Hoe lang nog...?


Plaats reactie
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

24-11-2004 20:44

Beste medekarpervissers.
Ik voel me de laatste tijd gekweld door het idee dat het niet goed gaat met de karpervisserij.
Nederland wordt steeds drukker, het aantal wateren niet veel groter.
Maagdelijke wateren zijn tegenwoordig moeilijk, zoniet onmogelijk te vinden. Een lekker rustig plekkie om 'mijn ding' te doen is steeds verder te zoeken, en bovendien worden er van buiten onze hobby af steeds meer restricties opgelegd. Het aantal 'negatieve berichten' over en vanuit onze sport wordt steeds groter, en ik vraag me af: 'Hoe lang nog'?
Hoe lang nog voordat de redenen van ons karpervissers om onze sport te behouden, niet meer opwegen tegen de argumenten van critici?
Ik vraag jullie hierbij om serieus na te denken over de nabije en verdere toekomst, en over hoe jullie de toekomstige karpervisserij inzien.

Mvg. Daniel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2004 20:53

Beste Daniël, voordat jij geboren was werd deze discussie ook al gevoerd.:)
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-11-2004 21:13

Daniel,

Een paar jaar terug had ik het hier ook nog weleens moeilijk mee. Totdat ik de grensleloze mogelijkheden ontdekte van de vele grote wateren die Nederland rijk is. Als je het zo bekijkt en je visserij niet beperkt tot de wat bekendere wateren is er helemaal niets aan de hand qua drukte en negatieve effecten daarvan. O ja, en de aanschaf van een boot heeft ook flink meegeholpen.

Succes,

Bas

P.s. Op die bekendere wateren is het nu heerlijk vissen :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-11-2004 21:29

Kan ik nog aan toevoegen, dat het wintervissen een hoop mooie karpers op kan leveren en wat de rust aangaat...... Wil je in het voorjaar weer gewoon naar de Bosbaan :D
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2004 22:40

Zolang de meeste vissers naäpers blijven zal ca. 90% van de vissers op ca. 10% van de wateroppervlakte in Nederland blijven vissen... en dat daar problemen door ontstaan is duidelijk. Ligt dus niet aan de 'búitenwereld' maar aan de vissers zelf. Anderzijds zijn er ook genoeg positieve berichten. Troost je maar, zolang jij leeft zul je heus nog wel op karper kunnen vissen.
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

24-11-2004 22:52

Hallo mannen,
Ik wilde even laten weten dat ik echt veel waarde hecht aan jullie berichten. Dank jullie wel!
En vooral, ga zo door, en geef je visie!

Mvg. Daniel

P.S. Bas: En de schuur was al zo vol.... moet er ook nog een boot bij :lol:
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-11-2004 22:58

[quote="Aart Lokhorst"]Troost je maar, zolang jij leeft zul je heus nog wel op karper kunnen vissen.[/quote]

Aart,

Ik denk/vrees dat jij het allemaal wat TE rooskleurig ziet..
Er is een probleem waar je erg weinig over hoort,maar wat steeds een groter probleem begint te worden.
Onze "vrienden" geintegreerd of niet,heben helaas onze vriend karper ook ontdekt.
Met de hengel zie ik ze nog niet eens als als een erg grote bedreiging,maar wees je er aub van bewust dat er in het voorjaar(paai) al slachtpartijen zijn/worden aangericht.
En daar bedoel ik mee dat er met hooivorken/speren e.d. hele populaties worden uitgeroeid.
Graag geen opmerking als "dat zal allemaal wel meevallen",want dat valt dus allemaal NIET mee !!
Dit is dus vooral een probleem op kleinere wateren,maar ook in de paaigebieden van grotere wateren gebeurt dit ook,en je zal net zien dat ze de logge GROTE vrouwtjes te pakken krijgen.... :cry:

Ikzelf heb dit helaas ooit een keer gezien toen ik jong was,maar weet dat het hier in omgeving al meerdere keren gesignaleerd is.vooral de laatste jaren.

Verder moeten we het probleem van de fuik/zegenstropers ook niet onderschatten !!

Dat er tot in den eeuwigheid karper zal blijven zwemmen is zeker,maar of dat dan ook grotere/oudere vissen zullen zijn is de vraag.

Er zijn uiteraard wateren waar dit probleem minder zal spelen,zoals op verenigingswater of ander water waar een oogje in het zeil gehouden wordt.

Verder het steeds verder opkomen van allerlei mysterieuze virussen doen natuurlijk ook niet veel goeds.....

Met pessimistische groet,

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
roy vanstreels
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-11-2004 12:44
Locatie: Dilsen-Stokkem

24-11-2004 23:24

[quote="Aart Lokhorst"]Zolang de meeste vissers naäpers blijven zal ca. 90% van de vissers op ca. 10% van de wateroppervlakte in Nederland blijven vissen... en dat daar problemen door ontstaan is duidelijk. Ligt dus niet aan de 'búitenwereld' maar aan de vissers zelf. Anderzijds zijn er ook genoeg positieve berichten. Troost je maar, zolang jij leeft zul je heus nog wel op karper kunnen vissen.[/quote]

Een dijk van een uitspraak!! Iemand naar mijn visie. Sinds een paar jaar heb ik mij ook terug getrokken uit heel dat big game gedoe want ik heb nu eenmaal de pest aan overbevolking op waters en meestal door zondagsvissers. Ik vang nog liever een 20 ponds vis op een water waar zelden iemand komt of zelfs nooit (karper)vissers te bespeuren zijn dan de plaatselijke "BIG" voor de zoveelste keer in haar leven op het droge te leggen. Het is gewoon een kwestie van flexibel kunnen en willen zijn. Gelukkig zijn het vaak niet alleen kleine visjes op onbekende waters en in schoonheid hebben ze meestal een streepje voor :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2004 23:43

Dennis, ik probeer realistisch te zijn. Natuurlijk zijn er allerlei dreigingen en gebeuren er beroerde dingen, zoals jij ook aanhaalt. Maar in totaal gezien valt dat nog wel mee. Met name in de Randstad ( met enorm veel al of niet geintegreerden) spelen de zaken die jij aanhaalt. Elders niet of vrijwel niet. De tot nu toe onbekende virussen (of virus) is iets wat nog niet goed te overzien valt, maar ook dat speelt zich vnl. af op dichtbezette wateren en meestal de kleinere wateren. Vergis je echter niet, in de meeste gevallen was dit ook 'gewoon' SVC, iets dat in ieder water voorkomt.
Misschien klinkt het wat vreemd, maar ik heb al tegen vele HSV bestuurders gezegd (bij meldingen): dat ruimt mooi op,,,, krijgt de rest eindelijk ook de kans om op een normale manier aan vreten te komen en groot te kunnen worden. Helaas snappen de meesten dat ook nog niet...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-11-2004 09:43

Er is inderdaad nog voldoende water in NL om te bevissen, waar je nooit of bijna nooit een karpervisser tegenkomt.
Denk hierbij aan de kanalan die hier in Noord-Holland allemaal mooie vissen afleveren.
De hengeldruk is er nihil, komt ook omdat je vaak eerst door de knollen moet gaan om de wat oudere dames op de mat te krijgen.

Verder verbaas ik mij hoe weinig er wordt gevist op een 3-tal zandputten die bij liggen, waar overal mooie vissen in zwemmen... Op het ene water zijn 3 mensen actief, het andere water word alleen in de zomer bevsit en een andere put komt zo nu en dan is een karpervisser.
Wat dat betreft heb je vrij spel op deze wateren...

En je hebt natuurlijk de wateren waar ieder weekend 30 man op zit te vissen...

Dat het karpervissen onder druk komt te staan is logisch, maar op veel plaatsen is dit nie het geval. Dat zijn juist de plekken waar je rustig in de natuur kan genieten van je hobby zonder alle 'ellende' die op veel wateren gebeuren.

Zelf bevis ik ook dit soort wateren, maar ikhoud er altijd een water bioj waar je geen extreme dingen meemaakt en waar je vissen vangt zonder kapotte bekken, geknipte staarten of geperforeerde vinnen...

Met de toekomst zit het wel goed, en wat Mitsz ook zegt... In de winter zie je praktisch niemand aa de waterkant en de vissen zijn dan juist op hun best...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-11-2004 10:02

[Quote Aart]
Misschien klinkt het wat vreemd, maar ik heb al tegen vele HSV bestuurders gezegd (bij meldingen): dat ruimt mooi op,,,, krijgt de rest eindelijk ook de kans om op een normale manier aan vreten te komen en groot te kunnen worden. Helaas snappen de meesten dat ook nog niet...
[/quote]

Klinkt als vloeken in de kerk idd, maar klopt wel helemaal!

Zoals Marijn al schreef, ik weet hiet een heleboel watertjes waar zelden tot nooit een karper visser zit / zat of gaat zitten, misschien dat de West Friesen niet van die karpervissers zijn?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

25-11-2004 10:05

Verhouding aantal inwoners/karpervissers in relatie tot hoeveelheid water ? !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-11-2004 11:22

Marco,

Uiteraard zal dat er mee te maken hebben. Mocht ik echter ergens wonen waar ik mij een plek moest "bevechten" zoals ik her en der lees zou ik persoonlijk er voor kiezen minder vaak te gaan vissen maar dan wat verder weg.

Ik vis op karper omdat ik het leuk vind, karpervissen staat bij mij voor rust / natuur / genieten / de elementen. Als ik geen rust zou krijgen door een overbevolkte visstek heb ik er geen lol aan, als ik daarbij niet ook van de natuur kon genieten het kijken naar roofvogels zwemsijsies etc dan was ik snel klaar.

Liever zit ik op water waar het nog maar de vraag is OF er wel karper zit en ik dus blank dan dat ik tussen de menigte een kapotte vis kan vangen.

Het is maar net wat je eigen "eisen" zijn die je stelt. Ik hoef niet groot groter grootst .... die 4 van gister waren ook maar kleintjes, maar het weer / de omgeving is wel heel erg mooi!

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

25-11-2004 15:00

En dat is dus exact de reden waarom ik eigenlijk niet zoveel en kleintjes vang.... Er zijn hier echter wel wateren in de buurt waar ik en meer en groter kan vangen, maar die trekken me niet. Ik ga niet ergens een week lang voeren en dan het risico lopen dat er een grapjas op Vrijdagavond gaat zitten en pas op Zondagmiddag weer z'n hielens eens een keertje ligt !

Ik wil over het algemeen gewoon LEKKER zitten, met de kans op een ( nog weinig / niet ) gevangen karper.
CarpeR Diem
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

25-11-2004 16:50

Hallo mensen, dank voor u reacties tot nu toe!
Dennis: Ik wilde nog eventjes opmerken, dat wat u schreef inderdaad kan kloppen, maar er is een ding waar men volgens mij wel rekening mee moet houden: Vroeger was 'sportvissen' nog vaak voor de pan. Als ik me niet verkeerd heb ingelicht was het toen de normaalste zaak van de wereld om een (al dan niet gestroopt) netje vis mee naar huis te nemen voor de pan...
Dat is nu grotendeels veranderd. Bijna elke karpervisser behandeld de vis netjes en zet zijn gevangen vis terug. Ik vraag me dus af in welke verhouding (ook rekening houdend met de werkelijk enorme stukken water waar NIEMAND kan komen...) het beschadigen van de populatie tijdens de paai opweegt tegen de voordelen die de tegenwoordige sportvisserij heeft op de kwaliteit van het binnenwater en de visstand?

Mvg. Daniel
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-11-2004 20:07

Daniel,

Zeg maar JE tegen me hoor :D
Het probleem wat ik aanhaal speelt vooral in de randstaden.
Dat "visje" voor de pan is dus juist het GROTE probleem in deze gebieden,en dat zal zich met de jaren alleen maar gaan verspreiden naar andere gebieden :x

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

25-11-2004 20:38

Hoi Dennis. Wat ik aan probeerde te geven is dat wat vroeger OVERAL gedaan werd, nu slechts in de randstad gebeurt, en ook slechts door onwetende mensen die al helemaal niet in de (sport)visserij zitten!
Het lijkt me toch niet dat deze mensen zo veel schade aan kunnen richten...... Niet dat ik daar niet fel tegen ben, maar ik vroeg me gewoon af van welke omvang het probleem dat u... oeps, je :wink: beschrijft nu werkelijk is...

Mvg. Daniel
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

26-11-2004 19:14

Druk aan de waterkant?

We hebben vorige week vrijdagavond bij de regio Noord van de KSN een lezing gehad van 2 Engelsen. Die waren een jaar in Nederland en gingen hier ook vissen. Die hebben ons duidelijk gemaakt dat het hier nog wel mee viel. In een gemiddeld Engels water moet je voor een weekendje vissen op vrijdag ruim vantevoren aanwezig wezen, want er is dan als je wat later komt is geen stek meer over. Ze zaten dan soms hutje mutje naast elkaar. Die ene die verwonderde zich erover dat hij soms lang moest zoeken om hier aan de waterkant een collega karpervisser tegen te komen. Dat maakte hij in Engeland niet mee.
Vissie kump zo!
Plaats reactie