Belangrijk visvereniging vergadering bezoeken


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-11-2004 14:37

Na het periodiek te hebben ontvangen van mijn visvereniging Het Vette Baarsje te Hoogeveen, zag ik tot mijn ontzetting staan : NACHTVISSEN.
Ik dacht ; daar ga ik maar eens naar toe ondanks dat het eigenklijk een wedstrijdvisaangelegenheid zou worden gezien het programma.
2 1/2 uur voor aanvang kreeg ik een telefoontje van een oude vismaat Henk D: Goedenavond Harnold , dag Henk en ja ik ga vanavond ook naar de vergadering. We wisten allebei donders goed waar het om zou gaan draaien.
Een algeheel visverbod in Hoogeveen omdat het er barst van de uitspattingen van enkele jeugdige aan het water vertoefende gasten met vismateriaal, wat dus impliceert dat het op voorhand geen karpervissers hoeven te zijn.Meestal noemt men zichzelf wel zo!
En ja hoor de voorzitter brandt los.De vereniging heeft veel brieven met klachten binnengekregen en de politie heeft andere prioriteiten.
Ondanks het feit dat sommige gasten gewoon bij een ander in de tuin zitten te zuipen met muziek(verstoring van de openbare orde) !
Waanzin ten top.
Henk en ik hebben door de jaren , mede dankzij de KSN, natuurlijk een beetje ervaring om op een prettige manier het bestuur van enkele alternatieven c.q. oplossingen te voorzien.
Het heeft uiteindelijk, om het verhaal maar niet te lang te maken, geleid dat er voor 2005 s'nachts nog gevist mag worden.
Het moge duidelijk zijn dat wanneer wij er gisteravond NIET bij geweest waren , de vereniging had besloten om de wateren die behoren in de vergunning van het Vette Baarsje in Hoogeveen te sluiten voor het nachtvissen.
Wij zullen e.e.a. op papier uitwerken en dat opsturen zodat het in de Voorjaarsvergadering besproken kan worden.
Hiermee zie je maar weer hoe belangrijk het is om naar de vergadering te gaan van je visvereniging.

vr gr Harnold K
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-11-2004 14:46

Harnold,

Blij dat je dat ook vindt. Als ik het zeg ben ik een zeikerd :lol: :lol: .

Desalnietteplus. Klasse. Henk en de andere aanwezigen ook natuurlijk.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-11-2004 14:56

Harnold, toppie!!

Wat waren de alternatieven die jullie het bestuur hebben aangedragen?
Want daar hebben we wat aan.

Als anderen ook naar hun HSV gaan en niet zo beslagen ter eis kunnen komen als jullie dan is het wel ahndig als ze wat handvatten hebben..

Dus doe wat uitgebreider verslag zou ik zeggen...

Gr.
Bertil
Ps. in onze regio wordt water naar water opgeslokt door het Gelders Landschap, nachtvissen is dan al helemaal niet meer aan de orde.. iemand een idee wat we daar tegen kunnen doen?
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

30-11-2004 15:10

Bertil,

Ik weet niet of dat gebied in één federatie valt, maar op dat niveau zouden ze best met die organisatie contact kunnen zoeken en bespreken of onze vorm van recreatie misschien, eventueel onder bepaalde voorwaarden, op hun wateren plaats kan vinden. Je zult echter eerst je federatie zo ver moeten krijgen...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-11-2004 15:33

Bertil,

allereerst heb ik vermeld dat wanneer het "de verstoring van de openbare" betreft het geen zaak is van de visvereniging maar een politietaak.
Wij hebben ze ervan overtuigd dat de jeugdige gasten die aan de waterkant zitten meestal niet eens een vergunning hebben en dus niet tot de vereniging behoren, maar burgers die een paar hengels bij zich hebben om onder het motto "karpervissen"onder het juk van de ouders kunnen uitkomen.De ouders wellicht blij dat hun kind toch zo'n natuurkind is! Statement.PUNT.
Mochten zich er dit jaar (lees 2005) wederom ernstige misstanden voordoen dan is het wenselijk om ons karpervissers niet verder in een kwaad daglicht te stellen, ondanks het feit dat dit mensen zijn die op karper vissen , maar geen karpervisser zijn, alsnog een nachtvisverbod instellen. (voor 2006)
Daaraan gekoppeld, mits ingeschreven bij de vereniging, een ontheffing op naam wanneer men een id-kaart kan tonen.
Dus een persoonlijke pas van de ver. voor het nachtvissen in wateren van Het Vette Baarsje.(alternatief)
Er ligt net even buiten Hoogeveen een vrij nieuw watertje , staan geen huizen omheen, om alleen die plek voor het nachtvissen te gebruiken, dus alles centraal en beter controleerbaar.
En anders kom ik zelf er ros er een paar het water in ...(geintje)
Er worden eventueel borden geplaatst met regels, wanneer men zich daar niet aan houd kan dus een vergunning worden ingetrokken, mocht men deze bezitten en/of de politie wordt gewaarschuwd.
E.e.a. zullen we nadat Henk en ik ons plan verder hebben uitgewerkt hier zeker plaatsen.
Deze maatregelen waren vvralsnog voldoende om het nachtvissen te blijven toestaan.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

30-11-2004 19:48

Bertil ea,

spiegelkarpers uitzetten bijvoorbeeld... Ze kunnen toch niet een water opslokken als daar vissen zwemmen die ons 'eigendom' zijn?

Ik denk dat het ook belangrijk is om zoveel mogelijk bestaande afspraken zwart op wit te krijgen. Een paar weken terug is er bijvoorbeeld een bord geplaatst langs een water met daarop aangegeven het gedeelte waar gevist mag worden, dit is de helft minder dan een jaar terug en je kunt er niet veel aan doen.

Het Gelders Landschap is een organisatie die vissers tot op zekere hoogt accepteert op hun terreinen. Ik weet dat je dit van het Utrechts Landschap niet kunt zeggen. Hoe is dit in de rest van het land?

Ik zie je op de jaarvergadering, 18-2-05,

Jeroen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2004 20:16

Bertil, Jeroen, in al dergelijke gevallen moet je eerst weten wat er in het betreffende Visrechtcontract staat. Fergelijke contracten zijn rechtsgeldig en kunnen ook door Landschapsorganisaties niet zomaar ongedaan worden gemaakt. En al helemaal niet gedurende de looptijd van een dergelijk contract (is meestal 6 jaar, als de HSV een beetje pienter was en ook nog geregistreerd bij de Kamer voor de Binnenvisserij).
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2004 20:17

Harnold e.a. goed werk!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

01-12-2004 08:23

Kikkert en Derks :lol:
wel done!!!

groet,
P
Laatst gewijzigd door peter postema op 02-12-2004 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

01-12-2004 09:19

Geen Dokters, Derks...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

01-12-2004 11:10

Het is zeker nuttig om erheen te gaan, vaak zie je alleen maar witvissers en wedstrijdvissers! Als het aan die gasten ligt dan wordt het karpervissen verboden, zo hoor je ze soms praten.
Vindt het wel raar dat uitgerekend de karpervissers die nota bene het meest aan het water zitten het minst bij vergaderingen zijn! Zouden veel karpervissers eens bij stil moeten staan.

Als elk bestuur in Nederland een paar karpervissers had dan zou er veel meer begrip gekweekt kunnen worden en worden we niet automatisch aangewezen als de groep die alles kapot maakt.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

01-12-2004 20:24

Aanvankelijk ging ik ook met de gedachte naar de vergadering , (in het verleden) toen we over de spiegelkarper gingen praten om die evt uitgezet te krijgen in de Hoogeveense Vaart, dat de wedstrijdvissers tegen karpervissers waren.
Wonderwel bleek juist hier in Hoogeveen dat eigenlijk de meeste mensen hier geen enkel bezwaar tegen hadden.
Zo bleek afgelopen maandag ook weer dat men op de "echte karpervissers" niets op tegen had. Tegendeel zelfs , ze steunden Henk en mij.
Dus is er wel degelijk een kentering mogelijk mits je de mogelijkheden goed uitbuit.

Ps Mark , bedankt voor de aanvulling
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-12-2004 07:43

Mark & Kikkert,
thx voor de aanvulling, was alweer in de veronderstelling dat Dokters er bij was betrokken.

Tekst in m`n vorige reply is aangepast.
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

02-12-2004 11:42

Ook is er het idee ontstaan om in samenwerking met de vereniging in april een grote advertentie in de lokale krant te plaatsen, en die krant krijgt elke inwoner in huis op woensdag, zodat ook de ouders inzage krijgen in de problematiek van het nachtvissen.
Werkt denk ik preventief.

Zo zie je maar weer , ideeën te over.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

02-12-2004 11:53

Harnold,

Het zal zeker bijdragen. Zo zie je maar dat je met wat betrokkenheid en een relatief kleine inzet al een boel kunt bereiken. Keep up the good work!

Groeten,

Mark
Plaats reactie