Voerboten Oplichters of niet


Plaats reactie
jurgen van den heuvel
Berichten: 20
Lid geworden op: 13-10-2002 02:00
Locatie: waardenburg

03-12-2004 20:08

Ik wil graag een voerboot kopen maar lijk voor die prijzen weinig waar voor mijn geld te krijgen ik snap er niks van als je kijkt naar bt4 en baitboot dan is de keuze toch beperkt.Heb jij ervaring met een voerboot of weet jij wat er allemaal op zou moeten zitten voor dat geld reaqgeer dan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-12-2004 20:19

Beste Jurgen, het woord Oplichters vind ik niet op z'n plaats.
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

03-12-2004 21:31

Tja Jurgen, waar moet ik beginnen.

Allereerst denk ik dat het verstandig is om de zoekfunctie van het board eens te gebruiken, er is hier al zo verschrikkelijk veel over geschreven.

Een fabrieksvoerboot is een duur speeltje wat ook nog z'n onderhoud nodig heeft en netjes verzorgt moet worden. Dit is nog geen garantie voor tevredenheid, welke boot je ook hebt, er kunnen altijd storingen of irritaties optreden, is het niet op korte termijn dan komt het wel op lange termijn. Je moet je daar op kunnen instellen, anders wordt het een grote teleurstelling.

Over de microcat is al veel geschreven, een prima boot die onderlangs zijn voer lost, dieptemeter is een optie evenals vele andere accesoires. Nadeel is dat de boot bij onderhoud of mankementen veelal naar de engelse fabriek wordt teruggestuurd en je hem een tijd kwijt bent.
Tweedehands aandachtspunt bij de boot is de waterafdichting cq kitrand, zijn berichten dat deze soms niet geheel betrouwbaar is. Verder is de dieptemeter vrij prijzig.

Een goedkopere versie is de baitboat en de procat, de laatste is de nieuwste versie van angling technics. Dieptemeter kan je hier niet standaard op laten zetten, hoogstwaarschijnlijk wel bij andere bedrijven.

De Baitboat van quartel is ook een goede boot die bovenlangs lost dmv twee hoppers. Hij is op tal van punten sterk verbetert tov de oudere versies. Zwak punt is de besturing, die soms ietwat lastig optimaal neutraal is af te stellen ( Overigens wel prima bij te stellen via de afstandsbediening) en de verblindende achterlichten, welke je wel uiteraard kan afplakken.
De oudere versies verschijnen regelmatig op marktplaats, voor kleinere plassen zijn ze goed bruikbaar, wel zou ik voor aankoop de boot laten keuren bij quartel, vooral het binnenwerk.
Sterk punt van Quartel is dat ze diverse zaken in het land hebben, ook de service ben ik tevreden over, al heb ik ook mindere berichten gehoord.

De Powercatcher van Leon Bosveld is ook een vrij nieuwe boot, vreemd genoeg heb ik er nog nooit een gezien bij collega vissers en er weinig over gelezen. De boot ziet er wel futuristisch uit, is ogenschijnlijk goed doordacht en is ook prijstechnisch wel interessant. Ook een dieptemeter behoort tot de mogelijkheden.
Qua betrouwbaarheid ben ik er niet mee bekend, ik heb de maker wel ontmoet en hij maakte een goede indruk op mij.

De boot van schrijver is een vrij bekende verschijning langs de waterkant. Degelijk en betrouwbaar, hoor ik ook weinig tot geen wanklanken over. Volgens sommigen een nadeel dat de boot een roer gebruikt voor de besturing in plaats van de jets van andere boten.
Dieptemeter behoort ook tot de mogelijkheden.

Verder zijn er nog wat merken voerboten in frankrijk, engeland en duitsland actief, ben er wel bekend mee maar heb er verder weinig mee.

Je kan ook een boot regelmatig tweedehands kopen, van bijna alle merken komen ze regelmatig voorbij op dit board en marktplaats.
Laat de boot wel altijd keuren bij de originele leverancier, voorkomt een hoop teleurstellingen. Ik weet dat het bij de engelse boten wat moeilijker ligt, zou ik persoonlijk ook dan niet tweedehands kopen, of ze nou goed zijn of niet, het risico vind ik te groot.
Als voorbeeld, in elke boot ontstaat condens tijdens het gebruik. Thuis wordt je daarom geacht de boot van de condensdop(jes) te ontdoen en hem in een op kamertemperatuur zijnde kamer met zijn neus naar beneden te laten uitwasemen. Als dit niet of slecht gebeurt zorgt de condens voor oxidatie op de onderdelen in de boot met de daarbij horende storingen. Er zijn boten bekend die zodanig slecht werden "gelucht" dat zelfs de motoren aan de binnenzijde begonnen te oxideren !!!!!!!!!!!!!
Dit alles kan je aan de buitenkant niet zien en weet je ook niet na 1x proef varen, een half jaar later zit je er wel mee!!!!!!

Algemeen kan je jezelf de vraag stellen of je zo'n echt boot nodig hebt. Het kan je voordeel geven in sommige situaties, maar het prijskaartje is er ook naar.
Dat moet je wel willen en/of kunnen betalen.

Zelf heb ik de laatste baitboat van quartel en laat er momenteel een dieptemeter op zetten, zo heb ik nog meer profijt van de boot in de toekomst en haal ik er nog meer rendement uit.
Wat voor mij persoonlijk een belangrijk selectiecriteria is, is dat de leverancier van de boot bij mij in de buurt gevestigd is. Zodat ik bij eventuele problemen snel de boot kan langsbrengen en er niet een halve dag voor in de auto hoef te zitten of er een paar weken op moeten wachten voordat hij terug is van reparatie / onderhoud.

Zelf bouwen kan natuurlijk ook als je de tijd ervoor hebt en handig bent :wink:

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Groet,
Jan.

PS onderstaand wat links.

http://www.mega-fish.nl/Voerboten.htm

http://www.lgbosveld.nl/index02.htm
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

03-12-2004 22:00

jurgen van den heuvel schreef:Ik wil graag een voerboot kopen maar lijk voor die prijzen weinig waar voor mijn geld te krijgen ik snap er niks van als je kijkt naar bt4 en baitboot dan is de keuze toch beperkt.Heb jij ervaring met een voerboot of weet jij wat er allemaal op zou moeten zitten voor dat geld reaqgeer dan


In een van de boekjes van de Karper(ksn)staan een aantal uitgebreide testen.
Even speuren en je hebt goede info.
Ja Jan,die boot weet wat he?
Nog steeds ermee bezig? Ik ook!
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-12-2004 22:02

Zo Jan...dat noem ik nog eens een helder en duidelijke uitleg!
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

03-12-2004 22:14

Hee die Hans,

Nooit vermoed dat zo'n typediploma nog eens van pas zou komen :wink:

Ik dacht ook maar weer eens een bijdrage op dit board te zetten, haal ik mijn lidmaatschapsgeld er misschien een keer uit :D

Groet,
Jan.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

03-12-2004 22:22

jan, ze zijn aan het brainstormen om een aparte dieptemeter optie te maken voor de procat,dit door de grote vraag hierna,echter weet ik niet wanneer deze op de markt komt

de reactie van paul (ontwerper microcat etc)

Thanks for your email. Happy to help if I can. The Procat was designed as an entry level baitboat with basic features and the addition of an echo sounder was considered too expensive an option costing nearly twice the cost of the boat itself. There is also an issue of weight in that the existing echo sounder weighs over 280g and would have seriously reduced the bait capacity. Now however, the bait capacity has been increased to 750g so it is less of an issue. It seems that many people are asking for the option and we are therefore seriously considering it. If we do design one especially for the Procat it is likely to be an accessory rather than a factory fit option. I will let you know when I have further news. Hope this helps.
Best regards
Paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-12-2004 22:24

Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-12-2004 22:34

Jan van der Starre schreef:Hee die Hans,

Nooit vermoed dat zo'n typediploma nog eens van pas zou komen :wink:

Ik dacht ook maar weer eens een bijdrage op dit board te zetten, haal ik mijn lidmaatschapsgeld er misschien een keer uit :D

Groet,
Jan.

lidmaatschapsgeld :-? not me!
Heb zelf een voerboot gebouwd (Dat wil zeggen...ik de plannen hoe en wat..mijn vader heeft de plannen uitgewerkt) in 1993 alweer.
Speciaal voor de plas van poot (privewater) ,zodat ik vanaf de botensteiger naar de kopse kant van het eiland kon vissen. Helaas is het niet meer toegestaan hier te vissen :(
Boot heb ik nog steeds en hij voldoet,maar ik gebruik hem nauwelijks :wink:
Groeten
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

03-12-2004 22:37

Thx victor, zou de procat zonder meer aantrekkelijker maken.

Jurgen, wat ik vergat te vertellen is dat er van de week op marktplaats een advertentie stond van een bedrijf wat voerboten verhuurd, incl dieptemeter.

ik heb er zelf met een vriendje ook wel eens over gedacht om zo iets te beginnen maar het is eigenlijk bij een idee gebleven omdat we teveel "beren" zagen. Onze tijd komt nog wel. :roll:

Ik vond het wel grappig toen ik deze site zag.

De link : http://www.thediff.nl/

Kan je eens een boot huren om te kijken of het je bevalt of als je hem incidenteel nodig hebt samen met een maat huren, ben je wat goedkoper uit dan bij aanschaf :wink: .

Groet,
Jan.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

03-12-2004 23:15

Een kleine correctie wat betreft de baitboat van angling technics daar kan door de fabriek wel een dieptemeter/ visvinder worden ingebouwd en wel 2 types wel prijzig en zoals alles in Engeland je moet geen haast hebben. GR CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

04-12-2004 00:18

Jurgen, je kan kiezen uit 34 verschillende types van voerboten als je wil, ik ben even de archieven ingedoken en heb nog wat links van de cd's gehaald.

Allereerst nog twee nederlandse sites die ik vergeten was, buiten die van Aart om van schrijver modelbouw.

http://www.quartel.nl

Eerst naar bouwdozen, dan schepen, en dan baitsweeper.

http://www.voerboot.nl

Naamloze catamaran voerboot welke een klein beetje lijkt op de antanec en fischfeeder.

Duitse sites :

http://www.becker-modelle.de/futterboote/

http://www.futterboot.de/

Ik had er nog een maar die kan ik niet meer vinden, komt misschien nog later.

Franse site : (De mooiste!!!!!!!!!!!!!!, 30 verschillende modellen van diverse fabrikanten, ik had er alweer een tijd geleden op gekeken maar er zijn er weer nieuw bij geplaatst.)

http://perso.wanadoo.fr/topdelacarpe/am/am16.htm

Alleen een beetje jammer dat powercatcher en quartel er niet op staan, ook raven met de x2 ontbreekt :wink:

Veel kijkplezier,

Groet,
Jan.
jurgen van den heuvel
Berichten: 20
Lid geworden op: 13-10-2002 02:00
Locatie: waardenburg

04-12-2004 02:21

jongens bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

05-12-2004 17:36

Huren kan natuurlijk ook:
http://www.thediff.nl/
Gebruikersavatar
Niels Wijermars
Berichten: 60
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00

06-12-2004 03:54

Je hebt ook nog een tijdje de bananaboot gehad.

Die had twee drijfarmen waarin je je voer deed, deze kon je volgens mij apart lossen. Drijfarmen gevuld stonden ze omhoog, na het lossen met armen naar beneden terug varen. Samen met een vismaat van mij eens mee gevist. Groot voordeel was dat je een spoor kon aanleggen door tijdens het lossen te blijven varen doordat het diepe armen waren.

Leuke boot, maar van dieptemeters was toen eigenlijk nog geen sprake. Weet niet of ze nog te koop zijn.

Aart weet jij dat? De bouwer was La Faille, volgens mij ook lid (geweest) van KSn Zwolle (als ik het zo goed schrijf) de boot is ook te zien geweest op een vd eerste Carp beurzen in de IJsselhallen.

Niels
Plaats reactie