Preserver - invloed of niet op je aas ?


Preserver invloed of niet op je aas?

inderdaad, heeft invloed
24
75%
heeft geen invloed
4
13%
nog nooit over nagedacht
4
13%
 
Totaal aantal stemmen: 32
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

23-11-2004 14:37

Yupse boarders,

Heb een vraagje nl. zat op een bepaald water goed te vangen met m'n eigen gemaakte freezerbaits, maar door plaatsgebrek in de vriezer diende ik m'n boilies te gaan aanmaken met preserver. Nu was het wel zo dat het opviel dat gelijktijdig daarmee de vangsten terug vielen. Als test heb ik dan maar weer identiek dezelfde boilies aangemaakt maar dit zonder toevoeging van preserver en ja hoor de vangsten begonnen weer op te lopen.
Kan het zijn dat door toevoeging van preserver (althans dit geur en smaakloos is) er een chemische reactie plaatsvind die door onze vriend karper te ontdekken is? Zijn er hier onder jullie die reeds hetzelfde fenomeen hebben meegemaakt?
Graag jullie reactie hierop.

Mvg

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-11-2004 15:00

Preserver zou ik persoonlijk niet gebruiken simpelweg omdat je nooit de goede hoeveelheid zal gebruiken.
Ik heb het al eens eerder aangehaald : conserveren in een ton met zout(pekelen), dit deed met honderden jaren terug ook bij de scheepsvaart.
Simpel hè?
Gebruikersavatar
Marvin Smier(s)
Berichten: 157
Lid geworden op: 22-09-2004 14:44
Locatie: Omg. Rotterdam

23-11-2004 15:54

Hoe lang is een freezerbait ongeveer goed te houden in het zout.

Met vriendelijke groet,

Marvin
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-11-2004 16:00

Ik denk dat zo'n 5 a 6 maanden geen probleem hoeft te zijn.
Buiten dat om geeft een boilie met een zoutsmaakje nog eens een extra dimensie aan dat ronde balletje (denk aan patatje met of een patatje zonder zout)wat vind jij het lekkerst?


Nou ?

Precies!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-11-2004 16:14

ONZIN. Wat vind jij lekkerder: monster crab of squid and octopus?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-11-2004 16:26

Preserver heeft invloed.....Dat is in ieders geval zeker!
Al zit er een wereld van verschil in conserveren. Natuurlijk conserveren met suiker, zout, zuur heeft geen of minder invloed op je aas.
Gebruik je preserver uit de hengelsportbranche(verschilt niks van de levensmiddelenbranche) dan kan er een nasmaak aanzitten.
Of dit de karper afschrikt geloof ik niet, hetgene wat de karper wel bemerkt is de kwaliteit van een boilie, die vermindert aanzienlijk omdat het niet vers is!
Een ingevroren bol(freezerbaits, home-madebol) behoudt z'n voedingswaarde en versheid.
Simpel eigenlijk, wij eten liever vers eten dan een magnetron-schotel!
Boilie's pekelen is een goede optie. De bollen zijn zo'n jaar vers te houden. Zorg wel dat je boilie's goed droog zijn eer ze het zout/suiker ingaan..... :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-11-2004 17:10

de oxidatie van vetten gaat ook in de vriezer gewoon door :o
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

23-11-2004 17:11

Met een preserver geef je jou aas simpelweg een "label", net alsof je een synthetische flavour toevoegt. Het maakt dus zeker uit!

Ik ben echter van mening dat je boilies ook geruime tijd goed kan houden door ze te drogen. En na het drogen: meer drogen! Enkele maanden moet je wel kunnen redden.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-11-2004 17:23

Mitsz,

Wat bedoel je met "de oxidatie van vetten gaat ook in de vriezer gewoon door"??
Wat is je bedoeling hiermee?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

23-11-2004 18:11

Koen, ik denk het afnemen van de kwaliteit en hoeveelheid van de vetten. Of dat het daarop neer zal komen. :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-11-2004 18:22

Aaaah, op die fiets :) K begrijp em. :wink:

Natuurlijk verschilt het vet-% per bol.
Vismeel bevat meer dan een melkproteine bol :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

23-11-2004 18:28

Precies hou hij het zegt Koen,oxidatie onstaat ondanks het bevriezen van het produkt.
Hetzelfde gebeurt ook met vlees produkten in de diepvries,deze zijn door ondere andere oxidatie ook niet onbeperkt houdbaar.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

23-11-2004 18:37

Vette Italiaanse auto's en motorfietsen oxideren daardoor ook sneller :-?
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

23-11-2004 19:44

Heren,

Afgezien van het feit/mening, dat een preserver een label meegeeft aan een bol, kun je je ook tot vervelens toe afvragen, waarom je iets zou gebruiken, waarvan niet afdoende is bewezen, of het schade kan berokkenen.

Er zijn nog altijd onderzoeken, die uitwijzen, dat niet vaststaat of de gezondheid OP LANGE termijn beïnvloed wordt (wie de Dunne lijn al eens heeft gelezen, weet wel wat De Baets hierover zegt).

Ik voor me zelf tracht zo veel mogelijk op natuurlijke wijze te benaderen, wat met chemische troep gedaan wordt, simpelweg omdat ik zelf ook niet van chemicaliën hou. Waarom zou ik een dier blootstellen aan wat ik zelf niet vertrouw.

Maar ja, ieder voor zich.

Tedje
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-11-2004 19:46

[quote="Harnold Kikkert"]Ik denk dat zo'n 5 a 6 maanden geen probleem hoeft te zijn.
Buiten dat om geeft een boilie met een zoutsmaakje nog eens een extra dimensie aan dat ronde balletje (denk aan patatje met of een patatje zonder zout)wat vind jij het lekkerst?


Nou ?

Precies![/quote]

Quote Mitsz

ONZIN. Wat vind jij lekkerder: monster crab of squid and octopus?
_________________
eenvoud siert niet alleen de mens


Dit is geen ONZIN omdat ik stel dat zout een extra dimensie geeft aan je
boilie, kijk over smaak kun je twisten maar menig karpervisser die zijn/haar eigen boilie maakt voegt er een dosis zout aan toe.
Voor de smaak en conservering, zonder dat ze het misschien weten dat het ook om conservering gaat.
En als ik schrijf : wat vind jij lekkerder?, heeft dat ten doel om iemand aan het denken te zetten.
Think about it!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-11-2004 19:49

Koen,

wil heeft je vraag al beantwoord. Boilies zijn ook in de vriezer beperkt houdbaar. Niet dat ze het niet meer zullen doen, maar ach... het is maar hoe snel je tevreden bent.

Ted,

de meeste boilies zijn gif voor karpers. met of zonder preserver
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-11-2004 19:52

Harnold,

think about it??

Jij vergelijkt de smaak van de mens, met die van een karper :o Nog een handje rauwe driehoeksmosselen.

Een karper moet zijn zouten aanvullen uit de natuur. Heeft helemaal niets met smaak te maken. Ze doen het dan ook zeer redelijk in brak water

Denken is vaak niet genoeg harnold. Onderzoeken is wat je moet doen!

Think about that!!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-11-2004 19:58

Het zal je verbazen , maar ik lust mosselen en inktvis bovendien.
De strekking van mijn verhaal haal je uit zijn verband.
Ik stel nergens dat ik de smaak van een mens met die van een karper vergelijk, dat insinueer JIJ.
Ik stelde : een extra dimensie en dat is totaal iets anders.
Aardbei met slagroom?

En onderzoeken , na geloof mij na 15 jaar karpervissen en mijn eigen boilies maken, doe ik ook al vijftien jaar zelf, en de nodige andere voor de karper aantrekkelijke lekkernijen maak ik ook zelf en zeker niet onverdienstelijk.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

23-11-2004 20:18

Ik maak al 16 jaar boilies.... zijn die dan beter dan die van jou....? :-?

Harnold, een karper eet niet omdat ie het lekker vindt maar meer omdat ie het nodig heeft.......

Maar weer terug naar het topic:

Denk zeker dat een preserver (negatieve) invloed heeft. Een karper kan het ieder geval detecteren. Of dit positief of negatief is laat ik even in het midden. Preservers bestaan uit chemische of bacteriologische componenten die misschien doorwerken op moloculair niveau. Daardoor verandert er (misschien) iets wat vriend karper niet op prijs stelt of zelfs afstoot. Maar in mijn ogen is deze discussie overbodig.......... Ik zou zeggen drogen die hap, is ie gelijk wat witvisbestendiger :wink:

Niels
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-11-2004 20:25

Niels , ook dit geldt voor jou: Waar stel ik dat mijn boilies beter zijn die van wie dan ook?
Antwoord : nergens.
Ik stel simpelweg dat ik het verschil wel weet tussen een goede en een minder goede, c.q. slechtere boilie.

En inderdaad eet een karper net als wij mensen omdat hij/zij het nodig heeft en als het lekker is , is dat mooi meegenomen.

En dit topic was ook niet als discussie hier neer gezet maar sommige personen geven het een wending zodat het een discussie wordt.

De eerste reakties gaven antwoord met een uiteenzetting op de vraag die werd gesteld.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

23-11-2004 20:39

[quote="Harnold Kikkert"]En onderzoeken , na geloof mij na 15 jaar karpervissen en mijn eigen boilies maken, doe ik ook al vijftien jaar zelf, en de nodige andere voor de karper aantrekkelijke lekkernijen maak ik ook zelf en zeker niet onverdienstelijk.[/quote]

Krijg ik toch sterk de indruk dat.............. :-?

Maar laten we ons maar weer met het topic bezighouden, is een stuk intressanter.

Niels :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-11-2004 21:19

Of conserveermiddelen anders chemisch zijn dan andere stofjes op deze aardkloot, inclusief bacteriën, en of ze doorwerken op moloculair niveau is mij duister. Maar van veel conserveermiddelen is bekend dat ze bij een overdosis schade aanrichten aan de stofwisseling van mens en dier. Bij overdosering kun je dus spreken over een negatieve invloed. En wel op de gezondheid. Reden genoeg om er voorzichtig mee om te springen. Of beter nog, helemaal niet te gebruiken. Goede hygiëne, drogen, keukenzout in de boilie, invriezen, etc. zorgen allemaal dat een boilie zonder speciaal conserveermiddel voor kortere of langere tijd goed blijft en een karper zit het niet in de weg.

Maar eerlijk gezegd is de gezondheid van een karper een tamelijk onzeker gegeven en zijn er wel meer zaken in het aas die op den duur schadelijk zouden kunnen zijn. Dus geen conserveermiddelen pleit je nog niet vrij.

Nu worden er genoeg karpers gevangen op readymades die stijf staan van de conserveermiddelen. Dus zo kritisch zal een karper niet zijn. Feit is wel dat iedereen die zijn boilies zonder conserveermiddelen zelf maakt erbij zweert dat deze op den lange duur beter vangen. Maar dat zou ik ook zeggen als ik zoveel moeite nam om een goede boilie zelf te maken. Anderen kunnen zich in slaap wiegen met freezers. Maar of daar geen conserveermiddelen of anderszins schadelijke stoffen inzitten moet je ook maar afwachten.

Er gaan kilo’s boilies het water in. Zowel readymades, homemades en freezerbaits. Moet inmiddels helemaal geen probleem voor de karper zijn om degene met schadelijke stoffen direct te mijden. Niettemin vangt iedereen bij tijd en wijle zijn visjes.

Groet, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-11-2004 00:11

Kees,

Bij tijd en wijle maakt nu net het verschil.

Kleine tip: alle ready's vangen als een jekko. houdbaarheidrommel? maakt geen reet uit. Kan je best gebruiken.

Of je probeert het zelf eens.

niet zomaar 1 keer he. een jaar. Steeds 1 vis- en voerplek 50/50 gevoerd. 2 hengels,bij elke beet wisselen. Ga me niet vermoeien met een keertje...



MVG

Klaas
jan van kranenburg

24-11-2004 01:38

Hoe en waar kan ik die DVD kopen?

Ben geen abonnee van BEET.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-11-2004 08:46

Geen idee Klaas,

Zojuist bemerkte ik verzuimd te hebben om de boilies die ik een week geleden gedraaid heb in de vriezer te stoppen. Ik had ze even weggelegd voor de katten. Kon ik ze dus weer weggooien. Gebruik niet zo vaak readymades en alleen in nood gevallen bij de instant visserij.

Voor de rest weet ik de uitslag van jouw test niet. Ik vermoed dat karpervissers die vaak readymades gebruiken niet zo snel een jaar lang op dezelfde stek bivakkeren. Een karpervisser die langer doorvoert op een stek zal niet makkelijk voor readymades kiezen. Ik betwijfel zelfs of jouw test ooit echt objectief uitgevoerd is. Het zijn twee verschillende werelden namelijk.

Groet, Kees

Is nog geen DVD van Jan. :wink: