er geen enkel idee van dat er zulke aparte c.q. grote vissen in het water voorkomen, dit merkt iedereen toch ook als je toevallig een mooie vis vangt en er omstanders bij zijn die zelf niet vissen, en... ze vinden dit maar wat leuk. Is dus geen negatieve maar positieve reclame, ik ben het wat dat betreft met Klaas en Bertil eens, alleen het noemen van het water zou niet moeten gebeuren, tenminste voor zover dit een relatief klein water betreft, om de locale vissers niet dwars te zitten. Het IJsselmeer, een Randmeer of een grote rivier noemen kan m.i. niet veel kwaad daar dit geen/nauwelijks extra toeloop van vissers met zich mee brengt, gezien de 'moeilijkheidsfactor'.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

25-06-2002 10:59

Aart,

Hoe was het ook al weer, je hebt leugenaars, echte leugenaars en statistici?

De resultaten van het gehouden onderzoek moeten inderdaad met een korreltje zout genomen worden. Echter, het werd wel in het landelijke (radio)journaal gemeld. Wellicht dat dit een proces van cognitieve dissonantie in zijn werk zet. Dit is een soort van meerderheidsdenken: "de meerderheid van de bevolking vindt dat vissen slecht is, dus zal het wel zo zijn en is het dus niet meer dan normaal dat ik dus ook moet vinden dat het slecht is ." Sociale wenselijkheid is niet altijd wenselijk.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-06-2002 11:44

nou nou wat een reacties! zeker van peter! wie ben jij om iemand te veroordelen omdat ie in de krant staat! ken jij het achterligende verhaal???nee!
misschien kwam die journalist "toevallig"langs?
en waarom zou je niet in de krant mogen staan en wel in een karperblad? of wou je beweren dat je de karperwereld liefst zonder foto's etc zag??? hou jezelf niet voor de gek en gun die gozer die mooie karper en plaatsje in de krant, de grootste bedreiging voor onze visserij zijn de mesnen die het altijd het beste weten en oordelen over anderen!

mvg martijn
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

25-06-2002 11:47

Sorry Bertil,

maar je heb me er nog niet van kunnen overtuigen.

Het is en blijft voor mij nog altijd een sukkel die ff 'fame' wil.
Hoe zou u het vinden, als iemand een 40tiger vangt op een water bij u in de buurt,
perfect water.
Maar nu zal het vol zitten met sensatie zoekers...
en ook nog eens 40 of 50 extra bivvy's in de maand?

Het zal bij dit meer niet zo erg wezen, omdat het redelijk on bekend stadje is.
Maar het heeft omdat het meer niet zo groot is,
wel degelijk een groter impact!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-06-2002 11:50

Ron, het beroerde in dit soort kwesties is dat de DB (en aanverwante) t.o.v. de NVVS enorme financiele middelen tot hun beschikking hebben, terwijl het aantal leden ver in de minderheid is. De belangrijkste reden is dat het vissen in ons land nog steeds erg goedkoop is in verhouding met alle ons omringende landen en er bij op algemene ledenvergaderingen van HSV-en nog steeds, in meerderheid, gediscussieerd wordt over 25 of 50 Eurocent contributieverhoging.
Gewoon te belachelijk voor woorden, uiteraard werkt dit ook door naar de federaties en naar de NVVS. Alleen bij voldoende financiele middelen is het voor de NVVS ook mogelijk een dergelijke enquete te laten houden en daar ontbreekt het helaas veelal aan.....
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

25-06-2002 11:50

Even over die foto, jullie zullen het misschien niet geloven maar die heeft ook in de belgische kranten gestaan!! En ook met vangstplaats erbij!!
Heb de foto in twee kranten gezien, in de ene stond 36 pond, in de andere 40 pond!!

Mvg,
Jan Van Calenberg
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

25-06-2002 16:54

Mooie vis, leuk water, nachtvissen verboden, echter zie er maar eens te komen als snelle pondenjager. Moet je een hele goede conditie en een ijzersterke rug hebben, nogal een heftig eind sjouwen daar met je spullen.
Mijn collega, wiens thuiswater het betreft heeft weinig goede woorden over voor de publicatie in de kranten. Ondanks alle belemmeringen is het nu nog drukker langs de oevers aldaar.
De vanger, in deze, staat in deze omgeving bekend als een echte visser die "veel" voor zijn sport doet. Niets en niemand ontzien om tussen bomen een stek te kappen, nu ook mediageil wanneer het om eigen vangsten gaat. Alleen niet zo slim, anders plaats je geen rodpod met drie hengels op de achtegrond. Hier heeft de karpervisserij echt behoefte aan.

Maar gelukkig varen en lopen hier nu dagelijks controleurs (BOA's) in het rond die niet te beroerd zijn om elke overtreding met een geldboete te bestraffen, dus zal het pondenjagen wel snel afgestopt worden.

Jos.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-06-2002 19:59

Je mocht er wel met 3 hengels vissen, geloof ik.

Mannen, wees blij dat er geen ellende over vissen is geschreven. Klinkt heel raar, maar het grootste deel van nederland weet niet wat, waar en waarom wij bezig zijn. Momenteel missen we een goede PR. VisTV geeft een aardige aanzet. Daarnaast kunnen we alles gebruiken wat er aangeboden wordt.

Het water noemen was niet heel handig, maar is er al iemand van jullie, die hem op een normale manier uitgelegd heeft waarom niet?


Anders:ik ben er 100% van overtuigd, dat er ook carpboarders zijn, die zich niet kunnen bedwingen en op het water van start gaan.

Douwe,

Alle foto's voor kranten en magazines worden bewerkt in photoshop, is een standaardonderdeel van Quark.
Helaas is er een groothoeklens gebruikt. Maar da's een andere discussie. Ik beloof, dat men bezig is met een lezing over lenzen. (Ik heb zelf mogen poseren)

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-06-2002 22:18

Zoals Jos zegt is het niet zo’n standaard dag en nacht makkelijk vanaf de vaste oever bevisbaar water en je mag er niet met drie hengels vissen. Dat de knul met een karper in de Telegraaf staat boeit me weinig. Het gepronk in de media met grote vis moet ieder voor zich weten. Daar is hij geen unicum in, maar slechts een bevestiging van een trend die al veel langer aan de gang is. Men doet maar. Wel begrijpelijk overigens dat hier langzamer hand wat weerstand tegen begint ontstaan.

Het is echter geen groot omvangrijk water met talrijke bevissing mogelijkheden. Dus is het wel onhandig dat de vangstplaats genoemd wordt. Voor de rest maakt dat nu niet meer uit en zullen we de schade op dit water en de aanliggende wateren af moeten wachten. Hopelijk valt het mee.

En als je beweert dat dit allemaal gezeik is, dan moet je vooral een carpboard beginnen.

Kees
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

25-06-2002 22:35

Als ze niet op hun plasje terecht kunnen (*ja westplas) wat ze gelezen hebben,
trekken ze ergens anders heen.
lekker als dat precies jou wateren zullen zijn.
Sorry hoor, maar er zijn zat van die figuren die precies naar dat water moeten, omdat het in het nieuws gestaan heeft,
omdat er een 30tiger inzit (*of 40tiger, ligt er aan welk nieuws je krijgt)
enz enz...
nog steeds, is mijn gevoel niet veranderd,
het is en blijft nog steeds een sukkel.
hij heeft nu ff z'n fame gehad, strax komt hij er wel achter.
Of niet, en hij gaat er mee verder.
ik hoop het eerste....

met :sad: trieste :cry: groet,

Christiaan van klaveren.

!! "hopen dat ze bij 'mijn' wateren vandaan blijven" !!
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-07-2002 10:16

Niels,

Wat ik van jou zojuist lees vind ik klinkklare onzin. Ik kan me volledig vinden in de reactie van Bertil (echt niet omdat mijn persoontje daar toevallig in vermeld staat) dat de media positie is de grootste informatie- en motivatiebron voor vele vissers is.

Waarom ik bladen lees....? Voor de originele successtories, voor de unieke foto's van mooie vissen, voor het zwevend en professioneel taalgebruik, om op de hoogte te blijven...

Als jij karperbladen van eenzaam hoge niveau's op een dergelijke wijze afkraakt, schijnbaar puur uit anti sympatie voor de vangers van al dat moois, dan kan ik het niet helpen om hier een sterke ondertoon van vooral jalouzie te bemerken.

Groeten laurens