Eindopmaak 2004


Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

01-12-2004 20:29

Heren,

Het jaar loopt alweer tegen het einde, een aantal vissen deze maand nog en kunnen hun vangsten nog doen verbeteren
Voor deze mensen heb ik respect die in de kou nog doorvissen
Maar goed dit jaar duurd nog maar 1 maand en een aantal van jullie zullen ongetwijfels net als mij uitgevist zijn dit jaar
Zelf red ik het op het moment niet i.v.m werk en veel school werk, ook een andere reden speelt mee maar goed dat terzijde
Tijd voor een eindopmaak met jullie vangsten van afgelopen jaar

Hier zijn de mijne in elk geval :

Totaal gevist : 255 Uur

Aantal vissen: 46 -------> Onderverdeeld in :

Schubs 18
Spiegels 15
Graskarper 11
Voschub 1
Goude Koi 1 (zie adventer) :wink:

Gemiddeld 5.54 Uur per vis
Ik heb voornamenlijk korte sessies gevist telken tussen de 1 en 4 uurtjes lekker met de korst.
Natuurlijk heb ik ook een aantal langere sessies gemaakt maar langer dan 20 uur is er niet bij geweest

Dan is er nog 1 vis waar ik over twijfel, de een vind het een rijen karper, de ander een volschub ikzelf vind haar een spiegel aangezien het geen goede rijen is en ook geen volschub in mijn ogen
De vis staat in mn profiel dus kijk even en laat even weten wat jullie vinden
Jan Boot

02-12-2004 02:01

Na 10 jaar werkelijk geen hengel aangeraakt te hebben, een maandje of 2 geleden besloten om de hengels te ontdoen van stof en spinrag, nieuwe lijn te kopen en er weer tegenaan te gaan. Niet zo bloedfanatiek als vroeger met 1500 plus uren, maar gewoon rustigjes aan. Hoewel de batterij electronica het nog prima doet besloten om het over een totaal andere boeg te gooien.

Ik had al een splitcane Mark 4 en heb daar een centre-pin bij gekocht. Na me verbaasd te hebben over de werkelijk enorme stapel ready-mades bij mijn lokale hengelboer gewoon met wat pennetjes, haakjes en een klos Maxima naar buiten gegaan.

Toch kroop het bloed waar het niet gaan kan. Boven water kan dan alles wel klassiek zijn, dat wil echter niet zeggen dat dat onder water ook moet.

Dus: Boilies! Kilo vogelzaad, kilo griesmeel. Prima! In de garage vond ik een tupperware box met flavours van Catchum. Meer dan 10 jaar oud, zou dat nog goed zijn? Ze roken nog lekker dus gewoon gebruikt.

Om een lang verhaal nog langer te maken, de teller staat inmiddels op 15. Geen monsters, maar het plezier in karpers vangen, wat 10 jaar lang weggeweest is, is weer helemaal terug.

Nog even en ik ga m'n slaapzak maar eens wassen.....

8)
jan van kranenburg

02-12-2004 02:15

Welcome back, Jan.

Heb 1 1/2 jaar geleden hetzelfde proces ondergaan.
Was er alleen al zo lang uit dat zelfs bollies mij vreemd waren.

Heb geprobeerd mij die technieken eigen te maken; deels gelukt maar prefereer toch "free-linen"of "penvissen".

Wens je veel succes toe. Goed dat je 'r weer bent.!

mvg

Jan
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

02-12-2004 11:05

heb dit jaar ook ongeveer 400-500 uur gemaakt..

8 nachtjes en een aantal dagsessies..

teller staat op 17 geen groten maar heb voor mijn doen op moeilijkere wateren gevist. kanalen en grotere putten.

maar heb me vissen ook wel gepakt op kleine en makkelijke wateren..

zwaarste dit jaar was 17 pond. helaas maar heb nog 4 weken :D ga met de kerst nog 2 nachten zitten..
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-12-2004 18:45

Ik begin al af te kicken, nu alweer 3 weken niet meer gevist op karper, het "ergste" is dat ik het ook nog even lekker vind ook. Ben nu gewoon even verzadigd. Dit jaar, super natuurlijk

Binnenland: 960 uur / 94 nachten / 35 vissen / 16,54 kg gemiddeld.
Buitenland: 498.5 uur / 26 nachten / 8 vissen / 10,90 kg gemiddeld.
Zonder doel: 49.5 uur / 4 nachten / 4 vissen / 7,55 kg gemiddeld.

NL: (pond) Buitenland:
8 x (20-) 3x
8 x (20+) 3x
12 x (30+) 1x
9 x (40+) 1x
2 x (50+)

Doelstelling (10 x 40+) overschreden, waarvan 4 primaire targets: hoge, schilderij, roosje, 2 schubjes spiegel en 5 secundaire targets: rijen, torpedo spiegel, grote schub, sluierstaart, de hoge 2. Een nieuw PB: 25,8 kg spiegel. Al met al dus een wereldseizoen wat ik hopelijk volgend jaar nog eens dunnetjes mag overdoen. Maar evenaren, dat zal de komende tijd wel niet meer lukken. Zo realistisch ben ik dan weer wel.

Ik heb de spullen nog in de auto liggen, maar de kans is klein dat ik ze dit jaar nog uitpak, misschien stiekem rond de kerstdagen toch nog een paar nachtjes het op de leder proberen. Ach, de beurzen komen er weer aan, met alles wat daarbij hoort, denk dat ik wacht tot begin maart voordat ik weer serieus aan de gang ga. Hopelijk voor het eind van het jaar nog een metersnoek, dat zou het seizoen helemaal afmaken
:wink: :lol: , sommige mensen zijn nooit tevreden :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-12-2004 19:29

Nou ik heb 144,2356 uur gevist en heb in totaal 76,432 karpers gevangen met in totaal 128909 schubben.
Wat een studies allemaal zeg.. Ik heb gewoon lekker gevist en de ene keer wat gevangen en de andere keer niks... boeiend
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-12-2004 19:29

Ohja en 4 tertiaire targets gevangen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-12-2004 19:48

En ik heb net tegen de 180 a 200 uur gemaakt en ervan genoten. Vooral het aanpakken van nieuwe wateren en het veelal actieve vissen was echt genieten. En daarbij kan ik dan ook nog eens 33 gelande vissen (ik geloof 5 of 6 20+) waaronder 2 targets bij optellen... Superb fishing!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-12-2004 19:55

2004...
Ik ben nu nog druk bezig een audio-visuele show voor me zelf in elkaar ana het gooien. Word echt toppie :lol: Eigenlijk een topjaar dit jaar. Jullie hebben het kunnen lezen in mijn seizoen van.
Begon lekker met als 3e vis dit jaar mijn 1e dertiger.
uren vissen zijn er tot nu toe bijna 1300. Daarbij komt kijken dat ik vanaf eind oktober de hengels niet meer heb aangeraakt wegens blessure en beurzen ed. Ook zal de laatste maand voor mij weinig vissen worden door die kloten operatie. Maargoed. Ik mag niet klagen

74 vissen (doel was 75 begin dit jaar, dus hopelijk komt ie nog.)
Verder wilde ik er voor gaan om de gemiddelde grens van de gewichten op 20+ te houden. Dat word nog moeilijk dara ik nu op 19,7 zit. Er moet wel wat raars gebeuren om dat nu nog op 20+ te krijgen, maar je weet maar nooit.
Verder ben ik er tot nu toe in geslaagd op geen enkele karper te vangen onder de 10 pond! Is me nog nooit gelukt in 1 seizoen (meteen afkloppen :lol: )
Verder heb ik het voor elkaar gekregen om het rijtje compleet te maken van 10 t/m 30 pond.
Niet dat dat een doel wat, maar toen ik er nog 3 moest, kon ik het niet laten om dat als doel erbij te schrijven.

Dus nog 1 dit jaar! jullie horen het!

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-12-2004 19:55

Daar gaat het toch alleen om, ja misschien ben ik nou veel te simpel dat ik het allemaal niet snap.
Ik vind dat velen de laatste jaren aardig zijn doorgeslagen.

Het berichtje van Bart vind ik een mooi voorbeeld.
Het gaat alleen maar om gemiddeldes en cijfertjes.
We hebben het niet meer over "niks vangen" maar over blanken,niet meer over "mooie vissen vangen"maar over "targets" ,we gaan niet meer "een paar uurtjes vissen"maar we houden "sessies" , etc...

Iedereen z'n eigen visserij, begrijp me goed, maar ik denk dat we ons doel een beetje voorbij schieten..
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

02-12-2004 20:12

Ik heb dit jaar iets van 200 uur gedraaid........voor de hsv.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

02-12-2004 20:53

sommige mensen zijn nou eenmaal fanatieker en hebben aan gewoon een visje vangen geen voldoening meer, ze zoeken grotere en moeilijk vangbare specimens op. Het is mijn manier van vissen ook niet maar kan het wel lichtjes begrijpen, maar je kunt er een ander ook behoorlijk mee naar beneden halen zo van zie eens wat ik heb vergeleken bij jouw snotneus! Ik denk dat grote vissen vangen geluk is, als ze er zwemmen kun je ze vangen, constant veel vis vangen is naar mijn inziens knapper.

Mijn seizoen is ook geslaagd heb minder uren gedraaid als normaal kweet niet precies hoeveel boeit me ook niet, heb 50 karpers gevangen waarvan 3 25 plus en 10 tussen 20 en 25 pond. Dit is voor mij een goed resultaat gezien er in de wateren waar ik zit niet zo enorm veel zware vissen zwemmen. Heb wel hele mooie vissen gevangen en leuke dingen meegemaakt, dat blijft me zeker bij, paraplu kapot gewaaid, enorm slecht na een feestje met kamaraad aan het water zitten en nog veeeeeel meer kan al bijna een boek schrijven :lol:

groeten uit het oosten
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-12-2004 20:57

Desmond,

Inderdaad iedereen zijn eigen beleving, doorgeslagen of niet, ik probeer het maximale uit mijn visserij te halen en doe daar dan ook alles voor. Verder ben ik een rationeel mens en veel minder een gevoelsmens. Ik hou gewoon alles bij, geviste tijden, vangsten, gewichten, weerbeeld, vangtijd, etc. Hierdoor verzamel je een berg aan gegevens waarvan je weer verder leert, zo haal je weer meer uit je visserij en wordt deze weer effectiever. Tot nu toe werpt dat elk jaar weer meer vruchten af. Maar zoals je al zegt ieder zijn ding :wink:
mvg

Bart van den Hurk
marco spierings

02-12-2004 22:49

bart ik heb net de laatste karperwereld gelezen en natuurlijk jou artikel ook gelezen en ik vind het top. buiten een doorzetter vind ik je ook een geweldige shrijver ga zo door mvgr marco :wink:
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-12-2004 09:21

Bart,

Maar stel, in je logboek staat dat je in november 2002 met een watertemperatuur van 12 graden en een aanhoudende z/w wind, geen klote gevangen hebt.
November 2003 breekt aan, het water is 12 graden en er staan een aanhoudende zw wind, nu ga je zeker niet vissen of wel?

Wat ik bedoel te zeggen is dat je ten eerste niet alles kan weten en ten tweede lijkt het me ook niet leuk om alles te weten...
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-12-2004 09:32

Oh Desmond ea, nog wat feitjes:

Afgelopen seizoen serieus op 7 verschillende wateren aan de gang geweest (buiten Belgie, Frankrijk en 2 locale wateren), waarbij ik op elk water een of meerdere stekken aanvoerde en maximaal 3 wateren naast elkaar aan het vissen was en maximaal 3 a 4 stekken onderhield. Dit betekende dus dat ik elke dag ontzettend veel tijd kwijt was met voeren en dergelijke. De gekste voerroute die ik wat dat betreft dit jaar heb gehad is in de maand Juli (toen ik klaar was op het water van OP), toen ik op de woestijn en een klein putje aan de gang was. Elke keer in totaal 250 km krossen en stukken lopen, betekende dat ik bijna dag 4 1/2! uur met voeren kwijt was. Dit heb ik een maand volgehouden, maar slokte toch wat te veel tijd op. Daarna ben ik wateren in dezelfde regio gaan combineren.

Mijn gemiddelde dag ziet er dan als volgt ook uit, thuis om 21u aanrijden, voeren op de andere stekken, om 23u aan het viswater, uiteindelijk om 0.30 a 1u na het lopen naar de stek en opbouwen zitten te vissen. Tussen 8 en 9u meestal weer richting huis, ooit blijf ik wat langer. Een voeravond zonder te vissen neemt ook al gauw een uur of 3 in beslag. Zo ziet mijn avond/nacht eruit van ruwweg april tot en met oktober. Als ik vis in de wintermaanden is de over het algemeen instant.

Qua tijd is het dus vele malen meer dan enkel de visuren, de tijd die ik in het vissen zelf steek is dus nog voeren - (120 x 3u + 94 x 5u = 830u), en dan nog niet eens de dagen dat ik bezig ben met het gewoon zijn aan het water ivm observeren, thuis de hele handel in orde maken, laten we het geheel afronden op 1000u, maar het is zeker meer. Dan nog de reistijd naar het buitenland (wat in totaal een 60u zal zijn, maar ach dat zit in de afronding hierboven). Kom je dus op ruim 2500 uur per jaar uit, dat zijn wel bijna 7 uur per dag, maar als je het in die periode van 7 maanden bekijkt waarin ik voornamelijk heb gevist, dan kom je op:

11,7 uur per dag wat ik bezig ben met het vissen, elke dag weer, gelukkig dat ik wat kan slapen tijdens het vissen zelf :wink:

Als je dan nog weet dat ik werk in een hengelsportzaak, af en toe bij PL, zit in het bestuur van de lokale hengelsportvereniging, redactie van het clubblad en het hele verdere circus rondom het vissen (dit board, kost ook nogal wat tijd). Ik ben dus elke dag eigenlijk alleen met het vissen bezig, letterlijk! Dat heeft ook zeker consequenties, zo ga ik niet tot nauwelijks op stap, heb ik enkel echte vrienden uit de viswereld, het sociale leven wat je hebt bestaat ook uit vissers, dat kan ook bijna niet anders. Het geheel natuurlijk wel mede mogelijk gemaakt door de vrijgezelligheid, het opvangtehuis voor vissende kinderen, etc. Ik ben dus heel intens bezig met deze hobby, veel meer passie zels grenzend aan een obsessie! Leef momenteel letterlijk voor het vissen, waardoor de resultaten er ook naar zijn.

Zoals Frank ook al aangaf is het vangen van grote vissen relatief, je kan ze niet vangen waar ze niet zitten, zegt niks over de viskwaliteiten van een ander die ze niet vangt, ook niks over degene die ze wel vangt. Ik maak bewust de keuze om te gaan voor die vooral mooie en dan ook grote vissen, daarbij vis ikzelf het liefst op een overzichtelijk afgesloten liefst moeilijk water. Daardoor vallen er voor mij al veel wateren af en is de consequentie dat ik prive een kleine 35.000 km rijdt per jaar voornamelijk voor het vissen. Ik werk voor mijn spullen, auto en peuken. Verder mijn tijd zo veel mogelijk in het vissen steek. Dit is iets wat ik weet dat niet iedereen zo maar op kan brengen, daar ben ik wel zeker van, de vraag is of je dit ook wil opbrengen? Alles opofferen voor het vissen en dit op het eerst plan stellen. Bij de meeste vissers zie je een tweestrijd van de compromissen, waarbij er geschipperd moet worden tussen het thuisfront/andere zaken en het vissen.

Wat is dan een goede visser, in mijn ogen iemand die uit elke situatie het maximale weet te halen, waarbij ik onderweg ben voor mijn gevoel, meer zeker nog niet daar ben, daar ben ik dan ook nog veel te jong voor!

Wat is dan mijn doel van alle feitjes en cijfertjes, om mensen in te laten zien dat er achter die grote vissen er 100% toeweiding en investering schuilgaat, een randvoorwaarde die nodig is om die resultaten te kunnen behalen, iets wat er maar weinig op kunnen brengen, waar ook ik af en toe moeite mee heb, iedereen heeft zijn moelijke dagen om zo maar te zeggen, daarom is een maandje rust in de zomer en nu even pauze in de winter ook nodig en lekker, om ervoor te zorgen dat je niet afknapt op je eigen fanatisme.

Oh, ben trouwens ook nog koning van de visclub geworden dit jaar (bestuur dient mee te vissen), met een 37 kg platvis. Zeker de eerste wedstrijd van de serie was super, komt daar een onnozele karpervisser aan met zijn winklepicker en karperstoel. Gaat zitten en vangt 25 kg brasem. Al die wedstrijdvissers naar huis kunnen vissen, dit terwijl ik toch al zeker een jaar of 7 a 8 niet meer op de witvis had gevist. Zeker ook eens leuk voor de verandering en ik zal mijn titel volgend jaar zeker gaan verdedigen! :lol:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-12-2004 09:34

Nee dat kan ook niet Desmond, maar als je weet dat bijvoorbeeld met bepaalde weersomstandigheden de vissen niet los zullen zijn of 1 water, dan ga ik die nacht op een ander water vissen. Zo probeer ik mijn week zo effectief mogelijk in te delen. Gelukkig kan je alles nooit weten, dat blijft ook het leuke aan het vissen, je hebt altijd te maken met de onvoorspelbare factor die vis heet.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

03-12-2004 10:16

haha, dat ken ik Bart :lol: Koning van de visclub.

Ik deed vroeger ook nog wel eens aan die witviswedstrijden mee.
Ik een super dikke elastiek in de top gezet. Dikke lijn, iets groter haakje, dukke pier en mais eraan, en boilies bijvoeren. Ik ging gewoon voor de karper. Iedere witvis telde (dus ook karper) Tenslotte ving ik er een van 6750 gram. Ben er bijna 15 minuten mee bezig geweest op die vaste stok.


Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-12-2004 10:57

Ik heb ook eens een keer een wedstrijd meegevist... Wel slechts eentje.
Het was een wedstrijd op aantal waarbij ook nog een de langste vis telde voor een extra prijs. Uiteindelijk wist ik (als enige die een werphengel pakte en ging pickeren, aangezien de rest met de vaste stok zat) 13 winde's van in de 30 cm te vangen en pakte ik hiermee een ruime voorsprong op nummer twee tijdens deze wedstrijd met blijkbaar erg slechte vangsten. Het leukste was dan ook dat ik er dus 13 had en nummer 2 er slechts 3 ofzo (is al een tijdje geleden) kon noteren. Maar dat witvissen is trouwens niks voor mij, ik mis een beetje de spanning. Is echter wel leuk voor eens in de paar jaar.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

03-12-2004 11:58

Heej desmond,

Jij ging vroeger toch ook niet naar de snoepwinkel zonder geld :wink:
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

04-12-2004 13:52

YEEAAHH!!!
Vannacht toch maar eens een nachtje gaan vissen ondanks dat mijn knie niet mee zit.

Rond 20:15 uur een volle fluiter. Een mooie (winter) schub kwam op de kant. 19 pond en punt gaaf!

Mijn doel is dus berijkt 75 karpers :D YEAH!

Misschien komen er nog een paar bij.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

04-12-2004 16:43

Hey Luuk,
Gefeliciteerd!
Klasse werk dat je ondanks dat het tegen zit toch nog de motivatie vindt om door te zetten! Heb ik groot respect voor!

Ikzelf heb de boel momenteel op een lager pitje staan.... Dit komt grotendeels doordat december de drukste maand van het jaar is qua andere verplichtingen dan vissen, maar ik hoop dat ik volgend jaar weer vol gas kan geven!

Jullie horen het wel... :)

Mvg. Daniel
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-12-2004 20:02

Ik ben in ieder geval geen "knocker" Bart :wink:

Heb grote bewondering voor je gekregen dit jaar.
Via info her en der heb ik je aardig kunnen volgen.
Hoe moet ik het zeggen zonder je al te veel te kietelen, laat ik het maar zo zeggen: Ik had bij een aantal van je vangsten graag het netje er voor je onder geschoven.
Fantasties om er alleen al bij te zijn als geschiedenis word geschreven.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
jan van kranenburg

05-12-2004 01:03

Mooi, Luuk!

Doel bereikt.

Geef nu die knie maar wat rust svp.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

05-12-2004 14:21

mwah, Als ik wil gaan vissen Jan, dan doe ik dat gewoon. Wel of geen last van die knie... Dit jaar nog een paar korte sessie op een mooi winterwatertje. Komt helemala goed!

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper