Wat verstaan jullie onder "Goed zitten te vissen"


Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

25-11-2004 12:26

Klaas,
Het moment van testen van aas en rigs e.d. is voor mij per water verschillend. Als ik niks, of naar mijn mening te weinig vang dan ga ik juist testen om wel/ of meer vis op de kant te krijgen. Dit was op het water waar ik achter de feiten aan liep ook het geval.
Maar op mijn thuisplas daarentegen waren de vangsten gewoon goed en was het geen noodzaak om iets aan te passen. Maar toch blijf ik dan vaak met 1 hengel experimenteren. Andere onderlijnen testen, andere boillie's proberen. Maar ook op stekken vissen die andere vaak links laten liggen omdat er volgens hen toch nix gevangen wordt.
Alleen ben ik soms wat te ongeduldig om iets echt de kans te geven zich te bewijzen (op de wat langere termijn), en keer dan toch weer terug bij het "oude vertrouwde"

Testze,
Arjan
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

25-11-2004 13:23

Als ik niets of weing vang ga ik dus niet zitten experimenteren maar hou het bij de oude vertrouwde methodes.
Pas als ik dik op de vis zit begin ik met een hengel te experimenteren en probeer ,met de nadruk op probeer" te snappen waarom ik met een experiment meer/minder of groter/kleiner vang.
Echt snappen zal ik het waarschijnlijk nooit, te veel variabelen. (denk aan aas, luchtdruk, hengeldruk, grootte populatie, hoeveelheid natuurlijk voedsel, soort water, PH waardes???, conditionering, grootte van het water, seizoenen, watertemperatuur, wind, spronglaag, maanstand????? etc. etc. etc. alle van invloed op de vangsten van en (aas)gedrag van karper)

Eneuh ja ook van het water hangt het af, op een keihard circuitwater ga ik niet experimenteren, het is daar al moeilijk zat. Wel zal ik vroegere experimenten gaan gebruiken, die zijn dan eigenlijk het experimentele stadium al voorbij en heb ik er vertrouwen in.

EN om het nu niet helemaal off topic te laten worden:
Dan zit ik lekker te vissen.

Gr. Ralph
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

25-11-2004 15:05

Klaas,
"Wanneer doen jullie dat? Bijv. een nieuw aas? Ga je dat nu proberen? Als het goed loopt of als het helemaal niet wil? Of? "

Toch best leuk, de topic gaat zo toch de andere kant op, en zeker leuk om te weten wat men zal gaan doen.

Ik zelf wil eigelijk pas wat veranderen als ik een beetje aan het vangen ben.
Vorig jaar een leuk visjaar gehad, achteraf had ik wat meer moeten experimenteren, om te leren. Helaas besefte ik mij dat toen op dat moment niet. Want ik ving :D
Toch een erge simpele gedachten, achteraf wel 'n beetje spijt van!

Maar om bijvoorbaat al wat te veranderen is toch wel een tikkeltje gewaagd. Luc de Baets omschreef het in zijn boek in de vorm van"probeer nooit aas en rigs te gelijkertijd te veranderen, hou er altijd 1 van de 2 bij het oude vertrouwde" uiteraard als de omstandigheden erom vragen.

Ga zo door,

groeten,
frank
jacco noordermeer

25-11-2004 16:21

valt niet mee om iets te testen als je geen beet krijgt :lol:

bij 1 beet per dag weet je nog niets! :-?

ik denk dat je het beste iets kan proberen als het lekker loopt dan kan je eerder het verschil merken of hetgeen inderdaat effect heeft ,maar in deze periode vis ik redelijk safe
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

25-11-2004 17:12

Testen doe ik alleen op wateren die ik door en door ken. Je kunt niets testen op een water waar je geen gegronde kennis van bezit. Maar dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-11-2004 18:00

Als ik van het karpervissen moest leven was ik al lang gestopt!

Het moet voor mij wel hobby blijven, als ik regelmatig mijn visje vang dan ben ik meestal snel tevreden. Af en toe dan trekken we de stoute schoenen aan en dan proberen we eens een dikke te verleiden.
Plezier is voor mij ook het belangrijkste, ook leuk met vismaten aan het water zitten is leuk, hoef niet altijd te vangen om leuk gevist te hebben!

Elk jaar leer je weer van alles en probeer je van alles andere stekken andere methodes, zo hou je het leuk en spannend. Ik ben een behoorlijke natuur liefhebber en kan hier ook goed van genieten.
In het voorjaar zit ik meestal half in een bos waar vrijwel nooit iemand vist, er zitten geen grote vissen maar het is daar zo mooi en rustig!
beetje bij beetje
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

25-11-2004 18:26

Test juist vaak iets, en pas gaan testen als iets goed loopt is ook beetje vaag vind ik. Als het goed loopt zul je met standaard onderlijn ook je visjes prima vangen. Maar juist op moment dat de vis kritisch is kan net die ene onderlijn soms verschil betekenen tussen vangen en niet vangen volgens mij. Wat is testen? is ruim begrip volgens mij... een nieuwe stek op onbekend water uitproberen is ook een test toch?

Wat testen we zoal? onderlijnensoorten, model haak, soort aas, etc. Is op een onbekend een niet eerder gebruikte bollie vissen waarmee je reeds 2 weken voert ook een test? lijkt me wel toch.

Bart, lijkt me stug dat je alleen test op wateren die je erg goed kent!

Hoe heb je een water goed leren kennen door dingen uit te testen toch?

Teveel testen is misschien ook niet altijd goed, gebruik maken van dingen die zich in verleden al bewezen hebben werkt vaak ook nog prima!

Groeten Ulco,
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

25-11-2004 18:31

Nu ik het verhaaltje nog eens doorlees, vat ik de bedoeling van Bart ook beetje beter.

Testen= meer het vergelijken met eerdere ervaringen.

Anders is het ook geen test maar gewoon een probeersel :wink:

mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

25-11-2004 18:37

Ulco,

Ik test, en mijn defenitie van testen is beduidend anders dan die van jou, enkel op wateren die ik zeer goed ken. Op die wateren weet ik wat ik kan verwachten en wat "normaal is, niet normaal is of abnormaal is".

De dingen die ik test zijn, nieuwe onderlijnen, voermethodes en aassoorten.

Op een nieuw water begin ik altijd met een onderlijn die zich meer dan bewezen heeft, een aassoort die zich op verschillende wateren bewezen heeft en een vrij standaard achtige voermethode (als ik besluit te voeren dan). Ik ga nooit een onbewezen "what ever" toepassen op een nieuw water. Ik start "safe" en werk het vanuit die positie (indien nodig) wel weer verder uit.

cheerio
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-11-2004 19:25

Probleem met testen lijkt mij het onvoorspelbare van de karpers.

Ik zit zelf ook in een fase dat ik een aantal zaken getest wil hebben omdat ik door een drastische verandering opeens wel runs krijg en vis vang! Ik ga volgende week echt nog eens zitten met het oude idee en het nieuwe idee naast elkaar als ik dan op het oude weer alleen enkele piepjes krijg en op de nieuwe volle fluiters zoals gister dan heb ik voor mijn gevoel iets "bewezen".

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

26-11-2004 10:51

Bij mij is vertrouwen in de gebruikte systemen en tactieken essentieel. Ik zal dus pas gaan experimenteren als ik het gevoel heb dat er iets niet klopt. En als ik dan toch ga experimenteren, dan is dat altijd op basis van een analyse.

Dit jaar heb ik legaal met 3 hengels kunnen vissen op 2 verschillende plassen. Steevast werden 2 hengels met meproefde methoden gevist. De extra hengel werd benoemd tot experimenteer-hengel.
Dit jaar wil(de) ik kijken of ik wat kan vangen op single-hookbaits en of ik een goede pop-up rig kon vinden. Nu heb ik geleerd dat op 1 van deze plassen die fluor pingpong ballen eigenlijk wel heel goed werken, en bij de andere plas maar matig. En de gebruikte rig bleek zeer betrouwbaar.
Experiment geslaagd!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-11-2004 11:16

OK,

Voorbeeld uit de praktijk.


We beginnen om 0.400 met een aardbeienbol op vismeel basis. Normaal een goedlopend aasje. 0.800 nog immer geen beet. Normaal best al eens beet gehad moeten kunnen hebben.

Om 09.30 wordt besloten om er een griemeelknikker met pindakaas stuiter aan te hangen. 10.30 jawel de eerste.

Vang je nu ondanks of dankzij?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 11:32

ondanks
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

26-11-2004 11:35

dankzij
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

26-11-2004 11:39

Bertil/Mitsz,

Graag even nader uitleggen :)

Ik denk dat het ondanks is, omdat soms Aas van ondergschikt belang is.
Natuurlijk vang je met een goede bol goed.

Maar wat was er gebeurd als je met die eerste bol gewoon was door gaan vissen? Had je hem dan ook niet kunnen vangen?

Bertil denkt dus dat aas van groot belang in deze is. En Mitsz denkt juist dat dit van minder belang is.

Begint weer interessant te worden.

Groetn ,
Frank
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-11-2004 11:44

= niet te controleren.................

Hoogstens kan men gissen. Een test kan nooit waterdicht uitgevoerd worden mbt aas en stek !

Stek is nummer 1, daarna komt aas ook heus wel om de hoek kijken, maar in mindere mate als op de juiste plek zitten.

= ondanks
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

26-11-2004 11:44

Indien er nog andere hengels met aardbei/vismeel in de buurt liggen, is de kans op "dankzij" groter.

Als je met één hengel vist, is de kans 50% ondanks, 50% dankzij.

Klaas, Calvé? :lol:

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

26-11-2004 12:00

Frank,

Ik reageerde op Mitsz :P
Hij zegt ondanks dan zeg ik maar dankzij..

Dit voorbeeld is veel te summier om iets te zeggen.. ondanks of dankzij.
Zoals Mark zegt.. met hoeveel hengels vis je.. welke vang je hem op.. (links, midden, rechts) etc. etc.

Een vreemde bol op een voerplek zorgt trouwens wel vaker voor een goede verrassing..... zeker op dressuurwateren..
Misschien dus toch dankzij :o

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 12:00

Vissen hebben niets aan pinda's en griesmeel. Niet nuttig, dus mazzel
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

26-11-2004 12:11

Huh.. waarom vang ik dan hele populaties op pinda's.. weken en weken achtereen elke sessie bingo!

Waarom ving EN vangt men op 100% griesmeelbollen nog steeds goed... ook naar voeren?

Ik had van jou een betere onderbouwing verwacht....
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-11-2004 12:13

Al enig idee, hoeveel handel er al verkocht is n.a.v. voorgaand expirement?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 12:29

Bertil,

sinds waneer vis jij met pinda's??

Het goede aan pinda's is de vetten. Veel onverzadigde vetzuren. Die worden door de vis tijdelijk als zeer aantrekkelijk ervaren. Na een bepaalde periode van azen, zullen er ( onvermijdelijk) tekorten ontstaan.

Je zgt me dat je iets meer had verwacht dan "ondanks", "dankzij" is nu ook niet echt een werelpost.

Griesmeel is natuurlijk "gelul van een dronken aardbei", als het gaat om zinvolle nutrienten voor een vis. Drie keer nix dus. In Nederland vind men dat natuurlijk onzin, daar men over het algemeen te bescheten is om fatsoenlijke ingredienten te verwerken in z'n aas.

Het gaat om de balans in het voer om regelmatig te scoren. Dus als het gaat om regelmatig vangen van (dikke) karper, zul je met iets goeds moeten komen. Het vangen met pinda's en griesmeel vind ik dus een toevalstreffer, daar je op den duur gewoon gaat zitten blanken op die spullen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-11-2004 13:08

Als er iets uitgeprobeert gaat worden.

Ik neem aan, dat dat is om meer / beter te vangen.

OK nemen we een haak, deze gaan we proberen.

Hoe pakken jullie dit aan?
Over wat voor periode?
Wat zijn dan de referentiepunten die jullie hanteren?
Wanneer is de opzet geslaagd?

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-11-2004 13:14

bij de weg.

Ik denk ook ondanks, maareh Mitsz griemeelbollen zitten toch vol met koolhydraatjes, nog niet eens de slechtste? zowel de tarwe als mais?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 15:10

Klaas,

een ketting is zo sterk als.....

griesmeel is net zo'n ketting. Bestaat overigens alleen uit tarwe