Noemen van Namen van Karperwateren


Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

26-11-2004 18:27

Het mes snijd een beetje aan twee kanten in deze kwestie.

De grote klacht bij de redacties van de magazines is dat het lezerspubliek zoveel over Frankrijk leest en zo weinig over Nederland. Vervolgens wordt er wat geschreven over een water in NL. en daar ringelt de telefoon.
Ondertussen vissen velen van ons op een water dat ze door de media hebben leren kennen, zijn we vrolijk lid van het VBK ( gewichten én vooral namen ) en kopen we doodnuchter een Frans magazine terwijl we geen fuck Frans kunnen lezen... P.Lagabbe roept de Fransen op om geen namen meer te noemen maar deze heer roept wel meer, lijdt o.a aan geheugenverlies, met name in Romenie is hij vergeten dat ie tegen het overzetten van karpers is, oeps...ik raak of topic. Tja, dan rest ons wat update's over de taktische kant en daarin is het moeilijk om dieper te gaan dan een surfplank, want zo langzamerhand zijn we moe. Dit is ook het probleem bij de rotary's, waar gaan we in godsnaam over lullen? Elke keer als ik wat roep in een rotary ben ik bang dat iemand anders het ooit al eens geroepen heeft. En zo kan ik wel aan de gang blijven.


We willen graag lezen, zolang ons eigen water maar buiten schot blijft en dat is op zich zeer begrijpelijk want niet voor niets heeft de KSN haar handen vol aan het reguleren van de ganse klerezooi. Wanneer een auteur zijn vangsten heeft gedaan in een situatie van rust, vrije stekkeuze ect. dan mag hij daarvoor wel een beetje dankbaar zijn, dit zijn namelijk elementen die dé vangsten sneller doen komen. Om dan enkel vooruit te kijken en niet achterom, zoals die Duitsers me dat ooit flikten, graaft diep in andermans emoties die in alle vrees achter blijft, en dat is zeker geen prettig gevoel dat zich overigens makkelijk omzet in haat en boosheid met alle gevolgen van dien.

Ik bedien me van deze geheimschrijverij en het heeft me door de jaren heen nog nimmer echte problemen opgeleverd en dat is me als visser zijnde alles waard. Laat ze mij maar een lekkere gluiperd noemen...schijt. Ik ben nog steeds welkom op de meeste wateren. Gehiemschrijverij heeft ook weer zijn keerzijde, wél vissen showen en niet zeggen waar het vangstwater is. Tja, daar is wat van te zeggen natuurlijk maar wanneer ik een verhaal van een ander lees, dan interreseert me meer de manier HOE hij de vangst tot stand heeft gebracht. Dat behoort mijn inziens de rode draad van een goed artikel te zijn.

Mazzel,

Kwint
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 19:17

Kwint,

je denkt toch niet dat je op mijn thuiswater welkom bent? Hahaha Kom gerust eens langs.

Het blijft natuurlijk wat lastig, als de behoeften van de schrijver niet overeen komen met die van de plaatselijke vissers. Als schrijver kun je natuurlijk zeggen, dat het je zelf niet uitmaakt, maar het gaat natuurlijk ook om de mensen die nog niet klaar zijn op dat water.

Probeer het te zien als een relatie. je hebt er twee nodig om bijeen te komen, maar om te scheiden is de mening van 1 persoon voldoende. Je hebt dus als enkeling erg veel invloed op de situatie van anderen. Deze invloed vraagt om verantwoordelijk gedrag, waar de wensen van de schrijver eigenlijk van secundair belang zijn.

Ook ik vind het leuk om een woordje neer te pennen, en jullie kunnen van mij ook een bijdrage verwachten in de Nederlandse hengelsport pers. Wel houd ik er rekening mee, dat er mensen zijn, die niet zitten te wachten op het publiceren van bepaalde info (ik zelf dus ook :D )

Anderszijds is het natuurlijk van de gekken, dat je niet kan zeggen wat je wil, maar ja.......

Er zwemt een 70 ponder op het ijsselmeer :D

succes Mitsz
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

26-11-2004 19:34

ff off topic

ik weeg 188 pond en het was van de zomer dat ik er zwom

ik ving nog een kleintje daar ook 1.63 bij 112 pond die vond ik zo mooi dat ik er mee ben gaan samenwonen

en nu weer ff verder met het topic

mitsz verraad niet mijn stek he hahahah
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 22:54

No worries Camiel.

Ik heb geen flauw idee waar je vist.

Goede zomer geweest dus.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

27-11-2004 21:14

Als je ergens over hoort, dan ben je al te laat.
Laat staan dat je er iets over leest.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

29-11-2004 10:10

Beste Hans,
sommige antwoorden kunnen ook kruit bevatten. Hert ging mij inderdaad om het bekend maken bij uitsluitend een aantal vismaten, wat door sommigen onder ons al als een doodzonde wordt gezien. Ik relateerde dat alleen aan een publicatie in een blad wat natuurbehoud als beginsel kent.

Om die reden heb ik Aart in een pb het nummer van het blad gemeld, zodat niet iedereen als een haas naar de bilbliotheek rent om dat exemplaar in te zien en zijn hengels daar uit te gooien.

Overigens: weet je dat je hoofdlettertoets af en toe blijft hangen? :lol:
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

01-12-2004 22:53

Ik vind dat er best een beetje geheim mag worden gegeven, niet het plasje maar de grote waterweg! Als we een artikel lezen met eventuele foto's over een kanaal, groot meer of rivier. Dan is er voor mij een motivatie om op zo'n water uit te pakken. Ik zal het zo formuleren; als ik of (we) er maar wijzer van worden? Kijk het gaat me niet om de ponden, maar wel of er vis zit ! Daarbij vind ik het ook spannend als er een artikel geschreven is over een desbetreffend water met vis. kijk stekken of (holding aria's hoef ik niet te weten ) Maar het is wel mooi als je op zeer groot water zit en er een klein sluiertje open getrokken wordt door je mede collega schrijvende visser. Laten we elkaar geen mietje noemen, want ik weet gewoon dat het voor veel mensen een drive is. De schrijvers ook!!! Anders deden ze dat niet. daarbij is het ook zo als je succesvol bent, mag je daar dan niet over schrijven?
je kunt er aleen maar van leren, dat is toch goed?

Ik zat midden in de vaargeul, net naast de mossel bank zorgvuldig uitgepeild!
k'heb de 5.2.1 method.
maar ben blij met iedere karper die ik vang!!!
Geert Kuiper
Berichten: 1
Lid geworden op: 01-12-2004 23:07

01-12-2004 23:33

Leuke discussie, echter is het niet zo dat we in weze allemaal nieuwsgierig zijn.
Als er een dikke vis wordt gevangen ergens bij je in de buurt dan wil je maar wat graag weten waar precies.
Wanneer je dan de mogelijkheid hebt om hier te vissen wil je het rijk maar wat graag alleen hebben, je wilt tenslotte het liefst alleen maar als het kan zo snel mogelijk die dikke vis vangen.
Het komt er op neer dat we allemaal info-geil zijn.
We lezen het liefst zoveel mogelijk etc.
Weten weten weten, maar vertellen het liefst niet.

Ik denk dat deze discussie mede is ontstaat door de jaloezie van mensen die visles krijgen op hun water. (kru gesteld)
Vissen meerdere nachten en dan komt er iemand die het een beetje door heeft en tjakka.
Afgunst en ergenis is gecreeerd.

Als iemand een artikel schrijft en er worden namen genoemd, so what.

Zou wel eens willen weten hoeveel van jullie wel eens bij een water zijn wezen kijken of hebben er gevist na gehoord te hebben dat er toch een klasse bak moet zwemmen.
Denk dat elke sessie gevoed wordt door de info die we hebben gekregen.

Ik in ieder geval wel.

Gr.
Geert

P.S.
Bart v.d. H
Klasse man zoals je bezig bent. Sjappo
Je hebt/ krijgt de info, maar doe het dan nog maar eens.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-12-2004 23:44

Theo Nieuwenhuijsen schreef:Beste Hans,
sommige antwoorden kunnen ook kruit bevatten. Hert ging mij inderdaad om het bekend maken bij uitsluitend een aantal vismaten, wat door sommigen onder ons al als een doodzonde wordt gezien. Ik relateerde dat alleen aan een publicatie in een blad wat natuurbehoud als beginsel kent.

Om die reden heb ik Aart in een pb het nummer van het blad gemeld, zodat niet iedereen als een haas naar de bilbliotheek rent om dat exemplaar in te zien en zijn hengels daar uit te gooien.

Overigens: weet je dat je hoofdlettertoets af en toe blijft hangen? :lol:

Beste Theo,
OK..(oops blijft weer de hoofdlettertoets hangen!), ik snap je punt. Wat je wilt vertellen en aan wie, dat moet iedereen uiteraard maar voor zich zelf uitmaken.
Zelf ben ik ook wel eens verder op weg geholpen op viswater in buitenland, na wat vragen hieromtrent van mij op dit board.
Het e.e.a. wel via een pb. Als iemand mij om info vraagt voor een specifiek viswater dan zal ik deze net zo goed op weg helpen als anderen mij verder op weg bent geholpen. Ik trek voor mijzelf wel ergens een grens. voorbeeld: Als iemand uit Den-Haag om info vraagt om water in Zoetermeer (afstand tussen beide steden is slechts 10 km) en verder zelf niet of nauwelijks moeite heeft gedaan om ook maar iets over het gevraagde water te weten te komen .de persoon kent dus in wezen enkel de naam van het water dan zal ik zo een persoon niet zo gauw op weg helpen. Is het b.v. een persoon uit Friesland die graag eens een weekje hier wilt komen vissen dan liggen voor mij de zaken geheel anders en zal ik hem op weg helpen. Dat geld dus ook voor de buitenlandse wateren....want ff proefvissen en verkennen zit er dan vaak niet bij natuurlijk.
Terugkomend op het verhaal van de boerenkarpers, persoonlijk had ik het niet vermeld met de bronvermelding in welk natuurblad het e.e.a. stond maar had ik dit open gelaten . Ik heb echt stellig het idee dat veel meer mensen(hoe triest ook) inderdaad direct naar de bieb hollen om dat nummer te bemachtigen voor zijnde stekinformatie. En dan kom ik op het punt dat we echt zuinig moeten zijn op de nog weinige originele boerenkarper bestanden/stekken in Nederland.
Mischien valt het e.e.a. nog te wijzigen door jou?. :roll:
ff goede vrienden
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-12-2004 09:25

Beste Geert,

Weten is inderdaad een ding, het vangen is heel iets anders. Daarom heb ik ook minder moeite met het schrijven over een toch al moeilijk water. Maar namen dat is en blijft in mijn ogen gewoon een taboe in Nederland, iets waar ze als zwermen op af komen, daarom ook niet aanvaardbaar. De mensen die erachter komen moeten al de connecties hebben om de ligging te achterhalen, dan ook nog eens een berg doorzettingsvermogen, tijd, voer, waterkennis, etc., etc. Uiteindelijk zullen er komend jaar best een paar mee komen vissen (heb voor komend jaar wat ik weet allemaal kennissen en/of vrienden). Jongens die voor het verschijnen het nodige ook al wisten en die ook daar de zaak de komende paar jaar zullen reguleren hopelijk. Waarvan ik er 3 vooruitgeholpen heb, puur omdat ik ze mag. Het is dan ook leuk als 2 van de 3 (de derde heeft er nog niet gevist) er aan de gang gaan deze zomer/ dit najaar ze al heel snel vis weten te vangen.

Maar in ieder geval bedankt voor de complimenten en we zien volgend jaar wel weer of hetgeen wat ik wil ook daadwerkelijk lukt :wink: Ben dan wel een stuk minder veeleisend, omdat ik weet dat ik een stapje terug moet doen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

02-12-2004 12:11

Geert Kuiper schreef:
Ik denk dat deze discussie mede is ontstaat door de jaloezie van mensen die visles krijgen op hun water. (kru gesteld)
Vissen meerdere nachten en dan komt er iemand die het een beetje door heeft en tjakka.
Afgunst en ergenis is gecreeerd.

Als iemand een artikel schrijft en er worden namen genoemd, so what.

Gr.
Geert



Geert,

Ik denk dat je het in deze niet bij het rechte eind hebt. Deze discussie is niet ontstaan door jaloezie. Ik heb deze topic gestart en ik gun ieder zijn vis (groot of klein), maar ook de locale vissers gun ik rust en vrijheid op hun thuiswater zal ik maar zeggen. Als er elders in het land mooie grote vissen gevangen worden vind ik geweldig, vooral voor de persoon in kwestie die ze vangt. Jaloezie is hier totaal niet aan de orde. Als er dus elders bakken van vissen gevangen worden vlieg ik echt niet in de auto om naar betreffende water te gaan om daar dan ook maar te vissen, ben ik de gelukkige omstandigheid dat ik in Groningen woon waar het relatief rustig is aan de meeste wateren ( vooral de openbare wateren). Zwaan kleef aan principe. Toch zijn er in ons karperwereldje individuen die dit wel doen, ik kan mij dan ook levendig voorstellen dat er personen zijn die de berichtgeving sumier houden over hun eigen wateren en dat ze op hun kop gaan staan als er iemand is die het in de bladen uitgebreid gaat uitmeten, waardoor er vaak weer een invasie op handen is van mensen die zelf niet de moeite kunnen nemen om achter viswateren aan te gaan.

De openingspost van mij was dan ook bedoeld om mensen hievan bewust te maken en eerst goed na te denken voor men iets publiceert. Ik noem hierin dan ook geen namen, een ieder moet maar voor zichzelf nagaan in hoeverre dit op hem/haar van toepassing is en of hij/zij daar iets mee wil doen. Verder denk ik dat de posting van roelof schut precies een uiting is van hoe ik er ook over denk, zonder dan ook maar met een beschuldigende vinger naar iemand te wijzen.

Ik vind trouwens wel dat dit een goede en leuke discussie is geworden met uitzondering van een aantal in mijn ogen wat sarcastische opmerkingen van personen die zich misschien wat aangesproken voelen, maar ook in deze wijs ik niet met een beschuldigende vinger.

Een ieder mooie vangsten toegewenst :wink: .

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

02-12-2004 12:34

Bart,

Ik zie het verschil niet of je nu de naam van een moeilijk water noemt of een gemakkelijk water. Op beide wateren ploeteren mensen soms maanden voor 1 vis als jij dan doodleuk in een artikel alles uit de doeken gaat doen over dat water, dan zou ik aardig over de zeik zijn en het je niet echt in dank afnemen.

De andere vraag die bij mij bovenkomt is, waarom je hierover gaat schrijven??

Pascal
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

02-12-2004 12:46

Heren,

Ik vind dat er wel DEGELIJK verschil zit in het noemen van wateren met dikke of minder dikke vissen.
Het is gewoon zo dat ELKE dikke vis in Nederland in principe een potentieel slachtoffer is van dieven.
Hoe dikker de vis,hoe groter de kans dat ie vroeg of laat "het zuurtje" is.
Hoe je het nu wendt of keert !
Door de verblijfplaats gewoon stil te houden,heeft de vis een grotere kans dat ie in zijn eigen water blijft zwemmen,en hebben de mensen die hier op vissen de grootste kans dat ze deze vis de hunne blijft.
Dus dikke vissen,op een water,dan gewoon mondje dicht.
Zo simpel is het !
In mijn ogen dan.... :wink:
Egoistisch ?
In mijn ogen gewoon realistisch,niet meer en niet minder.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

02-12-2004 12:54

Dennis,

Ik denk dat je doelt op de posting van Pascal (in deze al verandert :wink: ) betreffende het verschil in grote en kleinere vissen. En wat betreft jou reactie hierop; daar zit wel iets in, maar als je ook over wateren praat met de kleinere vissen, zeg maar, dan zul je ook niet zo snel last hebben van het overlopen van een water. Het gaat vele vissers natuurlijk om de grote vissen.
En wat je zegt, er kleven vele risico's aan het prijsgeven van, laten we maar zeggen, megavangsten. Invasie van karpervissers en in het ergste geval overplaatsing van de vis(sen) naar elders.

Maar al met al zitten we toch wel iets in dezelfde richting.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

02-12-2004 13:14

Nuttige topic die gelukkig niet ontaard in scheldpartijen heen en weer.

Ik heb nog wel 2 puntjen/vragen.

1. Wat is een local op een circuitwater? Ik ken namelijk stapels kleinere circuitwateren en daar heb je geen locals.. alleen passanten die zich locals noemen tot ze de topvissen hebben en dan zitten er weer nieuwe locals??

2. Hoe weten de huidige vissers op een circuitwater van het water...? de media soms?

Er wordt hier ook gevraagd waar je uberhaupt publiceert.. ik denk dat veel mensen die iets schrijven over de vangst van een mooie vis gewoon heel trots zijn.. en van mij mag dat.. het is aan de schrijver wat hij prijsgeeft.. liefst in overleg met de locals en zonder een naam te noemen vind ik persoonlijk, maar het moet zeker kunnen!

Verder kan ik mij 100% aansluiting bij de posten van Mister Kwinttie hier een stukje boven.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

02-12-2004 13:30

Bertil,

Een local is in mijn ogen een visser die vaak dicht in de buurt woont van een water en dit water met regelmaat bevist, al een aantal jaren. Hoe dit op circuit wateren eraan toegaat kan ik niet persoonlijk beoordelen omdat ik geen circuit wateren bevis en me hier ook niet tot geroepen voel.
Punt 2 zal in de meesten gevallen zijn door zoals jij vermeld de media of van horen en zeggen. Het zwaan kleef aan principe wat ik al eerder aangehaald heb.

Het laatste stuk van je posting daar kan ik me dan ook helemaal in vinden, vooral het stukje, in overleg met...! En dat men trots is op zijn vangsten is natuurlijk logisch, ben ik ook. Maar aan de andere kant loop ik er ook niet mee te koop en zal dit ook in de toekomst niet doen. Ik vis voor mezelf en fotografeer voor later. Plaats ook wel eens foto's op mn eigen pagina, maar ook lang niet alles. Maar goed een ieder uit zich op zijn eigen manier, de ene door schrijven van artikelen en de ander houd het in besloten kring van een aantal goed bevriende vissers. Zo ken ik er meer.
Maar waar het me vooral om ging dat is het respect opbrengen voor de medevissers van een water en in niet mindere mate voor de aanwezige vissen. En als er hierdoor al maar eentje is die zijn mening hieromtrend enigzins heeft bijgesteld dan heeft deze discussie naar mijn idee nut gehad.

Maar ja zoals zo vaak, zoveel mensen, zoveel meningen.
En wat je zegt bertil, dit is een prettige discussie zonder moddergooierij. Gelukkig.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

02-12-2004 14:15

ff oftopic,
ik heb dit topic gevolgd en moet zeggen dat ik er met plezien in heb zitten lezen.
waren er alleen maar van dit soort topics, dan zou ik alleen nog maar te lezen.

Back to busines,
ik vind dat er geen onderschijd gemaakt moet worden tussen wateren met grote vis en wateren met minder grote vis.
dit omdat het water waar ik zou zitten te vissen ineens in de publiciteit zou staan met als ondertoon: makkelijk vang water...wedden dat het druk wordt.

daarom heb ik zowiezo liever niet dat er namen genoemd worden in bladen en artikelen.

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

02-12-2004 14:22

een voordeel van makkelijk vangwater is wel dat de beginnende karpervissers er ook wat makkelijker een visje kunnen vangen en dus wel snel veel plezier in hun hobby krijgen

ik was persoonlijk erg blij dat ik van een aantal ''locals'' wel wat tips heb gekregen over hun(mijn) thuis water anders had ik al lang geleden mijn hengel aan de wilgen gehangen.

Aan de ene kant vind ik dat er wel het een en ander mag verteld worden over een bepaald water, aan de andere kant zou ik het ook niet tof vinden als ik op mijn thuiswater ineens 40 andere vissers tegenkom

denk dat hier geen middenweg in is
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

02-12-2004 14:22

Bertil,

Op circuitwateren heb je ook vissers die zich er thuis voelen en meer doen dan er alleen vissen. Misschien zitting nemen in het HSV bestuur, proberen visstandbeheer van de grond te krijgen, zich inzetten voor legalisering nachtvissen/drie hengels, etc. Niet voor iedereen is het vangen van de topvissen voldoende om afscheid te nemen, de sfeer die het water uitademt, moeilijke klanten die nog op het verlanglijstje staan en de het volgen van de ontwikkeling van het karperbestand over de loop der jaren zijn enkele voorbeelden van motieven om juist te blijven hangen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-12-2004 14:52

Beste Pascal,

Zoals ik al aangaf ben ik tegen het noemen van namen, dit omdat het gewoon te veel problemen met zich meebrengt! Ik doelde op het schrijven van een vangstverhaal, dit zou ik eerder doen over een water wat toch al bekend is en/of druk bevist en daardoor dus een stuk moeilijker. Ik heb dit jaar ook verschillende grote vissen gevangen op wateren waar bijna niet gevist wordt en deze vissen na een gedegen stekkeuze en de goede aanpak een stuk gemakkelijker kwamen (wat logisch is omdat er minder druk op deze vissen staat ). Het schrijven over deze vangsten zou ik meer moeite mee hebben. In alle gevallen praat ik hier dus over grote vissen op moeilijke dan wel (voor mij, heel belangrijk) gemakkelijkere wateren.

Waarom dan minder moeite met het schrijven over een moeilijker water? Deze drukker beviste wateren kennen al de klappen van de zweep en zijn in sommige gevallen zelfs al verpest. Door in een artikel te werken zonder ook maar enige aanduiding omtrend een water mbt foto's en text zal in 95% van de gevallen (lezers) men al niet meer gaan zoeken. Die andere 5% zal misschien wel proberen te achterhalen waar het water ligt, waarvan ook een deel dit (via de goede connecties) zal lukken. Dan moet dit deel mits het qua afstand, omstandigheden, ed voor hun te doen is er ook nog daadwerkelijk gaan vissen, waarbij het gros na een paar keer weer afhaakt. Ikzelf ben er dan ook van overtuigd dat er geen grote toestromen karpervissers zullen komen die het voor de rest gaan verzieken.

De artikelen die ik tot nu toe geschreven heb zijn in overleg met andere gedaan, zo heb ik OP de regelmatige vissers van dat moment laten lezen en na enkele aanpassingen was er onder deze vissers niemand die bezwaar maaktte. Mijn komende artikel in KW 40 is ook in overleg met verschillende zogenaamde "locals" geschreven en daar zijn bijvoorbeeld de gewichten uit gehaald (omdat deze niet bij het grote publiek bekend zijn), de nauwkeurige stekbeschrijving, de vangstdata, mijn luchtdruktheorie omtrend dat water (die ik aan een van de "locals" gegeven heb en als stank voor dank krijg je dan een afbrandende reactie in deze topic, maar ja ze hebben wat ze willen hebben :o ), en nog wel wat dingen. Een van deze local's wilde dat het geheel niet geplaatst zou worden, omdat er extra volk op af "zou" kunnen komen ivm de vissen en hun gezondheid (die er niet meer vist trouwens). Een heel nobel streven, maar dat in mijn ogen voor dit specifieke geval niet opgaat. Dat is iets waar ik niet mee instemde en heb ik hem ook uit proberen te leggen. In dit geval staan de vissen al volledig onder druk, wordt er in het seizoen ontzettend veel gevist en worden de topvissen al 5 a 10!! keer per jaar gevangen. Het is wat dat betreft een wonder dat deze vissen nog leven en ik ze heb kunnen vangen. Maar het lijkt me sterk dat wanneer ik er nu een stukje over schrijf, de oevers weer zwart zullen zien van het volk en de vissen met bosjes boven komen drijven. Maar dit is het doemscenario wat hun voor ogen hebben volgens mij.

Dan nog een opmerking in het algemeen trouwens, als die "locals" het dan zo stil mogelijk proberen te houden omdat ze zelf in "rust" er willen vissen en hun vissen proberen te vangen. Waarom zie ik ze dan niet, op enkele na. Heb verschillende keren alleen zitten vissen of ooit met 1 man. De drukste dag was 4 man (op 1 na (de volhouder!) allemaal nieuwe vissers). Er zat maar 1 echte volhouder tussen, ik meen 700 uur dit jaar, geen vis en toch doorgaan. Ze waren blijkbaar al afgeknapt op het seizoen!? Dit is trouwens ook een van de redenen waarom ik in zo'n kort tijdsbestek mijn vissen heb kunnen vangen, het was rustig en ik kon elke keer dezelfde stek bevissen waardoor ik deze heb op kunnen bouwen. Ook ik had er liever langer over gedaan om de vissen te vangen :o , simpelweg omdat het gevoel bij de vangsten nu toch weer anders is dan ik normaal heb. Dat er dus in januari een successtorie in de KW staat kan ik ook niet helpen, het is er in dit geval ook echt een.

Jouw andere vraag, waarom ik schrijf? Hiervoor zijn verschillende redenen, zoals eerder aangegeven is de eerste en belangrijkste omdat ik het gewoon heel leuk vind om te doen. Op schrijfgebied heb ik dan ook nog veel meer ambities voor de toekomst, maar ik wil dit opbouwen. Eerst op internet en in het verenigingsblad van de visclub, daarna in de media, waarna ... Quest for my holy grail. Maar dit is iets voor de toekomst.

Dan natuurlijk zoals Bertil al aangaf, ben ik gewoon trots op hetgeen wat ik tot nu toe heb kunnen bereiken in mijn visserij en ik schaam me daar dan ook niet voor. Waarbij ik dit deel onder mijn vrienden, kennissen, dit board en nu via de media. Een paar jaar geleden keek ik nog op tegen veel vissers en wilde ik ook graag die grote vissen vangen, nu vang ik ze dan ook daadwerkelijk en is de lat nog hoger gelegd naar groot en mooi. Maar mijn beleving in het vissen is dan ook zeer extreem gecombineerd met een doorzettingsvermogen wat dat van mijn broertje hopelijk gedeeltelijk benaderd. Ik leef simpelweg voor het vissen en richt daar heel mijn leven naar in, het is alles voor mij en zou ook niet zonder kunnen. Misschien niet de goede manier, maar wel mijn manier.

Ten derde natuurlijk mijn commerciele betrokkenheid bij de visserij, sponsoring van aas komt natuurlijk niet van een kant, daar zal ook iets voor terug moeten komen, zo simpel werkt het. Artikelen is een van de manieren om wat terug te kunnen doen, waarbij een merk breed uitgedragen wordt naar een groot publiek. Wat zij dan daar mee doen is een tweede. Maar het is natuurlijk een vorm van marketing, dat begrijp jij neem ik aan ook wel.

De laatste reden is dat ook ik graag over Nederland en Belgie lees en het buitenland me vele malen minder interesseert. De waarde van zo'n buitenlandse vangst is in mijn ogen gewoon vele malen minder, maar mijn mening hierover had ik al in een andere topic omschreven. Door zelf ook hierover te schrijven hoop ik meer karpervissers te stimuleren om dit te doen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar deze uitgave was er buiten mijn stukje oa het artikel van Michiel Pilaar en Geert Ooms. Beide mooie artikelen om te lezen over de eigen landen. Dit is misschien een nobel streven, maar hopelijk wel een reeel.

Ik zal dan ook in de toekomst gewoon blijven schrijven, maar niet enkel en alleen de vangst dan wel blankverhalen (dat dit jaar op 1 water na een leeg boek is gebleven). Ik ben van plan om komend jaar ook op het gebied van techniek en tactiek nog publicaties te doen. Waarbij een deel natuurlijk gedeeltelijk herkouwen is, omdat er al veel bekend is. Maar ook een deel wat veel meer onderbelicht is zoals de relatie van weer t.o.v. de vangsten (o.a. luchtdruk). Ik weet dat daar wel mensen mee bezig zijn, maar het grootste gedeelte van de karpervissers let daar stukken minder op. Artikelen waarbij je dus zeker niet tegen zere benen aan het schoppen bent, maar waarbij je heel erg moet oppassen dat je niet in herhaling valt. Het interssantste is dan ook om het verhaal achter vangsten te geven. Waarom die techniek/tactiek in die situatie. Dit heb ik achteraf wat te weinig gedaan in OP, is al stukken beter in mijn komend artikel en zal in de toekomst hopelijk nog meer verfijnd worden.

Hopelijk snap je het hoe en waarom nu beter.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

02-12-2004 15:20

Mark,

Oké.. het was ook een vraag van mijn kant. Ik formuleerde wat ik zie op zulke wateren.. jij ziet het wel eens anders. Mooi toch.. toch blijven de meesten passanten.. zeker op de kleinere wateren.. op de grotere wateren is het totaal anders. Voor de rest kan ik mij goed vinden in Eddy's omschrijving van locals!

Verder ben ik net als iedereen falikant tegen het noemen van namen van wateren.. ook gewichten hebben bijna nooit een meerwaarde en zijn in mijn ogen ook vaak (dus niet altijd) onnodig.


Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

02-12-2004 15:32

Bertil,

Mooi, zijn we het toch eens :wink:

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-12-2004 21:01

Ah, nog één voor mijn encyclopedie van de karpervisserij.

Local [‘loukal]

Een local is iemand die bij voorkeur slechts op één enkel water op karper vist. Daarmee kan hij bijzondere rechten op het water doen laten gelden. Deze rechten zijn dikwijls gekoppeld aan een financiële investering, die de local gemaakt heeft met het in het water dumpen van zogenaamde readymades. Dit dumpen doet de local met grote regelmaat en bij voorkeur op de enige in het oog vallende hotspot van het water. Zodra een voor de local onbekende karpervisser op het water komt, gaat de local zo breed mogelijk achter hem staan. Met verbale dreigingen probeert de local de andere karpervisser dan weg te krijgen. Als het humeur van de local goed is, en de andere karpervisser zich onderdanig genoeg naar de zin van de local opstelt, dan mag de minst aantrekkelijke stek van het water bevist worden. Let op, dit is een gunst waarop de andere karpervisser een volgende keer geen recht kan laten gelden. Is het humeur slecht, dan komt de local pas tot rust als de andere karpervisser de plaat poetst. Verbaal geweld kan gevolgd worden door lichamelijk geweld, afhankelijk van de zin van de local.

Zwervend ingestelde karpervissers dienen bij de keuze van hun water of stek altijd op te letten op de aanwezigheid van een local. Plat aangetreden plekken op de oever en weggesnoeide of opgebonden takken aan bomen en struiken kan een aanwijzing zijn. Slechts vriendelijk knikken naar de local is niet aan te raden. Dit vind de local al snel verdacht en lokt uit tot een confrontatie. Op een water met een local kun je door in het gevlei te komen mogelijk een visplaats verdienen. Het vrijwillig aanbieden van een grote partij boilies waar het hele water gedurende lange tijd mee gevoerd kan worden (het zogenaamde Luc’en) wil de local wel eens overhalen tot milder gedrag. Maar wees voorzichtig hiermee en blijf ten alle tijden nederig. Als de karpervisser lang genoeg uitsluitend het betreffende water blijft bevissen kan hij ook een local worden.

Voetnoot: Dit is het stereotype van de local. Het kan ook anders en niet iedereen die ergens langere tijd vist wordt gelukkig een spreekwoordelijke local. Je hebt natuurlijk de goede, zie Mark. :roll:

Kees

Het moest er even uit. Sorry... :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

03-12-2004 00:04

Heren, (en meelezende dames natuurlijk)

Het wel of niet noemen van wateren en een discussie over het begrip 'local' zijn m.i. voortvloeisels uit het toenemend aantal karpervissers in Nederland.

Het lijkt wel haast of iedereen overal vist, maar dat is maar een select groepje vissers. Het overgrote deel van de karpervissers vist volgens mij in zijn woonplaats en slechts enkelen zijn bereid (of gek genoeg) om voor een bepaald type water of soms voor één bepaalde vis een end te rijden.

De wateren waar deze lieden elkaar treffen worden circuit waters genoemd. Je komt er steeds dezelde mensen tegen. Local zijn op tig verschillende wateren, bestaat dat?

Een zekere geheimhouding bestaat er altijd rond bepaalde wateren, maar je hoeft maar een paar keer je kop te laten zien en de monden stromen over waar de harten vol van zijn. En dat is goed. Je kan immers leren van elkaar. Een eeuwig dillema; concurrentie of informatie? Dit slaat in de meeste gevallen door naar informatie.

Onderlinge openheid tussen de frequente bezoekers (locals??) van een water lijkt iedereen hier te waarderen, maar een nieuweling wordt in eerste instantie altijd gezien als concurent. Wat ik vaak zie is dat het stokje wordt doorgegeven als iemand de topvis(-sen) van een water heeft gevangen. De ongeschreven regel is dat je wegblijft als je de buit binnen hebt en plaats maakt voor een nieuweling.

Op veel wateren is dit gebruikelijk en dat gaat al behoorlijk in de richting van de Engelse situatie, zoals bijvoorbeeld Dennis de Wilde beschreef in KW 39.
Ik denk dan ook dat in de toekomst in Nederland steeds meer 'Syndicate lakes' zullen ontstaan. Het ideale compromis tussen onderlinge openheid en een vastgestelde concurrentiedruk.

Ik ben hier een voorstander van, temeer omdat ik het als onvermijdelijk zie. Je kunt een ontwikkeling proberen te ontkennen of tegengaan. Maar door vooruit te zien kun je dit in de goede richting sturen. Dan doel ik met name op het visstand beheer van dit soort wateren.

Voorbeeld: De Z.... als syndicate, hek erom en 20 vergunningen per jaar. Legaal nachtvissen en open informatie-uitwisseling tussen de vissers. Daar zal dan natuurlijk een wachtlijst en een hoog lidmaatschapsgeld tegenover staan.

groeten,

Jeroen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-12-2004 01:10

Jeroen, mag ik eens grof zijn?
- veel karpervissers zijn gewoon naäpers, vissen alleen maar op wateren waarvan bekend is welke vissen (en niet te vergeten gewichten) er zitten
- slechts een beperkt aantal vissers is bereid (misschien ook in staat) iets zelf uit te vinden
- het aantal vissers is inderdaad gestegen, dit geldt niet of nauwelijks voor het aantal wateren waar gevist wordt
- bij velen gaat het niet meer om het vissen op zich, maar enkel nog om het vangen van grote vissen
- uit ervaring weet ik dat voor een water waar geen hoge dertigers c.q. veertigers in zitten geen of maar bar weinig belangstelling is
- voor het vissen op hele grote wateren waar deze gewichten wel zitten is ook nauwelijks belangstelling, te lastig, kost teveel moeite, onzekerheid etc.
- de lat wordt qua gewichten steeds hoger gelegd, hierdoor is de druk op een beperkt aantal wateren steeds groter geworden
- velen zeggen wel dat het in de natuur zijn etc. ook een motivatie voor hun visserij is, in werkelijkheid is dit een doekje voor het bloeden want als daar geen grote vissen zitten kom je er ook nauwelijks vissers tegen
- maar weer eens de aloude stelling: ca. 90% van alle vissers vist op slechts 10% van ons oppervlaktewater, de gevolgen hiervan laten zich raden...
- het bovenstaande heeft tot gevolg dat het noemen van wateren niet meer mogelijk is, als bijen op de honing...
- 'syndicaat' wateren zullen alleen maar tot gevolg hebben dat de druk op de overige, bekende wateren. nog meer zal toenemen, is dus geen oplossing
Dé oplossing zou een betere spreiding zijn, maar vanwege gemakzucht, naäperij, hebzucht, bekrompenheid etc etc zal dit waarschijnlijk een utopie zijn.