Wat verstaan jullie onder "Goed zitten te vissen"


Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

24-11-2004 10:51

Mannen,

Misschien een beetje een rare topicnaam.
Maar wanneer vinden jullie dat jullie goed zitten te vissen?

Ik zelf vind het vooral belangrijk dat je alles eruit gehaald hebt, wat er voor jou op dat moment in zit. Niet eens gekeken naar de vangsten.

Ik heb bijvoorbeeld dit jaar, naar mijn mening gewoon op sommige dingen erg slecht gevist.
De vangsten waren daar ook dit jaar dan wel naar toe, maar is niet de hoofdreden waarom ik vond, dat ik slecht zit te vissen

Misschien klinkt het wat cru, maar ik ben benieuwd wanneer jullie denken "Tsjee wat heb ik k u t zitten te vissen laatste tijd" ofjuist "goh, wat ben ik lekker bezïg" :-)

Misschien is het een leerproces, wat met de jaren mee zal vallen circa verbeteren. Maar dan nog.... soms heb je er geen goed gevoel bij.

Hopelijk dat ik niet de enige ben,
en kom maar op, met jullie reacties :)

Groeten,
Frank
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

24-11-2004 11:15

Ook ik heb tot nu toe niet goed zitten vissen, wel redelijk gevangen echter door tijdgebrek ging alles op de automatische piloot op stekken waarvan ik "zeker" was van enig resultaat.

Het feit dat ik wel of niet het gevoel heb dat ik goed zit te vissen is bij mij dus afhankelijk van het feit dat ik mijn stinkende best heb moeten doen of niet.

Bijleren is voor mij het toverwoord, hier is echter wel tijd voor nodig. Tijd om over mijn visserij na te denken en evt. te experimenteren met voerpatronen, methodes, materialen etc. Heb ik die tijd niet en ga ik op de autopilot blijkt er opeens hoop lol van mijn visserij af te vallen. Of wellicht beter geformuleerd ik ben de helft niet meer zo blij met mijn vangsten. Niet goed ziitten vissen dus. Dit staat overigens los van het feit dat je dan nog wel kunt genieten van het buiten zijn en de dingen om je heen.

Gr. Ralph
Gebruikersavatar
Marvin Smier(s)
Berichten: 157
Lid geworden op: 22-09-2004 14:44
Locatie: Omg. Rotterdam

24-11-2004 11:16

Beste Frank,

Ik denk dat je nooit goed genoeg zit te vissen, het kan altijd beter.
Ik ben pas tevreden over mijn eigen visserij als ik (het liefst natuurlijk zsm) mijn doel bereikt heb.

Dit jaar heb ik mijn doel bereikt, dit was in eerste instantie het vangen van een aantal mooie twintegers en eventueel mijn eerste dertiger te vangen. Dit is ruimschoots gelukt met 5 25 plussers en 1 vis van 18 kg + de rest in 10 nachten vissen op dit water.

Voor mij een geslaagd seizoen(is natuurlijk nog niet afgelopen, ga het van het weekend weer is op dit water proberen)

Met vriendelijk groet,

Marvin
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-11-2004 11:27

Ik heb de afelopen half jaar k u t zitten vissen Frank.
Puur omdat ik zelf de onrust in m'n donder had.
Ik denk dat ik wel een of ander record heb gehaald dit jaar, wie de meeste wateren heeft gevist binnen een jaar.
Dit allemaal in m''n eentje.
Wanneer je alleen vist vind ik het belangrijk dat je lekker zit.
De aanwezige vissen moeten tot m'n verbeelding spreken maar ook het water zelf moet dat "iets" hebben.
Ik wil altijd lekker uit de weg zitten zodat ik niet gespot word en lekker mijn ding kan doen zonder buurtende betweters.
Tja, en dat valt niet altijd mee met zo veel wensen.

Maargoed het komt er op neer dat ik k u t heb zitten vissen omdat ik veel te veel aan het verhuizen ben geweest.
Nergens even de tijd nemen om een water echt te leren kennen, dat is mijn fout geweest dit jaar.
Alhoewel ik heb verdomd veel water gezien in de omgeving Z. Holland.
En juist door mijn onrust ben ik nu op een super water uitgekomen.
Grappig eigenlijk want dit water kende ik al jaren, had er alleen nooit gevist.
Ik heb in ieder geval alles bezichtigd wat Z. Holland te bieden heeft dus ik heb er geen spijt van.

De jaren er voor heb ik me helemaal gek gevangen omdat ik me dan ook echt vast beet in een water.
En dan stuit je vanzelf wel op een aantal hotspots.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

24-11-2004 11:32

Frank,

Plezier is het toverwoord!
Dat is het belangrijkste van het vissen! Als ik achter de hengels zit en ik heb er geen lol meer in... Dan moet ik eens goed gaan nadenken over wat ik heb ik gedaan waarom ik de lol kwijt ben geraakt.

Uiteindelijk heb je ieder jaar een aantal doelstellingen die je wilt bereiken.
helaas heb ik mijn doelen niet behaald. Dit kwam o.a. door een verhuizing waardoor ik lange tijd niet optimaal heb kunnen vissen, nieuwe wateren gezocht en bevist zonder voorkennis.
Ik heb er wel een aantal mooie vissen gevangen, maar niet de hoge 30+ers waar ik op uit was dit jaar.

Verder heb ik op teveel wateren gevist dit jaar, maar dit kwam door verschillende oorzaken. Ik heb dit jaar op 11 (elf!!!) verschillende wateren gevist.
Volgend jaar gaat dit terug naar 3 wateren, waaronder 1 vast water en 2 wateren waar ik weet dat er in bepaalde periodes goed gevangen kan worden.

Verder heb ik iedere sessie plezier gehad, behalve de nacht dat Nederland werd geteisterd door vreselijk noodweer en ik 11 brasems vanuit de boot moest halen... Nee... dat was klote!

Verder zit ik wel lekker te vissen, weet overal mijn visjes te vangen, maar wil nu verdergaan op 3 wateren welke ik dit jaar heb bevist, zo leer je je wateren nog beter kennen en kan je makkelijker een grote voerstek opbouwen... :evil:
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

24-11-2004 12:47

ik heb dit jaar wel redelijk gevist

heb meer gevangen dan voorgaande jaren en 3 x mijn pr gebroken.
het wil alleen nog niet lukken om mijn eerste 20-ger te vangen.

Denk ook dat het komt omdat ik dit jaar voor het eerst mij echt ben gaan verdiepen in het karperen en niet zomaar ergens nee ben geploft langs de waterkant

mede door dit board ben ik een stuk wijzer geworden en heb veel geleerd over het vissen op karper

keep up the good work mede-boarders
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

24-11-2004 13:36

Als ik zit te vissen, is het wat mij betreft altijd goed ;)

Wanneer ga ik dan met het gevoel dat slecht heb gevist naar huis?

-Als mijn doelstellingen niet gehaald zijn. Mijn oplossing: vis zonder doelstellingen, dan is elke vis meegenomen!
-Als je op onverklaarbare wijze ineens een serie vissen verprutst;
-Als je een kans op een grote/speciale vis verprutst.

Gelukkig gebeurt bovenstaande niet al te vaak, dus ik vis de laatste 2 jaren eigenlijk met behoorlijk wat plezier. En op de een of andere manier lijken die kanjers er dan wel vrij makkelijk uit te komen :)
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-11-2004 15:27

Ten eerste vind ik dat ik goed bezig ben als ik er plezier in heb. Dat is gewoon logisch. Maar vooral als ik een bepaald doel heb gehaald voel ik me helemaal in me nopjes en vind ik toch wel dat ik aardig bezig ben. Voorbeelden: ik wilde voor mijn eindexamens een nieuw PB... gelukt met een half pond verschil (toch wat he), toen wilde ik de eerste vis vangen op een moeilijker water (ik was de enige die toen vis ving overdag) en daarna het landen van 2 targets in zeer korte tijd om vervolgens nog een poging te doen om een aardige schub uit een miniatuurwatertje te halen. De gemiddelde gewichten lagen dit jaar dan wel erg laag. Maar mijn doelstellingen heb ik allemaal gehaald en ik heb ook werkelijk genoten. Was elk seizoen maar zo super.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-11-2004 15:29

Klasse Kevin!

goed gevist :D
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-11-2004 16:29

Inderdaad Mits.
Die instelling zou ik ook vast moeten houden!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

24-11-2004 18:21

Heren,

In mijn visserij staat plezier/lol erin hebben op 1 ... zekerweten!

Maar daarnaast merk ik (zeker laatste 10 maanden) dat ik soms wat beter had kunnen vissen, door achteraf toch nèt wat anders te doen. Dit neem je dan zeker mee naar de volgende sessie's. Maar dan nog zit ik thuis niet lekker op de bank met de gedachte dat ik niet alles eruit gehaald had wat erin zat. En geeft mijzelf niet een voldaan gevoel :)

Dat het genieten ervan belangrijk is weet ik zeker, daar draait t voornamelijk om.

Maar daarnaast vind ik het goed zitten te vissen, toch ook erg belangrijk.

Leuke reacties verder allemaal.

Als je vist verspeeld, zit je zeker "slecht" te vissen, maar gewone pech kan natuurlijk ook gebeuren. het wordt wat anders als het sessie na sessie niet toppie verloopt.

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

24-11-2004 18:30

Voor mij is het echt genieten als ik s'morgens wakker word lkkr een broodje met een bakkie thee kan maken, hengeltjes verversen.Natuurlijk ook een paar mooie karpers (want daar draait het uitijndelijk om)en dan s'middags op me strechter liggen onder een warm zonnetje met een sigaret en een breezertje.
Daar kijk ik nu alweer naar uit
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

24-11-2004 19:40

Uiteraard is plezier het belangrijkste.

Wanneer ik vind dat ik goed heb gevist.

Allereerst bij aankomst spullen in de auto laten en rustig een rondje om het water (of gedeelte van het water) lopen. Even kijken of er wat te zien valt :wink: . Dit doe ik uit laksheid lang niet altijd.

Koffietijd!!!

Meestal vind ik dan wel wat dus... Dan diepte, aaskeuze en voertaktiek bepalen aan de hand van de omstandigheden. Ingooien of uitvaren.

Koffietijd!!!

Na een dagje 10 runs gehad en alle 10 geland,

Zo, ik heb goed gevist!

Aangezien dit vaak zat anders loopt vis ik dus bijna altijd niet goed. :wink:
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

24-11-2004 19:44

Ik heb goed gevist als ik wat gevangen heb

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

24-11-2004 19:52

Goed zitten te vissen?

In zo'n heerlijke ouwerwetse rokersstoel , das pas goed zitten.

Ken je de term : an excuse for being there!

De rest volgt dan vanzelf.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-11-2004 20:23

Ik heb goed gevist wanneer ik weer wat kennis heb opgedaan om de volgende keer weer beter zitten te vissen. Zo wordt het steeds beter :wink:
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

24-11-2004 20:28

Als ik minder gestressd vertrek dan dat ik aankwam, heb ik goed zitten vissen.. :oops:

Mvg. Daniel
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

24-11-2004 21:00

komen een hoop antwoorden voorbij waar ik me wel in kan vinden.
het minder gespannen zijn is voor mij een hele goede, net als het vangen van een mooie vis, of die ene vis
wat ik ook erg belangrijk vind is dat het geen autopilot is, maar dat ik mezelf steeds probeer te verbeteren, dat stukje van de puzzel een zo goed mogelijke plek geven.
groetjes Da Fox
jacco noordermeer

24-11-2004 21:47

LEER van je fouten, en je vist steeds beter!
:o
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-11-2004 22:06

Goed vissen is voor mij vis vangen, of na een blank ook de reden weten waarom je geblankt hebt. En er ook altijd achter proberen te komen waarom je die blank aan je broek kreeg, en naar de oplossing zoeken dat je de volgende x wel vis vangt. En niet achter de feiten aanlopen, maar ze net een stapje voor zijn.

Ik heb dit jaar zelf bij tijde flink achter de feiten aangelopen, en op dat moment was ik ook niet in staat de reden te vinden waar dit aan lag.
Nu na evaluatie weet ik wat ik in veel gevallen fout heb gedaan, en hoe dingen anders aan had moeten pakken.

Maar mede doordat ik in deze tijd achter de feiten aanliep ben ik terug gaan vissen (wel intensief) op mijn thuiswater waar me alleen nog de topvis ontbrak, ik verlangde gewoon weer naar vis. Het was dan denk ik ook geen toeval dat ik daar toen wel binnen enkele weken een aantal van de grotere vissen op mijn matje had liggen, waaronder ook de topvis op voor dat moment een topgewicht. Mede was dit te danken dat ik het water door en door ken, en ook gericht op deze vis viste. Al met al geen slechte beslissing om even bij te tanken en zo toch nog de ontbrekende vissen te vangen. Hierna ben ik dan ook teruggekeerd op het water waar ik eerst achter de feiten aan liep. En waarachtig genoeg begon ik toen langzaam te snappen hoe de vork in de steel zat, jammergenoeg te laat voor mij want er brak toen een periode aan (die nog tot februari duurt) waarin ik te weinig tijd heb om dat water serieus aan te pakken.

Al met al erg veel geleerd, en plezier gehad in het vissen. En ik kan wel zeggen dat ik goed heb zitten vissen omdat ik mijn doelen heb behaald (qua aantal grote vissen en gewichten), dat klopt. Maar ondanks dat het mijn beste seizoen ooit is, had het in mijn ogen beter gekunnen.
Maar dat is ook voor mij een deel de drive voor volgend jaar, dan moet ik als ik rond die tijd weer alles avalueer kunnen zeggen: " er is beter gevist dan vorig jaar, en ik heb er voor mijn doen het maximale uitgehaald"

Groetjes,
Arjan vd Palen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-11-2004 23:43

"na een blank ook de reden weten waarom je geblankt hebt. "


Ben veel meer benieuwd waarom WEL gevangen.

Of vissen met shit of met een pva onderlijn, weet je zeker dat je nix vangt, voor de rest kan je hooguit een vermoeden hebben.
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

25-11-2004 00:20

Klaas,
Ik denk dat je wel snapt wat ik er mee bedoel.
Ik zeg het inderdaad een beetje kort door de bocht en laat het overkomen of dit erg simpel is, maar vaak kan je door te evalueren wel achterhalen wat er mis is gegaan en zeker ook om niet te vergeten wat er goed is gegaan (bij een vangst).
Ik ga me na een (serie) blank(s) i.i.g. vragen stellen van waarom vangt visser A nu net wel die vis en ik niet. En vaak kan ik dan toch achterhalen wat er bij mij fout is gegaan en bij hem goed, en wat ik aan moet passen om ook vis te vangen.
Maar als je goed vist moet je in mijn ogen ook weten waarom je iets doet of iets aanpast waardoor je denkt wel te gaan vangen, en niet klakkeloos overnemen wat de rest doet die wel vis vangt. Want dan zit je in mijn ogen niet goed te vissen (je vangt je vissen misschien wel, maar weet bij god niet waarom je ze nu vangt), maar zit je goed te kopieren.

Groetjes,
Arjan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-11-2004 08:33

je vangt je vissen misschien wel, maar weet bij god niet waarom je ze nu vangt), maar zit je goed te kopieren.


juistem :lol:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-11-2004 09:38

Goed zitten te vissen ....

Ik heb gister goed zitten te vissen en idd niet alleen omdat ik EINDELIJK weer karpers gevangen heb (wel lekker 4 runs en 4 gevangen :lol: :lol: ) maar meer omdat ik bijna weet waar het de vorige keren fout ging! Allerlei theorieen bedacht die ik de volgende sessie zeker ga testen, ja ik weet dat ik daardoor de kans maak op een blank maar HE daar heb ik al een aantal van gehad en er kan er dus nog wel 1 bij.

Leren van je fouten is in mijn ogen belangrijker dan een vis vangen, terwijl de vis daadwerkelijk vangen wel een heel lekker gevoel is!

Gr Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-11-2004 10:03

Heren,


Bij "goed vissen" hoort ook wel eens proberen/testen of weet ik veel hoe je het noemt.

Wanneer doen jullie dat? Bijv. een nieuw aas? Ga je dat nu proberen? Als het goed loopt of als het helemaal niet wil? Of?

MVG

Klaas